Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
MaantJee94
Poema
Poema

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Je weet zeker dat dat door het voer kwam? Las online dat blaasgruis ook meestal aangeboren is en zich dan later pas laat zien, of is dit onzin?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Zit veel tarwe in Iams natvoer, niet echt geweldig voor een kat die (wellicht) aanleg heeft voor blaasgruis...
MaantJee94
Poema
Poema

Ik heb geen idee of mijn katten daar aanleg voor hebben, kan ik dat laten testen?
Ik ga nog wel eens wat merken vergelijken, ik heb gelukkig nog een paar maanden om een keuze te maken :)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Waarom zou je slecht voer gaan geven, waar katten blaasgruis van kunnen krijgen? Zorgt ook nog voor extra veel ontlasting, al die onnodige ballast moet geloosd. Er zijn alternatieven genoeg met hoog percentage vlees en geen granen.

Je betaalt voor veel extra's waar katten niks aan hebben met voer waar veel granen in zitten. Meestal hebben ze daar ook meer van nodig dus in verhouding ben je duurder uit ook nog. Lijkt mij een onlogische keuze.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MaantJee94
Poema
Poema

Ik zeg niet dat ik zomaar 'slecht' voer ga geven. Ik overweeg gewoon meerdere merken en streep merken weg als ik daar veel negatieve dingen over hoor. Vandaar dat ik jou naar je mening vraag. En aangezien ErikPhilippus aangeeft dat Iams niet goed is voor een kat die wellicht aanleg heeft voor blaasgruis vraag ik daar over door ;) Dat betekend niet dat ik nu bij die dierenwinkel sta met een zak Iams in mijn hand.
MaantJee94
Poema
Poema

Ik heb even wat rond gekeken en heb ik een lijstje gemaakt met voer dat ik overweeg.

Almo Nature Holistic (kalkoen bijvoorbeeld) 11.95 voor 2 kilo
Iams Naturally 12.95 voor 2.7 kilo
Iams Proactive Nutrition 6.79 voor 1.5 kilo
Perfect Fit Sensitive 7.69 voor 1.4 kilo
Princess Grain Free 13.95 voor 2 kilo

(prijzen zijn van Ranzijn aangezien niet alle soorten te koop zijn bij Zooplus ;) )

Graag jullie mening over deze soorten voer :)

Mijn voorkeur gaat nu een beetje uit naar Almo maar ik sta open voor andere merken uiteraard. Wel in die prijsklassen (niet meer dan 7 euro per kilo). En ik ben nog steeds benieuwd wat er nu zo 'slecht' is aan Royal Canin ;)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Geen Applaws op het lijstje ;)
Applaws is inderdaad nét een tikje duurder. €7,50 p/kg bij 2kg en €6,27 bij 7,5kg maar ik kan me voorstellen dat 7,5 in een keer veel is. (hoewel als je het als hoofdmaaltijd geeft misschien weer niet)
MaantJee94 schreef:En ik ben nog steeds benieuwd wat er nu zo 'slecht' is aan Royal Canin ;)
RC is echt niet slecht hoor. Er zijn alleen "betere" merken :)

Kijk bij de ingrediënten altijd naar de eerst genoemde en dan de volgende. De eerst genoemde is altijd het meeste percentage. Dus als er vlees (40%) staat en dan mais of granen, dan zitten er dus ook redelijk wat mais en granen in het voer. Niet alle katten kunnen daar even goed tegen. Het kan bij katten ook blaasgruis en andere dingen veroorzaken.

Almo Nature holistic heet eigenlijk "Almo Nature Holistic Kalkoen & Rijst" dus er zit ook al weer een hoeveelheid rijst in.
Samenstelling:
Vlees- en vlees bijproducten 53% (14% vers gekookt kippenvlees), granen (rijst 14%, tarwe, gerst), plantaardig proteïne extract, olie en vetten, mineralen, Manno-oligosaccharide (MOS), Frutctooligosaccharide (FOS).

Dus 14% rijst en dan ook nog tarwe en gerst.
Ook overigens niet echt slecht hoor. Zeker de moeite van overwegen waard.
Alleen als een kat gevoelig is voor tarwe en/of gerst en/of rijst zou dat problemen kunnen geven.
Maar dat is altijd een kwestie van kijken hoe ze het erop doen.

Bij Princess Grain Free zie ik helaas niet hoeveel % erwten en aardappel erin zit.
Ook bij IAMS Naturally zie ik geen percentages.
Als de vleespercentages goed zijn is er ook niets mis met deze merken.
En ook daarop zouden ze het goed kunnen doen.
De negatieve ervaringen van de één hoeven echt niet bij de ander voor te komen.
Zo zijn er ook katten die het slecht doen op RC of zelfs Applaws.
Dat blijf je altijd houden.

Als je bijvoorbeeld Applaws bekijkt:
Samenstelling
Gedroogde kip (48%), gedroogd lam (20%), gedroogde aardappel, kipgehakt zonder bot (12%), bietenpulp, jus van kip, zalmolie, vitaminen en mineralen, gedroogd ei, cellulose plantenvezels (0,03%), natriumchloride, calciumcarbonaat, zeealgen/zeewier, cranberry, DL-methionine, kaliumchloride, Yucca-extract, citrusextract, rozemarijnextract.

Dan zie je 48% kip, 20% lam en daarna aardappel. Ook hier zie je geen percentage voor aardappel. Maar omdat de volgorde van de ingrediënten op volgorde van % moet zijn weer je dat de aardappel altijd minder moet zijn dan 20%. En dat bij 68% vlees.

Zo lees je een beetje de ingrediënten lijst af.
Liefst pak je een merk waarbij dus zoveel mogelijk de percentages vermeld staan en waarbij vlees dus het hoogste percentage heeft en mais, granen, tarwe, aardappel erwten een stuk minder (of zo weinig mogelijk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx

Bericht door Mila16 »

Ik geef zelf orijen , duurste van het duurste maar ik wil dan op latere leeftijd kat geen problemen inderdaad zoals blaasgruis, ik denk dat je met royal canin beetje in het midden zit ,ik heb het 4 maanden gegeven omdat dit ook werd gegeven bij het gastgezin, applaws is ook goed, ik geef zelf aan natvoer almo nature

Oja als je wat duurder gaat koop dan geen zakken van 1a2 kilo want dat kost je klauwen met geld ,
Ik bestel meestal 6,8 kilo nu is dat 5,6 geloof ik , maar de volgende keer neem ik gewoon 10-12 kilo daar doe ik dan met 1 poes 7-8 maanden mee , even een goede afsluit luchtdichte voerton kopen en klaar , kost je 115-120 euro zo een zak terwijl een zakje van 2 kilo zoveel 30 euro kost
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Orijen is inderdaad heel duur. Bij de ingrediënten moet je ook heel ver kijken voordat je de bijproducten (zoals erwten e.d.) tegen komt :lol:

(je zit ook al op 80% voordat je bij de rode linzen komt)

Samenstelling (Orijen Cat & Kitten Kattenvoer):
Vers kippenvlees (20%), gedroogd kippenvlees (15%), verse kippenlever (4%), verse hele haring (4%), vers kalkoenvlees (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), verse kalkoen lever (3%), verse hele eieren (3%), verse gratenvrije snoekbaars (3%), verse hele zalm (3%), vers pluimveeharten (3%), kippenkraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogd zalm (3%) , gevogelte leverolie (3%), gevogelte levervet (2%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, luzerne, yam, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, spinazie, wortelen, rode appels, Bartlett peren, veenbessen, kelp, zoethout, engelwortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt blad, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx

Bericht door Mila16 »

Rik orijen is nu 85% vlees en hun prijzen zijn ook gestegen ik krijg nu een kilo minder aan voer voor hetzelfde geld, ze gaan een 2e fabriek bouwen omdat er veel meer vraag is

Ik heb orijen ook altijd aan de fret gegeven , moest hoogwaardige brok zijn omdat de fret een korte maag darm kanaal heeft en snel verteerd

Ik vind het echt een goede brok , ik geef daarnaast ook hele grote brokken lijken of hondenbrokken om tandsteen te voorkomen , of het gaat werken ik weet het niet , aan de muis wilde ze niet
Mila16
Lynx
Lynx

Bericht door Mila16 »

Royal canin is ook duur hoor er zit niet eens meer dan 20% kip in , je betaald dus alleen maar omdat ze heel veel reclame maken , shows dierenarts, tv , ik zie orijen nooit , terwijl perfect fit een stuk goedkoper is en die heeft 21% kip deze maakt ook bijna geen reclame, aantal keer gezien op tv maar nu nooit meer

Eukanuba heeft ook veel reclame , maar is voor de rest troepvoer, vroeger ook gegeven aan de fretten en kregen dunne ontlasting

Wat voor mij het slechte kattenvoer is zijn toch wel de merken , tompoes, whiskas, felix ,kitekat,

Beste orijen, applaws, acana,

Merken die in het middenzitten

Royal canin
Perfect fit
Hills

Mijn ervaringen wat ik ervan vind

Hoe minder vlees , hoe meer er van gegeten word ,

Mila eet 70 gram aan brokken , en dan sochtends een hapje en dat pas einde middag nog een hapje en dan weer pas om 12 uur s nachts
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Met de drie beste ben ik het eens, daar mag dan Almo nog bij. Merken in het midden ben ik het niet mee eens. Perfect fit is in mijn optiek vergelijkbaar met supermarktvoer en niet met RC en Hills. Ik zou een vierde keuze tussen supermarktvoer en Hill's en RC zetten: Iams, Eukaneuba en Perfect fit

Ik ben met Orijen opgehouden omdat het vaak niet te verkrijgen was. Iedere keer die stress was niet prettig als het voer bijna op was. En de leverancier bleef melden dat het momenteel niet leverbaar was. Misschien is dat nu beter geregeld.

En dan zijn er ook nog soorten voer waarvan ik denk/dacht dat het heel goed was maar wat ze simpelweg weigeren te eten. Die fabrikant dient dus meer zorg te besteden aan de smaak. Zowel bij droge brok als bij blikvoer.

Rik zijn oude lijst op pagina 1 sta ik helemaal achter. Dat zijn voorbeelden van goed droog en nat voer.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik ben een fan van Royal Canin. Ik geef het al een jaar of 15 en mijn katten doen het er prima op. Waarom sommige mensen dat opeens "slecht voer" vinden is me een raadsel.
Als natvoer geef ik Gourmet mousse (niets mis mee!), Porta 21 (aanrader!), Applaws oceanfish en runderhart.
Vooral voor Porta 21 doen ze hier een moord.
Iams is inderdaad berucht vanwege zijn verschrikkelijke dierproeven. Zou ik dus niet doen.

Ik heb vorig jaar een zwerfkat in huis genomen en hij wil alleen maar Whiskas en Sheba. Ik heb 25 jaar katten gehad die "dat slechte supermarktvoer" aten en ze werden gezond 10+.
Ik ben dus niet zo anti-supermarktvoer.
Mila16 schreef:Oja als je wat duurder gaat koop dan geen zakken van 1a2 kilo want dat kost je klauwen met geld. Ik bestel meestal 6,8 kilo nu is dat 5,6 geloof ik , maar de volgende keer neem ik gewoon 10-12 kilo daar doe ik dan met 1 poes 7-8 maanden mee , even een goede afsluit luchtdichte voerton kopen en klaar , kost je 115-120 euro zo een zak terwijl een zakje van 2 kilo zoveel 30 euro kost
Dat zou ik je juist afraden want ook al verpak je het luchtdicht, de smaak wordt na een maand of drie minder. Denk je goedkoper uit te zijn, kun je meer dan de helft weggooien.
Mijn katten (Brits Korthaar) zijn zelfs zo kieskeurig dat ze brokjes die langer dan een maand open zijn - en ik bewaar de zakjes in een Curver voerton - niet meer eten en daarom heb ik zakjes van 400 gram. Wel verschillende smaakjes (vier katten, vier smaken), maar nooit langer dan 2 weken open. Het is een stuk duurder, maar ik hoef nooit wat weg te gooien.
Kurgel
Poema
Poema

Bericht door Kurgel »

Mijn oudjes krijgen nu hills of rc nierdieet, maar Stella mijn ragdoll kreeg kittenvoer. Ze was grootgebracht op kvv en dat is ze lekker blijven vinden, maar nadat ze brokken van de rest stal ben ik haar ook brokjes gaan geven (moest ze in de eerste weken niks van hebben maar zien eten doet eten blijkbaar) en na diverse taste tests was purizon kittenbrok haar favoriet. Heeft een hoog vleesgehalte en blijkbaar fijn mondgevoel (kleine ronde brokjes). RC vond ze niks, terwijl ze hun nierbrok dus wel graag er nog eens naast knabbelde als haar eigen bakje leeg was.
En mijn kieskeurige Luna was voor nierbrokken dol op greenwoods. Allemaal bij zooplus ook in kleine verpakkingen te krijgen. Applaws inderdaad prima voor nat voer. Ook Sheshir en almo nature gingen er hier altijd in als koek. Voor snacks ben ik groot voorstander van de gevriesdroogde snacks als cosma of thrive. Vooral Bo wordt daar helemaal wild en hebberig van. Afleiden met een snackje en die vlooiendruppels zitten ongemerkt in de nek zonder geworstel.. :edance:
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Met Annet eens wat betreft het lang open zijn van een grote zak voer. Niet alleen smaak holt achteruit na een week of 4-6 - ook de kwaliteit holt achteruit. Zelfs ik met 9 katten koop zulke grote zakken van 10 kg niet. Het zou hier wel kunnen als ik 1 soort voer zou geven, maar ik heb op elke verdieping ander soort brok staan. En dus zakken van hooguit 4 kg.

En ook ik snap niet waarom RC en Hill's geen goed voer zou zijn. Ik kies RC voor speciaalvoer - Urinary en Oral care.

Bolle en Maks kregen hun hele leven Happycat bij Adriana. Nou ben ik op zich geen liefhebber van Happycat, maar het staat er wel altijd op zolder, sinds hun komst. Eén maatschep per dag en dat wordt meestal schoon opgegeten. Zo ook met Hill's Nature Best, dat staat sinds hun komst beneden, halve mok per dag.
Plaats reactie