Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Cerna

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Cerna »

Ik ben een jongere van 57 en "worstel" een beetje met hetzelfde "probleem". Twee jaar geleden dacht ik nog: ik wil nog een keer 2 kittens uit hetzelfde nest. Leuk om ze samen te zien opgroeien. Maar tegenwoordig twijfel ik toch. Niet vanwege mijn huidige leeftijd want geen mens weet wanneer hij gaat en dan zou je in principe dus geen enkel dier kunnen aanschaffen want stel.............
Maar wel vanwege het aantal dieren.

Wij hebben nu 5 katten, een konijn en 2 cavia's en nog een stuk of 12 goudvissen, buiten in de vijver en dat is goed te doen zolang er niets aan de hand is. Maar o wee wanneer - zoals 2 jaar geleden - een kat ernstig ziek wordt, een andere kat gaat niezen en de hele kattenveestapel aansteekt en je de hele dag met pillen en poeders door het huis loopt, dan denk je wel eens bij jezelf: ben ik inmiddels niet te oud voor zoveel dieren?

En dus hebben we nu afgesproken dat we gaan afbouwen naar 2 katten en dat kan rap gaan (kat van bijna 18, kat van bijna 14 en een zieke kat van 5,5), maar ook nog jaren duren. En wanneer het - naar ik hoop! - nog jaren duurt, dan zullen er geen kittens meer bij komen. Gaat het toch snel - zeg voor mijn 60ste - dan komen er nog een keer 2 kittens. Zitten we weer op vier katten en dat is nu nog te behappen. En over 10 jaar ook nog wel wanneer we goed gezond blijven.
IK wil dus graag nog 2 kittens, maar zit absoluut niet te wachten op de dood van de andere katten. Integendeel zelfs!

En wij hebben met onze vakantie-oppas afgesproken (en bij testament vastgelegd) dat mocht ons wat overkomen, zij zich over de dieren zal ontfermen en zal proberen om een goed huisje voor hen te vinden.
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn vorige kat had vanaf zijn 12e nierfalen, suikerziekte, kaliumtekort, opstoppingen en het laatste half jaar hartfalen. Al deed ik het met liefde, hem verzorgen was een hele opgave omdat ik zelf niet gezond ben. En dan was ik nog jong en niet gezond, als je op je kwakkelende 70e zo intensief voor een kat zou moeten zorgen...oei.

Maar ja als krasse knar zou het wel weer kunnen... :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Adriana schreef:mbt de laatste zin over het 'toekennen van een kitten': erkende fokkers plaatsen geen solokittens! en je mag één keer raden waarom niet..
Mijn eerste BK-kater kwam ook van een erkende fokker en zij heeft nooit gezegd dat het beter was om 2 kittens te nemen... Ik denk daarom dat er ook erkende fokkers zijn die (helaas) toch slechts 1 kitten verkopen aan mensen. Heel veel mensen willen maar 1 kitten, en beter 1 kitten verkopen, dan geen... .
In mijn geval kwam er een kitten van 8 weken bij toen mijn Oscar 9 maanden was, en dat werden best goede vrienden.

Elly/Billy Jean heeft sinds kort er ook slechts 1 Brittenkittentje (Taffy) bijgenomen, en haar Fayline is (bijna) 5 jaar oud. Taffy is dan toch een solo-kitten?
Als je al andere kat(ten) hebt; die bv. nog jong zijn, maar al wel volwassen, bv. 2 jaar oud zijn (bv. Thea/Chiquita; haar Caya is toch ook ong. 2 jaar?), en je neemt slechts 1 kitten, zoals Thea (haar Bruno komt morgen!), is dat dan ook 1 solo-kitten??

Ik neem aan dat Elly en Thea hun kittens bij een erkende fokker hebben gekocht(?); dus die kittens zijn dan toch ook als solo-kitten geplaatst???? :-|

Wat is de definitie van een solo-kitten eigenlijk?

Hoe groot mag het leeftijdsverschil maximaal tussen de nieuwe kitten en de andere kat zijn als je niet wil dat je kitten als solo-kitten opgroeit?

Ben echt oprecht geïnteresseerd in dit antwoord!
Het zal natuurlijk verschillen; de ene kat is speelser dan een andere kat; maar toch; gemiddeld genomen; wanneer kun je beter geen kitten meer bij een kat zetten? Hoe oud mag die andere kat dan maximaal zijn??
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Adriana

Bericht door Adriana »

in een huishouden waar helemaal geen poezen zijn is het plaatsen van eén kitten niet handig.
dat kitten leert tot aan zijn anderhalfste voornamelijk van kittenmaatjes, die voeden elkaar op. ze geven elkaar max beweging om spieren te oefenen en zich lich goed te ontwikkelen. 'en als jij in mijn poot bijt, dan geef ik jou een mep! ' ze brengen elkaar sociale vaardigheden/grenzen bij.
mensen spreken geen kats en kunnen geen voorbeeldgedrag tonen, dwz dat wordt door dat kitten niet begrepen.
een leeftijdsverschil van een half jaar is al veel want als de oudste ongeveer anderhalf is dan is zijn wilde tijd redelijk achter de rug. en als je die nog opscheept met een adhd kitten, wat alle kittens horen te zijn, dan geeft dat vaak irritatie tot stress tot bonje.
er zijn tig topics waar oudere katzels helemaal beroerd worden en vluchten dan wel vechten met een nieuwkomer kitten. eentje erbij lost het probleem onmiddellijk op. voorbeelden zat.

tuurlijk gaat het vaak toch goed, tuurlijk zijn er gevallen van 'nooit iets aan de hand' enzo. beetje als 'ik heb 4 katten en één kattenbak en dat gaat prima...'
terwijl we tig tig topics/berichten hebben waar blijkt dat een paar kattenbakken er bij heel veel scheelt om de problemen op te lossen.
zo ook bij bijterige, agressieve kittens. tig tig topics over en vrijwel altijd zijn dat kittens, die alleen zijn opgegroeid.
en als je ooit twee kittens in huis hebt gehad, dan zie je hoeveel ze aan elkaar hebben en hoe goed het is dat ze met een leeftijdgenootje zijn. ga de fotoalbums maar na, kijk eens bij eveline, bij bounty+snickje, grijstijgers, pleun+loesje en zo vooooorts.. en je wilt nooit meer anders..
een fokker met hart voor haar kittens zal altijd nagaan hoe de situatie is waar het kitten in terecht komt en ik weet zeker dat Thea baasje Taffy daar heel goed over nagedacht en overlegd heeft. trouwens daar zijn berichten over, ze kende Fayline, wist hoe Fayline omging met jonkies en het pakt dan ook geweldig uit. je ziet in haar fotoalbum dat Fayline de kleine Taffy corrigeert, blader maar eens terug naar de mep foto's. alleen zal Fayline kleine Taffy waarsch niet kunnen afleren in de gordijnen te klimmen.
alle vragen naar wens beantwoord? ;-)
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Adriana!
Eigenlijk is het dus niet echt heel verstandig om een kitten van 2 a 3 maanden bij een kat te zetten als deze kat ouder is dan 8 a 9 maanden, dus als het leeftijdsverschil 6 maanden of meer is als ik jouw bericht goed interpreteer.
Bedankt!; was gewoon nieuwsgierig..
Liefs van Mariska

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Adriana

Bericht door Adriana »

heb je ooit twee jonkies gehad en bezig gezien?
veel is afhankelijk van de situatie en er zijn ongetwijfeld tig uitzonderingen waar het met een wat groter leeftijdsverschil wel klikt. maar er zijn verschrikkelijk veel schurende situaties waar de katzels elkaar wel dulden maar niet meer dan dat.
jonkies hebben een heel andere agenda dan katzels van > anderhalf, Enzo hier ging het eerste jaar altijd schuilen in de logeerkamer als de broertjes het weer eens op hun heupen hadden. hij wordt prima geaccepteerd als opperkater en af en toe geeft hij een mep als er eentje wil spelen en in zijn achterpoot bijt. Maks probeert tegenwoordig met Enzo te spelen maar Enzo begrijpt dat niet.. de broertjes hebben elkaar en snurken met drie tegen elkaar aan.
en ze hebben mij voor lekker voer en borstelen en knuffelen en klagen..
maar hier is het zo dat ik wil dat ze vooral met elkaar bezig zijn, ben allergisch voor aandachtsjunkies en veel solokittens worden dat dus ook.
en dat is niet zo leefbaar voor het baasje... ook daar veel topics over..
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ja zeker! 2 katertjes die maar 6 weken van elkaar scheelden in leeftijd. Dit was dikke mik!!! Altijd samen slapen, stoeien, spelen. Geweldig om te zien!!
Maar wist gewoon niet, totdat ik op het kattenforum zat, dat een kitten met een volwassen kat vaak niet goed gaat. Dat heb ik wel geleerd van mijn Robijntje en Gaudi, en die fout zal ik ook nooit meer maken.
Heb daarom ook Sem uitgekozen, een lieve volwassen kater van 5, met net zo'n zachtaardig karakter als Robijntje, en zoals je wel gezien zult hebben in mijn album, klikt het prima tussen deze 2!
Liefs van Mariska

Adriana

Bericht door Adriana »

ja, je hebt duidelijke voorbeelden in huis gehad, om te beginnen met Gaudi..
kijk even bij het agressie topic, daar komt een bericht binnen over een alleenwonend kitten en ja hoor....!
Cerna

Bericht door Cerna »

Mijn fokkers - zeer integere mensen - hebben ook nooit gevraagd of ik nog een kitten had. Ik had altijd wel volwassen katten en na wat acceptatieproblemen die soms een paar dagen duurden en soms wel een paar maanden, zijn er nooit problemen geweest. Ook geen kittens die in gordijnen klommen of mijn bankstel naar de andere wereld hielpen.
Maar ja, ik hoor natuurlijk bij die uitzonderingen bij wie het steeds weer goed gaat.

Het lijkt MIJ leuk om een keer 2 kittens tegelijk te hebben en ik denk dat het voor de kittens die uit hetzelfde nest komen en vriendjes zijn, ook leuk is om samen naar een ander adres te gaan, maar ik geloof niet in allerlei aanpassingsproblemen wanneer er leeftijdsverschillen zijn. Wanneer dat wel zo zou zijn, dan had ik het in de laatste 35 jaar toch ook wel eens mee moeten maken want zo'n bijzonder mens ben ik niet.

Ik vind wel dat je een kitten niet moet plaatsen bij een bejaarde (10+) kat. Daar doe je beide geen plezier mee, maar een jaar verschil (Noa/Milka), twee jaar verschil (Amber/Noa) of drie jaar (Amber/Milka) gaat prima. Toen een van hen nog kitten was, werd er volop gespeeld met de iets oudere kat. En dat zie je ook tussen Fayline en Taffy.
Adriana

Bericht door Adriana »

lees eens een maand of wat alle berichten/topics mee dan zie je duidelijk een ander beeld..
dan hoef jij ze nog niet eens op te vangen en mee te denken.. alleen vanuit je eigen situatie oordelen lijkt mij een beetje beperkt..
en de andere agenda van kittens tov die van volwassen katzels is heel makkelijk uit te leggen en ook te begrijpen denk ik en dat is niet alleen theorie. in de praktijk zie je het gewoon gebeuren.
ook over dit onderwerp zijn talloze berichten en topics. en verder zal het wel. :pdtweb:
Cerna

Bericht door Cerna »

Pardon? Oordelen?
Mariska stelt een vraag en ik geef antwoord vanuit mijn beleving. Volgens mij was de vraag niet alleen aan jou gericht, ook al word je geciteerd.

En ik heb in het verleden genoeg "probleem"katten opgevangen en kan dus uit ervaring zeggen dat een leeftijdsverschil van een paar jaar echt geen probleem hoeft te zijn. Integendeel zelfs. Ik heb in mijn fotoalbum het verhaal geschreven over het verwilderde katertje Shura dat ik in 1990 uit het riool heb gered en hij werd na een paar dagen liefdevol opgevangen door de anderhalf jaar jonge Tabitha en later ook door de andere poezen (en Minoes was toen "al" 9 jaar, maar was stapelgek op Shura en werd weer een jonge kat!). Ze speelden samen, knuffelden. Het was een heerlijk stel.
En 2 jaar later kwam Tara en herhaalde het tafereel zich en ontfermde Shura zich over Tara zonder Tabitha te vergeten.

Nee Adriana, ik weet echt wel waarover ik praat. Daarvoor hoef ik niet alle topics te lezen.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Hier is Balou nu 20 maanden. Hij is nu ontzettend speels en dat was voor mij wel de doorslag om toch voor een kitten te gaan. Eerst ook getwijfeld, maar ik denk dat als je meerdere katten hebt het nemen van een kitten vaak niet zo'n probleem geeft mits het speelgedrag nog redelijk op elkaar aansluit en dat is aan het baasje om dat goed te kunnen beoordelen. Tenslotte kennen wij onze katzels het beste.
De fokker van moi heeft maar 1 britje naar een huisje laten gaan waar 1 iemand woont zonder andere katten. Maar ze heeft diegene aangeraden om er een leuk kitten bij te nemen bijv uit het asiel. En in samenspraak gaat die ander dat dus ook doen. Perfect toch?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87

Bericht door Anne87 »

Tussen Noodle en Flo zit ruim 2 jaar. Flo wordt in april 3 en Noodle is 6 maanden. Ik zie hoeveel beter het gaat met Flo sinds Noodle er is. Hij is wel speelser dan Flo, maar zoekt naast haar ook ons op om te spelen en te stoeien. Hier dus geen problemen met het leeftijdsverschil.
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=62&t=271
dit is de situatie en het zoveelste topic/bericht waar ik het over had.. en daarvan heb ik er de afgelopen jaren heel veel gezien.. waar het goed gaat zie je niet, dat klopt en ik heb nooit ontkend dat het niet goed zou kunnen gaan. maar als je de keuze hebt dan kun je - vind ik en op basis van tig Kattenforumberichten/topics - beter voor een leeftijdgenootje gaan.
Cerna schreef:Pardon? Oordelen?
Mariska stelt een vraag en ik geef antwoord vanuit mijn beleving. Volgens mij was de vraag niet alleen aan jou gericht, ook al word je geciteerd.

Nee Adriana, ik weet echt wel waarover ik praat. Daarvoor hoef ik niet alle topics te lezen.
@cerna: in je beide berichten schrijf je alleen over je eigen situatie met voornamelijk je britjes en die beoordeling staat in je bericht. dan klopt het toch dat ik een opmerking maak over het oordelen en beperken tot je eigen situatie en zelfs ras ?
dan is je conclusie, terwijl je ook nog veralgemeniseert, dat je weet waarover je het hebt?
ja, gedurende al die vele vele jaren bij jou thuis, maar het gaat toch hier niet om onze eigen, individuele situaties? en verder vind ik dit soort gekissebis tijdverspilling, om je eigen tekst in éen van je vorige berichten maar eens te citeren.. :pdtweb:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ik heb geen problemen met oude en jonge katten qua aanschaf wel of geen brit. Ik fokte ook toen ik nog een kater had die ruim 14 is geworden (htk). nooit problemen gehad. de leeftijdsklasse die hier rond loopt verschild van bijna 10 jaar en 5 weken oud.
Plaats reactie