Hey Mirjam,
Wij hebben na heel lang rondkijken uiteindelijk 2 jaar geleden 2 sofa's (zo noemen wij in B wat jullie een bank noemen

) bij Ikea gekocht, de Karlstad in de jutekleurige stof.
Wij hebben hier ook problemen met rug en nek en vinden nog steeds dat die Karlstad goed zit. Wij wilden sowieso geen fortuin aan de sofa's uitgeven door 1) onze katten en 2) 2 kleine kleinkinderen die hier heel vaak komen. Veel zitbanken die je tegenwoordig ziet zijn heel diep en daardoor desastreus voor de rug. Doordat wij beroepshalve regelmatig 'experimentmeubelen' in huis hebben (vintage/herstofferen) hadden wij allang ondervonden dat grof geweven of bouclette stoffen vééél te aantrekkelijk zijn voor kattennagels en op het eerste zicht lijkt de bekleding van jullie bank ook tot die categorie te behoren….
Onze Ikea sofa's zijn intussen zeer zeker al wat gehavend aan de hoeken, maar het valt nog heel goed mee, zeker vergeleken met de jouwe.
Een product wat ik je absoluut kan aanraden en waar ik ook al andere mensen blij mee heb gemaakt is
http://www.ecostyle.be/garden/cat-off-tegen-katten
Ik spray dat regelmatig op de strategische hoeken van de sofa en het helpt echt. Het is (voor ons) geurloos, maakt geen vlekken en het is niet zo dat je de katten daarmee uit de sofa bant want ze liggen er de hele dag in terwijl het hun krabreflex aan de hoeken echt tempert. Alleen als je stopt met regelmatig te herhalen (wat ik heb gedaan) beginnen ze natuurlijk opnieuw.
Als we een tijdje weg zijn of op vakantie dan doe ik zilverpapier om de hoeken en dat werkt hier wel. Propjes zilverpapier vinden ze inderdaad heel leuk om mee te spelen, maar zo'n strook om de hoeken van de sofa geplooid, daar zetten ze hun nagels niet in.
Veel succes!