Wisselende blaasgruis?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door Ms Maaike »

Het ging mij om een ander merk dieetvoer aangezien c/d ten eerste aanzuurt (doorgaans) en ten tweede omdat het geen effect lijkt te hebben op de pH van de urine.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Levi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2012 11:43

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door Levi »

dat was ook mijn gedachte ;)

Maar dit is sowieso een lastig gevalletje.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Ik laat het hele dieetvoerverhaal even voor wat het is. Want op dit moment is dat niet aan de orde behalve misschien een andere optie voor de c/d zoals RC Urinary. Het gaat er nu om de oorzaak te vinden voor die oxalaat. En daarvoor moet je uitsluiten dat die oxalaat ontstaat door een te hoog bloed (serum)-calcium waardoor er stenen in de blaas (en elders) kunnen ontstaan.

Het is een vreselijk ingewikkelde materie. Mijn advies (om met de da te overleggen): uitgebreid bloedonderzoek mét calcium en fosfor. Als de calcium te hoog is, paar weken wachten en opnieuw testen. Intussen zoveel mogelijk natvoer, en een röntgenfoto van de nieren (als dat met de echo niet bekeken is).
Mocht die (totale) calcium te hoog blijven dan zou ik doorverwijzing vragen naar Utrecht, afdeling Interne. Ik ben telefonisch een aantal keren heel goed geholpen een arts. Je kunt me PB-en voor haar naam. Vragen om een bepaling van geioniseerde calcium. Want als die goed is dan is een te hoge totale calcium op zich OK. Is de geioniseerde calcium te hoog dan komt het PTH verhaal op de proppen (waarvan ik niet weet of ze dat al kunnen).
Bij Ben hebben we overwogen om de bijschildklieren operatief te laten verwijderen omdat die mogelijk zorgden voor die hoge calcium. Op het laatste moment is dat niet doorgegaan en hebben we er later van af gezien.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

@Maaike: je zegt ergens "Dat de pH niet afwijkend was geeft te denken,".

Ben had een blaas met vrij veel oxalaatsteentjes erin. Die zijn operatief verwijderd. Ze zijn daarna teruggekomen (logisch want toen bleek zijn giga-hoge CA). Elke urinecontrole die we deden gaf een prachtige urine-pH, geen enkele afwijking, ook geen sediment. Oxalaatjes zijn heel vaak niet onder de microscoop te zien. Tóch zat hij vol ..... dus als je denkt dat je met oxalaat te maken hebt moet je al snel overgaan naar röntgenfoto's en echo's.
Ik was door mijn eerdere ervaringen bij Ben heel snel en zo ging het balletje rollen: hij kreeg blaasontsteking (pH van 6.0, geen sediment) daarna herhaling en toen liet ik een rofo maken. Daarop zagen we gruis/steentjes. Op mijn verzoek is onmiddellijk geopereerd en niet eerst een dieetvoer geprobeerd, uitsluitend op basis van die pH. Ik gokte op oxalaat en dat bleek te kloppen.

Ik denk dat de struviet in dit geval een reaktie zou kunnen zijn op de oxalaat .... pH kan gestegen zijn door de aanwezigheid van oxalaat, en in die hoge pH kan struviet gevormd zijn.
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Nu weinig tijd, dus reageer later uitgebreider. Maar ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is, en stenen een symptoom zijn/ uiting van.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Wow! Nu alles rustig door kunnen lezen, en kan wel zeggen dat het me blij verrast hoe gericht hier gereageerd word.

Even terugkomend op de echo: daar is alle keren alleen maar naar de blaas gekeken. Op de röntgen durf ik niet te zeggen, daar was geen van ons beide bij. Ook dit gaat dus op het lijstje voor de Da.

Zou het trouwens wat zijn om verschillende natvoeren af te wisselen, of is dit link en zegt iedereen daarover dat je dat niet moet doen? Dit zou namelijk wel eens kunnen werken om haar er aan te krijgen(en de andere 2 dan het liefst ook, maar die eten alles wat ze aangeboden word).

Zo, de dingen die je je bedenkt na een dag/avond werken..
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Als ik het heb over natvoer bedoel ik wel dieetnatvoer ;-)
Heb je geprobeerd (misschien heb ik eroverheen gelezen) om door het dieetnatvoer wat van haar brokjes te mengen? Misschien maakt dat het aantrekkelijker voor Nitzy?

Je kunt misschien de c/d en de RC Urinary afwisselen. Ze hebben beiden hetzelfde doel maar overleg toch even met de dierenarts. Je hebt wat dieetnatvoer betreft verder geen keuze. Zie: http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-13.html Virbac brengt nog een dieetvoer voor zowel struviet als oxalaat, maar dat is droogvoer ....

Eérst die bloedtest met de calcium, kijken of die verhoogd is. Is dat niet zo dan hoeft die echo/röntgenfoto van de nieren ook niet denk ik. Dan moet je haast gaan denken dat ze toch gewoon makkelijk oxalaat vormt en zou je de c/d eens even helemaal moeten vergeten misschien. Kan best zijn dat Nitzy daar niet voldoende op reageert.
Je kunt een blaas trouwens meerdere keren opereren. Daar kan die blaas in principe tegen (even los van wat het voor de kat betekent). Heb ik nagevraagd toen Ben opnieuw stenen kreeg.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door Ms Maaike »

Goede samenvatting in je laatste alinea margali. :)

Ik doelde met mijn "Dat de pH niet afwijkend was geeft te denken." op het idee dat er misschien iets mis is met het calciummetabolisme zelf en niet dat er oxalaat is gevormd wegens een lage pH in de blaas. Ik denk dat jij het ook zo bedoelt margali, maar kon even niet precies volgen waarom je mij had geciteerd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Maaike, ik zat gisteren behoorlijk onder de pillen, dus moest nu weer even teruglezen wat jij en ik geschreven hadden :-P

Eekje had gezegd: "Haar PH was trouwens niet afwijkend toen ze zo vol stenen zat (1e en 2e keer)".
Jij reageerde met: "Dat de pH niet afwijkend was geeft te denken", en je gaat dan aan bv calciumetabolisme denken.
En wat ik daarna bedoelde was dat als die pH niet afwijkend is dat je dan op zich nog nergens ánders aan hoeft te denken omdat je bij oxalaat wel vaker ziet dat die pH normaal is (zoals bij mijn Benneke).

Natuurlijk is een lage ph van bv 5.0 oid een indikatie dat het om oxalaat kan gaan maar het gemene van oxalaat is dus dat de pH laag-normaal kan zijn, dat je onder de microscoop niks hoeft te zien, en dat die blaas tóch vol kan zitten. Vandaar ook altijd het advies na bv 2 blaasontstekingen: maak svp echo en/of rofo.

In dit geval weet je dat het om oxalaat gaat, en voordat je dan aan moeilijker dingen gaat denken moet je eerst bloedtest met CA-bepaling laten doen (vind ik als leek).
PS: mocht ik nu wéér heel wollig praten en precies hetzelfde zeggen als jij bedoelt .... ik zit wéér onder de pillen :-P dus hou me goed in de gaten asjeblieft.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Eeeky, hoe gaat het nu met Nitzy? heeft ze nu steeds netjes in de bak geplast? Ik hoop dat het bij een incident gebleven is.
En neem me niet kwalijk dat ik misschien veel verteld/uitgelegd heb .... zodra ik de woorden calcium oxalaat zie gaan alle bellen bij mij rinkelen .... het is een ingewikkelde materie waar lang niet iedere dierenarts kritisch genoeg naar kijkt.
Ik hoop dat alles rustig gebleven is.
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Nitzy gaat, buiten het plassen om op het oog wel goed. Het is dus geen incidentje geweest helaas. Gister heeft ze zelfs bij mn vriend op schoot geplast, dat was ehm...nieuw. Ik hoop maandag antwoord op mn mail te hebben, en anders toch maar bellen.
In het kort wil ik dus in ieder geval de urine(weer) onderzocht hebben, en ook bloed laten nakijken(met CA), daarna evt röntgen van de complete urinewegen, daar haar nieren naar mijn weten nooit bekeken zijn.

He bah, had gehoopt dat het niks was.

Trouwens, ik weet dat de blaas vaker geopereerd kan(de teller staat immers al op 3), maar hoe vaak het nu nog zou kunnen? Er zit al vrij veel littekenweefsel:'(

Wil jullie allen nogmaals bedanken voor het meedenken. Dit doet me goed:)



Edit: niks is te veel of te warrig aan info hoor!
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Hmm, jammer van dat plassen maar dat is wel een teken dat er inderdaad meer aan de hand is. Laat behalve de CA ook de fosfor (=IP of anorganisch fosfaat)meten!
Fijn dat ik niet te warrig was.
sterkte en toch goed weekend
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Ok. Ik dacht dat fosfor bij de standaard hoorde, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen hahaha! Ook jij nog een fijn weeken!
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Hmm.. hoort zomaar ineens beginnen met sproeien bij het gruis-verhaal, of is ze nu buiten lichamelijk ook geestelijk "bijzonder"? Heb soms echt het idee dat ik gek word, snap er dus heeeeelemaal niks van.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Beschrijf eens wát ze precies doet? hoe en waar?
Plaats reactie