heeft kyran echt kittenvoer nodig?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: heeft kyran echt kittenvoer nodig?

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Hoezo, voer voor de tanden? Dat geloof je toch niet?
De meeste katten slikken de brokjes zo door en brokjes doen dus hoegenaamd niets voor de tanden (en gezien je topic over tandvlees denk ik dat je het tandvlees bedoelt).
Ik geloof het zeker wel want brokken voor het gebit zijn een slagje groter waardoor er eerder op gekauwd wordt ;) Zit dus in het formaat, niet in de samenstelling van de brok.
Hier wordt trouwens ook altijd netjes op de brokjes gekauwd en ook Loulou* kauwde altijd op de brokken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
drie katers
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door drie katers »

Zo denk ik er ook over, op grotere brokken kauwen ze echt wel.
Toen Guusje gewoon RC indoor kreeg kauwde hij er ook altijd al op, maar toen kreeg hij Hill's dieetvoer en dat zijn kleine brokjes, die slikte hij zo door. Voorheen had hij geen last van rood tandvlees, dat kreeg hij sinds hij hill's brokken at. Nu hij weer grotere brokken eet kauwt hij ze gewoon weer.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Cerna

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:Ik geloof het zeker wel want brokken voor het gebit zijn een slagje groter waardoor er eerder op gekauwd wordt ;) Zit dus in het formaat, niet in de samenstelling van de brok.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb brokjes gehad speciaal voor de Brits Korthaar en die waren heel erg groot, juist omdat Britten slecht kauwen.
Nou vergeet het maar: ze slikten ze nog steeds zo door en verslikten zich daardoor bijna. Was een erg griezelige situatie! En dus brokjes in de vuilnisbak.
De enige kat die wel op haar brokjes kauwde was Noa en juist zij kreeg op haar tweede stomatitis. :cry:

Amber kauwt nooit en heeft een pracht gebit. Nog nooit wat aan hoeven laten doen en ze is al bijna 9.
drie katers schreef:Nu hij weer grotere brokken eet kauwt hij ze gewoon weer.
Maar dat is dus geen garantie dat de rode randjes zullen verdwijnen.
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

stomatitis is volgens mijn dierenarts erfelijk bepaald....ik wilde nl. best elke dag tandenpoetsen, maar volgens haar heeft dat geen nut, tenminste niet in de zin dat je het tegengaat
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Ik blijf me toch afvragen of brokken inderdaad helpen tegen tandsteen, ongeacht het formaat.Ik heb ook de RC Oral Sensitive en de Hill's Oral Care langdurig geprobeerd zonder resultaat.Het hielp niet bij mijn vorige katten en bij Simba helpt het zeker niet.
Simba is een Boskat en die kauwen sowieso nauwelijks op brokken omdat ze ook een grotere bek hebben dan de gemiddelde kat, dus speciaal een heel grote brok voor haar gekocht, de RC Maine Coon.
Maar ook deze probeerde ze gewoon door te slikken, met alle gevolgen van dien.

Sommige katten kauwen misschien wel beter op een grote brok maar helpt dat tegen tandsteen?
Ik denk van niet want de meeste brokken bestaan hoofdzakelijk uit zetmeel en daarvan krijgen ze juist tandplak en later dus tandsteen.En brokjes zijn te bros, ze verpulveren te snel om echt te helpen tegen tandsteen.
Ik denk dat een stuk rauw vlees, eventueel met bot eraan beter geschikt is om te kauwen en tandsteen proberen tegen te gaan.Of gedroogd vlees, dat geef ik ook weleens, is ook vrij hard en taai.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Denk zeker dat rauw vlees beter is om op te kauwen tegen tandsteen dan brokjes Maria.
En wanneer ze op grotere brokken ook niet kauwen zou ik zeker kiezen voor de kleinere die ze makkelijker kunnen doorslikken. Wanneer een kat aanleg heeft voor tandplak/tandsteen zal een grotere brok zeker niet de oplossing zijn (al was dat wel makkelijk geweest) ;-)

Maar we dwalen af want het ging hier niet om de werking van speciale brokken voor tanden maar over of het kwaad kan wanneer een kitten volwassen voer eet :lol:
Normaal volwassen voer zou in mijn ogen geen kwaad kunnen. Het wordt anders wanneer je dieetvoer geeft aan de volwassen katten (bijvoorbeeld blaasgruisvoer wordt afgeraden bij katten jonger dan 1 jaar).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
G+S
Poema
Poema

Bericht door G+S »

Maar ze raden blaasgruis voer toch juist wel aan voor gecastreerde katers? Maar pas na een jaar dan? Want rond de 6 maanden moeten ze meestal wel geholpen zijn toch!?

Of is dit een heel rare gedachtengang?

( sorry voor de vraag in dit topic maar dat vraag ik me echt af nu omdat ik dat voer na de ingreep wel wilde gaan geven)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Bericht door Cerna »

We dwalen inderdaad wat af, maar ik zou aan een kitten geen dieetvoer geven tenzij het kitten ziek is (dus al helemaal niet preventief) en wanneer je bang bent voor blaasgruis zou je ook wat langer kunnen wachten met de castratie zodat de plasbuis verder ontwikkeld is. Hoe kleiner, hoe meer kans op blaasgruis.
Ik heb mijn katers pas met 10 maanden laten castreren en nooit enig probleem gehad (ook niet met sproeien) en de huidige kittens (poezen) worden ook niet eerder dan met 8 à 9 maanden gecastreerd.

De meeste mensen hier op het forum zijn het niet met me eens, maar ik zie geen reden voor zo'n vroege castratie.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben in tegenstelling tot Annet voor vroegcastratie. Maar waarom je kittens blaasgruisvoer geven na castratie? Ik snap die link niet helemaal. Meestal na castratie word er geen kittenvoer meer aan geraden.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

hier ook erg voor vroegcastratie, met 5 maanden wordt hier alles al geholpen en in het asiel met 4 maanden al.....niets geen problemen mee, en dieetvoer zal ik ook niet geven als het niet nodig is, gewoon goede brok
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

kyran wordt met 6 maanden geholpen. dat is zeker.
gijs krijgt inderdaad oral van RC. of het werkt. geen idee, maar het schaadt sowieso niet. voordeel is zeker dat de brokken groot zijn, die kauwt hij wel en guusje ook. zie het nu wel met de kittenbrokken, die slikken ze zo door, gevolg...kotsen.
de rode randjes gaan niet weg van dit voer, daar krijgt gijs zijn bolletjes voor (nu weer even wegens spanningen vanwege komst kyran)
en de sterilised appetite control zijn ook best groot met een rond gat erin. moeten ze ook op kauwen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie