Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of hond

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

heb maar weer even gegoegeld maar dat kun jij toch ook?
waarom zou ik dat allemaal moeten doen... .. het kost mij toch ook tijd en inspanning..
en dan geef je ook nog een verkeerde naam..
http://www.asp-international.be/nl/cat/ ... m_3mix.htm
bovendien heb jij een pak waar de ingredienten en analyse opstaan en die kun je hier overtikken, toch?
analyse staat niet bij de fabrikantengegevens, dus niks zinnigs over te zeggen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door castratenkoor »

Als er geen analyses bij staan heb ik er al een slecht gevoel bij. Zou ik dus niet gaan geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana schreef:mensen eten dus niet het voedsel waarop ze zijn gebouwd, alleen al niet omdat ze veel te grote hoeveelheden naar binnen werken. hihi..
oeps en al dat vlees.. en zo en zo
en wat ik maar steeds zo jammer vind is dat we van het ene uiterste in het andere uiterste gaan:

van slechte kwaliteit super-hamsterbrokken naar barfen.
dat laatste is voor veel baasjes niet uitvoerbaar.

wat wèl uitvoerbaar is dat is af en toe wat rauwe kip of kalkoen voor de onbewerkte vits en enzymen naast goeie kwaliteit brokjes en natvoer.

Ik had het over hamstervoeding tov goede voeding. Zoals goede brokken ook. Staat duidelijk in de tekst. Barfen is daar inderdaad het uiterste van, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben gewoon blij dat ik wel die stap heb kunnen zetten en wilde dat even aangeven.
Maar ook goede brokken, met eerlijke ingrediënten, maakt een wereld van verschil, en daar ging het over.
Daar gaat het artikel trouwens ook over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Chiquita98 »

Ik geef ze trouwens ook wel af en toe wat rauw vlees, maar dan meer als extraatje en niet echt als volwaardig voedsel. Gizmo trekt zijn neus er voor op. De rest vind het nog wel lekker. Vooral voor het gebit vind ik het wel belangrijk. Heb wel bewondering voor de mensen die echt bezig zijn met vers voedsel te geven aan hun katten en zich daarin verdiepen.Op de één of andere manier word dat soort informatie altijd heel slecht opgenomen hier in mijn hersenpannetje ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door pearlsofpassion »

Het is verslavend eens je ermee bezig bent. Met barfen toch. En dat moet ook om het vol te houden.
Het wordt echt een hobby en verslaving om mooie vleesjes te scoren, en gewoon je vriezer open te trekken om te kijken wat erin ligt en ervan te genieten. Om elke dag weer ervoor te gaan staan en te denken: wat zullen de katjes morgen eens gaan eten. :grin:

Na een tijd wordt het nog erger:
Je zit constant met een chronisch vriesruimte tekort en je krijgt angstzweet als je de bodem ziet.
Ja :roll: , je moet het zelf meemaken om het te begrijpen, anders denk je dat we gek zijn. :lol:

Misschien zijn we dat ook wel een beetje :eshifty:

Maar ach, het is een hobby als een andere. ;-)
Jullie zijn toch ook blij als je eens een extra'tje koopt op Zooplus. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Robijn »

Vers vlees geven lijkt mij ook het beste; maar inderdaad wel meer werk. Wel knap hoor, als je dat doet, maar ik zie het mij zelf niet snel doen...
Mijn Robijn eet alleen brokken. Ik heb al allerlei natvoer geprobeerd, maar daar eet ze maar een mespuntje van. Sem eet wel natvoer. Ik heb nu bij de dierenzaak een klein blikje Almo Nature 70 gr Chicken Breast gekocht, en een blikje Tonijn en garnaaltjes van Almo Nature. Daarnaast een blikje Schesir 85 gram tonijn met runderfilet, een duopakket (2x85gram) van Shiny Cat: Tonijn met kip en een langwerpig doosje Shiny Cat Nature 85 gram: Kip met garnalen.
Voorheen gaf ik Gourmet-blikjes (85 gram; rundvlees in delicate saus of kalkoen in delicate saus), en nu Sheba-doosjes (100 gram Stukjes wild en konijn in saus of Stukjes kip en kalkoen in saus), maar nu zag ik dat Gourmet suiker bevat en Sheba granen.
Ik heb Sem ook wel eens stukjes rauwe kipfilet gegeven; maar die keek meneer niet aan....
Ik hoop dat ie een van de door mij gekochte blikjes wel lekker gaat vinden; dan kan ik ze bij Zooplus in grotere hoeveelheiden gaan bestellen. Lijkt me toch beter dan Gourmet of Sheba, niet?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Duim voor je dat Sem de blikjes inderdaad lust ;)
Schesir valt hier wel in de smaak maar ik moet dan niet een kipvariant doen want dat lust madam niet. Die heeft juist liever een stukje rauwe kip :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

regelmatig wat bvk rauw gevogeltevlees en je bent al een heel eind in de goede richting.
goed op het gebit letten en goeie kwaliteit brokjes voor de voedingsstoffen en natvoer om zeker te zijn dat er voldoende vocht ingaat.. dat is denk ik voor de meesten van ons uitvoerbaar. en eerlijk gezegd.. dan is het verschil met barfen (en voor welk voer/samenstelling staat dat dan precies..?) niet zo groot denk ik.
barfen zal voor sommigen wel verslavend zijn maar velen van ons hebben andere hobbies.
hier krijg ik er alleen bij Enzo wat vers vlees in en dan zeer met mate. muizen eet hij niet.
de bengels willen al helemaal geen vlees, geen enkele soort en gaan behoorlijk aan de diarree bij bepaalde types voer.
er staat een hele grote pot gras op het balkon, ze grazen hier allemaal en daarmee krijgen ze belangrijke en onbewerkte voedingsstoffen binnen.
en af en toe wat eidooier opgeleukt met wat verpulverd easypill of vitakraftstaafje 'en verder geen fratsen, vrouwtje,.!'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door paasnini »

Vooropgesteld dat rauw, granenvrij etc. beter is zijn de kuipjes euroshopper toch echt het beste natvoer dat te koop is in de supermarkt. Het bevat geen suiker, geen granen en heeft een hoger vleespercentage dan Whiskas puur.
Als je een beperkt budget hebt is dit een prima alternatief.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door pearlsofpassion »

Voor alle duidelijkheid: ik heb echt nergens gezegd dat ik vind dat iedereen maar rauw moet gaan voeren.
Ik weet ook wel dat dat voor de meesten niet mogelijk is of teveel moeite is. Geen probleem toch. Ik spreek gewoon voor mezelf dat ik blij ben dat ik het doe.
In mijn tekst had ik het gewoon over het verschil tussen goede brokken, met een afwisselende samenstelling en vlees erin en supermarktvoer met een vleessmaakje. Over het feit dat mensen het voldoende vinden als de kat 'het er goed op doet', terwijl een kat toch recht heeft op beter voer dan dat? Daar ging het over. Niet dat iedereen die dan brok voert zijn kat tekort doet. Dat moet je zo niet lezen, dat was niet de bedoeling.

En ik ga niemand vertellen wat hij/zij leuk moet vinden of als hobby moet hebben. Wederom dat geldt voor mezelf, en voor vele barfers. ;-)
Was puur als reactie op Thea's bericht.
Ik voel me echt niet beter als jullie of zo, want ik heb het gevoel dat ik daarin geduwt wordt. Dat is zeker niet het geval!
Maar ik ben blij voor mezelf dat ik vers voer...

En kort gezegd is barfen het nabootsen van een prooidier. Zo goed mogelijk nabootsen als wat de kat in het wild ook zou eten. En voldoende afwisselen.
Dat is ook wat kvv doet, daar is het voor jouw gedaan en vermalen en moet je de leverancier geloven dat het de juiste samenstelling heeft. De kwaliteit van het vlees maakt dan ook veel uit voor de prijs van de kvv.
En kvv is zowiezo duurder dan zelf samenstellen met dezelfde producten omdat de producent ertussen zit. Dat is logisch. Soms heb ik eens gemalen compleetvoer nodig (als ik eten moet laten staan), maar dat maal ik zelf met een handmolentje. Ik heb de onderdelen toch in huis en kan dan precies samenstellen in de verhoudingen waar mijn katten het goed op doen.
Nogmaals, dit is niet om te overtuigen of weet ik wat, ik vertel dit gewoon omdat ernaar gevraagd werd. ;-)
Ik begrijp heel goed dat mensen brok willen voeren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
druifje45
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2007 07:52
Locatie: leiden

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door druifje45 »

ik heb rauw voer geprobeerd, een week lang, een kat at het wel mondjesmaat, maar de ander bekeek het helemaal niet. ik geef mijn poezels nu Orijen en Ziwi-Peak en ze doen het hier super op en willen niks anders meer. Dit leek mij de toch wel de betere kattenvoer, behalve rauwvoer. groetjes krista
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb het wel eens geprobeerd om Snickers vers vlees te geven, maar dan kan ik meerdere dagen braaksel opruimen..
Niet zo prettig, voor hemzelf niet en voor ons ook niet..

Snickers eet alleen de brokjes van Royal Canin, al het andere laat ie staan..
Zelfs van Whiskas kattenmelk gaat hij braken..

Ik houd het gewoon bij brokjes en vers water.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Toen ik aan het rondkijken was op zooplus kwam ik toevallig dit voer tegen.
Geen granen en zoveel mogelijk vlees/vis erin verwerkt. Is nieuw in het assortiment gekomen en lijkt mij dus een hoogwaardige voeding ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door mauriceb »

Na het lezen van onderstaand artikel ben ik overgestapt op BARFmenu van Tinlo.
1 van de weinige artikelen met echt goede informatie. Gaat wel vrij diep in op de materie maargoed als je een uurtje hebt.

http://dagbladen.blogspot.nl/2011/02/ve ... eorie.html
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:dit voer tegen.
Geen granen en zoveel mogelijk vlees/vis erin verwerkt. Is nieuw in het assortiment gekomen en lijkt mij dus een hoogwaardige voeding ;-)
er staat geen ingredientenlijst, noch analyse bij dit voer. alleen maar aanbevelings (=reclame)-bladibla..
hihi, kan hoogwaardig voer zijn maar ik zie dat graag zoals het hoort, mèt specificatie.... ;-)
----------------------
k had een uurtje en heb eea een paar maal doorgelezen..
er staan nogal veel aannames in die niet worden onderbouwd.
en verder vraag ik mij af hoe onafhankelijk dit artikel is..

dè kat bestaat niet.
bij mensen en zeker ook bij dieren zie je dat de stofwisseling van ieder dier op vaak belangrijke details verschilt. dat zie je ook bij de reactie op bepaalde medicatie, dat moet je heel vaak ook 'fine tunen'..
ik denk ook niet dat je een de hele diergroep (dus alle katzels: poes/kater, ras en mix) een bepaalde eiwitbehoefte kunt opleggen, die, vind ik, ook nog aan de zeer hoge kant is.
als je wilt weten hoe moeder Natuur het bedoeld heeft dan meet je het eiwitgehalte van mensenmoeder-melk of in dit geval poezenmoedermelk. als je dat als uitgangspunt neemt voor de periode waarin jong leven moet worden opgebouwd en waarin de eiwitbehoefte het grootst is, dan zul je zien dat zowel voor mens als kat een veel te hoog niveau wordt aangehouden/aanbevolen. en hoe zat het ook al weer met de analyse van muis?

we hebben bij de voedingstopics lange berichtenwisselingen over dit onderwerp en ik heb niet de drang dit nog eens dunnetjes over te doen.
ik ben zeker een voorstander van het voeren van bij voorkeur rauw gevogeltevlees en ben er ook van overtuigd dat veel katzels te weinig vocht binnenkrijgen.
maar om een hele riedel aan kattenkwalen regelrecht toe te schrijven aan droge brokken gaat mij te ver en is veel te algemeen.
wat ik jammer zou vinden is dat personeeltjes, die het niet voor elkaar krijgen om barf of tinlo of soortgelijk voor te schotelen zich schuldig gaan voelen.. regelmatig rauw (gevogelte, ei), voldoende water en brokjes van zeer goeie kwaliteit (zonder tarwe) en voldoende plantaardigs voor de goede stofjes/ballast en je bent vind ik al erg goed bezig.
---
en in een ander topic een boeiend verhaal over wat katten zelf kiezen..
http://www.nu.nl/wetenschap/2984683/kat ... dieet.html
zo werkt het hier ook, ik heb altijd 4/5 verschillende soorten brokjes en afwisselend twee soorten natvoer en de strekking van het artikel klopt hier, ze kiezen zelf en hebben uitgesproken voorkeuren. nee, ze eten hier geen whiskas....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie