Gevonden poes. Wat nu?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door brulian »

Ze mag inderdaad binnen nu, en daar geniet ze van :)
ze komt zelfs bij ons liggen, dus ze is helemaal niet bang.
's Avonds gaat ze wel naar buiten, ik durf haar nog niet goed binnen laten slapen.
Ik ben bang dat ze dat helemaal niet gaat willen.

Dit weekend zijn we weggeweest van vrijdag tot zondagavond. De buren zijn haar altijd komen eten geven. Gisterenavond kwam ze terug in de tuin, ze zag mij en kwam direct aangelopen :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door nellebel »

heerlijk toch dat het zo goed gaat. lekker zo laten, opsluiten wordt ze misschien alleen maar angstig van. En als ze s´avonds besluit lekker binnen te blijven ook goed toch.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door falkosan »

neem van mij aan dat dit de leukste en makkelijkste katten zijn. als ze een goed huisje hebben gaan ze nooit nooit meer weg. is het geen optie om eens te kijken voor een kattenluikje? of heb je een schuur waar ze desnoods 's nachts in kan. ik heb zelf namelijk een geweldige kat gehad die bij mij was komen aanlopen en die via een kattenluikje de garage in en uit kon. binnen stond er dan een lekker mandje en als je dan eens een paar daagjes weg ben zou iemand daar eten en drinken kunnen geven.
helaas heb ik maar 4 a 5 jaar van mijn zwerver kunnen genieten en hij van mij. lees mijn verhaal maar in afscheid onder topic zerver. (moest eigenlijk zwerver heten) ik hoop voor jullie en de kat dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.
mic1006
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:37

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door mic1006 »

Als je de gevonden kat/poes niet wilt houden de dierenambulance of amivedi bellen en hem/haar op laten halen. Als je overweegt de gevonden kat/poes te houden moet je met hem/haar naar de dierenarts gaan. Hier kunnen ze nakijken of hij/zij gechipt is. Zoja gaan ze contact opnemen met de rechtmatige eigenaar, zo niet dan kan je de kat/poes houden maar het is wel verstandig om hem/haar gezondheid te laten controleren. Bedenk wel vooraf dat een zwerver kosten met zich mee brengt en realiseer goed dat de verzorging van een dier ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Zelf heb ik al 2 katten en afgelopen winter kwam er ook telkens een zwerfkat in onze tuin. Op een dag liep hij mank dus ik heb hem gepakt en heb hem naar de dierenarts gebracht. Hier bleek hij een zware longonsteking te hebben, hij had een abces in zijn poot, hij was niet gecastreerd en zat onder te vlooien. Bovendien bleek hij ook nog een gebitsprobleem te hebben. Ik heb hem op laten knappen door de dierenarts en we hebben hem geadopteerd en laten chippen. Inmiddels is het een ontzettende lieve en dankbare kater, alleen we zijn vele honderden euro's verder.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Uhm mic1006 ze is allang naar de dierenarts geweest hoor! Ze wil de kat graag houden. Ik sluit me wel bij falkosan aan dat het misschien nog prettiger voor de kat is om een kattenluikje aan te schaffen of aan huis of aan de schuur. Zo heeft de kat in ieder geval ook 's nachts altijd wel beschutting. Zeker voor straks in de winter met die kou en sneeuw.
Fijn dat ze al zo gewend is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door brulian »

Een kattenluikje aan het huis is niet echt een optie.
Maar ik kan inderdaad wel een plaats voorzien in het tuinhuis en daar misschien een kattenluik voorzien.

@falkosan: wat erg! Maar het is inderdaad wel heel fijn dat je zoveel mooie jaren hebt gekend.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Een heel goed idee om een luikje in het tuinhuisje te maken. Als je in het huisje ook bijv voer, water en ligmandjes legt dan heeft je zwervertje een fijn onderkomen om in te schuilen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door falkosan »

als dat mogelijk is in het tuinhuisje is het echt helemaal prima voor de kat. daar een lekker mandje in, een bak water en zijn eten dan kan het niet meer stuk. en voor jullie is dit ook erg makkelijk als je eens weg gaat of zoiets dan kan je altijd even aan iemand vragen of ze iedere dag wat neerzetten en de kat kan lekker zijn eigen gangetje gaan. en op zijn tijd lekker kroelen als de kat dat wil.

ik weet zeker dat je dan heel veel plezier van je nieuwe huisdier hebt.
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door brulian »

ik heb eens op internet rondgekeken, en ik zag een poezenhok:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... uis/284767

Zou dit ook goed zijn voor de poes?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Hey zo'n soort hok heb ik ook. Maar das meer een speelhokje/lighokje dan echt een schuilhokje hoor. Het is namelijk niet zo groot. Binnen kan je met het luikje geen lekker fleecedeken erin leggen, want dan gaat het luikje niet meer open. Ik vind het te klein voor een zwerver om hier lekker in te kunnen schuilen. Vooral met een drinkbakje en voer erin. Zal even een fotootje erin doen van één van mijn katten erin. Dan kan je zien dat het best krap is.
Afbeelding

Afbeelding
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door falkosan »

een kattenluikje in de schuur is echt beter en goedkoper en makkelijker.
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door brulian »

ja, het is inderdaad krap. Het zal een luikje worden dan ;-)
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door falkosan »

ik zou wel een kattenluikje nemen waar je geen bandje bij de kat hoeft om te doen. ik vind dat voor een kat die veel buitenloopt gevaarlijk, omdat ze dan ergens achter kunnen blijven hangen en dan stikken. dus het goedkoopste kattenluikje is meestal een gewone waarbij de kat geen bandje om hoef. ik had voor zwerver ook een gewone en die werkte prima. hij liet echt geen andere katten binnen komen. en als de kat bang is voor het luikje kan je het klepje opendoen en dan eventueel met een touwtje om het klepje heen en aan een spijker of zoiets aan de binnenkant vastmaken. dan blijft hij gewoon open en af en toe even proberen of die het begrijpt dat als hij dicht is dat hij het zelf open kan doen.

succes
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door brulian »

Hoi,
Is het normaal met dit warme weer dat ze bijna niet eet en drinkt?
Of moet ik mij zorgen maken?
Groetjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gevonden poes. Wat nu?

Bericht door Sifra »

Bij Algemene verzorging staat een topic over katten en hitte. Drinken is belangrijk. Zet maar extra bakjes water neer.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie