Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Lang niet elke kat gaat daar gelukkig van worden. Als ik het goed begrijp wordt hij dus de hele nacht buiten gezet (kan dan alleen in de schuur) en wordt buitengezet als je werkt en als je een paar dagen weg bent.

Het percentage dat hij binnen mag zijn ligt wel heel erg laag in mijn beleving.

Veel kans dat hij zijn heil elders gaat zoeken voor aandacht en een plekje op de bank.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik heb het over een elektronisch kattenluik met chip. dus een andere kat zijn eten jatten zal dan wel meevallen. en ja deze kat is het buiten gewent. de baas wil hem naar iemand toe hebben die een huis en een tuin heeft omdat de kat al graag buiten loopt.en natuurlijk is de kat geen robot die je kan programmeren, maar als ik een paar dagen weg ben dan zal hij het er toch mee moeten doen. net zo dat als hij eens aan mijn bank zal krauwen dat ik het daar maar mee moet doen dan,
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

castratenkoor schreef:Lang niet elke kat gaat daar gelukkig van worden. Als ik het goed begrijp wordt hij dus de hele nacht buiten gezet (kan dan alleen in de schuur) en wordt buitengezet als je werkt en als je een paar dagen weg bent.

Het percentage dat hij binnen mag zijn ligt wel heel erg laag in mijn beleving.

Veel kans dat hij zijn heil elders gaat zoeken voor aandacht en een plekje op de bank.
lang niet elke kat zal het zo goed hebben als bij mij. hoeveel zwerfkatten en dierenleed is er wel niet? ik begrijp dat jullie het zielig vinden als ik een kat zal nemen... waarschijnlijk gaan jullie teveel uit van jullie eigen katten . maar er zitten ook een heleboel katten in schuren op boerderijen die nooit bij de mensen in huis komen om naast ze op de bank te liggen. gaan die katten het dan ook elders zoeken denk je?? vind het een beetje overdreven wat je zegt en ik heb het idee dat ik hier op dit forum niet moet aankomen met mijn ideeen . jullie zijn waarschijnlijk te zwak voor dieren.dat mag en heb ik helemaal niks op tegen maar ik ga de kat morgen ophalen en weet zeker dat het goed gaat komen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Niet iedereen is positief over de kattenluikjes met elektronische chip. Je kat zou dan ook een halsbandje om moeten, ook iets om even na te gaan of dat verstandig is bij een buitenkat.

Via de zoekfunctie hierboven kan je meer info vinden en ervaringen over halsbandjes en elektronische chip. Zou zelf niet met een gerust hart een paar dagen wegblijven in de door jou voorgestelde situatie....

Denk dat je het even moet uitleggen 'te zwak voor dieren'. Begrijp ik niet.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Ik hoop dat je je niet teveel "aangevallen" voelt... Dat is zeker niet de bedoeling van de reacties hier... dat weet ik zeker.

Maar wij kregen pas in de laatste post een (nog steeds summier) idee van hoe het karakter van de kat zelf is (buitenkat). Verder gaf je in je eerste post alleen maar aan wat jij met de kat van plan was. Op het moment dat je een volwassen kat in huis neemt zul je toch wel enigszins rekening moeten houden met het al gevormde karakter en dat miste ik een beetje in de eerste post.

Als het bijvoorbeeld een binnenkat zou zijn geweest dan zou die misschien vreselijk ongelukkig zijn geweest als je er een buitenkat van probeert te maken. Voel je dus niet aangevallen maar zie de adviezen die hier gegeven worden gewoon als extra informatie (die gegeven is met de informatie die jij in eerste instantie gaf).

Jij zult waarschijnlijk zelf het beste in kunnen schatten wat voor leven je de kat kunt bieden en hoe deze daarop zal reageren. Ik zou overigens ook adviseren om dit goed met de oorspronkelijke eigenaren te bespreken en zoveel mogelijk te weten zien te komen over het karakter, de behoeftes en medische historie van de kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Kattebeest schreef:Niet iedereen is positief over de kattenluikjes met elektronische chip. Je kat zou dan ook een halsbandje om moeten, ook iets om even na te gaan of dat verstandig is bij een buitenkat.

Via de zoekfunctie hierboven kan je meer info vinden en ervaringen over halsbandjes en elektronische chip. Zou zelf niet met een gerust hart een paar dagen wegblijven in de door jou voorgestelde situatie....

Denk dat je het even moet uitleggen 'te zwak voor dieren'. Begrijp ik niet.
nee bij een chip moet de kat geen halsbandje om. met een halsbandje is het met een magneet. maar met zo'n chip word die in de nek geinjecteerd. de kat die ik ga aanschaffen heeft al zo'n chip in de nek en het luikje neem ik mee over dus hij is het al gewent om daar door te gaan. dus dat scheelt weer.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Ja sorry, je hebt gelijk wat betreft luik met chip.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Rik schreef:Ik hoop dat je je niet teveel "aangevallen" voelt... Dat is zeker niet de bedoeling van de reacties hier... dat weet ik zeker.

Maar wij kregen pas in de laatste post een (nog steeds summier) idee van hoe het karakter van de kat zelf is (buitenkat). Verder gaf je in je eerste post alleen maar aan wat jij met de kat van plan was. Op het moment dat je een volwassen kat in huis neemt zul je toch wel enigszins rekening moeten houden met het al gevormde karakter en dat miste ik een beetje in de eerste post.

Als het bijvoorbeeld een binnenkat zou zijn geweest dan zou die misschien vreselijk ongelukkig zijn geweest als je er een buitenkat van probeert te maken. Voel je dus niet aangevallen maar zie de adviezen die hier gegeven worden gewoon als extra informatie (die gegeven is met de informatie die jij in eerste instantie gaf).

Jij zult waarschijnlijk zelf het beste in kunnen schatten wat voor leven je de kat kunt bieden en hoe deze daarop zal reageren. Ik zou overigens ook adviseren om dit goed met de oorspronkelijke eigenaren te bespreken en zoveel mogelijk te weten zien te komen over het karakter, de behoeftes en medische historie van de kat.
nee ik snap het wel. ik heb jaren terug altijd honden gehad toen ik op mezelf ben gaan wonen, en als kind hadden we bij mijn ouders katten. dit omdat ik dit wilde anders waren mijn ouders er ook nooit aan begonnen. maar ben dus altijd wel dieren gewent geweest. iki vind dieren dus wel leuk maar aan een hond zou ik niet meer aan willen beginnen omdat je daar veel tijd voor moet hebben met uitlaten enzo. een kat kan meer op zijn eigen zijn en dat spreekt mij nu meer aan. en natuurlijk wil ik de kat wel veel aandacht geven want als ik een kat zou hebben weet ik zeker dat ik hem voordurend aan zou trekken. als ik ergens bij iemand ben die beesten heeft gaat mijn aandacht daar altijd naar uit. ik vind katten al mooi om te zien en als ik thuis kom en ik zie de kat van de buren voor in mijn tuin in de zon liggen spreek ik hem ook altijd even toe. dus ik zou als ik een kat neem er zeker naar om kijken..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

drestar schreef: lang niet elke kat zal het zo goed hebben als bij mij. hoeveel zwerfkatten en dierenleed is er wel niet? ik begrijp dat jullie het zielig vinden als ik een kat zal nemen... waarschijnlijk gaan jullie teveel uit van jullie eigen katten . maar er zitten ook een heleboel katten in schuren op boerderijen die nooit bij de mensen in huis komen om naast ze op de bank te liggen. gaan die katten het dan ook elders zoeken denk je?? vind het een beetje overdreven wat je zegt en ik heb het idee dat ik hier op dit forum niet moet aankomen met mijn ideeen . jullie zijn waarschijnlijk te zwak voor dieren.dat mag en heb ik helemaal niks op tegen maar ik ga de kat morgen ophalen en weet zeker dat het goed gaat komen.
"te zwak voor dieren" - bedoel je daarmee dat we niet hard genoeg zijn om een kat 20 uur per dag buiten te sluiten? Tsja dan ben ik heel graag te zwak voor dieren eerlijk gezegd. Mijn hele huis en achtertuin zijn aangepast voor de katten. En daar ben ik trots op. Dan maar te zwak voor dieren.

Ik denk dat het grote verschil tussen jouw idee van een kat "houden" en de meeste forumgangers hun idee van een kat een gouden mandje bieden er vooral in zit dat jij uitgaat van jouw behoefte 3 uurtjes per dag een kat om je heen hebben. De andere 21 uur per dag moet hij maar zien, buiten en in de schuur.

Terwijl de meeste forumganger uitgaan van de behoeftes van de kat. En een kat heeft veel aandacht nodig. Niet maar 3-4 uur per dag. Verder heeft een kat behoefte aan eigen keuzes maken. En die mogelijkheid zie ik bij jou eerlijk gezegd niet echt.
Stel dat jij hem van 20 - 23 uur binnen wilt hebben, maar hij besluit dan juist op stap te willen.......

Als jij naar bed gaat wil de kat gezellig bij je liggen, maar wordt dan rücksichtlos eruit gezet. Zonder dat hij daar een keuze in heeft.
En wat nou als de kat ziek is en het vriest 17 graden, gaat hij dan toch de schuur in?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Dus je wilt een kat voor de gezelligheid maar alleen als het jou uitkomt. Zo komt dat op mij over. Waarom vraag je advies eigenlijk hier?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat houden

Bericht door Jantina »

Ik denk dat jij een totaal andere manier van het houden van een kat gewend ben, dan wij. Als ik zo je verhaal lees, dan begrijp ik dat het thuis bij jullie kat ook zo ongeveer ging. Dan kan ik enigszins begrijpen dat je niets anders gewend bent, en er dus zo over denkt.
Alleen...het kan ook anders. En dat is wat er hier geopperd word. En daarom zijn hier de meningen anders omdat we het gewend zijn om voor de katten te zorgen als huisdier, huisdier dus; een kat die in huis leeft.

Ik hoop alleen dat je er nog eens goed over na wil denken. Wat ik nu lees doe je dit alleen maar voor jezelf, en denk je niet vanuit de kat. De kat kiest er niet voor om te verhuizen en om bij jou te gaan wonen. Jij kiest ervoor om een kat in huis te halen. Dan vind ik ook dat je de verantwoording moet dragen om goed voor het beestje te zorgen. En naar mijn mening kan je dat niet optimaal doen als de kat zoveel buiten is.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kat houden

Bericht door Anne87 »

Koop een furby :-)
Mijn boskatten (ja, ik heb twee échte Noorse Boskatten) zijn enorm aandachtsbehoevend. Dat is het ras. Altijd bij je willen zijn en wat ben je aan het doen? Alles in huis is geproefd of gekrabd, vaak maar één keer maar toch even weten wat voor stofje het is. Ze kwijnen weg in hun eentje en hebben elkaar en ons nodig.
Dus, koop een furby. Zelfde prijsklasse als je bastaard boskat (hoe bastaard is 'ie?) En als je er geen zin in hebt haal je de batterijen eruit.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Wat mij opvalt aan het hele verhaal is dat TS een kat wil voor de gezelligheid en wel in iedere post duidelijk aangeeft dat de kat zoveel mogelijk naar buiten of in de schuur moet omdat ze zelf niet zo veel thuis is..

Het klinkt eerlijk gezegd niet echt gezellig..

Ik zou het mezelf nooit, nooit vergeven als 1 van mijn 2 lieve Kattenkinders wat zou overkomen en ikzelf een paar dagen weg ben.. Hoe groot is de kans dat je de kat nog kunt redden wanneer je er optijd bij bent en het misschien een kwestie van leven of dood is en jij zelf gewoon een paar dagen weg bent en hoopt dat je kat in de schuur ligt.. Niemand die even gaat kijken.. Hij moet het maar uitzoeken.. En als je je kat meer als de helft van de dag buiten laat lopen dan zal die kans er ongeacht inzitten dat er eens wat gebeurd.. Er zijn zoveel gevaren buiten!! (Maar daarom kies ik ook bewust voor een minder dure bank en stoelen en een duurdere krabpaal en kan ik genieten van heel wat knuffeluren op een dag)

Ik hoop dat je ook een beetje nadenkt over de kosten.. Ik zie zo ergens tussen staan "ik vind 50€ aanschafkosten meer dan zat" hou je er wel rekening mee dat (vooral een kat die buiten loopt en waarvan jij niet kan zien wat ie allemaal opvreet en doet) ook wel eens ooit naar de dierenarts zal moeten, jaarlijks een enting moet halen, iedere dag moet eten/drinken (kwaliteitsvoer en natvoer), je dingen aan moet schaffen voor de vachtverzorging, je hoopt dat de kat buiten poept want dat de buren schijt van jou kat in de tuin hebben heb je liever dan een eigen kattenbak, maar als de kat toch bedenkt niet buiten te willen poepen moet je ook kattenbakkorrels hebben! En ga zo maar door..

Ik kan nog wel ff doorgaan maar ik denk dat je t wel snapt ;)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik vond 50Euro aan aanschafkosten ook zat. Daarna kwam me toch een fikse rekening joh...Dierenarts...Asiel had dingen verzwegen. Mooi cadeautje!
Ja katjes kosten geld.

Verder zijn ze totaal niet te sturen... Gezellig lekker op de bank liggen...Alleen wel altijd als het hun uitkomt en ik net lekker met laptop op schoot zit. Personeel zoekt maar uit hoe ze het doet, Kat ligt!

Probeer het beeld wat je tot nu toe hebt over hoe je het wil, los te laten. Want de praktijk gaat niet hetzelfde zijn als de theorie. Een kat valt wel te sturen maar niks op te leggen.

Neem wel even de tijd om aan elkaar te wennen. Een week is kort. Maar kijk even hoe de kat het doet. Is de kat bang dan maak je het langer. Is de kat snel op zijn gemak dan kan je het na een week of 2/3 overwegen. Hier komt er 1 na 3 maanden nog niet buiten (balkon) Ze is simpelweg veel te bang. En net als bij mensen, angst is een slechte raadgever.

Sterkte
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

drestar schreef:....maar ik ga de kat morgen ophalen en weet zeker dat het goed gaat komen.
........hoop dat het goed gaat komen en laat even weten hoe het gaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie