Kan je een kat een bioritme aanleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door nellebel »

vannacht hebben guusje en gijs voor het eerst met ons doorgeslapen. s'avonds krijgen ze hun natvoer en rond 20:00 uur (koffietijd) hun snackje. dus we gaan allemaal slapen met het buikje rond.
als ze me proberen wakker te maken negeer ik ze s'nachts, dan wordt er niet gespeeld. gooien ze speeltjes op bed dan leg ik ze in de la en slaap verder. meestal zorgde dat bij flippie ervoor dat ze of beneden ging spelen of toch maar bij ons ging slapen, en nu vannacht voor het eerst ....joepie......bracht gijs een balletje mee, dat ging in het nachtkastje en hij besloot dan maar lekker te gaan pitten. heeeeeel dicht tegen me aan en een flinke knor erbij, maar we zijn beide snel in slaap gevallen. guusje spelen we meer mee omdat die zoveel energie heeft (zwierend door de planten en aan de gordijnen) dat helpt prima. met een bosje veertjes aan ee nstokje springt ze een half uur de lucht in. die slaapt vrij goed s'nachts of ze gaat beneden spelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

er staan hier zeker intresante tips in die ik kan gaan gebruiken/uitproberen. dat katten het meest actief worden met zons opgang en ondergang dat snap ik. maar vannacht was het echt feest voor snabbel. hij hing in mijn haren vervolgens was dat over hing die weer in mijn tenen. (lagen kennenlijk te bewegen tijdens het slapen) ik geloof dat al het speel goed wel op mijn bed had liggen. uit eindelijk had ik hem vannacht om 04.00 zo ver dat die eindelijk ging slapen. werd de volgende wakker.
ik probeer ze ook echt een vast ritme aan te leren. op vaste tijden ga ik naar bed en sta op vaste tijden op. sproet is hier al aan gewent maar snabbel niet. (en ik slaap al met oordoppen in i.v.m een dove buurman en een t.v die veel te hard aan staat soms ook midden in de nacht)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door nellebel »

hahaha ja dat deed flippie ook ,die sjouwde alles mee naar boven. negeren alleen hielp toen niet. maar toen ze in de gaten kreeg dat ik alles wat ze meenam wegstopte, hield ze daar vanzelf mee op. ik pak het weg maar zeg dan ook helemaal niks tegen ze.
Guusje die kan s'nachts ook zo in je haar gaan kneden (au au), heeeel lief, maar ik duw haar dan toch weg, of (zoals meestal) ga ik iets verschuiven met mijn hoofd.
voor hetzelfde geld gaat het vannacht weer mis, maar zowel flippie en nellie hadden beide ons nachtritme in ieder geval.
ach ze mogen best 'nachts actief zijn maar dan niet op mijn slaapkamer. ik heb wel eens de deur dichtgedaan als ze dan beneden zijn, maar dan staat gijsje even later zielig te piepen aan de deur.
gijs valt ook wel eens aan. liefst tenen en vingers. die beweeg ik dan maar even niet, en dan is het interessante er zo van af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Mirjam86 »

Tsuki werd hier tot 2 maanden geleden de slaapterrorist genoemd. 's Nachts was het haar favoriete spelletje om in handen te bijten (ook bij logees). Ik heb haar toen steeds weggezet en inmiddels is ze dat afgeleerd. Toen ze net bij ons op de slaapkamer mocht wilde ze 's nachts veel spelen, maar inmiddels komt ze lekker bij ons op bed liggen en als ze wil spelen verdwijnt ze naar de zolder/badkamer/hun eigen kamertje en gaat daar ravotten.
Met Taiyo hebben we nooit last gehad, die is meer op zichzelf. We zijn nu juist erg blij dat ze steeds vaker lekker bij ons op bed komt slapen. Maar zodra ze wakker is gaat ze onze kamer uit en haar eigen ding doen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Heerlijk, die verhalen. :-)
Ik vind het echt erg dat ik 's nachts hen niet kan laten spelen, maar daar wordt ik echt wel wakker van. :-(
Eens we weer groter wonen, mag dat wel, dat spreekt voor zich.

Ik had gisteren hier niets mogen zeggen hoor, want vanmorgen was het hier ook wat vrij spel van Luis.
Ik heb zo'n klein tapijtje in de kamer liggen die vroeger ook van mij was maar ik ooit aan mijn broer had gegeven. Die hoefde het niet meer, maar ik heb het dus teruggenomen. Het glijdt zo lekker en Luis vind het super om dus sleetje mee te glijden. Vind ik prachtig! Maar als het kan niet midden in de nacht!! :icon_shifty:
Cuzco vond het daarna nodig om in de waterbak te gaan plensen. Natuurlijk mag hij 's nachts nog wel drinken, maar waterbalet houden vind ik dan weer net iets te ver.
Enfin, daarna nog wel wat kunnen slapen. Je hebt natuurlijk katten of je hebt ze niet.

Gelukkig wordt mijn lichaam wel gerust gelaten 's nachts. Overdag kan ik nergens zitten of liggen of Kleintje zit bovenop me, maar 's nachts zoekt ze een ander plekje. En Luis durft wel eens over het bed heen springen, maar raakt mij daar meestal niet mee.
Wel 1 keertje gehad dat Luis bovenop me kwam zitten (merkte ik vaag in mijn droom) en Cuzco naast me stond met zijn poten op het bed (merkte ik later) en ze zo wat gingen stoeien. Ik werd dus blijkbaar niet wakker van wat gestoei, maar plot beet er eentje door het deken in mijn arm. En dat voelde ik wel!!
Ik schoot wakker van het schrikken stootte ik mijn teen tegen het voeteinde van het bed (heb nogal een kort bed nu, dus das niet zo gek) en dat deed behoorlijk pijn. Zat ik toch echt met de tranen in mijn ogen.
Dat was gelukkig eenmalig. Normaal als Luis los over mijn benen loopt als ik wil slapen, krijgt hij ook wel een opmerking of beweeg ik met mijn benen zodat hij eraf glijdt. Zo 2,6 kg (als hij op 2 poten staat) in het midden op je scheenbeen, dat merk je toch wel... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

de eerste nacht nadat ik dit berich plaatste ging goed. maar vannacht was het weer feest. alles wat op bed kwam stopte ik in mijn nacht kastje. uiteindelijk bleef geen speel goed meer over. dus ik dacht nu snapt die het wel :enaughty: :enaughty: . hij had vervolgens besloten was mijn was al droog was, dat werd een voor een afgehaald en op bed bezorgd. :edoh: . inmiddels raakte die behoorlijk gefrustreerd en begon daarom maar in mijn neus te bijten. kortom heb weinig geslapen :roll: :roll: .
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

we hebben het over de nachtbrakende kleuter Snabbel?
heel fijn zo'n bezorgdienst in je huis, soort apporteerhulp-katzel.
Snabbel en alle bengels van die leeftijd borrelen over van energie en ondernemingslust, zie het maar als onderdeel van het kleuter/kittenpakket.
hij wordt met de tijd, zo rond zijn tweede verjaardag, wel wat rustiger en heeft Sproet met dat jeugdige enthousiasme intussen redelijk op de rails gezet.
nog maar even volhouden, want sommige katzels kunnen erg hardleers zijn.
Sproet was toch ook een soort van nachtbraker en is dat intussen bijgetrokken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Mirjam86 »

Stiekem moet ik er erg om lachen Pinguin!
Hier denk ik 's nachts ook wel eens van: is het nou klaar of wat?!
Maar ja dan komt madame vervolgens kopjes geven of ze ligt de volgende ochtend languit gestrekt tegen je aan en dan is alles alweer vergeten en vergeven..
Ik zie het maar als goede oefening voor als er over een paar jaar een baby in huis is...
Dan zijn we alvast gewend aan weinig nachtrust :lol:
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

een baby (moet er nog niet aan denken)
adriana ik heb het over snabbel. sorry was ik er vergeten bij te zetten. dat snabbel veel energie heeft dat wist ik al vanaf dag 1. maar zo veel :shock: .stiekem denk ik ook dat sproet hem gewoon weg jaagt. omdat hij veel minder speelt s`nachts. en als die speelt is dat achter zijn muizen aan gaan. en hij blijft in de woonkamer.
ik probeer het gedrag van snabbel negeren maar als er eentje in je neus gaat bijten of je probeerd een coupe kat te bezorgen. word dat toch lastig. maar boos worden kan ik er niet om. want achteraf als ik goed wakker ben kan ik er wel om lachen. ben erg benieuwd wat die vannacht weer gaat uit spoken.
(en dan zijn er nog ouders die mij een kerstboom met ballen willen geven, vrees dat ik dan helemaal geen nacht rust meer heb :roll: :roll: )
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door nellebel »

hahaha, hier gaat het met guusje erg goed. ze slaapt goed door sinds we voor bedtijd flink met haar spelen. ze ligt het liefst op mijn kussen met haar pootje op mijn gezicht. vannacht lag ze met haar snoetje op mijn snoetje. dan krijg ik gewoon vlinders in mijn buik. lief ding. mijn man zag haar vanmorgen zo lekker liggen en smolt ook helemaal.
Gijs is een ander verhaal. gijs is van het springen, en dan niet subtiel maar met een grote plof. en die gaat net zo lang door tot we hem van bed duwen. want hij gaat ook guusje plagen. als meneertje geen aandacht krijgt gaat hij mokkend op de gang zitten. maar aangezien gijs niet kan miauwen maar caviapiep geluidjes maakt en dat op de overloop wel erg galmd, krijgt hij ons toch wakker.
vanmorgen begon hij gelukkig pas om 4:00 uur. tot die tijd tenminste kunnen slapen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

Snabbel vertikt het nog steeds om s`nachts te slapen. Wat ik ook probeer hij blijft s`nachts wakker. Ik speel nu veel meer met hem overdag, en voor het slapen gaan probeer ik hem echt moe te maken. Maar hij is niet moe te krijgen na het eten slaapt die even en dan is die al weer klaar wakker. Hij vind het erg leuk om midden in de nacht mijn boekenkast leeg te halen, theedoeken en andere spullen die in zijn bek passen woorden vakkundig op mijn bed afgelerverd met daar achteraan een harde mauw.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

wat een heerlijk beest, die Snabbel maar wel een beetje lastig...
ik heb een wekker met geluid en tegenwoordig doe ik dan ook het licht aan.
en als het licht aan is reageer ik op gezooi en aandacht vragen. maar heb in vlagen ook al een jaartje genachtbraak. en dan ook nog onderling.. want ik néé.. ìk wil op dat plekje liggen en duvel eens op daar.. en dan plof er bovenop en een partij gerollebol en mijn antwoord is benen omhoog en allemaal van het bed afgeveegd.
het begint langzamerhand wel door te dringen dat ik pas knuffels uitdeel als de wekker is gegaan en ze hebben hun minst favo (maar oh zo gezonde) voer voor s nachts.
ach, ze kunnen nog jaren als dooie diender het grootste deel van het etmaal snurken, dus hoort bij de leeftijd.. en missch blijven ze het ook wel doen..
en verder ben ik heel gelukkig met ze en moet s nachts ook nog wel eens naar het toilet en dan komt de verstoring van mijn kant, dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

misschien dat ik hem s`nachts nog meer moet negeren. En alles wat die op bed brengt lekker laten liggen, nu haal ik alles weg. Ik geniet vollop van zijn streken, maar wil ook graag een paar uur aan een gesloten slapen. Misschien dat het weer ook mee speelt? lieve lieve snabbel mag het vrouwtje vannacht lekker slapen? :catani:
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

:edance: :edance: Het begint er toch steeds meer op te lijken dan Snabbel s`nachts door slaapt. Voor dat ik ga slapen maak ik hem dood moe en geef hem eten. Hij heeft dan een een moe en rond buikje en gaat dan samen met sproet lekker slapen. Tot 04.00 dan worden ze meestal alle 2 wakker. Maar dat vind ik niet zo erg ze spelen dan met elkaar en ik doe lekker mijn oordoppen in.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

wat ik hier s nachts merk is dat de bengels vaak wakker zijn. ik denk dat ze ongeveer 4 uur slapen en 4 uur wakker zijn. dan zitten ze bovenin de klimconstructie naar buiten te kijken of in de keuken op de hoge vensterbank.
ze weten dat er vóór 05.00/05.30 uur niet wordt geklooid/geknuffeld/gevoerd, tenzij ik zie dat al het eten op is.
dan krijgen ze wel brokjes want anders blijven ze dwars. en hebben ook gelijk, ze krijgen dan wel hun oh zo gezonde maar minst favo brokjes..
en voordeel van een duo is dat ze elkaar ook wel bezig houden, dat scheelt.

Bolle is van de wekdienst, die springt heel zachtjes rond half zes op bed om te zien of het al mag.. Maks zit dan voor het bed de kat uit de boom te kijken en als ik knuffel en 'goeiemorgen lieverdjes' zeg, dan is het feest en komen ze vaak alle drie even op bed. om erna toch al wel en af en toe omkijkend richting kamer te lopen..
want dan wordt er geborsteld , geknuffeld, krijgen ze hun natvoer en mogen ze even het balkon op (koud/koud!).
als ik er s nachts uitmoet, dan maak ik zo min mogelijk licht, aai zo min mogelijk en ga gelijk terug naar bed. k zal ze nooit roepen of aandacht geven. tenzij ik een geluid hoor dat afwijkt (het geritsel van plastic bijvoorbeeld), dan kijk ik even wat er aan de hand is.. maar zonder al te veel knuffels en gelijk erna licht uit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie