Open trap afschermen voor onze 2 kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Adriana

Re: Open trap afschermen voor onze 2 kittens

Bericht door Adriana »

mainecoon2 schreef:Ik zie zelf de halve maantjes niet echt zitten.
Ik neem aan dat als de kitten hier thuis gewend zijn en meerdere malen de trap zijn beklommen ze toch wel weten dat dit vrij glad is en een stuk voorzichtiger zijn.
Het net is dus tijdelijk totdat ze wat groter zijn en ervaring hebben met de trap.

We zijn er tenslotte altijd bij als ze de trap op en af kunnen aangezien wij van plan zijn de kittens overdag ( als wij niet thuis zijn ) in de grote kamer met alle speeltjes/speel paleis/kattenbak/voer en water onder te brengen.

Hoe staan jullie hier tegenover, is dit zielig of is dit wel mogelijk voor 4 dagen in de week?
Nadat ze we ouder zijn mogen ze uiteraard overal komen ook als we niet thuis zijn.
kittens hebben dagelijks een aantal erg wilde momenten en sjezen dan van hot naar her achter elkaar aan. vooraf is niet in te schatten hoe wild ze in hun kittentijd zullen zijn (eerste anderhalf jaar) en weet niet hoe groot de grote kamer is, hoeveel bewegingsvrijheid ze daar hebben...

een gladde trap zal altijd een gevaar vormen omdat ze zich nergens aan vast kunnen klampen en kleintjes vergeten dat nog wel eens. en 'dat ze dat wel weten als ze er eenmaal overheen geglibberd zijn'... zo werkt het niet in een kittenbrein.
en je bent altijd te laat want ze zijn palingsnel, ook als je erbij bent. je gaat ze toch hoop ik niet proberen op te voeden..?
je riskeert een grote smak met eventueel gebroken poot/staart/bekken en zo'n klap is voor de nieren ook niet zo jofel. k zeg niet dat het zal gebeuren maar je neemt een behoorlijk risico daar en vantevoren is ook niet te zeggen hoe wild mc-kittens zijn.. (pippin..?)
trappen zijn geliefkoosd om overheen te sjezen en elkaar achterna te jagen.. ook als ze ouder zijn..

gelukkig zijn ze met twee dus overdag nooit lange tijd alleen en gelukkig hebben jullie voor twee gekozen! ze hebben behoefte aan slaap en zullen hun dagritme snel zo indelen dat als er niks te beleven valt er grotendeels wordt gesnurkt.
en 'zielig' is een mensengedachte.. ze zullen zich aanpassen en met twee niet vervelen, denk ik.
heb je er aan gedacht boven en beneden een kattenbak te hebben?

;-) waarom heb je een tweede topic geopend met ongeveer dezelfde titel?
ben erg benieuwd naar de foto's als ze er zijn.. t.z.t. fotoalbum aanvragen?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Je eerste vraag heeft ze al beantwoord Adriana:
De kamer is schat ik zo 4 meter lang bij 3 meter breed.
Naar mijn idee is dat voor de kittens eerst voldoende wanneer er mandjes, krabpalen en speelgoed voor handen is.

En tja, ook als ze ouder zijn kunnen ze nog over de trap sjezen en in hun spel vergeten dat de trap glad is waardoor ze er alsnog doorheen glijden. Als je niet gecharmeerd bent van halve maantjes zou je moeten nadenken over iets anders waardoor hij minder glad wordt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
mainecoon2
Huiskat
Huiskat

Bericht door mainecoon2 »

Dag Adriana,

Begrijp me aub niet verkeerd. Wij proberen ze niet op te voeden. Wij willen beiden het best voor ze en ze mogen gewoon doen waar ze zin in hebben. Ik maak me alleen zorgen om de trap, wil niet dat ze wat overkomt. Mbt tot het dichtmaken van de trap, dit is bij ons lastig aangezien wij geen alledaagse open trap hebben en het dichtmaken van deze haast onmogelijk is.

De reden dat ik een 2e topic heb geopend is omdat ik graag ervaringen van mensen wil horen die een open trap hebben. Of dat fout gaat of juist heel goed gaat. Hier wil ik mijn besluit op gaan baseren over wat te doen met de trap.

Zodra we de 2 schatjes hebben zullen we uiteraard de foto's online zetten.

bedankt voor je reactie

mvg
mainecoon2
Huiskat
Huiskat

Bericht door mainecoon2 »

Goedemiddag allemaal,

zojuist besloten dat we toch maar gaan voor de halve maandjes op de trappen zodat ze toch wat houvast hebben als de trap op sjeezen. Nu maar hopen dat ze er niet doorheen vallen.

mvg,
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) oh nee, ik geloof ook wel dat jullie heel erg bezig zijn met de voorbereiding, anders had je die vragen hier niet gesteld.. het tweede topic zal waarsch niet werken omdat je naar iets heel specifieks vraagt. ik heb hier ervaring met gebroken staarten tot twee keer toe (hè Bolletje?) en zie door de jaren heen de nodige berichten over vallende katzels en de schade die ze daarbij kunnen oplopen.. en zal altijd voor breuk (vooral bekken is lastig) en nieren waarschuwen.. maar doorgaans gaat het goed maar er is het risico..
we hebben boeiende opvoedtopics hihi en ook dat zet ik er af+toe en bijna automatisch bij omdat we daar ook nog al berichten hebben van kittens die door 'opvoeding' nogal beschadigd raken..

ik begrijp nu dat ze ook nog tussen de treden door kunnen schieten.. en dan is het net of gazen panelen (bv Gamma) missch een oplossing.. ze kunnen vastraken in een net, zeker als dat niet strak gespannen is..

en joepie!!! halve maantjes en houvast en joepie!!!!

en ik kan helemaal niet inschatten hoe ondernemend coontjes zijn want ik ken ze alleen vanuit de berichten hier. ik heb twee russen-boefjes die eind mei drie jaar worden en hun wilde kittenharen langzamerhand wat kwijt zijn. en dat was de afgelopen jaren redelijk spannend..
Plaats reactie