Diesel doet raar op de bak

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

beterschap met dies
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Diesel vindt jullie allemaal heel lief en dankt jullie :)

Hij is een stuk levendiger dan gister na de spuit pijnstiller van net. Schijnbaar had hij toch meer pijn dan ik dacht..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door mittenslief »

hier ook eurologist gebruikt en goede resultaten hoor....toch ook geen novacam gekregen toch? beterschap met je kerel
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Sh*t, toch een beruchte -cam meegekregen: meloxidyl, werkzaam deel: meloxicam...

Ik had het nog gezegd toen ze over pijnstiller begon, geen metacam. Maar dat kreeg hij niet, hij kreeg meloxidyl. Dus ik dacht, dat is mooi, want alles wat eindigt op cam was slecht, had ik hier onthouden. En ze begon een heel verhaal, wat ik maar half volgde en metacam werd sowieso niet aan katten gegeven met nierfalen. ik kan mezelf wel slaan, want ik had me vantervoren wat beter in moeten lezen hoe het nou ook alweer zat met die metacam (enge verhalen over zieke katten lees ik nooit heel zorgvuldig, omdat ik me dan onnodig zorgen ga maken om de mijne).

Ik ga hem de pijnstiller dus niet geven, dan heeft hij maar een beetje pijn. Maar hij heeft net al pijnstilling gehad, dat was dan denk ik ook meloxidyl en ongetwijfeld ook met de castratie een jaar geleden.. Zal morgen eens bellen om te vragen of ik het ook zonder kan doen en of ze anders wat anders hebben. Sowieso mogen ze het wel even in ons dossier noteren: geen metacam of familie daarvan!

En nou maar hopen dat dit goed gaat, met die spuit van net..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door mittenslief »

ja was daar dus al bang voor.....de meeste metacam is bij de da's weg....nu veel novocam en die nadere rommel...goed dat je gekeken hebt...je kan ook eens op traumeel googelen...homeopatisch pijnstilling.

en veel laten drinken dan spoelt t snel door
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Adriana »

Ikey schreef:Sh*t, toch een beruchte -cam meegekregen: meloxidyl, werkzaam deel: meloxicam...

Ik had het nog gezegd toen ze over pijnstiller begon, geen metacam.
Maar dat kreeg hij niet, hij kreeg meloxidyl.

Sowieso mogen ze het wel even in ons dossier noteren: geen metacam of familie daarvan
denk dat het standaard in het behandelprotocol van Utrecht voor blaasontsteking staat:
ontstekingsremmer+pijnstiller dus meloxicam = novacam/meloxidyl/metacam...
kijk even naar de dosis en vraag met welke dosis is geinjecteerd.

in dossier opnemen werkt niet is mijn ervaring.
ik kreeg ook rustig metacam mee terwijl het bij alledrie in het dossier staat..
en ik kreeg een knullig verhaal over het laatste onderzoek waarin werd aangetoond dat het veilig was.
maar ik kan met al mijn zoektrucs dat onderzoek niet vinden.
bovendien staat de waarschuwing nog steeds in de bijsluiter, dus hoezo veilig..?
maar dan moet je dus zo ongeveer een dierenassistente kraken..

heb de afgelopen week weer eens breed zitten zoeken op ervaringen meloxicam, onderzoeken, toepassingen, doseringen en kan rustig zeggen dat ik zo langzamerhand redelijk weet hoe de situatie is. het gekke is dat het per land verschilt en er is een hemelsbreed verschil tussen de toelating US (niet gebruiken bij katten) en EU: hardstikke veilig mevrouwtje!
in kabouterdosis en dat is 0,01 mg per kg blijkt het langdurig veilig: favo toepassing is artrose.

wat was de uitslag van het urine-onderzoek?
ab heeft niet zo veel zin zonder bacteriën denk ik .. eurologist wel is intussen oa mijn ervaring..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Dinky »

Tja, dan ben je zo bedacht op de uitdrukking -cam, noemen ze het goedje toch net weer anders....
Is er verder nog urine onderzocht? Want dat hij nog kan plassen is in mijn ogen alleen maar het teken dat er (nog) geen gruis aanwezig is dat de boel verstopt. Dat is volgens mij iets anders dan dat er geen gruis aanwezig is (en door een blaasontsteking verandert volgens mij de zuurgraad van de urine waardoor er gruis kan ontstaan?)

Als ik in jou schoenen zou staan met Diesel zou ik de eurologist van huisdierendokter (die Adriana aanbied op te sturen) proberen.

Heel veel beterschap lieve Diesel! En kopje van Dinky!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Er is nog geen urine onderzoek gedaan. De DA zou dat doen als de antibiotica niet werkte of als de klachten terug komen. Ik ben het daar mee eens, want ik geloof dat we er op tijd bij zijn. Ik ben het wel met je eens, Mirjam, ik wil een verstopping door gruis absoluut voorkomen!

Daarnaast ga ik zelf ook nog andere maatregelen nemen om blaasgruis te voorkomen of eventueel op te lossen als er toch al zit. Dus ik zou graag de eurologist proberen, Adriana :) Diesel drinkt goed en laten we nog extra drinken. Met het dagelijks natvoer + olie gaan we ook nog even door. Voor extra vocht en om z'n ontlasting op gang te houden.

Wellicht dat ik ander voer ga geven, maar daar denk ik nog even over na. TOTW lijkt me niet heel goed voor een potentieel blaasgruis patiënt. Wellicht barf, maar zoals ik al zei, daar ga ik nog even over brainstormen ;-)

Vanmiddag maar even DA bellen. Ben nu aan het werk.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door artemis »

Dinky schreef: Want dat hij nog kan plassen is in mijn ogen alleen maar het teken dat er (nog) geen gruis aanwezig is dat de boel verstopt. Dat is volgens mij iets anders dan dat er geen gruis aanwezig is (en door een blaasontsteking verandert volgens mij de zuurgraad van de urine waardoor er gruis kan ontstaan?)
Ik wou toch even aangeven dat het een misverstand is om te stellen geen verstopping = geen gruis, of gruis = automatisch verstopping.
Gruiskater Pappie is nooit helemaal verstopt geweest. Hij ging vaak vruchteloos graven in de bak om dan af en toe kleine plasjes te doen, en veel miauwen daarbij want het deed pijn. Het ging moeilijk maar er kwam wel altijd iets. Hij had struviet + blaasontsteking. Ik was er snel genoeg bij. Moest ik langer gewacht hebben dan was hij mogelijk wel verstopt. Maar vooraleer een kat verstopt van gruis heeft ze het al wel, het is gewoon een latere fase met nog meer gruis en/of grotere kristallen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door mittenslief »

ja of erger nog blaasstenen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Kan een kat dan wel blaasontsteking hebben zonder gruis of stenen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Cerna »

Ja, volgens mij wel. Ik had een kat die op 5-jarige leeftijd kanker kreeg en iedere maand kreeg ze toen een Prednison-injectie. Na een paar maanden kreeg ze blaasontsteking (is een beruchte bijwerking), maar zonder gruis of stenen. Ik denk dat poezen er ook minder gevoelig voor zijn dan katers.

En Diesel, beterschap!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door mittenslief »

meestal krijgen ze blaasontsteking....doordat het gruis of steentje de binnenwand van de blaas irriteert of zelfs een beetje kapot maakt....gewoon blaasontsteking komt vrij weinig voor maar kan natuurlijk wel.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Dinky »

Moest natuurlijk even googelen voor een antwoord op je vraag omdat ik er nu wel benieuwd naar was. Ik kwam het volgende tegen over de oorzaak van een blaasontsteking:
In grote lijnen zijn er drie oorzaken aan te wijzen voor blaasontsteking bij de kat:

- Blaasgruis/blaasstenen: Ongeveer 30-40% van de blaasontstekingen bij katten wordt veroorzaakt door blaasgruis. Struviet-kristallen zijn de meest voorkomende kristallen bij de kat. Struviet is een stof die is samengesteld uit magnesium, fosfor en ammonium. Struvietkristallen ontstaan als de urine hoge gehaltes bevat aan magnesium en fosfor en als de urine een lage zuurgraad (= hoge pH) heeft.
- Bacteriën: Bij slechts 1-2% van de katten wordt de blaasontsteking veroorzaakt door een infectie met bacteriën. Het geven van antibiotica is dus lang niet altijd zinvol bij een blaasontsteking. Bij de verdenking op een bacteriële blaasontsteking dient urine van de kat gekweekt te worden om te bepalen welke bacteriën in de blaas aanwezig zijn en voor welk antibioticum zij gevoelig zijn.
- Idiopathische cystitis: Bij 60-70% van de katten met blaasontsteking is de oorzaak niet precies te achterhalen. Deze vorm van blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak wordt "idiopathische cystitis" genoemd. Verondersteld wordt dat stress een grote rol speelt. Daarnaast komt deze vorm van blaasontsteking vaker voor bij binnenkatten, bij katten met overgewicht en bij katten die voornamelijk droogvoer (brokken) eten.
bron
Ergens vind ik het raar dat de urine van Diesel niet is onderzocht. Juist ook wat Artemis zegt, het kan zijn dat er wel gruis is maar dat deze nog niet groot genoeg is om verstopping te veroorzaken maar wel te zien in de urine.
Daarnaast ook een uitgebreide omschrijving van de soorten en behandeling op medpets
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar op de bak

Bericht door Ikey »

Super link, Mirjam!

Ik vind het op zich niet raar want volgens jouw link is de oorzaak het vaakst onbekend. Diesel is een binnenkat en eet vooral brokken, hij zou dus wel binnen die groep passen. Antibiotica zal wel voor de zekerheid gegeven zijn dan? Want hoe gaat het anders over?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie