Ik ben er toch ook absoluut voor om de eerste krolsheid voor te zijn.
En wel omdat het minder ingrijpend is om de hormonen weg te nemen wanneer deze er nog niet zijn, dan wanneer ze er wel zijn.
Of je kat niet van gedrag verandert na de castratie of niet, het is meer ingrijpend. En dat is nergens voor nodig. Dat is het je poes enkel maar moeilijk maken.
De kans is wel groter dat er gedragsverandering na de castratie optreed wanneer de poes krols is geweest.
Dit is niet zeker en gebeurt niet bij alle poezen (is ook afhankelijk van hoeveel krolsheden en de eventuele pil), maar de kans is groter. Als je de eerste krolsheid voor bent is die kans nihil.
Voor de gezondheid geldt dat trouwens ook. Dat is zelfs bewezen. Het is een stuk gezonder om ze niet eerst krols te laten worden.
6 maanden valt trouwens niet onder vroegcastratie. Vroegcastratie is voor 4 maanden. Vanaf 4 maanden is gewoon de norm tegenwoordig. En dat is heel normaal als je de ontwikkeling van een poes bekijkt.
Er zijn geen voordelen verbonden aan het castreren op 9 maanden tov op 6 maanden. Wel zijn er voordelen ivm botaanmaak tussen 2,5 jaar en 6 maanden (dat is dan volledig laten uitgroeien). Maar op 2,5 jaar laten castreren heeft dan weer zoveel nadelen daaraan verbonden dat die het voordeel ruimschoots overschrijden. Naast het feit dus dat poeslief in die tijd al 5 nestjes of meer gehad kan hebben, als je haar laat doen.
Maar die paar maanden na 6 maand maken dus geen verschil. En ondertussen kan ze wel krols worden, wat dus weer een nadeel is (zie bovenstaand).
Ik wordt gek van mijn kat!
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: Ik wordt gek van mijn kat!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)