Kat bang nadat hij is geschrokken

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door Sifra »

Katten hebben soms een vreemde logica. Hij kan zich bezeerd hebben bij het wegspringen toen je het raam opendeed en de pijn met jou associëren. Reageert hij alleen angstig op jou of ook op je vriend?
Ik heb zelf wel de ervaring dat mijn kat even heel bang voor mij is als ik per ongeluk op een pootje sta, maar dat duurt maar even, omdat we een band met elkaar hebben. De band tussen Boris en jou is nog heel breekbaar, in ieder geval wat hem betreft. Als die zere teen ermee te maken heeft, is het te hopen dat de dierenarts er wat aan kan doen.

Boris, doe normaal en kom onder die tafel vandaan!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door pinguin »

Hoi wat super dat je kat die zo lang in het asiel heeft gezeten een kans heb gegeven.
Vraagje jij geeft aan dat die 2 jaar in het asiel heeft gezeten? Heeft die daar al die tijd met soortgenoten gezeten?
En heb je nog meer katten?

Als je twijfelt over zijn gezondheid zou ik toch met hem naar de dierenarts gaan. Want als ze zeker weet dat het niks medisch is dan kan je denk ik pas aan zijn zelfvertrouwen gaan werken. Suc er mee.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door Rianne_Boris »

Vandaag zijn we met hem bij de dierenarts geweest. Hij heeft zowel aan zijn rechter voorpootje als achterpootje een wondje tussen zijn teentjes! :( Die zijn nu ontstoken, vandaar dat gezwollen voetkussentje. Hij heeft een antibiotica injectie gehad en ik heb een zalf meegekregen.

Ik heb hem geprobeerd te zalven terwijl mijn vriend hem aan het borstelen was. Deze poging is mislukt en nu komt hij ook niet onder de tafel vandaan als ik hem lok :(

Hij heeft inderdaad met andere katten gezeten maar hij is eerder een keer terug gebracht omdat hij niet met andere katten overweg zou kunnen....
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door pearlsofpassion »

Rianne_Boris schreef: De DA vond het ook heel vreemd dat hij de eerste dagen wel lekker tegen ons aan op de bank kwam liggen en hij nu ineens zo schrikachtig is. Hij komt nu af en toe als je hem lokt wel kijken en geniet dan wel als we hem kroelen. Hij gaat er dan ook echt voor liggen. Maar daarna gaat hij weer onder de tafel liggen en komt niet meer op de bank. Ook vind hij het de ene keer totaal niet erg als je langs loopt en de andere keer reageert hij schrikachtig.

Ik hoop dat de DA zijn gedrag kan verklaren want ik zit er wel mee.
Steeds geeft hij me het gevoel dat het goed komt en dan ineens ben ik weer terug bij af zonder dat ik weet waarom....

Ik ken het gevoel. Ik heb ook een konijn dat in het wild geboren is en dan gevangen. Zij blijft schrikachtig reageren en soms plots weer heel erg terwijl het voorheen beter was.
Ik kan er alleen maar op proberen letten haar zo weinig mogelijk aan het schrikken te brengen...

Ik hoop dat het je toch nog lukt om zijn pootjes te verzorgen. Dat lijkt me toch echt nodig. Niet enkel voor zijn pootjes maar ook gewoon omdat die pijn echt niet bevorderlijk zal zijn voor het zich op zijn gemak voelen.

Weet je trouwens waarvan de ontsteking zou komen? Hoe het veroorzaakt zou zijn?

Sterkte ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door Rianne_Boris »

Geen idee :( In huis kan ik me niets bedenken waar hij zich aan open gehaald kan hebben. We hebben een laminaat vloer dus als daar iets op ligt dan zien we dat wel. Maar volgens de dierenarts zou het ook kunnen dat hij die wondjes al had en bij ons zijn open gegaan of dat hij ergens door gestoken is...
Heel vervelend allemaal. Ik hoop niet dat het nu onze "band" verpest want dat zalven vindt hij echt niet leuk. Misschien dat iemand een tip heeft om dit toch voor elkaar te krijgen?
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door Sifra »

Als het een langwerkende antibiotica-injectie is, zou je kunnen denken: jammer, dan maar geen zalfje. Wat is het trouwens voor zalf, waarvoor heb je het meegekregen?
Of je zalft hem wel en beloont hem daarna met iets lekkers en denkt: jammer, dan maar iets later een band met hem opbouwen.
Ik denk niet dat er tips zijn om het zalven gemakkelijker te maken. Handel rustig en doortastend, maar maak er geen gevecht van.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door pinguin »

Hoe hard het ook klink ik zou eerst zorgen dat die geen pijn/last meer van zijn pootje heeft. Dat het daar door langer duurt voor dat je een goede band op kan bouwen is niet anders. Katten zijn echt niet dom en vergeven het je echt wel.

Alleen ga er van uit dat je nog een lange weg te gaan heb en stel je verwachtingen misschien tijdelijk wat bij. Neem er de tijd voor.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door Rianne_Boris »

Hij heeft inderdaad een antibiotica injectie gehad die 14 dagen werkt en heeft Surolan meegekregen.
Dat is een zalfje voor oor- en huidinfecties.

Dat Boris niet dom is had ik al in de gaten. Volgens mij herkent hij zelfs het doosje waar de zalf in zit al.
Hij is hem dan meteen gevlogen. Je zou die zalf eigenlijk moeten in masseren maar zou het ook al helpen als het er alleen al op zit?
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat bang nadat hij is geschrokken

Bericht door pinguin »

Ik vermoed dat je die zalf moet inmasseren omdat die het anders zo oplikt en de zalf zijn werking niet kan doen? Maar zeker weten doe ik het niet.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie