Overstappen naar vaste voedingstijden

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door castratenkoor »

Annet, Timo lust alles. Ik zie dus geen enkele reden waarom hij nierdieet zou eten. Hij is 5 jaar en volkomen gezond. Timo is net een kliko. Onder het motto het gras bij de buren is altijd groener probeert hij het voer van Sjaak te snaaien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Cerna »

OK, dat is wat anders dan dat het niet goed voor hem is. Wanneer hij alleen nierbrokjes zou willen, zou je het hem dan wel geven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door castratenkoor »

Ik kijk naar de realiteit en vind dit geen interessante vraagstelling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Adriana »

Wanneer hij alleen nierbrokjes zou willen, zou je het hem dan wel geven?
hier krijgen ze voor een deel van hun voer nierbroks van happy cat. daar zitten geen medicijnen in, wel veel meer kruiden, vezels en gefermenteerde eiwitten.
brokjes zijn vrij groot en er moet gekauwd worden. ik doe dat als soort van preventie en zie het eigenlijk gewoon als goed voer met een nieren-ontziende samenstelling.

en ik kom in deze topic nog niet de voerautomaten tegen. heel praktisch als je niet thuis bent en toch wilt voeren, er van uitgaande dat als je meer katten hebt, ze het allemaal mogen eten.
hier eten ze zelf hun favo brokjes uit de automaat en ik doe er altijd een paar soorten tegelijk in ..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef:Ik kijk naar de realiteit en vind dit geen interessante vraagstelling.
Nou zeg wat een ongeïnteresseerde reactie! Ik stel je een vraag omdat ik me ongerust maak over Milka die dus alleen maar KD wil eten en dan reageer je zo. Leuk hoor!

Ik zal het wel aan de dierenarts vragen, krijg ik tenminste een normaal antwoord!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door nellebel »

onze nellie at ook altijd, en het maakte niet uit wat als het maar vulling gaf. op advies van da kreeg ze toen verse groentes (bonen erwten spruitjes) kort afgekookt of rauw (bloemkool).
ze kreeg ook lightvoer omdat dat meer vulling zou geven ipv calorieen.
uiteindelijk ben ik met haar gestopt ermee, omdat zij bleef vragen om eten.
misschien eerst een tip vanwege mijn eigen ervaring.
toen ik bij ging houden hoeveel nellie at (dus ik meet het af met zo'n bekertje, en ze kreeg dit verdeeld over 6x per dag soms, ik vulde bij zodra het op was), bleek dat ze helemaal niet zoveel at. zij moest het niet in 1x krijgen want dan at ze alles in 1 keer op, maar als ik het verdeelde blee kdat ze in totaal helemaal niet teveel at. bij haar zat het in medicatie (prednison) die ze lang heeft geslikt wegens allergie voor vlooienmiddel en omdat ze weinig actief was.
ga zo maar eens eerst na hoeveel de kat uberhaupt eet, voordat je gaat minderen met hoeveelheid.
wat betreft dieetvoeding, zou ik ook niet zomaar aan alle katten geven, ik neem aan dat in de standaard brok alle voedingstoffen zitten die een kat nodig heeft, en dat dieet voer vooral is voor katten die hierin beperkingen hebben, dus dat een gezonde kat die niet zomaar mag hebben.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manon3

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door manon3 »

Cerna schreef:OK, dat is wat anders dan dat het niet goed voor hem is. Wanneer hij alleen nierbrokjes zou willen, zou je het hem dan wel geven?
Annet,ik vraag me af of dit niet al 'ns eerder besproken is hier.
Ik meen me zoiets te herinneren dat nierdieten en ook blaasgruisdieten niet geschikt waren voor gezonde katten.En ik weet natuurlijk dat er een groot verschil is tussen die 2 dieten.
Maar ik kan het onderwerp niet meer vinden.Mischien staat het ergens in een niertopic.

Kun je niet proberen om de K/D brokjes te mengen met gewone brokjes?
En ja,ik weet dat katten zoiets meteen doorhebben.Maar als je eerst heel weinig gewone brokjes toevoegt,tussen de 5 en 10 of zoiets, en dan heel langzaam die hoeveelheid opvoert.
Denk je dat Milka dat meteen doorheeft?
Het lijkt me sterk dat Milka dan de K/D brokjes opeet en die andere paar laat liggen.
Of toch?
Cerna

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Cerna »

Ik heb inmiddels antwoord van mijn dierenarts (staat ook in Pluisje):
KD is inderdaad een volledig voer voor katten. De relatie eiwit-leucocyten is mij niet bekend. Hills is een fabrikant die wetenschappelijk onderbouwde voeders produceert en daar kun je echt wel op vertrouwen.
Geen zorgen dus!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door pearlsofpassion »

Kleintje pikt er ook feilloos de brokjes uit die ze wil. De rest spuwt ze terug uit.... :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Adriana »

manon3 schreef: Ik meen me zoiets te herinneren dat nierdieten en ook blaasgruisdieten niet geschikt waren voor gezonde katten.
gruisoplossend mag maar voor zeer korte tijd gegeven worden, staat op de verpakking. en bij voorkeur dus helemaal niet aan gezonde dieren.
er is nierdieetvoer dat via de da gaat en nierdieetvoer dat je in dierenwinkels en Zpls kunt kopen, in het laatste mogen geen medicijnen en andere niet vermelde stofjes zitten. die voeren hebben minder en beter verteerbaar eiwit en natuurlijke stofjes/kruiden, die bevorderen dat de nieren goed worden doorgespoeld.
in de da-voeren zitten medicijnen, het staat alleen niet op de verpakking en de producenten zullen het bij navraag ook niet zeggen. (fabrieksgeheim..!)
als je die voert dan geef je een gezond dier onbedoeld medicijnen met het voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door manon3 »

Ik wist helemaal niet dat er verschil was tussen het nierdieetvoer van de DA en tussen dat wat vrij verkrijgbaar is.
En dat er medicijnen in het DA-dieetvoer zitten was me al helemaal niet bekend.
Weer wat erbij geleerd.Wat een boel nuttige en belangrijke info heb ik al gekregen op dit forum.
Bedankt voor de uitleg hierover Adriana.

Annet,fijn voor je dat je je nu tenminste geen zorgen meer hoeft te maken of Milka wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Adriana »

graag gedaan! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door castratenkoor »

Cerna schreef: Nou zeg wat een ongeïnteresseerde reactie! Ik stel je een vraag omdat ik me ongerust maak over Milka die dus alleen maar KD wil eten en dan reageer je zo. Leuk hoor!

Ik zal het wel aan de dierenarts vragen, krijg ik tenminste een normaal antwoord!
Pardon??......dan had je de vraag anders moeten stellen.....Sjaak krijgt nierdieet van de dierenarts (RC) en ik heb liever niet dat Timo daar teveel van meesnaait.

Jij stelt mij een theoretische vraag over Timo en je hebt het daarbij niet over jouw kat.
Ik ben van mening dat ik een normaal antwoord geef.........over MIJN katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Cerna »

Ik heb het WEL over mijn kat. Ik zal je de moeite besparen van het teruglezen:
castratenkoor schreef:Timo krijgt de grote en haarbal brokken maar wil dus per sé nierdieet van Sjaak. is niet goed voor hem, al is 2-3 brokjes meesnoepen niet erg.
Cerna schreef:Milka eet ook alleen maar nierdieet (KD) en volgens de dierenarts is dat niet erg. In "Pluisje" inmiddels gelezen dat het misschien niet zo verstandig is, maar ik ben benieuwd waarom jij vindt dat nierbrokjes voor Timo niet goed zijn. Heeft jouw DA dat gezegd?
Vervolgens geef jij niet als antwoord dat het niet goed voor hem is, maar dat hij ook andere brokjes lust en dat hij die dus prima kan eten, dit itt Milka.
castratenkoor schreef:Annet, Timo lust alles. Ik zie dus geen enkele reden waarom hij nierdieet zou eten.
Dan stel ik de hypothetische vraag, met nog steeds in mijn achterhoofd jouw opmerking "dat het niet goed voor Timo is" en ik er dus van uit ga dat je een reden hebt om dat te zeggen en ik ben nog steeds benieuwd naar die reden omdat ik mij bezorgd maak om Milka's gezondheid:
Cerna schreef:OK, dat is wat anders dan dat het niet goed voor hem is. Wanneer hij alleen nierbrokjes zou willen, zou je het hem dan wel geven?
En dan krijg ik als antwoord dat je mijn vraag niet interessant vindt!
Ik geloof dat ik dus mijn vraag heel duidelijk heb gesteld, maar ik heb ondertussen ook mijn antwoord van de dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door castratenkoor »

Ik maak mijn keuzes en jij maakt jouw keuzes. Als een kat werkelijk niks anders wil eten dan een brok wat niet goed (in ieder geval niet nodig) voor hem of haar is, dan kun je weinig anders.
Als ik het kan voorkomen dan geef ik geen nierdieet aan een gezonde jonge kat.

En ja ik ga regelmatig dwars tegen de voedingsadviezen van de dierenarts in.

Annet, misschien ligt het aan mijn sociaal onvermogen, maar als jij een vraag stelt over de voeding van mijn Timo, sorry daar zie ik geen adviesvraag over jouw Milka in.
Volgende keer als je iemands advies wilt, misschien wat directer in je vraagstelling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie