Katten laten wennen aan ons huis
Re: Katten laten wennen aan ons huis
Het asiel wel iets meer dan wij. Wij weten dat het 2 zusjes zijn, en ze zijn afgestaan omdat ze bij oude baas niet naar buiten konden waardoor ze alles stuk maakten binnen. We hebben niks gehoord over ziektes, wel gevraagd maar er was niks bekend. Ze hoeven geen apart voer en schijnen het liefst uit een bakje te eten en drinken. We hebben er toch voor gekozen om ze in de eerste instantie een eigen bakje te geven. We zien vanzelf wel hoe het loopt en anders kan ik die overige bakjes later ook nog in mijn eigen kamer zetten. Daar staan hele grote dozen, een bed en een lekkere stoel waar ze van mij mogen komen. Maar voorlopig is de woonkamer wel even genoeg.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
Naar buiten moeten omdat ze binnen alles stuk maakten....? Mmmm.
Lijkt mij niet helemaal de juiste manier van oplossen van het probleem.
Ze maken binnen alles stuk omdat ze binnen niet voldoende uitdaging krijgen.
Maar goed, dat maakt nu niet zoveel meer uit en jullie kunnen dat nu wel goed aanpakken.
Bakjes kun je niet genoeg hebben. Zeker voor water. Want 1 of 2 bakjes water is niet voldoende voor een heel huis. Een in de keuken, een in de woonkamer, een in de gang, een boven op een kamer etc... etc...
(dan nog zullen ze wel aan één of twee bakjes de voorkeur geven maar ze moeten de mogelijkheid hebben overal te drinken)
Lijkt mij niet helemaal de juiste manier van oplossen van het probleem.
Ze maken binnen alles stuk omdat ze binnen niet voldoende uitdaging krijgen.
Maar goed, dat maakt nu niet zoveel meer uit en jullie kunnen dat nu wel goed aanpakken.
Bakjes kun je niet genoeg hebben. Zeker voor water. Want 1 of 2 bakjes water is niet voldoende voor een heel huis. Een in de keuken, een in de woonkamer, een in de gang, een boven op een kamer etc... etc...

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nog even een vraag. Ik lees net ergens anders dat halsbanjes met belletjes 'not done' zijn, want dat is zielig voor de kat. Is dat zo? En nagels knippen zou absoluut niet zielig zijn, maar noodzakelijk? Kan er met mijn pet niet echt bij, eerlijk gezegd.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
Ik denk dat de katten zelf weinig last hebben van een belletje. Het probleem zal zijn dat de vogels niet meer "beslopen" kunnen worden.
Maar eigenlijk is halsbandjes op zichzelf al gevaarlijk voor een rondstruinende kat. Ze kunnen zich ophangen aan die bandjes. Of je moet zeker weten dat ze makkelijk los kunnen snappen.
Of nagels knippen noodzakelijk is hangt soms ook van de kat zelf af. Normaal is het niet nodig. Maar de kat loopt dan wel rond met scherpe nagels. En niet iedereen weet hoe ze een kat andere bezigheden kunnen geven dan het krabben van de bank. Daardoor worden vaak de nagels ook geknipt. Het is wel al zoveeeeeel beter dan declawen (wat in Amerika veel gebeurd). En dan heb je ook nog van die nagelkapjes. Maar vanuit de kat gezien is het meestal niet noodzakelijk.
Persoonlijk knipte ik bij Bowy de nagels pas op moment dat ik haar hoorde tikken op het laminaat. Dat was meer omdat zij zelf haar nagels niet bij hield. Er ging dan ook maar een heel klein puntje vanaf (en dan bedoel ik ook echt maar 1 millimeter). Bowy was een binnenkat, hield niet van een krabpaal en hield haar eigen nagels dus niet bij. Veel katten doen dat echter zelf wel. (Mijn kittens heb ik nog niet geknipt) Een krabpaal zorgt overigens voor gezonde nagels. Maar ze blijven daardoor wel scherp want ze ontdoen zichzelf van de dode buitenschil om weer een verse nagel te krijgen.
Bij een buitenkat moet je eigenlijk niet/nooit de nagels knippen. Ze hebben die nodig om zichzelf te verdedigen en indien nodig weg te kunnen komen in een boom. Je zou maar een kat hebben die geknipte nagels heeft en moeilijk weg probeert te komen van een hond door de boom in te schieten en er gelijk weer uit dondert omdat de nagels gekort zijn.
Maar eigenlijk is halsbandjes op zichzelf al gevaarlijk voor een rondstruinende kat. Ze kunnen zich ophangen aan die bandjes. Of je moet zeker weten dat ze makkelijk los kunnen snappen.
Of nagels knippen noodzakelijk is hangt soms ook van de kat zelf af. Normaal is het niet nodig. Maar de kat loopt dan wel rond met scherpe nagels. En niet iedereen weet hoe ze een kat andere bezigheden kunnen geven dan het krabben van de bank. Daardoor worden vaak de nagels ook geknipt. Het is wel al zoveeeeeel beter dan declawen (wat in Amerika veel gebeurd). En dan heb je ook nog van die nagelkapjes. Maar vanuit de kat gezien is het meestal niet noodzakelijk.
Persoonlijk knipte ik bij Bowy de nagels pas op moment dat ik haar hoorde tikken op het laminaat. Dat was meer omdat zij zelf haar nagels niet bij hield. Er ging dan ook maar een heel klein puntje vanaf (en dan bedoel ik ook echt maar 1 millimeter). Bowy was een binnenkat, hield niet van een krabpaal en hield haar eigen nagels dus niet bij. Veel katten doen dat echter zelf wel. (Mijn kittens heb ik nog niet geknipt) Een krabpaal zorgt overigens voor gezonde nagels. Maar ze blijven daardoor wel scherp want ze ontdoen zichzelf van de dode buitenschil om weer een verse nagel te krijgen.
Bij een buitenkat moet je eigenlijk niet/nooit de nagels knippen. Ze hebben die nodig om zichzelf te verdedigen en indien nodig weg te kunnen komen in een boom. Je zou maar een kat hebben die geknipte nagels heeft en moeilijk weg probeert te komen van een hond door de boom in te schieten en er gelijk weer uit dondert omdat de nagels gekort zijn.
Grtz, Rik
Dus eigenlijk raad je halsbanjes af? Ze zijn wel gechipt, we zouden dan moeten kijken of we het adres kunnen aanpassen.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
Waarschijnlijk passen ze de naam en het adres gelijk bij het ophalen aan. Je krijgt dan ook hun paspoort mee en daar zou een stikker met nummer in moeten staan.
Passen ze de naam en het adres niet gelijk aan bij de chipregistrator dan moet je even vragen bij welke databank de registratie loopt (staat denk ik ook op die stikker) en even vragen wat de procedure is om ze op jouw naam te schrijven. (kan meestal wel online). Als je het zelf doet kan het wel zijn dat er minimale kosten gerekend worden (rond €5). Vandaar... als het asiel het normaal kan/moet doen is dat handiger
Halsbandjes zijn natuurlijk wel handig voor andere om te zien dat het geen zwervertje is. Maar dan moet het een halsband zijn die af kan "snappen" (los kan schieten). Als ze alleen in je eigen tuin komen is een halsband niet zo nodig.
Passen ze de naam en het adres niet gelijk aan bij de chipregistrator dan moet je even vragen bij welke databank de registratie loopt (staat denk ik ook op die stikker) en even vragen wat de procedure is om ze op jouw naam te schrijven. (kan meestal wel online). Als je het zelf doet kan het wel zijn dat er minimale kosten gerekend worden (rond €5). Vandaar... als het asiel het normaal kan/moet doen is dat handiger

Halsbandjes zijn natuurlijk wel handig voor andere om te zien dat het geen zwervertje is. Maar dan moet het een halsband zijn die af kan "snappen" (los kan schieten). Als ze alleen in je eigen tuin komen is een halsband niet zo nodig.
Grtz, Rik
We hebben kattenvoer en kattenbakvulling gekocht. Ik zie nu dat ik brokjes in saus heb en ik heb kunststof bakjes. Las iets over dat dat geen ideale combinatie is? Vanaf wanneer kunnen we het nieuwe voer gaan introduceren? De kattenbakvulling zijn h houtkorrels, dit zijn ze al gewend. Alleen is het nu van Jumbo, zouden ze dat verschil merken? Geen idee van welk merk het nu is.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
- MaantJee94
- Poema
De geur trekt nogal in die kunststof bakjes, kunnen ook sneller bacteriën ontstaan. Als je ze na het eten meteen af wast en ze niet de hele dag laat staan is het denk niet zoon probleem.Roses85 schreef:We hebben kattenvoer en kattenbakvulling gekocht. Ik zie nu dat ik brokjes in saus heb en ik heb kunststof bakjes. Las iets over dat dat geen ideale combinatie is? Vanaf wanneer kunnen we het nieuwe voer gaan introduceren? De kattenbakvulling zijn h houtkorrels, dit zijn ze al gewend. Alleen is het nu van Jumbo, zouden ze dat verschil merken? Geen idee van welk merk het nu is.
Met het introduceren van het voer kan ik je niet helpen, andere op het forum hebben daar veel meer verstand van dan ik.
De korrels zullen geen probleem zijn denk ik. Het zou pas een probleem kunnen worden als je nu bijvoorbeeld klontvormend grint in de bak doet en ze daar houtkorrel gebruikte. Ligt er ook maar net aan hoe kieskeurig ze zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
M'n man zit me de hele tijd op het hart te drukken dat echt alles goed komt en als ze het voer niet lekker vinden, dan kopen we toch wat anders? Wat, brokjes met saus en kunststof bakjes geen ideale combinatie? Nou ja, ze krijgen toch nog eerst RC (Geen idee welke variant). Kortom, Roses ga zitten en ontspannnn...
*Roses is niet gespannen hoor, echt niet*
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
- MaantJee94
- Poema
Roses85 schreef:M'n man zit me de hele tijd op het hart te drukken dat echt alles goed komt en als ze het voer niet lekker vinden, dan kopen we toch wat anders? Wat, brokjes met saus en kunststof bakjes geen ideale combinatie? Nou ja, ze krijgen toch nog eerst RC (Geen idee welke variant). Kortom, Roses ga zitten en ontspannnn...
Hahaha heel herkenbaar! Mijn vriend werd helemaal gek van mijn geregeld. Maarja als ik niks regel gebeurd het niet of niet zoals ik het wil dus mijn vriend heeft weinig keus haha.
Aan de andere kant merk ik nu dat het vanzelf goed komt. Voordat Luke en Skywalker kwamen heb ik ontzettend veel gekocht en de helft word niet gebruikt, ze zijn hier snel tevreden! Ik heb een paar lekkere kussens voor ze en ligbedden maar ze liggen gewoon bij ons op de bank of op een stoel. En wat je vriend zegt is wel waar, eten ze het voer niet dan koop je gewoon wat anders. Maar is makkelijk gezegd natuurlijk, ik zoek ook altijd alles helemaal uit zodat ik niet voor verassingen kom te staan.
Maar echt, het komt goed! En je bent goed voorbereid dus ik zou me geen zorgen maken hoor

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ondertussen zijn de katten beneden en zitten ze in mijn kamer, die grenst aan de woonkamer. Zo af en toe komen ze een hapje eten en gaan dan weer snel terug. Man heeft nu de deur boven dicht gedaan, kon ie eindelijk gaan fotobewerken
Laat ze nu ook weer even gaan, vind dat ze het goed doen!

Laat ze nu ook weer even gaan, vind dat ze het goed doen!
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
Klinkt zeker heel goed voor een eerste dag 

Ik voel me een slecht mens. Lig in bed en hoor de meisjes mauwen, maar we willen ze niet in de slaapkamer. Negeren is het toverwoord, maar hoelang ik dit vol ga houden is vraag twee.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010
Ach, willen ze er al bij 
Normaal zou het maximaal 1 tot 2 weken kunnen duren voordat katten dat echt helemaal afleren (met compleet negeren). Maar aangezien de dames er nét zijn denk ik dat het gewoon even een kwestie van aandacht vragen is. Even de juiste draai (en slaap plekje) vinden.
Hier liggen ze overigens wel gewoon op de slaapkamer. Maar goed... dat is persoonlijk en ik begrijp dat niet iedereen dat wil.

Normaal zou het maximaal 1 tot 2 weken kunnen duren voordat katten dat echt helemaal afleren (met compleet negeren). Maar aangezien de dames er nét zijn denk ik dat het gewoon even een kwestie van aandacht vragen is. Even de juiste draai (en slaap plekje) vinden.
Hier liggen ze overigens wel gewoon op de slaapkamer. Maar goed... dat is persoonlijk en ik begrijp dat niet iedereen dat wil.
Grtz, Rik
Ik lig ondertussen op de bank, gaan het maar langzaam opbouwen denk ik.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
21-11-2010/12-7-2010