Agossie. Hoe gaat het nu met 'r.
Kreeg via DA dit te horen :
Geen Advantix gebruiken voor Poezen !
Pyrethrinoïden (zoals permethrine, flumethrine of deltamethrine)
Deze stoffen zijn absoluut tegenaangewezen bij katten!
Pyrethrinoïden worden onder meer aangewend als insecticide of acaricide op dieren. Deze stoffen zijn enerzijds aanwezig in drie diergeneesmiddelen voor het bestrijden van ectoparasieten (zoals vlooien) bij de hond (advantix®, defendog® en kiltix®) maar anderzijds ook in producten tegen ectoparasieten die als biocide vrij verkocht mogen worden in dierenspeciaalzaken of supermarkten (bv. pulvex® spot-on).
Elke zomer weer worden een groot aantal katten het slachtoffer van het verkeerd gebruik van pyrethrinoïden met soms fatale gevolgen. Deze ongelukken zijn vaak het gevolg van het gebruik van geconcentreerde spot-on's geïndiceerd voor het gebruik bij honden, maar ook het samenbrengen van pas behandelde honden en katten kan gevaar met zich meebrengen.
Er zijn twee redenen waarom katten hiervoor gevoelig zijn: enerzijds likt een kat zich zorgvuldig tijdens het vachtverzorgen, anderzijds zijn katten gevoelig voor bepaalde chemische producten wegens de beperkte aanwezigheid van glucuronyl transferase. De lage aanwezigheid van dit enzym is er ook de oorzaak van dat katten gevoelig zijn aan bepaalde NSAID's (= niet-steroïdale anti-inflammatoire drugs) zoals acetylsalicylzuur (aspirine).
(Bron: cursus Pathologie: Infectieziekten en zoönosen, Vandenberghe Frederik)
Permethrine
De lever van katten kent een minder efficiënte glucuronide conjugatie. Daarom kunnen katten een acute Permethrin Toxicose krijgen
(Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin)
Dus Advantix durf ik niet meer te gebruiken.
Ik kamp al een maand met vlooien.
Vorige hond gebruikte ik altijd Advantix voor, maar die knuffelde niet met de katten zoals deze pup. Deze wassen elkaar !
Ik zou het mij zelf nooit vergeven.
Zou Advantix bij jullie niet deze reactie kunnen hebben gegeven ?