Katertje van 1 jaar - nog niet gecastreerd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Katertje van 1 jaar - nog niet gecastreerd

Bericht door castratenkoor »

Dinsdag laten enten is heel verstandig. Dan wel zeker een week wachten voor je er een kat bij zet. Je loopt altijd het risico dat hij er ziek van wordt - van de enting bedoel ik.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Katelijne schreef:Het vreemde is: ik belde naar de dierenarts (de nieuwe, niet mijn vorige waar ik nu een hekel aan heb) en daar gaven ze net de voorkeur aan een jonge kat, omdat dan het karakter nog niet zo gevormd is en ze zich beter kunnen aanpassen.
Ja, dat advies geven inderdaad heel veel mensen, op internet en ook dierenartsen. Daarom had ik destijds daar ook voor gekozen, omdat iedereen dat tegen mij zei, en ik dat zelf ook dacht.
Ik heb zelf echter mogen ervaren dat dit echt geen goed idee is; een kitten/jonge kat bij een seniorkat. Het is echt niet leuk om je oudere poes als boksbal gebruikt te zien worden door je jongere kat....
Zou een 70-jarige een puber dag in dag uit om zich heen wil hebben? En zou een puber het leuk vinden om bij een 70-jarige te moeten wonen? Nee toch?

Er zijn tig lieve en sociale katten van rond de 5 jaar in het asiel. Keuze zat...
Veel succes met je zoektocht!

Enne, een kat van 10 jaar kan nog goed 6 - 8 jaar leven hoor. Een van mijn vorige katten (Lodewijk/Lodje) is zelfs 20 geworden, en de poes van een collega zelfs 22 (!).
Wij hebben in het verleden een kater (Sjaak) van 14 jaar van een collega overgenomen, omdat niemand anders hem wilde, vanwege zijn leeftijd. Als wij hem niet hadden overgenomen, dan had hij waarschijnlijk een spuitje gekregen....... Wat zijn wij blij dat wij hem nog 2 goede jaren hebben kunnen geven; hij heeft echt een speciaal plekje in ons hart weten te veroveren. Nog nooit 1 minuut spijt van gehad; hij was juist een verrijking in ons leven.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb nu misschien iets stoms gedaan, maar mijn hart heeft gekozen.

We hebben vandaag twee broers in huis gehaald, van iets minder dan 1 jaar oud. Ze moesten weg bij de eigenaar omdat die verhuisd is en zijn vriendin heeft al katten en een hond. Ze zaten nu dus bij een opvanggezin.

Ze zijn nog niet gecastreerd, dus ik heb meteen naar de dierenarts gebeld en tijdens onze afspraak van dinsdag zal dit ook besproken worden. Ze hebben wel nog nooit gesproeid.

Het zijn twee erg rustige, lieve katers. Ze zijn nu natuurlijk nog schuw, maar we kunnen ze al aaien en ze spinnen al. Ze hebben ook altijd in een flat gewoond, dus wat dat betreft, kan er hier al geen probleem zijn (ze hebben een kattenren hier).

Onze Osiris heeft ze al besnuffeld en hij blaast af en toe eens, maar voor de rest loopt hij hier erg rustig rond - king of my castle, zeg maar. De twee katten doen niets terug, integendeel, ze lijken zich zelfs onderdanig op te stellen. Ze moeten natuurlijk asap gecastreerd worden, maar ja, 't is paasweekend nu, eh.

Ik had ook eerst naar de da gebeld ivm ziektes, maar aangezien ze nog nooit zijn buitengeweest, lijkt dat risico zo goed als onbestaande.

Ik hoop dat het goed gaat, deze match. Ik weet het, jullie zullen misschien zeggen/denken dat ik iets heel erg stoms heb gedaan, maar de lieverds hadden geen thuis meer, ze zijn prachtig om te zien en de ene keek naar me en leek te zeggen: "Geef me een warme thuis!" En ze mochten enkel samen weg. Mijn man was ook meteen verkocht, trouwens!

We hebben ze trouwens Astérix en Obélix gedoopt! :-P De ene is wat dikker dan de andere.

Hopelijk krijg ik hier nu geen slechte reacties. Ik durfde het eerst niet te posten, maar ja... Ik kon ze gewoon niet weigeren. Ze zijn zo lief en ik wil het écht proberen met hen!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Adriana

Bericht door Adriana »

welnee, zo streng zijn we toch niet? ;-)
Ozzy heeft ze al besnuffeld en mijn ervaring is dat kittens doorgaans ontzag en respect hebben voor oudere katzels.
en de slagingskans met gecastreerde katers (straks) is toch wat groter dan wanneer er een poes in de groep zit..
dus gefeliciteerd en ben blij dat je toch gepost hebt!
en als jullie er beiden op gevallen zijn en de broertjes op jullie dan is er gelijk een band en dat is ook prettig. wens je dus veel geluk en plezier met Asterix en Obelix en hoe gaan jullie dat afkorten, hihi hi..?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me geen slecht beslissing hoor. Omdat ze met twee zijn houden ze elkaar wel bezig. kans van slagen best wel groot. Wel snel laten castreren. En geloof me, je hart volgen is altijd goed.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Joepie, twee katertjes in huis, dat gaat vast veel 'oh's en ah's' opleveren. :) Denk dat het tussen de heertjes en Osiris wel goed komt als Osiris enkel wat blaast. Goed dat je ze snel laat castreren. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

O wat ben ik blij met de reacties hier! Ik kon ze écht niet laten zitten, ze zijn zooooo schattig!
We hebben nu dus wel drie katten in huis. Ach ja, twee of drie... maakt niet uit.
Obélix is al op verkenning, hij zit nu al in de keuken. Astérix is meer het afwachtende type.

Adriana: dat worden dan Trix en Lix, he! :-P
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Goede beslissing, deze twee! Vooral als ze gecastreerd worden inderdaad.
Je zult zien dat ze veel aan elkaar hebben en je oudere kat meer met rust zullen laten.
Maak je een fotoalbum aan? ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Ik zal een fotoalbum maken zodra ik enkele goede foto's kan maken.

Astérix is nog wat schuw, Obélix is al met mijn zoontje met een muisje aan 't spelen. :lol:
Ze hebben ook net lekker gegeten. Ze houden ook van knuffels, zijn heel sociale poezels! 't Zijn schatjes! <3

Ik ga een paar foto's proberen te maken nu.

Hoe maak ik dan een album aan?
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Goed dat je voor 2, ipv 1, jongere katten hebt gekozen! :eclap: Zo kunnen ze lekker met elkaar spelen. Als je één kitten/jongere kat neemt, is de kans nl. best groot dat deze de oudere kat gaat lastig vallen, en dat de jongere kat zich gaat vervelen omdat ie geen speelmaatje heeft.
Omdat ze nu elkaar hebben, en elkaar al kennen omdat het broers zijn, zullen ze Osiris niet snel lastig gaan vallen. Ik hoop dat Osiris hen snel zal accepteren.
Leuke namen ook zeg! :lol: Ben erg benieuwd hoe ze er uit zien!!
Veel plezier met hen!!
Liefs van Mariska

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Hoe je een foto-album kunt aanvragen, staat hier

Hoe je foto's moet plaatsen staat hier

Succes!!
Liefs van Mariska

tasteofperfection
Huiskat
Huiskat

Bericht door tasteofperfection »

Onze kat van 9 rent weg voor de kittens en sluit zich nu volledig af, heel sneu wij zijn heeeel blij dat wij er 2 hebben genomen!
Groetjes Mika & Bianca

Volg ons album hier!
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Ik kan niet reageren op het topic voor het aanmaken van een eigen album, dus ik heb een pb'tje naar de admin gestuurd.

OMG, Obélix zit op onze tafel in de eetkamer, de sloeber!! :lol:
Ik denk dat we hem snel zullen moeten laten castreren, want hij 'prrrr't redelijk veel. Hopelijk blijft het sproeien nog achterwege tot dinsdag, dan kunnen we afspreken met de dierenarts.

Het is wel weer wat anders, zo twee jonge poezels in huis! Leven in de brouwerij!!! :lol:
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

De slechtheid van je beslissing valt heel erg mee. Het zijn er 2, je gaat ze castreren en ze zijn welkom.

Voordat je een album kan aanvragen moet je eerst lid worden van de vaste gebruikers. Dit via gebruikerspanel rechtsbovenin.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Katelijne schreef:Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb nu misschien iets stoms gedaan, maar mijn hart heeft gekozen.
Wat heerlijk dat je zo'n fijne match hebt gevonden en dat osiris alleen wat blaast af en toe maar verder lekker haar gang gaat dan komt dat wel goed :)
Ik kan alleen maar enorm blij zijn :D Zowel voor jou met leven in de brouwerij en Obelix die al met je zoontje aan het spelen is als voor de twee broertjes die nu een heel fijn huisje hebben gevonden :D Klinkt alsof het zo heeft moeten zijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie