Nee sorry dat was jij niet dat was castratenkoor, ik hoef mij trouwens ook niets te verwijten omdat ik verkeerd voer geef, zie mijn eerder bericht over koolhydraten e.d. het is maar waar je voor gaat. Nogmaals waar de ene kat het goed op doet, hoeft niet voor alle katten te gelden.KiwiNL schreef: 16 mei 2018 14:22 Dat beweer ik ook nergens. Ik wil alleen zelf brokjes zonder granen en zo min mogelijk andere koolhydraten geven, zodat ik, als mijn katten misschien ooit ergens last van krijgen, mezelf niet hoef te verwijten dat ze ziek zijn geworden doordat ik ze verkeerd voer gaf. En nee, ik heb geen enkele garantie dat die van mij probleemloos twintig jaar worden zonder ooit iets te mankeren. En ik zeg ook niet dat katten die ziek zijn dat altijd door het voer (zijn ge)worden, absoluut niet. Alleen: ik eet zelf meestal zo gezond mogelijk, dat gun ik mijn katten ook.
Ik geef brokjes van Applaws. Afhankelijk van waar je het koopt kost dat zo'n 6 tot 7 euro per kilo voor zakken van twee kilo. Grotere zakken zijn nog iets goedkoper, maar ik ben bang dat die te snel oud worden als ze lang open staan.
als je kat blaasgruis heeft is dat inderdaad heel erg, als je er niet op tijd bij bent, kunnen ze zelfs overlijden.kittentjes schreef: 16 mei 2018 19:45 Hier een kat met blaasgruis en of dat nou door se brok komt of niet het is heeel erg zielig als een kat zoveel last heeft en compleet verstopt is en als je dat kan voorkomen door een ander soort brok te kiezen dan weet ik het wel.
Graan in nergens goed voor ja als plakmiddel maar andere merken kunnen dat dus kennelijk met iets anders dan graan ook.
Als zij blaasgruis hebben moet je sowieso over naar een andere speciale brok voor blaasgruis.
Ja als je alleen brokjes geeft misschien wel, maar zoals castratenkoor een merk de schuld geeft gaat wel heel erg ver. Daarbij is het voer niet de grootste boosdoener in blaasgruis.Rik schreef: 16 mei 2018 15:52 Dat een kat blaasgruis krijgt van brokjes over het algemeen natuurlijk wel. Want brokjes (en dus een geconcentreerde urine) is een van de hoofdoorzaken (als het niet om een infectie-oorzaak gaat). Dus inderdaad veel drinken (wat een kat eigenlijk uit zichzelf veel te weinig doet
En katten drinken over het algemeen te weinig, zie daarom ook mijn stukje
"Alle koolhydraten, om het even welke (granen, rijst, aardappelen, enz), worden toegevoegd omdat deze in het proces van het maken van een brok worden bewerkt tot suikers. Suiker plakt. Daarmee zijn koolhydraten de lijm in de brok.
Brokken met een hoog eiwitgehalte zijn prima mits de katten heel veel drinken.
Dat is echter vaak een probleem waardoor bij dit soort brokken vaker nierproblemen ontstaan.
Brokken met veel koolhydraten zijn weer belastend voor andere delen van het lichaam. Waaronder de pancreas die veel harder moet werken om die hoeveelheden koolhydraten te verwerken.
Kortom: met elke brok sluit je een compromis"
En ik geef mijn katten niet alleen brokjes, met regelmaat rauw vlees, kip, runderhart e.d.
@Rik bedankt voor de link, thuis niet zoveel tijd gehad om op de computer te zitten

Met natvoer moet je vooral op letten dat er niet teveel zout inzit, voornamelijk bij de goedkoper merken, is namelijk weer niet goed voor hun nieren. .