Veilige pijnstilling?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Een pijnstiller weet niet waarvoor hij word ingenomen. Een denkende pijnstiller ken ik niet. Zo ook traumeel en Arnica.
Adriana

Bericht door Adriana »

van antibiotica weet ik dat voor versch gebieden/ontstekingen ook versch types antibiotica zijn.
en er zijn ook verschillende types pijnstillers met andere aangrijpingspunten.

de pijnstillers zullen zelf niet denken maar degene die ze toedient kan dat wel en moet proberen de juiste keuze maken!
Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana/Thea: een operatie is pas aan de orde wanneer de Analgos niet aanslaat want de rest van zijn leven Tolfedine lijkt me - ook gezien wat op de bijsluiter staat (gebruik: 3-5 dagen) - niet verstandig.
En mocht dat besluit genomen moeten worden, dan laten we het in Doetinchem doen want Cochi is sowieso al gestresst wanneer hij naar de dierenarts moet en een rit van twee keer 3 kwartier naar Wageningen, wil ik hem niet aan doen.
Onze dierenarts heeft bij Cerná 2 jaar geleden de tanden/kiezen verwijderd en dat heel netjes gedaan, dus daar vertrouw ik wel op. En gasnarcose en spoelen voor en na, staat sowieso op het wensenlijstje.
Maar wanneer ik het red zonder operatie, is me dat heel wat waard want de kans dat hij zal overleven schat ik niet hoger dan 10 procent.

Tot nu toe gaat het echter goed en hij beweegt ook weer wat gemakkelijker.

Enne..........even een zijstraat: bedankt dat ik welkom ben. Maar ik was tiger en ben nu weer kitten; begin aan mijn tweede jeugd dus :lol:
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Adriana schreef:van antibiotica weet ik dat voor versch gebieden/ontstekingen ook versch types antibiotica zijn.
en er zijn ook verschillende types pijnstillers met andere aangrijpingspunten.

de pijnstillers zullen zelf niet denken maar degene die ze toedient kan dat wel en moet proberen de juiste keuze maken!
Dat klopt als een bus Adriana!

Uit de bijsluiter van Traumeel:
1. Wat zijn Traumeel H tabletten en waarvoor worden ze gebruikt?
Traumeel H tabletten is een homeopathisch geneesmiddel toegepast bij pijn door kneuzing, verrekking of verstuiking, bij spierpijn door over- belasting en bij blauwe plekken (ten gevolge van een letsel).
De werkzaamheid van dit homeopathische middel is door het College ter beoordeling van geneesmiddelen niet met wetenschappelijke criteria beoordeeld.
Veel beterschap met Cochi Annet!
Adriana

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Maar wanneer ik het red zonder operatie, is me dat heel wat waard want de kans dat hij zal overleven schat ik niet hoger dan 10 procent.
nee, als de reis voor Cochi al zo stressvol is, dan geen Wageningen.
eigenlijk weet ik niet wat de narcose/operatierisico's zijn voor katten die geen hartklachten of zwak hart hebben..
spoelen in combi met gasnarcose geeft minimale belasting voor de nieren.
schildkliermedicatie en schildklierprobleem zal geen rol spelen, denk ik.
dit is wel een 'vuile' operatie maar hij krijgt al Stomorgyl (kun je daar eindeloos mee doorgaan en blijft dat werkzaam?) en tijdens de operatie zou het zaak zijn om zo goed mogelijk in het bekje af te zuigen, zodat zo min mogelijk troep naar binnen komt als die kies wordt verwijderd..
dus op basis waarvan kom jij tot die 10%..?
de stress en vreemde omgeving erom heen?
't lijkt me een moeilijke afweging waarbij emotie ook een rol zal spelen..
Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:dus op basis waarvan kom jij tot die 10%..?
Voornamelijk zijn leeftijd. Narcose op die leeftijd is volgens onze dierenarts vaak erg riskant.
Hoe vaak lees je ook niet dat wanneer een dier erg ziek is en de eigenaar besluit tot euthanasie, alleen het eerste prikje al voldoende is om het dier in te laten slapen? Maar misschien is dat anders bij gasnarcose? Ik weet dat niet en zal maandag hier eens met onze dierenarts over praten.

Iets off-topic, maar wij hebben hetzelfde meegemaakt met mijn moeder. Ze was 87 en had drie keer een darmkronkel gehad in een half jaar tijd (vergelijk het met een oude tuinslang waar iedere keer een krul in schiet die je er met geen mogelijkheid meer uit krijgt omdat de rek er uit is). Volgens de artsen zou een vierde keer fataal zijn omdat de darm op die plaats erg dun geworden was en hij opperde een operatie om het zwakke deel weg te halen.
Met mijn moeder en ons zijn alle voors en tegens doorgesproken en werd er gesproken over de risico's van een dergelijke operatie op haar leeftijd. Mijn moeder mankeerde verder niets, was alleen oud.
We hadden geen keus en mijn moeder ging akkoord met de operatie en heeft het overleefd (was daarna wel een week totaal de weg kwijt door de narcose :smile: ). Vier maanden later overleed ze toch nog, maar dat had hier niets mee te maken.

De dierenarts wil het risico niet meer nemen, maar de ervaring met mijn moeder, heeft mij toch enigszins doen twijfelen of Cochi het niet ook kan overleven (al is hij - omgerekend - 94 en heeft wel allerlei kwalen), maar wanneer de Analgos wel zijn werk doet, zie ik niet direct een reden om het risico te nemen.
En of het 10 of 30 procent overlevingskans is, dat weet ik natuurlijk niet, maar volgens de dierenarts is er geen overlevingskans (moet ik nu gaan twijfelen aan zijn expertise?).

Ik overleg maandag met hem en vraag aan onze vorige dierenarts ook wat ze ervan vindt. Niet om dan onmiddellijk over te gaan tot een operatie, maar wel om te weten, mocht de Analgos niet aanslaan, in wiens handen ik Cochi's leven leg.

En ja, het is een moeilijke en emotionele beslissing want ik wil hem nog niet kwijt. :-(
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wat fijn dat je er weer bent!!!
Maar wat jammer wat hiervan de hoofdreden is:-( hoop dat goed komt met cochi!!!
Ik heb er helemaal geen verstand van dus ik kan je niet helpen op dit gebied
sterke xx
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Bericht door Cerna »

Vanmiddag even met Cochi naar de dierenarts. Dan zal hij bekijken wat precies het probleem is en of de kies (wanneer dat het probleem is) zo verwijderd kan worden. Ik hoop het.
En dan spreken we tevens door wat er nog mogelijk is.

Wordt dus vervolgd.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Spannend voor Cochi en voor jou. Hopelijk kan inderdaad de pijnlijke kies verwijderd worden zonder al te veel problemen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je een check laat doen en missch is die kies er zo uit te wippen/trekken....
en een eventuele onstekingsbron minder is altijd prettig voor de nieren.
veel succes met je angsthaasje vanmiddag!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Sterkte en succes bij de dierenarts.
Cerna

Bericht door Cerna »

Nou, veel wijzer zijn we nog niet want Cochi was het totaal oneens met de dierenarts en deze kreeg dus nauwelijks de kans om goed in zijn bek te kijken. Wel kon hij zien dat bij de minste aanraking - ondanks de Stomorgyl - het tandvlees gelijk begon te bloeden.

Ik heb geschreven dat hij zo mager is geworden en heb hem bij de dierenarts gewogen. In november had ik dat ook nog gedaan en toen woog hij iets meer dan 5 kilo en nu was dat nog maar 4 kilo. Toen hij een mooi postuur had, woog hij 7 kilo (heeft ooit 10 gewogen, maar was toen te zwaar), dus 4 kilo is veel te licht. Wat nog onrustbarender is, is dat het zo snel gaat: 1 kilo in 5 maanden tijd.
En daarom heb ik ook bloed laten prikken om te kijken of zijn schildklier soms weer te snel werkt. De dierenarts stelde toen een geriatrisch onderzoek voor en op basis hiervan bepaalt hij of een operatie nog zinvol is. Afwachten dus en tot die tijd pijnstilling.

Waarschijnlijk krijg ik morgen Analgos binnen (kreeg vandaag een mailtje dat het verstuurd was) en werkt het niet, en is opereren toch te gevaarlijk, dan gaan we door met Tolfedine totdat de nieren het opgeven.
Ik hoop dat hij nog de hele zomer bij ons blijft want hij geniet zo van het zonnetje.

Even voor het verschil:
Cochi in 2010
Afbeelding

Cochi nu
Afbeelding
Adriana

Bericht door Adriana »

jeetje, dat is een verschil maar Cochi is ook al op leeftijd.
geriatrisch profiel heet dat en dat is het meest uitgebreide bloedonderzoek dat je kunt laten doen (idexx vetmed). ik heb dat laatst voor beide bengels laten doen als nulmeting en het prettige is dat je zo heel veel meer waardes krijgt, dus veel breder overzicht en daarmee kun je veel beter combi's maken.
maar ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt in een zwart gat te gaan stappen want het blijft een giga gok.
waarom is de conditie van dat tandvlees zo miserabel, is daar een verklaring voor?
vitaminegebrek? verstorende medicatie?
ooit al eens naar gingivit (huisdierendokter) gekeken?
Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:geriatrisch profiel heet dat en dat is het meest uitgebreide bloedonderzoek dat je kunt laten doen
Ja, ik weet het. Ik laat het bij alle 10+-katten jaarlijks doen. Vorig jaar bij Cochi echter niet meer laten doen omdat ik de meerwaarde er niet meer van in zag. Nieren werden jaarlijks langzaam slechter en schildklier was al 2 jaar stabiel. Maar nu hij in zo'n korte tijd zoveel is afgevallen terwijl hij goed eet, vraag ik me af of het met de schildklier nog wel stabiel is. Over een paar dagen zullen we het weten.
maar ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt in een zwart gat te gaan stappen want het blijft een giga gok.
Ja, en ik ben niet zo'n gokker, vaar liever op zeker. Dus wanneer ik het red met pijnstilling (Analgos bedoel ik dan), dan heeft dat mijn voorkeur.
Het vreemde is wel dat deze dierenarts vorig jaar nog beweerde niet meer aan een operatie te willen beginnen omdat de uitkomst bekend zou zijn en het nu opeens - afhankelijk van de uitslag van het bloedonderzoek - veel positiever in ziet.
Niets zo veranderlijk dan de mens. ;-)
waarom is de conditie van dat tandvlees zo miserabel, is daar een verklaring voor? vitaminegebrek? verstorende medicatie? ooit al eens naar gingivit (huisdierendokter) gekeken?
Weet ik niet, Adriana. Ik heb even zijn papieren nagekeken en in 2004 (toen was hij 9) is voor het eerst en het laatst zijn gebit schoongemaakt. Daarvoor en daarna was het niet nodig. In 2010 zijn er nog 2 bultjes uit zijn snoet verwijderd, maar toen hoefde er niets aan zijn gebit gedaan te worden. Dat was ook de laatste keer dat hij onder narcose is geweest.
Het is dus iets van de laatste anderhalf jaar en wanneer er niets aan gedaan wordt, wordt het natuurlijk steeds erger.
Nu denk ik: had ik het toen maar laten doen. Maar 2 jaar geleden zag het er ook al naar uit dat het zijn laatste jaar zou worden en ook toen durfden we het risico niet meer te nemen.
Wie verwacht er nu dat een kat die zijn hele leven ziekelijk was, zo oud gaat worden?

Gingivit ken ik niet. Ik ken geen enkel product van de huisdierendokter.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Jeetje wat een verschil zeg. Knuffel hem maar. Ik hoop dat hij nog gewoon geholpen kan worden.
Plaats reactie