Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door mittenslief »

juist mijn ollie had blaasgruis en zelfs stenen terwijl hij het vertikte om op de kattenbak te gaan, hij rende eerst altijd de tuin in om daar zijn poepje en plasje te doen, terwijl mijn andere katten wel op de kattenbak gaan en nergens last van hebben. ook qua voer is het niet altijd hij at altijd royal canin kitten van de DA, dus aanleg is ook in het spel
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Chiquita98 »

Zo te zien zijn er niet veel mensen die in jouw stelling wat zien. Wel goed om mensen er over na te laten denken, maar ook ik vind het iets te ver gezocht. Maar zeg nooit nooit!
Ik zou zeggen: ga het onderzoeken als je dit grote vermoeden hebt.
Ik gebruik trouwens ook kleigrit. Houtkorrels bevalt mij persoonlijk totaal niet.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Ach ja, klokkenluider zijn word meestal niet gewaardeerd. Maar iemand moet het toch doen haha.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door pearlsofpassion »

Dit gaat niet over klokkenluider zijn hoor.
Er heeft niemand belang bij je niet te geloven, we zijn gewoon kattenliefhebbers, geen commercanten. We hebben er alles bij de winnen je serieus te nemen.
Dus dat doen we ook, we kunnen het gewoon niet volgen zoals jij dat doet.
Ik zou zeggen lees je eens goed in in het ontstaan van oxalaat en hoe een kat zijn spijsvertering werkt, en misschien kan je dan ook beter begrijpen waarom we het vergezocht vinden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Livewithlouis »

Ik zou eerder uitgebreider onderzoek doen naar de invloed van smaakversterkers, zout, graan en andere rotzooi die in kattenbrokken zit dan naar de link tussen kattenbakvulling en blaasgruis. + het weinig bewegen van katten die in huis leven + de stress die dat met zich meebrengt....

Om mijn kater gezond te houden (omdat hij noodgedwongen 60% van zn tijd zonder tuin zit) ga ik met hem wandelen! Hij jogt nu met mij aan de riem :D (het is stiekem ook meer een hond dan een kat eigenlijk :D)
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Ja, als het zo voor de hand ligt dan is er "de grote ontkenning" dat verschijnsel is niks nieuws. komt overal voor.

Er is geen enkele reden om deze redenering opzij te schuiven, gaat echt niet uitleggen hoe calciumoxalaat onstaat kan je zelf ook opzoeken maar in deze simpele veronderstelling zit een veel duidelijker aanwijzing van een mogelijke oorzaak dan al die onderzoeken van dierenlaboratoria die gewoon alleen vage oorzaken kunnen aanwijzen zoals voeding stress e.d.

Zal voorzichtig zijn en vooronderstellen dat het een mogelijke oorzaak is van de calciumoxalaat stenen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door achtpuntzes »

zelf denk ik dat je stelling te veel voor de hand ligt. een teveel van calcium word uitgescheiden door de ontlasting/urine, en pas bij bepaalde omstandigheden (welke dat zijn weet ik niet, ben medisch niet echt onderlegd) zal er calciumoxylaat ontstaan. ik denk dat je naar die omstandigheden moet kijken (ik las al eerder zuurgraad) en niet naar de calcium zelf.

maar als je echt in je stelling gelooft, zou je er iets mee moeten doen.

zoek bijvoorbeeld een groep gebruikers van catsan (volgens mij wordt het best veel gebruikt) en een groep mensen die het niet gebruiken, en kijk dan of er bij de eerste groep blaasgruis (de calciumoxylaat-variant) meer voorkomt. of zoek iemand die zo'n onderzoek wil doen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Chiquita98 »

miran72 schreef:Ja, als het zo voor de hand ligt dan is er "de grote ontkenning" dat verschijnsel is niks nieuws. komt overal voor.

Er is geen enkele reden om deze redenering opzij te schuiven, gaat echt niet uitleggen hoe calciumoxalaat onstaat kan je zelf ook opzoeken maar in deze simpele veronderstelling zit een veel duidelijker aanwijzing van een mogelijke oorzaak dan al die onderzoeken van dierenlaboratoria die gewoon alleen vage oorzaken kunnen aanwijzen zoals voeding stress e.d.

Zal voorzichtig zijn en vooronderstellen dat het een mogelijke oorzaak is van de calciumoxalaat stenen.
Geen enkele reden kan je nooit zeggen als je zelf niet helemaal zeker bent van je stelling. Volgens mij zijn er hier al een paar redenen genoemd.
Snap ook niet zo goed wat je hier mee wilt bereiken als je zelf niet heel goed tot in de puntjes kan uitleggen waarom jij dit denkt. Je komt nogal stellig over en dat mag ook wel mits je je eigen stelling goed kan onderbouwen en in mijn ogen is dat niet zo. Dus inderdaad vind ik ook dat je het eerst goed moet onderzoeken en dan wil ik zeker wel open staan voor jouw stelling.
Gelukkig heb ik nog nooit ervaring gehad met blaasgruis dus voel me misschien daardoor ook minder aangesproken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door achtpuntzes »

bijna overal zit overigens calcium in. het zit in de grond, in je eten, in kattenvoer, zelfs in het water.

calcium is een onmisbaar mineraal voor alles wat leeft, mens, dier, boom en plant, en is geen gevaarlijke stof, waartegen we ons of onze huisdieren voor moeten beschermen.

nee, calcium is in mijn optiek niet gevaarlijk, hooguit voor het koffiezetapparaat. maar je, die kun je dan nog altijd ontkalken :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door castratenkoor »

miran72 schreef:Ja, als het zo voor de hand ligt dan is er "de grote ontkenning" dat verschijnsel is niks nieuws. komt overal voor.

Er is geen enkele reden om deze redenering opzij te schuiven, gaat echt niet uitleggen hoe calciumoxalaat onstaat kan je zelf ook opzoeken maar in deze simpele veronderstelling zit een veel duidelijker aanwijzing van een mogelijke oorzaak dan al die onderzoeken van dierenlaboratoria die gewoon alleen vage oorzaken kunnen aanwijzen zoals voeding stress e.d.

Zal voorzichtig zijn en vooronderstellen dat het een mogelijke oorzaak is van de calciumoxalaat stenen.
Dus als mensen niet braaf met je meeveren noem jij dat "de grote ontkenning".
Dan vraag je in mijn optiek naar een eerlijke mening van jouw loze gebazel.
Ik noem jouw stelling een "losse flodder".

Mijn blaasgruisklantjes doen het na jarenlang uittesten met voeding uitstekend - dank u.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door achtpuntzes »

miran72 schreef:Ja, als het zo voor de hand ligt dan is er "de grote ontkenning" dat verschijnsel is niks nieuws. komt overal voor.

Er is geen enkele reden om deze redenering opzij te schuiven, gaat echt niet uitleggen hoe calciumoxalaat onstaat kan je zelf ook opzoeken maar in deze simpele veronderstelling zit een veel duidelijker aanwijzing van een mogelijke oorzaak dan al die onderzoeken van dierenlaboratoria die gewoon alleen vage oorzaken kunnen aanwijzen zoals voeding stress e.d.

Zal voorzichtig zijn en vooronderstellen dat het een mogelijke oorzaak is van de calciumoxalaat stenen.

je mag veronderstellen wat je wilt, maar als je onze argumenten meteen weer naast je neerlegd, en stug vast blijft houden aan een niet onderbouwde stelling, kom je geen streep verder natuurlijk.

ik zal er (nog maar eens) een argument tegenaangooien. misschien krijgt een kat wat kalk binnen als je calciumkorrels als kattenbakvulling gebruikt, maar het zal om hooguit tienden, en anders honderdsten van procenten gaan die ze bovenop de calcium die ze al binnen krijgen via water en voer. dus als je dan stopt met bijvoorbeeld catsan krijgen ze vrijwel dezelfde hoeveelheid calcium binnen.

en dan vraag ik me af: maak je je ook zorgen over hard water?, ik bedoel kalkrijk water dus. ga je dalijk ook een link leggen tussen het drinken van water en blaasgruis bij katten? ga je je water nu koken, voor je het aan de kat geeft?

het is maar waar je je druk over maakt.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door pearlsofpassion »

Kalk verdwijnt niet met koken, wel met destileren, maar dat zie ik weinig mensen doen.
Je kan beter een speciale filter hebben (ik heb die voor het strijkijzer, want erg kalkrijk water hier).
Maar off-topic :eshifty:

Ik vind het wel een mooie piste. Kalk in het water. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Ilone »

Miran72, ik vind dat je er een beetje agressieve manier van redeneren op nahoudt...
Dat je erover na hebt gedacht, prima. Maar dat wil niet meteen zeggen dat het waar is wat je zegt (want mijn mening is dat het als een l*l op een drumstel met een k*tgeluid slaat) en dat wil ook niet zeggen dat iedereen het er mee eens moet zijn toch?

Kijk, een redenatie mag je hebben...maar waar zijn je bewijzen in deze?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

ik zal er (nog maar eens) een argument tegenaangooien. misschien krijgt een kat wat kalk binnen als je calciumkorrels als kattenbakvulling gebruikt, maar het zal om hooguit tienden, en anders honderdsten van procenten gaan die ze bovenop de calcium die ze al binnen krijgen via water en voer. dus als je dan stopt met bijvoorbeeld catsan krijgen ze vrijwel dezelfde hoeveelheid calcium binnen.

en dan vraag ik me af: maak je je ook zorgen over hard water?, ik bedoel kalkrijk water dus. ga je dalijk ook een link leggen tussen het drinken van water en blaasgruis bij katten? ga je je water nu koken, voor je het aan de kat geeft?

het is maar waar je je druk over maakt.[/quote]

Das grappig kan me een artikel voor me halen door ene Martin Zucker eoa amerkaanse onderzoeker die de relatie tussen hard water en oxalaatstenen heeft vastgesteld bij katten.
Was trouwens in Philadelphia USA.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Livewithlouis »

Calcium wordt voor 99% opgeslagen in de botten. De overige 1% zit in het bloed. Calcium zorgt voor bloedstolling, prikkeloverdracht van zenuwen en de zuurtegraad van het bloed. Als het lichaam te zuur wordt, kan een extra toevoeging van calcium dit terugdringen, deze wordt dan door het lichaam uit de botten gehaald (met in extreme gevallen botontkalking als gevolg).

De vorming van struviet komt voor in de nieren en de blaas (waarschijnlijk er wordt namelijk nog veel onderzoek gedaan) door een overgevoelig nier-epitheel (het weefsel aan de binnenkant van de nieren/blaas). Deze is niet gewend aan de aanhechting van struviet doordat er weinig mineralen voorkomen in de urine en het bloed, of juist te veel. Dat kan zowel genetisch bepaald zijn of veranderen door langdurige slechte voeding.

Een normaal gezond lichaam zou moeten omgaan met een overdaad aan calcium. Dit wordt opgeslagen mocht dat nodig zijn en anders uitgescheiden. Als het lichaam daartoe niet in staat is komt dat dus naar mijn interpretatie omdat het mineralen/vitamine gehalte van het bloed, uit balans is.

Dussss al zou het zo zijn dat een kat struviet kan vormen door extra kalk inname door ofwel grit ofwel water, dan zou ene gezond lichaam dit aan moeten kunnen. Het is dus geen oorzaak maar een gevolg van een lichaam dat al niet in balans was!

door:

- weinig bewegen
-slechte voeding (zout,granen)
- stress
- erfelijkheid
Plaats reactie