Zotvanpoezen schreef: 19 mar 2020 15:50
Oei, dat lijkt erger dan bij Froufrou.
Wat ik zie is angst en geen agressie: Wijde pupillen, lippen likken, ineengedoken, oren gedraaid enz... Indien het agressie zou zijn, zou ze smalle pupillen hebben. En zou ze zich groot maken en haar zijkant tonen terwijl ze op haar tenen staat., snorharen naar voor steken, en een hoge rug hebben. Wat ook compleet fout is van jou is dat je ertegen praat en ernaar staart. Dat maakt het alleen maar erger. Je wakkert het gedrag juist aan ipv haar te kalmeren. Wat ik aanraad is haar te negeren om haar te kalmeren. Ze mag je absoluut niet meer zien als ze zo bezig is. Gaat ze graag buiten? Laat haar dan vanzelf kalmeren en ga uit haar zicht. Gaat ze niet graag buiten? Probeer haar in een kamer even op te sluiten tot het over is. Geef daarna iets lekkers en laat haar met rust.
Geloof me, deze kat is defensief agressief omdat ze bang is.
Ik vrees dat er hier heel wat werk aan de winkel is. Te beginnen indien mogelijk de kat niet in de gaten te houden om te zien wat ze doet. Desnoods ga je in de zetel zitten met helm en motorpak (

) zodat ze je niets kan doen, maar probeer haar straal te negeren. Niet kijken, niet bewegen en zeker niet door het huis sluipen.
Vergeef me indien ik niet vertel wat je wil lezen, ik wil je niet kwetsen, maar ik vrees dat jij de trigger bent
Bedankt voor je reactie en tips! Ik kan er in komen dat ze angstig is en zeker dat ik de trigger ben voor haar. Ik weet wel niet wat ik mis doe. Ik probeer me aan alle ‘regels’ te houden; niet staren, negeren, de signalen zien als ik haar erger en ze gerust laten, ze laten rieken aan mijn hand voor herkenning, geen onverwachte bewegingen,.. Dit doe ik constant, niet enkel tijdens een aanval als het te laat is. Vandaar dat ik al 2 jaar op eieren loop zodat ik ze maar niet trigger. Ik praat tegen haar, ook op aanraden van de therapeut, zodat ze mij altijd zou kunnen herkennen aan mijn stem. Katten zouden pas scherp zien op 2 meter.. En omdat ze vaak aanvallen krijgt als het donker is, twijfel ik soms aan haar nachtzicht (dit wil ik ook laten controleren).
Ik heb een complexe kat, want bij mijn katten bij mijn ouders thuis (of andere) is het nooit zo’n uitdaging geweest om precies niet op te vallen. Het probleem met het tot rust komen, is dat ze op dat moment niet van mijn zijde afwijkt. Omdat ik natuurlijk de indringer plots ben op haar territorium. Bij de eerste aanvallen was die tijd korter, dan kwam ik wel met een uur er vanaf. Nu kan het echt langer als een nacht en dag duren. Of als ze gekalmeerd is, is ze snel weer getriggerd. Nu heeft ze natuurlijk een slechte connectie met de zetel, als ik daar in de buurt van kom, mag ik mijn motorhelm al gaan opzetten

. Daarvoor was het de trap, daarvoor was het de achterdeur.. Het is gewoon niet duidelijk wat haar telkens triggert. Nu vermijd ik dus de zetel.. daarvoor de trap.. daarvoor de achterdeur.. (en die vermijd ik nog steeds zo goed als mogelijk) Ik probeer haar niet te triggeren, maar dit is toch ook niet normaal dat ik me zo moet gedragen.
Wat maakt haar toch plots zo angstig?
Toen ze gekalmeerd was (woensdag) probeerde ik donderdag (na een kalme en normale dag) terug mijn weg naar de zetel te zoeken. Ik ben in de hoek begonnen.. langzaam opschoven naar mijn ‘vaste plek’. Hier heb ik zeker een uur over gedaan én in haar zicht zodat ze goed kon volgen. Toen ik dan op mijn plekje zat, begon haar fixatie. Ik ben recht voor mij uit beginnen staren, maar ze komt plots op mij af en dan is het te laat.. Kortom, ik doe enorm mijn best om het voor haar allemaal juist te doen! Ik volgde de therapeut haar tips en regels goed op, maar het blijft een raadsel wat ik toch steeds moet fout doen.