De ontwikkeling van Snickers roept vragen op.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: De ontwikkeling van Snickers roept vragen op.

Bericht door castratenkoor »

Als hij buiten is kan hij natuurlijk ook foute dingen eten. daar kan hij ook van aan de dunne raken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Zometeen met Snickje naar de praktijk. Ze vertrouwen zijn benauwdheid niet helemaal.
Toen ik vertelde wat er dan precies gebeurde met zijn lijfje, vertelde de assistente dat het lijkt op astma.
Ze willen hem graag nader onderzoeken en beoordelen, omdat een wormenkuur geen invloed erop zal hebben.

Ik ben benieuwd..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

succes zometeen met Snickje!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Snickers heeft waarschijnlijk astma.
In de praktijk kreeg Snickers een aanval en inderdaad, het leek alsof het ventje stikte..
Het verklaart voor een deel de loomheid en het moeizame ademhalen in deze warme periode.
Wel ervaren wij een toename in zijn benauwd zijn en daarom heeft hij een Dexareson injectie gekregen.

Tevens word Prednoral opgestart om te kijken of het een allergische reactie is.
Ik denk van niet, want de 'aanvallen' heeft Snickers al een hele tijd, enkel is de frequentie ervan toegenomen.
Als het wel een allergische reactie is, word na deze periode van Prednoral gezocht naar een alternatief.
Het is namelijk niet aan te raden een dier Prednoral voor langere tijd te geven.

Bij ons rijst het vermoeden dat de astma-aanvallen van Snickers stress gerelateerd zijn.
Zoals Mirjam al omschreef, is ons gevraagd een dagboekje bij te houden.
Wanneer is Snickers benauwd en waardoor word het getriggerd?

We hopen dat we er op deze manier achter kunnen komen waarvan en waardoor Snickers het benauwd krijgt.
Wellicht dat we daar dan op in kunnen spelen.

Hoewel ik dit wel had verwacht, ben ik een beetje uit het veld geslagen.
Dus twee longgevoelige huisdiertjes.. Gelukkig zijn beide katten, voor zover wij kunnen oordelen, best gelukkig.
Dat is het belangrijkste.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer ik het moet beoordelen op basis van de foto's die jij altijd plaatst zijn Snickers en Bounty zeker gelukkig bij jullie! En ik vind het erg goed van je dat je altijd erg alert bent op veranderingen waarbij het maar weer eens blijkt dat je terecht naar de DA bent gestapt (ook al heb jij zelf soms het idee de DA plat te lopen, het blijkt elke keer weer terecht). :eclap:

Het zou erg fijn zijn wanneer jullie de trigger voor de aanvallen weg kunnen krijgen maar het klinkt wel stress gerelateerd (jullie roerige periode waarin het vaker voor is gekomen, aanval bij de DA).
Wanneer ik die bijsluiter lees van de prednoral dan krijg ik inderdaad de kriebels van alle moeilijke termen bij de bijwerkingen....

Kan je alleen maar veel wijsheid en sterkte toewensen met het verwerken van deze informatie en een hele dikke knuffel voor Snickers!

EDIT:
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... e-kat.html
Kan dus ook worden versterkt door bijvoorbeeld pollen die de laatste tijd bij hooikoortspatienten ook voor veel meer klachten zorgen.
En misschien dat je nog wat hebt aan deze site van de huisdierendokter: http://www.huisdierendokter.nl/astma-kat.html

Als ik dat zo met elkaar lees zou de prednisolon (werkzame stof in prednoral) ook via een inhalator kunnen worden toegediend waardoor het voornamelijk in de longen terecht komt waar het moet zijn en zo min mogelijk in de rest van het lichaam.
Laatst gewijzigd door Dinky op 08 jul 2013 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Dankjewel!

Mede vanwege de heftige bijwerkingen (ik heb ze meegemaakt bij hondje Tommy..) krijgt Snickers het twee weken.
Al na drie dagen meteen afbouwen. Na een week krijgt hij het nog om de dag.
Er is gezegd dat er een lekkere smaak aan de tabletten zit, ik ben benieuwd of Snickers erin tuimt.
Ik verwacht het eigenlijk niet.. Arme ziel, dat word weer een gevecht..
Easypill blieft hij namelijk al niet meer.

We zullen het zien! :)
Adriana

Bericht door Adriana »

vervelend met Snickje, maar je weet nu tenminste wat het is..
Enzo neigt in periodes ook naar astma en is ook beetje stresskipje..

we hebben daarvoor een zacht werkend ontstressmiddel en ik houd er met soorten voer rekening mee..

hier zijn we als de dood voor alle pred- middelen
want behoorlijk ernstige bijwerkingen (heb een paar jaar insuline gespoten.. )
Renatevanderveer

Ik weet het Adriana, ik heb het zelf ervaren met Tommetje, het hondje van mijn ouders.
Ik ben ook best wel sceptisch en sta momenteel in dubio, wel of niet geven?

De bijwerkingen zijn inderdaad behoorlijk heftig en ik vraag me af of het voor Snickers gaat baten..
Adriana

Bericht door Adriana »

ik schrok toen ik het zag en het is moeilijk risico's vooraf in te schatten.
hier staat het op de lijst van de verboden middelen, nooit meer!
heb ook even de bijsluiter doorgeploegd en het is nogal wat.. zo ongeveer alle organen komen aan de orde met tijdelijke of permanente schade..
en het is geloof ik bedoeld als probeersel... oeie oei..
Renatevanderveer

Na een goed gesprek met de dierenarts via de telefoon besloten de Prednoral niet te gaan geven.
Mijn gevoel werd heel goed begrepen,
al hebben ze mij verzekerd dat bij een korte periode van het gebruik van Prednoral, de bijwerkingen niet zullen optreden.

Ook uitgelegd dat we momenteel met een faillisement kampen en een agressieve kater van mijn schoonouders.
Dat had ik eerder moeten zeggen, want dan had de arts de Prednoral niet mee gegeven.
Dat lukt me op dat moment nooit, omdat het kwartje bij mij op dat moment niet valt.

We gaan eerst proberen met valeriaan en eventueel Feliway de stress bij Snickers te verminderen.

Voor nu ligt Snickers lekker te maffen op ons bed met Bounty tegen zich aan.
Renatevanderveer

Adriana schreef:ik schrok toen ik het zag en het is moeilijk risico's vooraf in te schatten.
hier staat het op de lijst van de verboden middelen, nooit meer!
heb ook even de bijsluiter doorgeploegd en het is nogal wat.. zo ongeveer alle organen komen aan de orde met tijdelijke of permanente schade..
en het is geloof ik bedoeld als probeersel... oeie oei..
Door jouw berichtje was ik overtuigd; dit ga ik niet aan Snickers geven.. Veel te groot risico..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wordt er bij jullie thuis gerookt? Dat zou ook kunnen schelen. Zo ja dan kan dat beter buiten gebeuren.

Ik hoor zo om me heen best wel veel gevallen van astmatische katten met oosters bloed.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Renatevanderveer

Nee, Alexander rookt keurig buiten. Ik vind het te smerig voor woorden als hij binnen rookt.

Alexander zegt dat het buiten fijner roken is. Geen idee of het zo is, ik vind het prima! ;)
Adriana

Bericht door Adriana »

:pdtura1: fijn - fijn! wat ik kan doen is je een paar destress-jes van huisdierendokter opsturen. dat is wat ik bij Enzo gebruik en hij reageert daar goed op.
en Bolle vindt een wandelingetje naar de oranje brievenbus met zijn rugzakje heel leuk!

en ja, alle aziaten hebben een min of meer wigvormig hoofd, dat is een beetje driehoekig. dus als je vindt dan Snickers beetje op Enzo lijkt dan klopt dat helemaal, zelfde slanke bouw en ook soepele bewegingen. vaak kun je het aan de neus ook al zien, die steekt vooruit..
Laatst gewijzigd door Adriana op 08 jul 2013 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Renatevanderveer

Destress zijn tabletten toch? Hoe geef jij die dan?
Snickers is namelijk een ramp met tabletten..
Plaats reactie