Zwerfkatje opgevangen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Anne »

Misschien is ze gewoon uitgeput door het maandenlange rondzwerven en komt ze nu helemaal tot rust nu jij haar een tijdelijke thuis aanbiedt. Je zou het nog een paar daagjes kunnen aankijken maar dan moet je ook wel verbetering zien.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Ok, toch naar de DA geweest. De kans op FELV/FIV/FIP is er altijd, zegt ze. Die tests zijn heel duur en geven erg vaak een vals positief. De DA geeft aan dat we deze test niet hoeven doen, tenzij ze symptomen heeft.

En ik dacht dat ze die had, maar dit blijkt niet zo te zijn. Ze heeft erge pijn aan haar rug, de DA heeft pijnpunten gecontroleerd en het was overduidelijk. DA zag (nog) geen aanleiding voor een röntgenfoto, want ze kan prima lopen. Ze doet het alleen niet zo makkelijk uit zichzelf, want het doet pijn. We hebben nu pijnstillers gekregen, die mag ze vanaf morgen hebben.

Het kwijlen komt waarschijnlijk door het slechte ontworm-middel, Exil. Schijnt wel meer voor te komen. Dit zou binnen een paar dagen weer goed moeten komen. Vandaar dat we morgen pas mogen starten met de pijnstiller.

Nu kan het zijn dat ze, omdat ze geen pijn meer zal voelen, overmoedig wordt en gaat springen en dergelijke. Dit mag dus niet, nu moeten we de logeerkamer spring-proof gaan maken ;-)

En alsof dat nog niet genoeg tegenslag was voor het beestje, haar nieuwe baasje (was bijna 100% geregeld) ziet er toch vanaf. Zielig!

We denken erover na om haar toch maar een naam te geven en haar zelf te houden...maar ja, 5 katten...oef...
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JLC »

Ik hoop dat het snel weer beter met haar gaat en dat een FELV/FIV/FIP test in de toekomst niet nodig zal zijn.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Anne »

Waar een wil (hart) is is een weg ;-)
Wat super dat jullie je over deze kat hebben ontfermd en wat goed dat je toch naar de da bent gegaan achteraf!!
Van exil heb ik het meer gehoord, ook hele epilepsietoestanden en katten die er zelfs aan overleden zijn, ik geef zelf nooit exil maar koop wat bij de da
Heel veel beterschap!! En ik hoop dat ze goed wordt geaccepteerd bij je eigen katten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Die les heb ik inderdaad geleerd, van Exil. Nooit meer die troep.

Ik hou jullie op de hoogte in ieder geval!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Ilone »

Ik vind het al super dat jullie je over dit katje willen ontfermen en een ander baasje willen zoeken.
Echt, super!
Wat Anne in haar eerste zin zegt, ben ik het wel mee eens ;)
Over haar tweede ook trouwens haha.
Ik dacht zelf ook lange tijd, 3 is de max. Maar nu komt er dan toch een vierde bij ;) En daarbij heb ik gehandeld vanuit mijn hart haha. Voor ik het wist, had ik al gezegd dat ik haar in huis zou nemen.
Ik schrok even van mezelf, maar nu ben ik er wel blij mee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Mirjam86 »

Maar als je besluit haar te houden is zo'n test misschien geen overbodige luxe?
Mocht ze FELV/FIV/FIP hebben dat ze niet je andere katten besmet?
Ik weet niet hoe groot het risico is hoor, maar daar zou je even over na kunnen denken.
Ik vind het echt super wat jullie doen hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Even een update: Het katje zit nog steeds bij ons, wij denken na over de naam Fristie, hahaha. Als je bedenkt dat we katten hebben die Kiwi en Kokos heten, is dat zo gek nog niet ;-) Foster is ook nog een optie, omdat ze onze Foster-kitty is :-)

Het gaat redelijk goed met haar. Ze krijgt iedere avond pijnstiller, lekker makkelijk door het voer heen. Ze eet werkelijk alles, dus dat gaat gelukkig met gemak. Ze eet echt ontzettend veel. Net weer een bordje gekookte kipfilet. Hap, slik, weg. Eten, drinken, plassen, poepen, slapen, 5 minuten nieuwsgierig zijn en dan weer eten enzovoort. Dat is nu haar routine geworden.

Ze kan zich inmiddels door het hele huis verplaatsen. Niet dat ze dat doet, want onze andere katten mijdt ze als de pest. Ze komt weleens de trap af, gromt dan 30 seconden en rent weer naar boven. Alles op z'n tijd. Ze moet er nog niks van hebben. De andere katten laten haar gewoon met rust en zoeken haar niet op in haar schuilplekje.

Over die FELV/FIV/FIP test hebben we besloten ons niet druk te maken. We hebben nog twee asielkatten die ook nooit getest zijn. Beiden vondelingen, dus van hen weet je het ook niet. Zoals de DA al zei, als je geen 400 euro voor een raskat betaalt, loop je dat risico. Ik weiger de cattery's te spekken terwijl er zoveel katten in het asiel zitten. Dan maar dat risico, het zij zo.

Ik ga er vanuit dat het allemaal wel goed zit (ik denk ook dat ze maar enkele weken buiten gezwerfd heeft). Niemand biedt zich verder aan, dus ik geloof dat we ons een kat rijker kunnen tellen. Mits de katten zelf dit onderling kunnen accepteren, dat is nog even afwachten ;-)

Keep you posted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door nellebel »

is inderdaad een afweging die je maakt .ik heb hier voorheen ook nooit bij stilgestaan. nu 2 katten met FELV verder, zal ik nooit meer zomaar een kat uit het asiel nemen. als ze de symptomen krijgen is het te laat. dan is de rest al besmet. Maar wat ik al zeg, ik zou dit vroeger ook nooit gedaan hebben. heb toen ook pas voor het eerst gehoord over FELV en de besmettelijkheid er van.
Mijn DA is er behoorlijk fel op, maar zij zelf ook dat haar collega's dat minder zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Anne »

Onze katten komen ook, behalve Bella, allemaal uit het asiel. Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat ze een enge ziekte onder de leden kunnen hebben, dus daar denk ik liever ook niet aan!!

Joanna wat fijn dat het al zo goed gaat en dat ze bij jullie mag blijven!! Over een maandje als ze wat meer gewend is gaat het hopelijk beter!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Weer een kleine update :-)

Foster(tje) gaat erg goed vooruit met haar rug. We zijn gestopt met de pijnstiller en ze speelde vanmorgen vrij wild met een speelgoedmuis. Ook rent ze (ook al doet ze dat om te intimideren) flink achter de andere katten aan.

Qua gezondheid is mijn enige zorgpuntje nog dat ze erg vaak zichzelf krabt. Ze heeft een anti vlooien- en teken pipetje gehad, maar niet alles is op de huid terecht gekomen. Ik zou haar nog een behandeling willen geven, maar ik lees dat je dat pas minimaal 4 weken later weer opnieuw mag doen.

Ook lees ik dat het krabben door onzekerheid veroorzaakt kan worden. Meestal door een te groot territorium of geen controle hebben over dat territorium. We hebben een huis met 3 verdiepingen en 4 andere katten, dus daar kan ik me iets bij voorstellen.

Denk dat ik daarom nog maar even wacht met nog een pipetje te geven.

Ik zag zojuist onze jongste poes (nu niet meer de jongste trouwens) zo'n 60 cm van Foster af zitten, en er werd maar 1 keer geblazen. We boeken vooruitgang ;-)

Op andere momenten denk je echter dat Foster nog eens één van die anderen aan stukken scheurt, haha.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het zo goed gaat!!
Je zou zijn vacht na kunnen kijken of er ook vlooien of vlooienpoepjes te zien zijn, dan weet je zeker dat het pipetje niet is aangeslagen en zou ik gewoon een nieuw pipetje doen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Gootje87 »

Gelukkig gaat het de goede kant op! Goed van je hoor :) Leuk beestje om te zien.
Hou ons op de hoogte !
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Daar ben ik weer, dit keer met minder leuk nieuws :-(

We komen net terug van de DA met een van onze oudere katten, Jesper. Ze heeft een heftige blaasontsteking en ik weet wat dat betekent: stress. Ze was de laatste dagen ook een grote brok stress, vanwege Foster. Overal in huis werd opeens gepiest, we dachten eerst dat het Brian was, die heeft namelijk een lange geschiedenis van stress en de gevolgen daarvan.

Maar dat was opgelost omdat ze een eigen kamer heeft waar ze in en uit kan, en de andere katten niet. Daar staat ook haar prive-voer en prive-kattenbak. Het was dus niet Brian, maar Jesper. Vijf katten is duidelijk teveel voor haar, en hoewel dat heel erg jammer is, het mag niet ten koste gaan van de gezondheid van onze andere katten. Foster kan daarom niet bij ons blijven.

Ik vind het zo zielig, omdat ze eindelijk gewend was en nu gezond is. We hebben met de ouders van mijn vriend afgesproken dat ze naar hen toe mag. Dat is op zich erg fijn, alleen hebben zij twee honden en dure meubels. Ik vraag me dus af of dat goed gaat en of ze het over een paar weken ook nog steeds leuk vinden.

Maar ja, we gaan het in ieder geval zo proberen. Ik wil haar niet naar een asiel brengen, daarvoor hebben we ons al teveel aan het beestje gehecht en teveel geïnvesteerd.

Vanavond gaat Foster die kant op, en dan hou ik jullie weer op de hoogte van de vorderingen. Ze zal dan ook weer een nieuwe naam krijgen (ik vermoed Moortje), terwijl ze net naar Foster begon te luisteren....

*zucht*
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Nou, we hebben haar weggebracht. Ik heb toch een behoorlijke brok in m'n keel. Heb haar moeten achterlaten in een garage, waar ze voorlopig moet blijven.

Ze heeft wel haar eigen mandje mee, en daar lag ze al lekker in. Hopelijk hoeft ze niet voor altijd alleen maar in die garage te blijven en kan ze wennen aan de honden. En andersom.

Zo niet, dan moeten we weer iets anders bedenken. Je merkt wel dat thuis de rust alweer teruggekeerd is, dus ik prent mezelf maar in dat de goede beslissing genomen heb.

Neemt niet weg dat ik het toch zielig vind :-(
Plaats reactie