De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Een Noorse Boskat is een halflanghaar dus of het voor haar ideaal zou zijn weet ik ook niet.
Maar inderdaad, net wat jij zegt,als je 'm niet te vaak gebruikt kan het misschien geen kwaad.

Ik gebruik behalve een borstel ook regelmatig een ijzeren vlooienkam om haar te kammen.Doordat de tandjes zo dicht op elkaar staan komt er ook behoorlijk veel haar mee.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, dat zal wel ongeveer hetzelfde werken...

Is een boskat ook halfllang? :eeh: Soms vraag ik me af wat dan wel een langharige is? Ze noemen alles maar halflang...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Zuri »

Volgens mij is alleen een Pers een langhaar :ethink:

Had gisteren problemen met internet, dus kon de verdere discussie niet volgen. Ik gebruik de furminator inderdaad maar een paar keer per rui-periode en dan altijd heel voorzichtig (niet harken dus). Het klopt dat je soms een wat dunnere plek krijgt. Ik relateer dat altijd aan de rui; dit gaat nu eenmaal niet over het hele lijf even hard. Als jij met kammen net bij een punt komt waar de haren aan het uitvallen zijn en nog niet zijn vervangen door nieuwe haren dan wordt het wat dunner inderdaad. Maar helemaal kaal wordt het nooit hoor!

Een vlooienkammetje zal ongetwijfeld ook losse haren loshalen, maar zonder te overdrijven; de Furminator is echt anders dan alle andere borstels/kammen. Ik haal echt een hoeveelheid wol van die katten, dat wil je niet weten. Ze zijn bij mij nu redelijk door de rui heen, maar ik zal voor de grap de volgende keer eens een foto maken van 1 borstelbeurt. Dit is wat mij betreft de meest effectieve manier om losse haren weg te halen voordat het wordt opgelikt en een haarbal wordt. En ook voor kortharen trouwens hoor! Ook van Roos haal ik hele bossen eruit en dat zijn echt allemaal losse haren! Het is geen epilator die nog vastzittende haren lostrekt; nee het zijn echt allemaal loszittende haren die gewoon in de vacht blijven hangen. Als ik klaar ben glanzen ze als een malle.
*nee ik heb geen aandelen van Furminator ;-) *
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Die foto van al die haren die je met de Furminator weghaalt zou ik heel graag willen zien Sandra. :grin:
Daar ben ik heel benieuwd naar.Ik zal de komende tijd ook maar je foto-album in de gaten houden voor alle zekerheid.Heb trouwens net effe vlug gekeken in je album.
Je lapjespoes Roos is ook heel mooi maar je Birmanen zijn werkelijk schitterend.
Echt prachtige katten.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Zuri »

Bedankt voor de complimenten voor mijn schatjes. Uiteraard vind ik ze zelf ook plaatjes :-D ;-)

Ik denk voorlopig niet te borstelen, want ze zijn al behoorlijk door de rui heen. En die borstel is echt bedoeld tegen losse haren in de rui. Dus voorlopig geen bewijzen van de Furminator. Maar ik probeer dit topic te onthouden en de foto's hier te zetten. Of anders in een ander topic over de Furminator / borstels. Komt goed :-D
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door lmd »

Bij mij heeft 1 van mijn Birmaantjes zomers ook een heel dun staartje :eshifty:

Ik heb de furminator ook gebruikt voor mijn Birmaantjes en eentje kreeg er wat dunne plekjes van in zijn vacht. Ik gebruik de Furminator dus maar niet meer want een Birmaan heeft toch geen ondervacht......... Toch ?

Groetjes Lucienne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

Een birmaan heeft inderdaad geen ondervacht. We zijn nu weer in de ruiperiode aangekomen en ben een paar maanden terug begonnen met de Feliway verdamper voor katten. Buddy vertoonde toch stress-signalen (kaal likken achter op z'n lijfje - bij de staart). Met de verdamper was het vrij snel over. Zijn staart is nog vol en de haartjes (bij zijn staart) beginnen weer heel mooi aan te groeien. Ook nu (in de zomer) ziet hij er voortreffelijk uit. Hij is hierdoor echt opgeknapt. Dus geen hormonale klachten wat de DA eerst dacht. Een andere DA (uit dezelfde praktijk) kwam met de tip van de Feliway verdamper. Probeer 't eens, zou ik zeggen. Wat ook opvallend was dat als Buddy terugkwam van het Kattenhotel, hij er supermooi uit zag. Buddy kon daar lekker in de ren naar buiten. Blijkbaar heeft hij in het voorjaar ook super veel zin om naar buiten te gaan. Dat begrijp ik ook volkomen natuurlijk. Lekker achter de vogels en vlinders aan ;) Onze Buddy is een binnenkat. Maar lekker bij de open serre-deuren zitten vindt ie ook fijn. Samen met mij mag hij ook af en toe naar buiten. De Furminator heb ik in de kast opgeborgen - wat een onding! De haren vliegen in 't rond. Ik borstel liever met een zachte borstel of pluk Buddy. Dat vindt hij heerlijk - hij gaat er helemaal voor liggen..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door lmd »

Wat super dat Buddy zich happy voelt :grin:

Ik heb ook Feliway verdampers in huis hangen, omdat Diesel bij mij een beetje een "stresskipje" is van de vijf.

Geven jullie preventief iets tegen de haarballen ?
Ik geef mijn katers elke week Laxapast. Ik zie dan wel wat haar in de ontlasting maar als je ziet wat ze alsnog aan haren uitspugen is onvoorstelbaar!

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

Hoi Luciënne,

Heb je 5 birmaantjes? En de verdamper helpt dan eigenlijk niet voor de staart/vacht problemen? Da's sneu.
Ik hoef bij Buddy niet met pasta's of iets dergelijks aan te komen hoor, dat eet hij pertinent niet! Die duvel. Nee, ik voer Pro Plan Indoor en meneer doet 't hier heel goed op. Af en toe een haarbal maar ik zie ook veel met ontlasting meekomen hoor. Maar inderdaad, die vele, vele haren.. hihi. Ik vind trouwens nu minder haarballen dan eerst maar dat komt dus, denk ik door die Feliway verdamper. Hij likt zich dus aardig wat minder - en dus minder haarballen.. I guess??!
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door lmd »

Ik heb inderdaad 5 superlieve Birmaantjes!
Ze hebben geen vachtproblemen hoor, alleen Diesel z'n staartje ziet er niet zo vol uit zomers.

Is Buddy jou enige kat ?
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Plaats reactie