Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door jennli »

Van te veel voerwisselingen kan hij ook diarree krijgen. Dus wissel niet te veel.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja, daar zat ik gisteren nou ook aan te denken... Daarom overgegaan op rauwe kalkoen en carnibest eend met water. Niks anders meer voorlopig.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door castratenkoor »

Ilovesiamesecats schreef:Inderdaad, ik ontooi de worst net zo dat ik 'm kan snijden met een broodmes en dan in plakken, die per 2 in zipzakjes gaan. Maar misschien doe ik dan wel te lang met 2 schijven :roll: (gemiddeld 2 dagen) Bij Carnibest wisten ze ook niet hoe dit kon, ze gaven als tips om het binnen een uur weg te halen en om er gekookt water bij te doen. :eangel:
Je kunt de rest dan beter weggooien, 2 dagen ontdooid Carnibest is niet goed meer om te geven. Dan zou je de plakken kleiner moeten maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Lucky is bij de sigarenboer geweest :edance:
Gisteren: dun, licht van kleur.
Vandaag,na rauwe kalkoen en carnibest eend: normaal, donker van kleur.

Er zat nog een heel klein beetje slijm bij (sorry) maar het kan dus geen parasiet zijn als het in één dag zo goed gaat!!

De carnibest ga ik per dag ontdooien. Ik begin toch te vermoeden dat het aan teveel eiwitten ligt, dat hij daar niet tegen kan. De Carnibest in ieder geval verdunnen en even geen voer met rijst.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Zo, het roer is om: hij gaat vanaf nu op Tinlo BARF konijn en Trovet RDD konijn brokjes. Kijken wat het dan gaat doen. Hij vindt het gelukkig lekker, de andere niet helaas maar die kan ik gewoon Carnibest geven.

Gisteren was ik heel dom, ik dacht hem kalkoenfilet te geven maar het bleek varkensvlees te zijn :oops: :edoh: vandaag dus geen goede dag op de bak.... Gelukkig had hij maar heel weinig op toen ik er achter kwam.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Je geeft hem voornamelijk vlees.
Ik zou je dan aanraden je deftig in te gaan lezen op vers voeren.
Je verhoudingen moeten blijven kloppen en door spiervlees (kalkoen) bij te gaan geven trek je die krom. Het bot in de kvv werkt stoppend, door meer spiervlees bij te gaan geven, krijg je juist meer kans op zachte poep. Bij verstopping moet je spiervlees bij geven, bij diarree net niet.
In carnibest en Tinlo zit alles al in de juiste verhoudingen, maar elke producent doet er natuurlijk net iets anders in. Tinlo is geweten stoppend te werken omdat er vrij veel bot in zit. Sommige dieren krijgen daar net verstopping van, jou katje lijkt dat wel nodig te hebben.

Aan het eiwit ligt het niet, want wat je nu geeft is ook heel erg rijk aan eiwitten. Kvv is ook rauw vlees, net als je kalkoen maar dus uitgebalanceerd wat alleen spiervlees niet is. Ik zou die toevoeging dus proberen vermijden. En anders moet je ook af en toe een vleesbotje bij geven. Dan geef je kvv met iets van barfhapjes, dat kan ook.
Maar lees je eens in in vers voeren (vb http://www.barfplaats.nl) zodat je weet waar je mee bezig bent en geen fundamentele fouten maakt. Er is ook een forum aan verbonden waar je eventuele vragen kan stellen. Met de achtergrondkennis kan je eventuele volgende problemen met ontlasting ook beter opvangen.
Kittens reageren al eens anders dan volwassen katten dus het kan bij het opgroeien weer gaan veranderen.
Ik denk persoonlijk dat het hoogst waarschijnlijk aan de afwisseling tussen vers en brokjes lag. Niet elke kat kan dat zomaar hebben.

Om je Kvv vers te houden kan je hem inderdaad beter niet te lang laten liggen. Het blijft rauw vlees en de bacterien moet je nu ook niet gaan zoeken.
Elke dag uithalen en dan binnen de 24 uur opvoeren, is een beter idee.
Daartoe laat je een worst half ondooien zodat je hem kan snijden. Met een broodmes lijkt dat het beste te gaan. 1 plak bijhouden als je hem nodig hebt, de rest zo snel mogelijk terug invriezen en dan uithalen wanneer je nodig hebt.
Opnieuw invriezen is een stuk minder schadelijk dan een dag in de koelkast laten liggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ah weer wat wijzer, thanks!! :edance:

De brokjes staan er voor de andere kat, maar hij snoept er inmiddels van mee. De eerste weken at hij totaal geen brokjes (had ook al diarree). Nu heb ik dus Trovet RDD konijn besteld, dan is de cirkel rond. Geen extra vers vlees meer, dat zal ik in mijn oren knopen. Ik deed het als overgang naar KVV maar dat ging steeds mis.

De rechter is volgens mij aan het wisselen, hij heeft geen honger vandaag en stinkt uit zijn "giechel."

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij het in combinatie met extra vers vlees wel goed deed, ligt het volgens mij niet aan de kvv. Of het moet aan het merk liggen. Maar kvv is ook rauw vlees, dus dan zou het wel vreemd zijn.
Wat het dan wel is, kan ik niet met zekerheid zeggen. Zou het niet aan ontworming of iets dergelijks kunnen liggen? Maar ik zou er vanuit gaan dat het niet noodzakelijk de kvv is waar hij slecht op reageert. Ik zie daar namelijk tegenstrijdigheden voor in je verhaal. Misschien kan hij wel beter tegen Tinlo dan tegen Carnibest.
Van Tinlo moet je trouwens minstens 4 smaken afwisselen (en liefst nog een visje erbij) om een compleet menu te hebben. Wist je dat?
Bij Carnibest heb je dat niet, daar zit alles kunstmatig tegevoegd (noemen ze premix), zodat ze ook met 1 smaak alles binnen krijgen.

Voor overgang naar vers heb je voor de vertering van kvv geen overgang nodig, enkel voor smaak als ze het niet willen eten. Er wordt aangeraden eerder gewoon van de ene op de andere dag op vers over te stappen en het dan daarbij te houden, als ze het willen eten tenminste. Het steeds afwisselen kan wel problemen geven, zeker bij kittens ( die kunnen zelfs aan de dunne gaan van natvoer, wat je bij volwassen katten ook niet ziet). Maar het kan natuurlijk ook goed gaan. En het is maar wat je zelf nu eigenlijk het liefste wil gaan voeren. Ik kan het verhaal niet helemaal volgen :icon_shifty:

Je kan heus wel wat stukken vlees geven, maar dan geef je best niet te veel tov complete voedingen (kvv of brok), veel afwisseling in diersoorten en ook een vleesbotje erbij. Orgaan is in de meeste Kvv's al in voldoende mate aanwezig. Eens je de helft van zijn dieet zelf samenstelt moet je echt wel weten wat je doet en je goed inlezen. En ik had de indruk dat je erg veel kalkoen bij gaf. Dat is echt niet gezond en veel te eenzijdig.
Kuikens zijn ook erg leuk en al vrij compleet (niet helemaal omdat ze nog zo jong zijn, maar komt wel aardig in de buurt).
Als je het echt allemaal wil weten moet je eens inlezen, of ik wil je ook wel wat verder helpen, maar het is echt niet mogelijk dat zomaar even in dit topic te doen... :???:


Wat bedoel je juist met 'de cirkel is dan rond'?
Dat begrijp ik niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Op alleen kip/kalkoen ging het goed, deed ik om de diarree te stoppen, daarna ging ik langzaam mengen met carnibest en dan ging het weer mis. Ook van RC gastro intestinal naar carnibest ging het fout.

Dat van Tinlo wist ik niet nee, maar ik gebruik nu de konijn variant als eliminatie dieet. Een nieuwe eiwitbron en één koolhydraat. Bij die Tinlo konijn geef ik dan die brokjes en zo is de cirkel rond voor het eliminatiedieet. Daarna hoop ik weer naar carnibest te kunnen gaan.

Hij is ontwormd bij de fokker, de eerste week bij ons en ze hebben 2x panacur gehad ivm mogelijke giardia.

Achteraf gezien ben ik veel te veel aan het afwisselen en uitproberen geweest, dat ga ik vanaf nu dus niet meer doen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Ah nee, zo werkt een eliminatiedieet niet. Dat gaat niet op brokken en vers door elkaar. De samenstelling verschilt te veel en als hij dan reageert weet je nog steeds niet waarop dat is.
Eliminatiedieet wordt enkel op vers gedaan. Maar als je dat wil doen moet je je daar echt grondig op inlezen (ik ga zelfs niet proberen daar een samenvatting van te maken).

Maar ik denk niet dat het voedselallergie is. Niet dat het voor een bepaalde diersoort is dat hij gevoelig zou zijn.
Een onderdeel kan, vb granen, of nog iets anders. Maar dat is iets anders.
Het kan ook aan de bereidingswijze liggen of het afwisselen. Als hij gewoon gevoelig is, kan dat al eens opspelen.
Ik zou inderdaad iets kiezen en hem daar een tijdje op houden en dan binnen een aantal maanden nog eens voorzichtig het 1 en ander proberen.
Tenzij je een volledig vers eliminatiedieet wil volgen, maar dan zou ik toch sterk op aandringen om je te laten begeleiden op barfplaats. Daar kunnen ze ook meteen helpen als iets niet helemaal zoals verwacht loopt (wat bijna altijd zo is bij eliminatiedieet) en kunnen mee helpen zoeken naar oplossingen en 2e diersoorten enz...
Het is niet altijd zo eenvoudig...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Die paar brokjes die hij eet zouden dan toch geen kwaad kunnen? :icon_shifty: of verstoort dat ook al de balans? Hij eet liever vlees, maar ik redeneerde zo dat als hij een keer brokjes eet dat het dan geen kwaad kan. die ander wil namelijk 's nachts eten dus er moeten brokjes staan.

De dierenars van Tinlo raadde het BARF menu konijn aan als eliminatiedieet omdat hij nog geen konijn op heeft in zijn korte leventje. Ik zou het zo'n 8 weken moeten geven. Echt zelf maaltijden bereiden begin ik niet aan hoor dat is me teveel werk. Ben al blij dat hij konijn lust en ik vandaag eens geen kip of kalkoen stond te snijden :edance:

Jij zegt de bereidingswijze, wellicht is het de zonnebloemolie in Carnibest.... Daar zit ik dan aan te denken. Kijk maar na oud en nieuw, als jij je oliebollen bakt in zonnebloemolie :lol:
We zullen het gaan zien (hoop ik)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, brokjes verstoren de balans niet, maar wel je eliminatiedieet.
Weet je precies hoe zo'n eliminatiedieet werkt? En wat je na die 6-8 weken moet gaan doen?
En wat zijn precies de aanwijzingen dat het om een allergie of intolerantie van een bepaalde diersoort gaat?
Ik wil ook alleen maar helpen hoor, sorry als ik opdringerig overkom. :icon_shifty:

Zelf samenstellen hoef je ook helemaal niet te doen. Via Tinlo kan je je eliminatiedieet perfect vol werken. Maar ook over Kvv voeren valt er heel wat te leren want kvv is tenslotte gewoon barf dat door de producent is samengesteld (en elke kvv dus een tikkeltje anders). (www.voerwijzer.com voor een overzichtje)
Maar ik zou opletten met snelle conclusies trekken. Het kan altijd de zonnebloemolie zijn, maar het kan evengoed iets anders zijn. Dat weet je echt niet, dus ik zou opletten met zo'n idee te vormen.
Het hele idee achter een eliminatiedieet is natuurlijk dat je stap voor stap test waar hij wel of niet tegen kan. Maar als je straks na maanden en maanden elimineren tot de conclusie komt dat hij tegen alles wat je gestest hebt tegen kan, weet je nog niets natuurlijk... Dan weet je wel dat het daar niet aan lag...
Het kan weinig kwaad natuurlijk, maar ik denk zelf niet dat het aan een diersoort ligt. En dan ben ik benieuwd naar jouw redenen waarom je dat wel denkt... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee ik dacht ook niet aan de diersoort maar ik heb begrepen dat het een voorwaarde is om te testen of het aan het voer ligt. Een eiwit geven dat ze nog nooit heben gehad en één koolhydraat. Iets in de carnibest triggert zijn gestel. Of het zijn de eiwitten, of het is de olie, of de rijst. Ik wil nu eerst zorgen dat zijn buikje tot rust komt en dan zie ik wel weer.

Als hij na 8 weken diarree vrij is ( :epray: ) zal ik met de dierenarts overleggen wat ik dan moet doen.

En ik waardeer het enorm dat je zo meedenkt!!! :eclap:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, op die manier.

Nou ja, de eiwitten in brok en vers hebben een andere vorm ookal zijn ze van dezelfde diersoort, maar ik snap het concept wel. Beetje anders dan een normaal eliminatiedieet, vandaar mijn verwarring. :-)
Je kan inderdaad kijken wat die 8 weken zeggen. Als het daarin terugkomt ligt het dus niet aan het voer, dat is toch het idee?
Maar hou je er ook rekening mee dat het gewoon voorbij is? En je misschien nooit zal weten wat het nu juist was? :-)
Maar goed, het kan inderdaad ook aan de carnibest liggen.
Welke koolhydraatvorm krijgt hij nu in de brokken dan?

Oh, en ik zou na die 8 weken (ongeacht de uitslag) wel zien dat je een voer geeft dat rijker is aan taurine. Konijn is vrij laag aan taurine, en zeker gemalen, verdwijnt die nogal snel. Het is dan ook heel belangrijk dat je het voer zo kort mogelijk laat liggen zodat er zo min mogelijk bacteriën die taurine afbreken op kunnen ontwikkelen, dat je het in de koelkast laat ontdooien en vooral dat je het dooivocht mee voert! Dat laatste is heel belangrijk (taurine lost op in het water).
Zoals je wel zal weten hebben katten erge nood aan taurine en na maanden zou dit echt tekorten gaan geven. Voor een aantal weken kan dit weinig kwaad (al zijn ze nog wel jong natuurlijk), maar langer is enkel konijn niet aan te raden. Andere diersoorten zijn in den regel rijker aan taurine. Als je aan wat vers konijnvlees zou kunnen geraken dat je kan bijvoeren (een beetje kan geen kwaad he, want straks begrijp je er niets meer van met de balans :grin: ) , vang je ook al een deel op omdat het dus niet gemalen is, wat ook veel verschil maakt. (ik weet niet waar je woont maar er komt binnenkort een levering via Barfplaats waarbij het eventueel mogelijk zou zijn per kg konijnenspiervlees te bestellen)
Bij de brokjes hoef je je daar ook geen zorgen in de maken, daar is taurine kunstmatig toegevoegd, ongeacht de eiwitbron.
Het is niet mijn bedoeling je bang te maken, het zijn geen rampen er zit best nog wel wat taurine in de Tinlo, maar je kan er wel even in de mate van het mogelijke op letten.
Als je zou willen weten (voor hierna eventueel) in welke (rauwe!) zaken veel taurine zit: hierin staat een tabel (je kan best afprinten, anders leest het nogal moeilijk ;-)) http://www.vetmed.ucdavis.edu/vmb/aal/pdfs/spitze.pdf
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten van 5 maanden al weken aan de diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Trovet Hypoallergenic RRD (Rabbit) is lichtverteerbare dieetvoeding met uitsluitend konijnenvlees voor katten met voedselovergevoeligheid.

Voedselovergevoeligheid
Voedselovergevoeligheid betekent dat uw kat (overmatig of allergisch) reageert op bepaalde ingrediënten in voeding. Dit is goed te behandelen met speciale dieetvoeding, die de ingrediënten waarvoor uw kat overgevoelig is, niet bevat. De diagnose voedselovergevoeligheid wordt gesteld op grond van de resultaten van een eliminatiedieet. Een dergelijk dieet wordt ook wel hypoallergeen genoemd en bevat één eiwit- en één koolhydratenbron waarvan bekend is dat ze zelden een overgevoeligheidsreactie veroorzaken.

Trovet RRD Hypoallergenic (Rabbit)
Trovet Hypoallergenic RRD (Rabbit) voeding bevat één enkele eiwitbron (konijn) en in dit product als koolhydratenbronnen rijst. Het dieet wordt gedurende 3 - 8 weken als enige voer aan de kat verstrekt. Niet alle klachten zullen direct verminderen of verdwijnen. Huidaandoeningen verbeteren bijvoorbeeld langzaam. Als de klachten afnemen of geheel verdwijnen is de diagnose voedselovergevoeligheid gesteld.

Ingrediënten
Rijst, konijn, kippenvet, mineralen en vitaminen, visolie, gist.

Contra-indicaties
Overgevoeligheid voor dierlijk eiwit van konijn



Er zit dus wel wat rijst in... Maar kip gekookt in rijstwater ging ook goed. Maakt mij niet uit waar het beter door gaat als het maar beter gaat. Waarschijnlijk gaat het ook al beter als hij nu consequent hetzelfde krijgt, dat was na één dag op alleen kip al zo dus ik hou de moed er in.
Als het goed gaat, geen intolerantie of alergie, zal ik zo'n pretpaket van Tinlo bestellen zodat ik af kan wisselen. Die site heeft me veel informatie gegeven!! (voertotaal)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie