Cerna schreef:Ik geef als advies om een deel van het voer uit nierdieet te laten bestaan en wanneer de kat dat niet eet, Ipakitine toe te voegen en dat zeg jij toch ook?
Ja, daarmee zitten we op lijn. Ik werd even getriggerd door jouw toevoeging 'dat fosfaatbinders alleen nodig zijn wanneer de nierwaardes heel hoog zijn' - dan zou je te laat kunnen zijn met de pogingen om de fosfaatwaarde te normaliseren.
Een op de drie katten van 15 jaar heeft chronisch nierfalen, en in veel gevallen is dat in de jaren daarvoor heel sluimerend, onopgemerkt ontstaan - en het is niet onwaarschijnlijk dat een langzaam oplopend fosfaatgehalte daarbij een rol speelt. Verhoogd ureum en creatinine maken de kat ziek, zwak en misselijk, maar hebben op zich geen desastreuze uitwerking op de nieren zelf - en dat is bij fosfaat dus anders. Je zou kunnen zeggen dat fosfaat de sluipmoordenaar is van nierkatten.
Dus mijn gevoel is dat je beter te vroeg met een fosfaatbinder kan beginnen dan te laat, d.w.z. bij de eerste signalen van een te hoge fosfaat spiegel. En hoewel te hoog fosfaat in verreweg de meeste gevallen wordt veroorzaakt door nierfalen, kan het ook een andere oorzaak hebben, b.v. slecht functionerende bijnieren waardoor de mineraal-huishouding niet goed is. En dan zou je door het geven van fosfaatbinder dus secundair nierfalen kunnen voorkomen.
Groetjes,
Erik