Kat staat steeds in zijn eigen poep

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik ben het daar niet mee eens. Ik zie ook geen wetenschappelijke onderbouwing en het strookt niet met mijn eigen ervaringen. Niet dat die heilig zijn, maar als er ook geen duidelijk uitleg achter zit, ben ik niet geneigd die teksten eerder te geloven.

Mijn katten hebben zeker niet de hele dag honger. Behalve Cuzco dan, maar dat is een schrokker (waardoor ik ook niet de hele dag brokken kon laten staan) en hij staat op dieet. Er moet nog zeker 900gr af en we zijn al even bezig. Dus dat hij honger heeft is wel normaal. Hij heeft gewoon altijd honger, zelfs al hij barst. En als kitten stond er echt wel de hele dag door voer, dus het ligt niet aan die verschillende eetmomenten. Hij houdt gewoon van eten. Maar het is niet dat hij de hele dag verwoed op zoek is naar eten, hij heeft gewoon altijd wel zin in iets lekkers.

Maar de anderen hebben dus geen honger. Niet meer sinds ze vers krijgen. Op brok hadden ze wel sneller honger, maar ook niet de hele dag door. Dan begon het gewoon een uurtje voor etenstijd.
Nu op vers komt het zelfs voor dat Kleintje nog geen honger heeft op etenstijd. Dan eet ze dus ook niet. Dan eet ze pas het volgende eetmoment.
Soms kan ik door omstandigheden niet op het normale avond-eetmoment eten geven en dan krijgen ze 's morgens wat meer (helft van de dagmaaltijd) en dan als we thuiskomen de andere helft. Dan eten ze beter dan wanneer het 3 porties zijn en ze lijken het soms ook leuker te vinden. Cuzco alleszins wel, want nu in 3 porties vind hij dat hij eigenlijk niets krijgt. :roll:

Het is inderdaad wel een gewoonte. Katten moeten wennen aan constant of op bepaalde tijdstippen te eten. Maar ik zie dan niet in waarom steeds kleine hoeveelheden beter zou zijn dan een paar grote in de dag. Het is toch maar wat ze gewend zijn.
Dat ze zich op grote hoeveelheden zo vol moeten eten dat ze niet meer voelen hoeveel ze eten, daar ben ik het niet mee eens. En ik weet ook niet waar ze dat vandaan halen. Hier wordt ook niet altijd het hele bakje leeg gegeten.

Er zijn ook mensen die vers voeren en de hele dag eten staan hebben voor de katten. Die geven ook aan dat de meeste katten maar een paar keer per dag gaan eten. Niet elk uur passeren voor een hapje. Maar ik weet ook wel dat er wel katten zijn die dat doen, al lijkt dat vooral op brok voor te komen. Toch blijf ik erbij dat ik niet vind dat omdat een deel van de katten dat uit zichzelf doet, alle katten dat zouden moeten doen. Er zijn er tenslotte ook die uit zichzelf maar een paar keer per dag eten.

Katten worden al eens vaak met honden vergeleken. Of tegenover honden vergeleken. En dan is het inderdaad zo dat honden van nature (de wolven) grote prooien vangen, zich daaraan vol stouwen en dan misschien dagenlang niets meer eten.
Dat werkt niet bij katten. Katten eten meerdere keren per dag en kleine prooien. Maar ik vrees dat men uit die optiek wat te ver naar die kant over gaan hellen is.
Honden op brok krijgen vaak ook meerdere keren per dag te eten, terwijl versgevoerde honden bijna altijd maar 1 keer per dag eten krijgen. En er zijn er zelfs die maar om de 2 dagen of nog minder eten krijgen.
Dat kan niet bij katten. Bij katten wordt aangeraden minstens 2 keer per dag eten te geven (tenzij de kat zelf anders beslist) en dat gaat prima. Op brok is dat moeilijker omdat ze omwille van de koolhydraten sneller honger krijgen.
Op blik is dat ook iets moeilijker omdat ze daarvan meer moeten eten om evenveel voeding binnen te krijgen omwille van het hoger vochtgehalte.

Daar wil ik ook nog aan toevoegen dat mijn katten wel barf krijgen. Kvv zal ook sneller een hongergevoel opleveren. Ten eerste omdat gemalen spul sneller de darmen passeert en ten tweede omdat het erg snel opgegeten kan worden.
Mijn katten zijn even bezig met hun eten, zeker met vleesbot. Spiervlees en orgaan gaat bij Cuzco ook in een zucht naar binnen (al geef ik het in 1 stuk), maar vleesbot moet hij toch even op knagen. Daar moet hij voor werken. ;-)
Een goed taai stuk spiervlees kan hij zich ook een tijdje op uitleven. Spijtig genoeg wordt een kuiken ook in 5 sec naar binnen gezogen :-(

Maar goed, ik wil er nu ook niet een hele discussie rond maken. Ik heb mijn stelling duidelijk gemaakt en ook gezegd waarom. Volgens mij kunnen katten perfect op 3 eetmomenten per dag. Minder zou ik niet doen op brok en blik. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Bericht door paasnini »

Omdat het een katje in de groei is zou ik je aanraden de Whiskas aan een asiel te schenken (als je portemonnee dat trekt) en zsm over te stappen op betere voeding.
Calipso
Kitten

Bericht door Calipso »

Helaas nog geen tijd gehad (vanwege werk) om nieuw voer te kopen, dat is het eerste wat ik zaterdag ga doen. Wel heb ik een grotere bak voor hem, ik heb hem ruim van de muur gezet, zonder deksel en deurtje.
Helaas kwam ik net thuis, en een kwartier later ging hij op de (open) bak. Helaas was het weer raak....
Calipso
Kitten

Bericht door Calipso »

Trouwens erg fijn om te zien hoe jullie met me meedenken, bedankt allen!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook beter een grote hoge bak kopen 30 cm hoog en tegen een meter lang.
En ga eens rondneuzen bij Zooplus voor beter voer.
Wel heel langzaam omschakelen, anders raken zijn darmen overstuur.
Dus in het begin mengen met het voer wat hij gewend is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Calipso
Kitten

Bericht door Calipso »

Bedankt voor jullie tips.
Inmiddels heb ik een grotere bak gekocht, zonder deksel uiteraard.
Nieuw voer heb ik inmiddels besteld... even afwachten nog.
Helaas gaan de horrorverhalen gewoon door.
Zojuist zat meneer op de bak, liep er toevallig langs dus ik dacht ik kijk even of het goed gaat.
Zodra hij klaar is begint hij te graven, met de ergste actie van hem tot nu toe.
Hij zat er hélemaal onder, hij heeft vol met zijn poten ín zijn behoefte zitten graven en doen.
Zelfs de muur en grond eromheen zaten er helemaal onder, echt ontzettend vies. (en ook niet erg gezond lijkt me) De moed begint me toch wel in de schoenen te zakken, ik ben gewoon dagelijks bezig hemzelf en de omgeving van de bak aan het schoonmaken van zijn ontlasting. Ik word er echt gestoord van.
Waar de uitdrukking van katten zijn schone dieren vandaan komen is voor mij van de afgelopen 5 maand tot op heden nog niks terecht gekomen.
Ik wacht natuurlijk nog op het nieuwe voer, echter ook al brengt dat zijn darmen op orde, hij blijft iedere keer ín zijn ontlasting graven, in plaats van ernaast of omheen.
Natuurlijk doet iedere keer hem afspoelen onder de douche onze relatie ook niet echt goed, hij schiet helemaal in de stress en ik zit iedere dag weer onder de nieuwe schrammen.

Groeten van een wanhopige kattenbezitter (en het is zo'n lief beestje)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik denk dat er meerdere problemen door elkaar spelen. Belangrijkste is de kwaliteit van de poep. Zijn darmen zijn dus al geruime tijd overstuur en daar moet je echt wat aan doen. Dat is gewoon slecht voor hem. Ten tweede lijkt hij me inderdaad niet erg snugger bezig op de kattenbak. Een normale kat niet keer op keer in zijn eigen poep staan. Dat is gewoon vette pech als je kat zulke neigingen heeft.
wat voor bak heb je nu gekocht? Je schrijft dat de poep tegen de muur zat. Als je zo'n grote hoge bak neemt als ik heb, die is 30 cm hoog, dan komt er normaal gesproken echt niks tegen de muur.

Probeer als voer eens een goede dieet-brok bv. Trovet voor katten met overgevoelige darmen.
Dit probleem speelde 7 augustus ook al, waarom is het voer dan nu pas besteld vraag ik me dan toch af. We zijn ruim 2 weken verder onderhand.
Je schrijft dat je wanhopig bent, wat ik me kan voorstellen, dit alles is niet leuk, ook niet voor de verstandhouding tussen jou en je kat. Maar ik begrijp je tempo dan niet zo goed.
Dit is niet een probleem wat vanzelf weggaat. En een kat aan de diarree voelt zich echt niet fijn.

Ik sluit zelfs de mogelijkheid niet uit dat hij onhandig is omdat hij zich rot voelt. vergelijk het met als jezelf beroerd bent en naast de wc-pot braakt.
Calipso
Kitten

Bericht door Calipso »

Even voor de duidelijkheid, ik ben in de tussentijd op vakantie geweest.
Mijn overbuurvrouw heeft zolang voor mijn katje gezorgd (2x per dag even spelen en eten en drinken geven) Vandaar dat ik nog geen ander kattenvoer heb gekocht.
Het eerste wat ik gisteren heb gedaan is direct voer bestellen.
De bak is een soort grote opbergbak van de ikea geworden. Hij is ongeveer 20-25cm hoog, maar hij heeft alle ruimte in de lengte en de breedte van de bak.
Het gekke is dat hij niet echt aan de diarree zit, het is wel gewoon redelijk stevig, maar hij gaat gewoon met zijn volle gewicht erin staan. En ja, als je dan ook gaat graven dan vliegt alsnog alles in de rondte natuurlijk.
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

mijn meneer cat had toen hij kitten was chronische diarree, dat is pas na zijn 1e verjaardag overgegaan. helaas was het bij hem ook elke keer raak, hij ging ook elke keer erin staan en dat vaak meer dan 3 keer per dag. wij wasten hem vaak met een washandje, minder stressvol en eng alleen als het heel erg was moest hij ook onder de kraan of geknipt (helaas was dat best vaak omdat hij een maine coon is een al lange haren had). bij hem is het op een dag gewoon gestopt, ik geloof een tijdje nadat hij met goede drolletjes begon. (ook even voor de duidelijkheid: we zijn toen hij kitten was wel al heel vaak naar de DA geweest hoor) meneer cat is nu hij volwassen is wel wat afstandelijk maar ik weet natuurlijk niet ofdat dat daardoor komt, maar meneer is wel macho geworden! als er niemand in de buurt is komt hij wel lekker kroelen!
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Calipso schreef:Even voor de duidelijkheid, ik ben in de tussentijd op vakantie geweest.
Mijn overbuurvrouw heeft zolang voor mijn katje gezorgd (2x per dag even spelen en eten en drinken geven) Vandaar dat ik nog geen ander kattenvoer heb gekocht.
Het eerste wat ik gisteren heb gedaan is direct voer bestellen.
De bak is een soort grote opbergbak van de ikea geworden. Hij is ongeveer 20-25cm hoog, maar hij heeft alle ruimte in de lengte en de breedte van de bak.
Het gekke is dat hij niet echt aan de diarree zit, het is wel gewoon redelijk stevig, maar hij gaat gewoon met zijn volle gewicht erin staan. En ja, als je dan ook gaat graven dan vliegt alsnog alles in de rondte natuurlijk.
Dan begrijp ik het nog niet, maar ja blond hè. Dus je laat je kat gedurende je hele vakantie aan de Whiskas brokken waarvan je weet dat hij er slecht tegen kan? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat je voor je vakantie niet even naar de dierenspeciaalzaak kan om de geadviseerde b.v. RC brokken te halen.
Je geeft aan dat je er wanhopig van wordt, ik zie alleen weinig actieve pogingen om tot een oplossing te komen.......
Ik denk dat het voor de kat erger is dan voor jou, geen enkele kat is namelijk graag vies.

Als je nieuwe brokken arriveren niet meteen abrupt er op overstappen, eerst mengen anders is de overgang te groot en raken zijn darmen nog meer van slag.
Calipso
Kitten

Bericht door Calipso »

Ik vind het nogal lang duren voor de bestelling binnenkomt, dus maar even naar de dierenwinkel geweest.
Op advies van een medewerker daar heb ik Smolke (met een / door de "o")
Iemand ervaring met deze brokken? Ze zijn ongeveer 3x zo duur als de Whiskas brokken, ik hoop dat dit zijn maagje op rust kunnen brengen ;)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Misschien heb ik totaal niet goed gelezen hoor, maar ben je eigenlijk al met je kat langs de dierenarts geweest? Want er is iets niet lekker met zijn darmpjes en ik snap ook wel zijn reactie daarop om in de poep te gaan staan. Hij probeert op zijn manier te vertellen dat er iets niet goed is en hij zich niet lekker voelt. Via de da kan je ook speciaal voer krijgen die heel licht verteerbaar zijn waardoor zijn darmen wat meer rust krijgen. Bij mijn kitten heeft het toen geweldig geholpen(zat ook altijd onder en stond er ook in)
Smolke heb ik geen ervaringen mee behalve dat mijn katten het niet lustten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie