De dagen na blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Pisces2202
Lynx
Lynx

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Nou de Novacam is bijna op, dus zal vragen of hij er gewoon vanaf kan. Hij lijkt geen pijn te hebben bij het plassen. En ook deze nacht eigenlijk niks raars gebeurd. Vanmorgen weer heerlijk zijn natvoer opgesmikkeld en net wat brokjes. Een aardig grote plas gedaan, maar toch nog even een nadrup. Maar ik maak me nu eigenlijk niet zoveel zorgen. Ik hou hem in de gaten en zolang hij plast zit hij niet verstopt. Liever kleinere plasjes dan helemaal geen plasjes.

Ja Mirjam, ik had begrepen dat het een met het ander te maken kan hebben. Het was struviet en geen oxalaat of zoiets. Daarom nu met het voer proberen. Ik had specifiek om RC gevraagd want Hill's wordt niet gegeten. Na 6 weken ben ik van plan over te stappen op Sanabelle(?) omdat me dat goedkoper is, en geen graan bevat. Heb ze meerdere keren op vers proberen te zetten, maar die rollen moet meneer en madam niet. Stukje vis en kip ja daar hangen ze voor in mijn benen.

:)
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Ook over Sanabelle urinary (denk dat je die bedoelt?) zijn de meningen verdeeld, daar is ook redelijk wat over geschreven.

Onderschat een blaasontsteking overigens niet, het is belangrijk dat je kater daar niet te lang mee rond blijft lopen. Zeker niet in de laatste plaats omdat het de vorming van struviet in de hand werkt...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hier had ik inderdaad ook de RC en toen de blaasgruis hier eindelijk echt weg (elke 4 weken laten controleren) was ben ik op advies van de DA overgestapt op Trovet ASD ;) Heb hier dus geen ervaring met Sanabelle.
Zoals Maaike al zegt zijn de ervaringen met Sanabelle urinary wisselend hier op het forum.

En tja, verse kip is ook niet te versmaden natuurlijk :lol: Hoef hier maar een verpakking kip open te maken of Dinky staat al naast mij te vragen om een stukje ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Pisces2202
Lynx
Lynx

dan moet ik me nog maar even inlezen over het voer. Trovet heb ik nooit over gehoord eerlijk gezegd. Zal zo even bellen voor die blaasontsteking, want ik denk wel dat het duidelijk is dat hij daar nu last van heeft. Even vragen voor andere ab. Hij is zeker opgeknapt, dat is wel te zien, maar ik ben nu niet in paniek ;)
Pisces2202
Lynx
Lynx

Oh nog een vraag over vers. Ik heb gelezen dat rundvlees juist weer niet goed is voor een blaasgruis kat. Dus een stukje kip of koolvis kan geen kwaad? Heb hem namelijk wel een klein stukje rund gegeven omdat ik dat aan het snijden was, en daarna las ik dat pas :shock: en waar haal je eendagskuikens en kippennekken? Ben er niet heel fan van als ze die door de hele kamer slepen, maar als ze niet op de rollen vers willen, wat ook niet gaat lukken na zoveel keer proberen, met heet water, en door brokken, dan maar dat proberen. Heb dan liever dat ze met smaak ons nog onbewerkte vlees krijgen dan dat ik ze moet dwingen die rollen vers te eten :lol:

leuk zulke zorgenkindjes. Een Blaasgruizert en een nierenmadam, maar die gaat supergoed sinds we haar met nierfalen en al uit het asiel hebben gehaald ♥
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Vis moet je niet te vaak geven omdat dat ook weer bepaalde bouwstoffen afbreekt als ik het goed heb begrepen. Dus bijvoorbeeld 1 keer in de week ;) Kip is naar mijn weten in elk geval niet verkeerd. hier staat in elk geval heel veel informatie over blaasgruis in combinatie met vers voeren ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Pisces2202
Lynx
Lynx

dank je Mirjam! Vis krijgen ze ook niet vaak hoor, ik kom nog geeneens aan 1x per week. Wij eten vaak kip, dus af en toe krijgen ze een stukje mee haha. Krijgen hele serenades als ik kip snijdt. Michiko ons nierdametje weet het gewoon als ik kip heb.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Pisces2202 schreef: Ja Mirjam, ik had begrepen dat het een met het ander te maken kan hebben. Het was struviet en geen oxalaat of zoiets. Daarom nu met het voer proberen. Ik had specifiek om RC gevraagd want Hill's wordt niet gegeten. Na 6 weken ben ik van plan over te stappen op Sanabelle(?) omdat me dat goedkoper is, en geen graan bevat. Heb ze meerdere keren op vers proberen te zetten, maar die rollen moet meneer en madam niet. Stukje vis en kip ja daar hangen ze voor in mijn benen.
:)
Ik heb slechte ervaring met Sanabelle Urinary. Een van mijn katten kreeg er blaasgruis van. Dus ik zou je een ander merk aanraden. Er zijn veel merken met een ondersoort zonder granen en bedoeld om blaasgruis te voorkomen. Hij moet dan wel eerst "schoon" zijn, dus tot zolang dat dieetvoer van de dierenarts blijven geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Pisces2202
Lynx
Lynx

Net terug van de DA, het voelde toch niet goed voor me, en ik bleek weer gelijk te hebben. Hij was helemaal verkrampt, en zat weer vol. De DA heeft hem manueel geleegd. Hij blijkt niet verstopt te zijn, want er kwamen mooie stralen urine uit. Met het blote oog ook geen grote struviet te zien, dus de kleine kristallen zullen door het dieetvoer verder oplossen. Zijn penis was nog een beetje ontstoken, maar vergeleken bij vorige week, zag het er veel beter uit. Hij heeft nu een spuitje valium/spierontspanner gekregen, om het laatste beetje urine eruit te krijgen, en hij loopt er nu dus een beetje bambi/stoned bij, zoooo zielig! Vanavond of morgen beginnen met de blaasontspanner, want hij moet weer vertrouwen in het feit dat hij kan plassen.

Dat zielige mauwtje nu hij zo stoned is gaat me echt aan mijn kattenmoederhart =(

Dank je Dinie voor die info, ik ga me binnenkort orienteren op voer na deze RC dissolution =)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Ik denk dat Sanabelle Urinary niet in dezelfde graad gruisvoorkomend is zoals Hill's c/d, Trovet ASD struvietvoorkomen zijn. Het wordt ook in de gewone handel verkocht wat niet het geval is bij de echte struvietvoorkomende diëten. Ik denk dat je het daarom geen dieet mag noemen.

BTW Hill's c/d is sedert een aantal jaren zowel struviet- als calcium-oxalaatvoorkomend en onderscheidt zich bij mijn weten daarom van andere struvietvoorkomende diëten. Van RC weet ik minder.
Pisces2202
Lynx
Lynx

Dank je wel Artemis. Jammergenoeg wordt Hills hier niet goed ontvangen, niet door onze niermadam en niet door Stitch. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de Hill's blikker er minder appetijtelijk vind uitzien dan de zakjes renal en urinary van RC. Dus heb gelijk om RC gevraagd, omdat ik weet dat ze dat allebei lekker vinden.
Ik wil deze 6 weken alleen RC urinary S/O aan stitch geven en daarna overgaan op een goede gruisvoorkomen en samen met kvv. Ik wil ze echt op vers. Niet alleen omdat het zoveel beter is, maar op de lange duur ook beter voor de portemetniks.

Stitch heeft tot vannacht op apengapen gelegen van de valium.
Afbeelding
Stoned als een garnaal

Vannacht er 2x uitgeweest want meneer was het er niet mee eens dat hij niet naar buiten mocht. Toen ik net uit bed was 6 plasjes gezien over 2 bakken, maar weet niet of die van Stitch zijn of van zijn zus. Net zijn 1e blaasontspanner (terazosine, 2mg 2x daags voor 5 dagen) gegeven, en nu ligt hij weer te dutten.

Ben morgen jarig, en Stitch mag mij echt wel een grote plas als cadeau geven ;-)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik wil deze 6 weken alleen RC urinary S/O aan stitch geven en daarna overgaan op een goede gruisvoorkomen en samen met kvv. Ik wil ze echt op vers. Niet alleen omdat het zoveel beter is, maar op de lange duur ook beter voor de portemetniks.
Moet het na die 6 weken natuurlijk wel helemaal goedgekeurd zijn voordat je overgaat op ander voer ;) Wanneer je echt goed wilt zijn voor je protemetniks zou je over moeten gaan op Barf. Het is meer werk dan KVV omdat je zelf op de verhoudingen moet letten maar daardoor dus ook goedkoper. Op barfplaats staat heel veel informatie hierover maar dat had je vast al gevonden door mijn eerdere link ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Pisces2202
Lynx
Lynx

yep ik ken barfplaats al vanaf het moment dat ik in 2008 te maken kreeg met een kat met nierfalen, heeft helaas niet meer mogen baten. Natuurlijk pas over op het moment dat TiddyPoo weer "goedgekeurd" is.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik zou een kat met nierfalen geen vers geven. Af en toe een fietseltje kipfilet is geen ramp, maar verder zou ik me beperken tot nierdieet. Trovet heeft ook lekkere blikjes nierdieet. Ze zijn maar 80 gram en ik vind het ideaal omdat grote blikken veel te lang openstaan, ook al hevel je over naar een koelkastbakje.

Met blaasgruis heb ik gelukkig geen ervaring dus daarmee kan ik je niet helpen.
Pisces2202
Lynx
Lynx

Even van me af schrijven. De DA wordt inmiddels gek van me denk ik :cry:

Gister is Stitch weer bij de DA geweest, hij zat weer compleet vol. Katheter gekregen die er heel makkelijk inging, dus geen verstopping. Hij is dus gewoon verkrampt. De katheter moet tot dinsdag blijven zitten. Vanavond hebben we even een katheter en blaascontrole bij de weekendarts. Mijn jochie eet goed, drinkt, speelt, was ook het eerste wat hij deed toen hij gister thuiskwam, met een schoenveter spelen. Er druppelt bloed uit de katheter, maar dat schijn normaal te zijn? Soms gaat hij in de likhouding zitten, maar door de kap komt hij er niet bij natuurlijk. Af en toe gromt hij daarbij.

Ik ben zo onzeker en bang. Hij blijkt dus geen verstopping meer te hebben, maar hij is zo bang voor pijn of heeft nog pijn dat hij het ophoudt. De DA zei gister dat het straks zo kan zijn dat zijn blaas zo is opgerekt dat hij blijft overlopen. Wat dan? Hij zit aan de blaasontspanners, heeft pijnstilling en antibiotica. Nu dus die katheter. Maar ik ben bang als die katheter eruit gaat. Daarmee is de angst om te plassen natuurlijk niet weg. Heb een lege bak met plastic snippers voor hem gemaakt voor als hij moet poepen. Het leek erop dat hij moest maar dat ook niet durfde...*zucht*. Hij doet het voor de rest prima, die kap irriteert hem alleen mateloos.

Ook heeft de DA gesproken over een penisamputatie, maar als hij verkrampt door angst heeft dat toch geen zin? Ik probeer hem met rust te laten, want mijn stress heeft natuurlijk invloed op hem, maar ik wil hem ook niet uit het oog verliezen. Hij ligt nu te soezen op de vensterbank in de slaapkamer, en vannacht heeft hij de hele nacht bij ons op bed geslapen, heel relaxed, languit, en ontspannen, maar wanneer is het nu relaxed en ontspannen slapen, en wanneer is hij suf?

Ik word echt helemaal gek van mezelf, en van de zorgen, loop al dagen met een knoop in mijn buik, en de tranen zitten gewoon heel erg hoog. Kan mijn ventje nog niet missen :cry:

Iemand ervaring met verkrampte blaas, katheter en de weg daarna?
Plaats reactie