Bange boerderij kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Jefke
Huiskat
Huiskat

Re: Bange boerderij kat

Bericht door Jefke »

Een allemans vriend hoef hij absoluut niet te worden. Zolang ik met der tijd een vriendje die naast me komt liggen erbij heb....... Geduld is een schone deugd, maar echt wel lastig :-(. Ik hoop het uit mijn hart dat dit nog goed kan komen!
Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Hij is nu 4 a 5 maand. Dus weet ni als ik hem al kam castreren. Weet ni als er al balletjes hangen. En als ik nu ga dan is het een ware jacht om hem te vangen, dus weer traumatisch ervaring, een kat vergeet niet he...... Kan dan helemaal vn 0 beginnen, ookal zit ik eigenlijk wel bij nr 0. Hb ermee te doen
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Een kat vergeet niet, maar jij bent niet degene die hem onderzoekt en opereert. Dus hij zal die assiociatie niet snel bij je leggen. Heb vele verwilderde kittens in huis gehad, met sommige moest ik meteen aan de slag kwa verzorging omdat ze er slecht aan toe waren. Bij de dierenarts ben ik dan degene die hen steun geeft en de dierenarts de engerd die ze "pijn" doet, de band kan hierdoor juist verbeteren. Een castratie kan wonderen doen maar we weten hier niet in wat voor toestand de kitten is. Is het een volle kitten of te mager? Zowiezo zou ik wel starten met ontwormen en ontvlooien, op een boerderij gebeurd vrijwel niet en ze kunnen erg ziek worden. Je kan pipetten halen die ontwormen en ontvlooien, het vangen is al door bloemtetsu in dit topic uitgelegt. Het is niet leuk om te doen, en ws laat de kitten zich een poosje bijna niet zien, maar het is wel heel erg belangrijk dat het zsm gebeurd.

Neem even contact op met je dierenarts. Leg de situatie uit en vraag of ze er ervaring mee hebben, niet elke dierenarts durft en kan met een verwilderde kitten werken.

En nogmaals, niet te snel willen. Dit gaat heel veel tijd kosten, maar met genoeg aandacht, liefde en geduld kan elke kat een maatje worden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Een volle kitten, mooie vacht, eet en drinkt voldoende. Wel wat diarree maar dit komt door de spanning. Ik kan de kat niet vast nemen, dus kan ik niet kijken als er al balletjes hangen om te castreren..... En wil alles in een trek doen, ontvlooien, ontwormen en castratie op 1 moment. Ik zit tussen een dilemma velen zeggem dt ik het net wel moet proberen te aaien en anderen zeggen neen de kitten moet naar jou toekomen. Want hoe langer ik wacht, hoe meer ze gaat vervreemden van mij? Geen idee ik heb totaal geen ervaring met wilde kittens en wil het zo goed mogelijk doen!!!!
eveline1982
Tijger
Tijger

Nogmaals, zou de dierenarts even bellen en het "dilemma" aan hun vertellen. Katers kunnen ook gecastreerd worden als de balletjes nog niet zijn ingedaald, de kosten worden alleen wat hoger en het is een langer durende ingreep. Maar daar kan de dierenarts je alles over vertellen :)

Ik had verwilderde kittens altijd in een bench zitten, ik heb in het opvangwezen gezeten. Daar heb je geen maanden de tijd om vertrouwen te winnen ;) . Leg geen druk op de kitten maar steek wel heel veel aandacht in hem. Wat is dwingen? Dwingen is vast houden en niet meer los willen laten, je wil opleggen. Dwingen is niet, steeds wat dichterbij en tonen dat je te vertrouwen bent. Het is een moeilijke opgave maar geen onmogelijke! De kitten naar je toe laten komen is geen optie, want dat gaat niet gebeuren ;) dus je zal zelf naar hem toe moeten gaan.

Mijn kater Beer is bij mij in de opvang opgegroeit. Hij is een meester in het geven van vertrouwen naar kittens. Op een metertje afstand ernaast gaan liggen en dan heel aandachtig naar een ander punt kijken. Na een poosje komt de kitten meestal toch even kijken, dan draait hij zijn koppie heel voorzichtig om en word er neusje neusje gedaan. Soms schrikt zo een kitten en begint het liedje weer van vooraf aan, tot er ineens voorzichtig word gespeeld!

Zo moet jij het ook gaan aanpakken, dus pak een boek of game (die je stil zet) en veel plezier liggend op de grond hihi ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ja hier de wilde ook altijd en een bench...je hebt nl. 2 soorten wilde...de bange en agressieve....die van jou is denk ik gewoon bang...vooral geen mensen gewend....ik zal zelf de stoute schoenen aan trekken en toch proberen om na een lange tijd van contact zoeken en rustig erbij zitten gewoon onder het kinnetje te kietelen....je zal heus weleens een knal krijgen, maar je moet dit toch proberen te doorbreken, en wat betreft castreren, dat gebeurt hier al met 12 weken dus dat kan prima
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Oke, bedankt voor alle tips. Heb een touwtje gehangen, daar speelt hij zelf mee vanaf ik in de buurt komt is hij weg. Zijn spelen doorbreekt nu ook even zijn 'schuilen'. Zal hem nog enkele dagen de tijd geven zodat hij hier een weekje is en daarna zal ik hem proberen met mijn hand te benaderen en te aaien. Wish me luck!
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zou niet te snel gaan met je handen ;-) let vooral goed op haar lichaamstaal!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Kan je tips geven ivm lichaamstaal van een kat of is dat te vinden op internet? Haar orem staam altijd rechtop, ze gaan nooit liggen of bewegen. Snorharen op die afstznd kan ik niet waarnemen. Staart dicht bij lichaam. En haar ogen staan naar binnen toe gelijk spleetoogjes. Als ik rustig knipper ga ze ma tijdje ook beginnen knipperen en die ogen beetje sluiten. Vamaf ik beweeg ik ze ribbedebie
eveline1982
Tijger
Tijger

Dat klinkt als een kat die bang is en op haar hoede. Maar doordat ze haar ogen knipperd naar je, dat ze niet agressief is. Geef haar tijd en je krijgt er vast een leuk kereltje aan. En ja hoor, als jullie lekker knipogen naar elkaar kan je best je hand en arm laag over de vloer naar hem toe strekken om te kijken of je mag aaien. Vliegt hij weg, dan trek je je hand rustig terug en wacht je tot de volgende kans :)
Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Merk ook wel op dat zijn haar blijft rechtstaan. En als hij naar zijn kattebak laag over de grond loopt, dan miauwt hij. Zal het na enkele dagen eens proberen om hem te aaien, nu is nog te vroeg denk ik..
eveline1982
Tijger
Tijger

Zijn haar staat continu recht? En bedoel je daarmee dat hij zeg maar een rommelig vachtje heeft, niet mooi vlak? Dat in combi met miauwen voor naar de kattenbak te gaan kan duiden op pijn. Katten die ziek zijn hebben ook vaak geen mooie gladde vacht. In dat geval kan de enorme angst ook zijn dat hij bang is om pijn gedaan te worden.

Ik kreeg tijden geleden een kitten terug van toen een half jaar oud. Ze liet zich niet meer pakken, blies en maakte ruzie met de andere katten. Ook toonde ze onzindelijk gedrag. Hier blies ze enorm naar ons en pakken was een drama. Wel was ze gewoon zindelijk (oude eigenaar had 1 bak op 3 katten en ons huis stond toendertijd vol) bij de dierenarts bleek ze een enorme blaas ontsteking te hebben. Nadat ze was behandeld ervoor merkte je aan haar dat ze met enorme stappen vooruit ging. We mochten haar aaien, oppakken en ze kwam zelfs gezellig bij ons liggen. Zij was overigens als ca 5 weken oude kitten verwilderd bij mij gekomen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Misschien ook een kattenbak wat dichter bij de schuilplek zetten zodat de plas niet wordt opgehouden (dat kan leiden tot blaasontsteking).

Qua wennen aan handen eerst inderdaad je hand dicht bij haar gaan leggen zonder te aaien, laat haar er maar aan snuffelen ;) Vanuit daar kan je langzaam beginnen haar te aaien.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Jefke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jefke »

Neen ze heeft een mooie vacht. De staart is dicht bij haar en staat niet recht. Ik lag bij haar doos op de grond na tijdje kwam ze eruit ze passeerde mij en ging op de kattenbak. Dus ophouden doet ze niet echt. Enkrl als ze op opem vlakte komt miauwt ze. Ik kom nu thuis en ze is nergens te vinden.. zoveel verstop plaatsen heb ik niet, snap er niets van
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Katten vinden altijd wel weer verstop plaatsen ;) Heb een keer meegemaakt dat ik ging stofzuigen en toen ik klaar was was ik onze poes ook kwijt. Ik overal kijken, alle verstopplekken bij langs maar nergens te vinden. Totdat ik iets hoger keek en bleek ze in de hoek op het aanrecht te zitten weg gedoken. Had ik dus helemaal overheen gekeken tijdens het zoeken ;)

Wanneer ze al bij je langs loopt naar de kattenbak dan komt het wel goed met veel geduld en liefde ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Plaats reactie