veel pijn na sterilisatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Dinky »

metacam is geen AB maar een pijnstiller dus ik zou inderdaad gewoon kijken naar de poes en niet naar het aantal voorgeschreven dagen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Toch metacam gegeven.. :edoh:
Annets bericht was toch heel duidelijk...
Ik snap het niet hoor... Sorry. Je volgt het gegeven advies op het forum niet op, en vraagt alsnog om advies... :-(
Mijn poes Robijntje is ook via de flank geopereerd toen ze werd gecastreerd, en ben echt op zoek gegaan naar een dierenarts die geen metacam geeft, en die de hechtingen inwendig aanbrengt, zodat de poes er niet aan kan zitten (deze hechtingen lossen vanzelf op), en gasnarcose toepast. (allemaal op advies van Annet/@Cerna en ben ook erg blij dat ik haar advies wél heb opgevolgd). Robijntje had gasnarcose gekregen, en was eigenlijk helemaal niet ziek of misselijk of wankel toen ik haar ging ophalen. Ze ging meteen op de kattenbak enzo; en kwam levendig over. Ik stond er echt versteld van. De wond genas ook heel mooi. Robijntje was veel sneller hersteld (zelfde middag nog) dan mijn vorige katertje; die was echt 1 1/2 dag niet lekker na zijn castratie; liet zijn plas ook lopen; was helemaal van de wereld; waarschijnlijk omdat hij geen gasnarcose had gekregen..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ach ja ik snap niet zo goed waarom metacam meegenomen is en niet een andere pijnstiller omdat de verhalen vooraf volgens mij al wel bekend waren. Vind vooral het voorbeeld dat Annet geeft over Softenon zeer pakkend omdat dit ook een medisch geval is. Het werd als pijnstiller en tegen zwangerschapsbraken gegeven. Echter pas later is de conclusie getrokken dat er toch wel erg veel misvormde kinderen geboren werden (in het geval van metacam het aantal nierfaalkatten na gebruik van metacam) en is het uit de handel genomen. Ook hier ging het eerst om persoonlijke ervaringen en pas later na langdurig onderzoek met feiten. (hier het verhaal over softenon en de werkelijk verschrikkelijke gevolgen)

Ik kan wel begrijpen dat je het niet aan kan zien dat je poesje zo'n pijn heeft, maar waarom niet naar een andere pijnstiller gevraagd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Fijn dat het geen bloed is maar opgedroogd jodium. Het bericht van Cerna/ Annet is niet te vergelijken met een evolutietheorie. Hier zitten ervaringsdeskundigen die een directe link kunnen leggen met nierfalen en metacam. Iets wat niet nodig is, want er is een alternatief.

Je geeft het toch, dat is dan jouw verantwoording en keuze. Maar vraag dan niet of het wel of niet verstandig is...want ik ben niet overtuigd dat je onze mening serieus neemt.

En natuurlijk hoop ik dat je poezels geen pijn hebben en snel weer de oude zijn
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
xdenise
Huiskat
Huiskat

Bericht door xdenise »

Allereerst; Nanuq had vanochtend zichtbaar veel pijn. Daarom heb ik de helft van de voorgeschreven pijnstiller genomen. DE HELFT omdat dat mij het verstandigst leek. Zo is zij van de pijn af en hou ik rekening met de kans op negatieve effecten van metacam, waar jullie mij op de hoogte van brachten. En daarom wil ik ook weten of ik zomaar met de kuur mag stoppen, wanneer zij geen pijn meer heeft.

Robijn. ik ervaar je toonzetting van je berichtje nogal kwetsend.. Ik probeer je verhaal nog eens rustig te lezen en zie dat je goede bedoelingen hebt, maar om mijn acties zo te veroordelen vind ik jammer.. ik zou het heel erg waarderen als je de volgende keer kunt vragen waarom ik iets heb gedaan ipv aannemen dat ik andermans advies in de wind sla. Maargoed. Om op je verwijt te reageren, dat ik haar advies negeer, dat is niet zo. Laat dat duidelijk zijn. Ik nam haar advies zeer serieus, daarom vroeg ik ook of het mogelijk is om eerder met metacam te stoppen. Zoals ik al schreef vind ik het moeilijk om een standpunt in te nemen tegenover dit medicijn, en daarom heb ik besloten om het niet te gebruiken mits dat mogelijk is.

Dinky, aan jou reactie heb ik meer.
Ik was niet op de hoogte van de verhalen over metacam, deze DA is mij door meerdere mensen aangeraden (mensen in mijn directe omgeving) waardoor ik er niet aan gedacht heb om het nog eens te controleren. Dit is geen excuus natuurlijk, daar heb ik een fout gemaakt en dat zie ik ook heus wel in. Normaal ben ik ook veel kritischer, maar puur omdat ik deze mensen vertrouw, vloeide dat vertrouwen ook door naar de DA. begrijp je? En dat is stom van mij geweest. Ik zal in ieder geval, zodra ze geen pijn meer hebben, met de metacam stoppen. (Bij Mowgli dus per direct). Dankje.

Billyjean, ook jouw reactie ervaar ik deels kwetsend. Het ís mijn verantwoording en keuze. En om de juiste keuzes te maken probeer ik ook via dit medium weer wat te leren. Ik neem jullie meningen allemaal zeer serieus(zie bovenstaand van dit bericht).
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ah oke, dacht omdat je al wat langer op het forum rondloopt dat je ook op de hoogte was van de metacam verhalen omdat die in mijn ogen regelmatig een keer voorbij komen ;)
En de meeste DA's schrijven standaard metacam voor (net als huisartsen in de tijd van de softenon ook standaard softenon voorschreven), dat zegt weinig over de DA zijn verdere kunde ;) Kan mijzelf ook nog wel voor de kop slaan dat ik Dinky in de tijd van haar blaasgruis metacam heb gegeven door mijn onwetendheid (werd door asieldierenarts gezegd dat ik het moest geven en maakte bezwaar ertegen omdat ik niet van de medicijnen ben. Maar het moest wel gegeven worden maar kon gewoon over haar eten heen... Uiteindelijk hoefde ik haar maar te roepen en ze kwam aanlopen om het van het doseerspuitje te likken).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ook met een halve dosis helpt het niet voldoende tegen pijn. Ik zelf pleit voor tolfedine. Ik zou nog eens aan je da vragen of het normaal is dat je kat zo'n pijn nog heeft. beter nogmaals een keer laten zien voordat het weekend is.
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ik snap je overweging om toch iets tegen de pijn te geven en ik vind het heel goed dat je dan de helft geeft omdat je bang bent voor de gevolgen! Maar misschien is het een idee om je dierenarts op te bellen en te zeggen dat je liever geen metacam geeft, dus of ze een andere pijnstiller voor je hebben? Dan kun je meteen vragen of het klopt dat ze nu nog zo'n pijn heeft.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat Anne zegt lijkt mij zeer verstandig om te doen. Bellen en vragen naar andere pijnstiller en ook hoe lang ze nog zo'n pijn kan hebben, vooral omdat het weekend nu voor de deur staat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Adriana

Bericht door Adriana »

volgens mij kun je à la minute stoppen met metacam want het is geen antibiotica en je hoeft geen kuur af te bouwen.
neem aan dat er steriel is gewerkt dus hoezo ontstekingsremmer.
ben gisteren met Enzo naar de dierentandarts geweest en als ik jouw verhaal over die castratie lees dan denk ik: oei oei..
helaas kun je het niet over doen maar in het vervolg gasnarcose en bijvoorbeeld buprecare voor hevige pijn na een operatie.

jammer dat je opmerkingen als kwetsend ervaart, weet zeker dat ze zo niet zijn bedoeld maar eerder zijn ingegeven door plaatsvervangende bezorgdheid..
iedere keer als hier het woord metacam valt dan schiet een aantal van ons (ik ook trouwens) een beetje in de stress.. en ik denk dat het langzamerhand een modemiddel aan het worden is.. vroeger kreeg je een prednison-spuit voor alles waar ze geen raad me wisten, daarna werd er gestrooid met antibiotica en nu dat niet meer mag is het kennelijk meloxicam/metacam..

en als je dierenarts zegt dat het uit onderzoek veilig is gebleken dan kun je hem uitleggen dat dit niet te meten is. pas als driekwart van de nierfunctie is vernietigd, is het zichtbaar bij bloedonderzoek. dus eigenlijk zou je het moeten meten bij nierkatten, maar dat is erg onethisch.. en nierweefsel herstelt nooit meer..
wij hebben nogal wat nierkatzels wonen in het topic Pluis, deels veroorzaakt door metacam.. naast degenen die intussen in de kattenhemel zijn..
snap je nu waarom we hier van dat spul een beetje de bibbers krijgen? en dito van dat soort dierenartsen..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik krijg op mijn werk veel dierenartsnota's onder ogen en verbaas me dagelijk dat op vrijwel elke nota Metacam, Novacam, Meloxicam staat. Echt onbegrijpelijk hoeveel het wordt gebruikt. Met alle risico's van dien.

Jammer dat je het toch bent gaan gebruiken, maar gelukkig maar een halve dosis en niet lang achter elkaar. Je kunt daar inderdaad gewoon mee stoppen, het is geen kuur die afgemaakt moet al doen dierenartsen dat vaak zo lijken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
xdenise
Huiskat
Huiskat

Bericht door xdenise »

Twee DA's gebeld, die van de sterilisaties en mijn eigen DA.
Beiden beaamden wat jullie zeiden, dat ik met metacam mag stoppen als ik dat wil en de poezen geen last meer hebben. De DA van de sterilisatie was wel sterk van mening dat het tóch beter is de kuur af te maken aangezien ik er al aan was begonnen en om die reden ook beter niet kan wisselen van middel. Tja..
Ik ga zo naar huis om het even grondig te onderzoeken of pijnstiller nodig is. Zoja ga ik denk ik naar mijn oude DA voor een nieuw middel.

Adriana,
Ja ik vond de toonzetting van de opmerkingen gewoon zo naar. Ik voel me hier al hartstikke kl*te door en als mij dan wordt verweten dat ik jullie advies niet serieus neem of negeer komt dat gewoon een beetje rot aan.. En ik begrijp jullie reactie ook, dat jullie in de 'stress' schieten om dit middel, maar ik zat nog niet op jullie 'niveau' wat dat betreft :smile:

In ieder geval snap ik het nu wel. Dus ik heb hier zeker een lering uit getrokken.. :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Jammer dat je het als kwetsend ervaart, want zo is het niet bedoeld. Dat is wel het nadeel van fora, soms komt het geschreven woord anders over dan bedoeld. Maar ik snap je DA echt niet, dat je de kuur zou moeten afmaken, want het is geen AB. Ik hoop dat de kat nu snel herstelt en geen pijn meer heeft, zijn toch nare ingrepen.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

metacam of geen metacam ik denk er iets genuanceerder over maar Adriana en ikzelf hebben respect voor elkaars mening en we zijn het eens dat we er niet over eens worden.

Maar even wat anders hoe gaat het nu met de poes? Ik hoop al heel wat beter en als ze weer goed eten en goed in hun vel zitten dan geen pijnstilling meer geven. Medicijnen zijn soms nodig om te geven maar als het niet nodig is vooral niet doen. En dat maakt niet uit wat voor medicijn.
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik had in het begin soms ook moeite met opmerkingen etc maar neem van mij aan als je hier wat langer bent en de mensen wat beter leert "kennen" merk je dat ze het over het algemeen gewoon goed bedoelen en zich bezorgt maken om jouw dier ;) . Tekst is soms zo moeilijk te beoordelen, maar we zijn hier allemaal voor 1 ding, katten en alles wat er bij hoort :) .

Hoop dat de poes zich weer wat beter voelt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie