Je kunt al heel wat leren van sites van veganisten bijv.
Verder is het altijd goed om natuurlijk voor biologisch vlees te kiezen als je zegt dat je niet zonder kunt, in de biologische veehouderij hebben de dieren het natuurlijk veel beter al blijft de rit naar het slachthuis en het slachten zelf helaas het zelfde als voor dieren uit de intensieve veehouderij
Een dier is geen ding
Re: Een dier is geen ding
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
OK, je voelt je aangevallen, dat is niet de bedoeling.Of komt het voort uit toch een soort schuldgevoel?
Datzelfde schuldgevoel wat ik heb wanneer ik eieren eet of melkproducten neem (niet alleen het stremsel is dierlijk maar voor melk moet een koe iedere 8 maanden een kalf krijgen en wanneer het een stiertje is dan mag hij maar 6 maanden leven).
Ik ben vegetariër geen veganist, al zou ik daar voor kiezen wanneer ik helemaal gezond zou zijn. Ik heb echter een darmziekte en word ziek wanneer ik helemaal geen dierlijke producten meer eet want bonen en (te veel) noten kan ik niet verdragen. Dan kies ik dus voor mijn eigen gezondheid, al zou ik liever anders willen.
Dat is echter een andere keuze dan toestaan dat dieren worden gedood voor "het lekker". Iets lekker vinden is hetzelfde als iets mooi vinden; het leven wordt er aangenamer door maar het is niet absoluut noodzakelijk. En dus, wanneer je vindt dat het eten van vlees niet immoreel is, dan is het ook niet immoreel om een bontjas te dragen omdat "ik vind het zo mooi!"
Ik eet geen gelatine of drop of andere producten met E-nummers van dierlijke oorsprong, maar draag wel leren schoenen omdat ik ze "mooier vind". En ook dat vind ik immoreel van mezelf, maar ik ben liever inconsequent goed, dan consequent fout.
En ik vind dat je al op de goede weg bent. Je bent je bewust van wat je eet en uiteindelijk zul je misschien tot de conclusie komen dat je het goed vindt zoals je eet of dat het niet ver genoeg gaat. Het hele leven bestaat uit dilemma's en het maken van keuzes en het hele leven kan een groeiproces zijn (sprak de oude dame met een zucht).
Wanneer je er aan kunt komen (misschien via de bieb) zou je eens het boek van Peter Singer: Dierenbevrijding moeten lezen. Dat is een aanrader voor iedere bewust levende dierenvriend. Het boek is voor het eerst verschenen in 1974 (en maakte mij een jaar later vegetariër) en verscheen in 1990 in herdruk. Helaas daarna niet meer opnieuw gedrukt.
Mijn leven is heel leuk (dus nog beter dan leefbaar). Het was een tijdje moeilijk toen onze poes Noa zo ziek was, maar nu ze al ruim een half jaar in geleende tijd leeft en het uitstekend doet ondanks haar zieke nieren, lacht het leven haar en mij weer toe.
Datzelfde schuldgevoel wat ik heb wanneer ik eieren eet of melkproducten neem (niet alleen het stremsel is dierlijk maar voor melk moet een koe iedere 8 maanden een kalf krijgen en wanneer het een stiertje is dan mag hij maar 6 maanden leven).
Ik ben vegetariër geen veganist, al zou ik daar voor kiezen wanneer ik helemaal gezond zou zijn. Ik heb echter een darmziekte en word ziek wanneer ik helemaal geen dierlijke producten meer eet want bonen en (te veel) noten kan ik niet verdragen. Dan kies ik dus voor mijn eigen gezondheid, al zou ik liever anders willen.
Dat is echter een andere keuze dan toestaan dat dieren worden gedood voor "het lekker". Iets lekker vinden is hetzelfde als iets mooi vinden; het leven wordt er aangenamer door maar het is niet absoluut noodzakelijk. En dus, wanneer je vindt dat het eten van vlees niet immoreel is, dan is het ook niet immoreel om een bontjas te dragen omdat "ik vind het zo mooi!"
Ik eet geen gelatine of drop of andere producten met E-nummers van dierlijke oorsprong, maar draag wel leren schoenen omdat ik ze "mooier vind". En ook dat vind ik immoreel van mezelf, maar ik ben liever inconsequent goed, dan consequent fout.
En ik vind dat je al op de goede weg bent. Je bent je bewust van wat je eet en uiteindelijk zul je misschien tot de conclusie komen dat je het goed vindt zoals je eet of dat het niet ver genoeg gaat. Het hele leven bestaat uit dilemma's en het maken van keuzes en het hele leven kan een groeiproces zijn (sprak de oude dame met een zucht).
Wanneer je er aan kunt komen (misschien via de bieb) zou je eens het boek van Peter Singer: Dierenbevrijding moeten lezen. Dat is een aanrader voor iedere bewust levende dierenvriend. Het boek is voor het eerst verschenen in 1974 (en maakte mij een jaar later vegetariër) en verscheen in 1990 in herdruk. Helaas daarna niet meer opnieuw gedrukt.
Mijn leven is heel leuk (dus nog beter dan leefbaar). Het was een tijdje moeilijk toen onze poes Noa zo ziek was, maar nu ze al ruim een half jaar in geleende tijd leeft en het uitstekend doet ondanks haar zieke nieren, lacht het leven haar en mij weer toe.
- KoosjeCato
- Lynx
- Contacteer:
Ik voel me niet aangevallen hoor, ik wilde alleen even vermelden dat niet iedere vleeseter het klakkeloos in zijn mond propt.
Er zitten zoveel vragen/issues met betrekking tot dit onderwerp, dat ik zelf ook nog niet uit alles ben.
Het boek van Peter Singer ken ik toevallig, dat was ons uitgangspunt voor een profielwerkstuk over het eten van vlees op de middelbare school.
De koe, biefstuk of beste vriend, hadden we het genoemd geloof ik. Toen al was ik me bewust van de vleeskuikens etc. Maar het allemaal in de praktijk brengen vind ik nog wel eens lastig, daarom vroeg ik me af hoe jij dat dan allemaal deed. Qua boodschappen doen, probeer ik zo diervriendelijk mogelijk boodschappen te doen. Voor mijn fret ben ik zelfs op zoek geweest naar scharrelmuizen, maar helaas, die zijn er niet of je moet ze zelf houden. (en dat kan ik dan weer niet)
Over wat je zegt over bont, daar ga ik nog eens goed over nadenken. Ik ben namelijk behoorlijk tegen het dragen van bont. Sta nog net niet met een bus rode verf.
Dank je wel in ieder geval voor je reactie. Had het al ietsjes eerder gemerkt, maar ik vind dat er op dit forum vrij normaal gediscussieerd kan worden! Fijn!

Het boek van Peter Singer ken ik toevallig, dat was ons uitgangspunt voor een profielwerkstuk over het eten van vlees op de middelbare school.

Over wat je zegt over bont, daar ga ik nog eens goed over nadenken. Ik ben namelijk behoorlijk tegen het dragen van bont. Sta nog net niet met een bus rode verf.
Dank je wel in ieder geval voor je reactie. Had het al ietsjes eerder gemerkt, maar ik vind dat er op dit forum vrij normaal gediscussieerd kan worden! Fijn!
hihiEn wat ik me dan vooral afvraag, als je inderdaad al die dingen vermijd, is hoe leefbaar dat is, hoe je het in je dagelijks leven past en dan zou ik er graag van willen leren

sociaal: bij goeie vrienden verwacht je respect voor een verandering van je leefstijl en doe het niet radicaal, want dat werkt niet.
je zult je wel moeten gaan verdiepen in voedsel en voedingswaardes, maar zo snel zak je met vleesloos eten niet door je hoeven.
als je om de dag een ei eet, plus daarnaast groenten, gekookt en rauw en fruit dan krijg je alles binnen, ook die beroemde b12. kaas en melkprodukten kun je eruit gooien, zijn we niet op gebouwd.. ok .. beetje karnemelk, beetje biologische yoghurt. en kaas dan voor het lekker, maar te zout en 100% verkeerd vet. calcium haal je uit amandelen, bladgroentes en vijgen bijvoorbeeld, ook beter opneembaar.
je kunt vleesvervangers eten, zeker in het begin als de hamburger-behoefte toeslaat en er is fantastisch assortiment tegenwoordig. maar gaandeweg zul je anders gaan koken en dat concept van 'aardappels/pasta en vlees' loslaten.
en na een paar weken/maanden zul je zien dat je qua volume steeds minder gaat eten en dat je je fantastisch gaat voelen, vol energie, helder en vrolijk en vooral heel rustig. dat motiveert je om verder te zoeken en uit te pluizen wat je lekker vindt, wat bij je past (er kunnen beperkingen zijn zoals Annet schrijft) en wat goed valt.
en dan een halfjaar tot een jaar later ben je om en wilt denk ik ook niet meer terug.
je geeft inmiddels veel minder uit aan eten, bovendien is t goede gevoel daarbij onbetaalbaar!
(dit is beetje off topic trouwens.. maar voor een goed doel hihi!)
j o e p i e ! !Cerna schreef:......lacht het leven haar en mij weer toe.

- KoosjeCato
- Lynx
- Contacteer:
Nou, qua hoe leefbaar bedoelde ik inderdaad hoe je dat op sociaal vlak toepast en in het dagelijks leven. Je hebt het helder beschreven! Niet of het te overleven is, want dat we geen vlees nodig hebben, geloof ik wel
Ik ben alleen geen culinair wonder, sterker nog, mijn vriend kookt altijd, ik maak van soep pap en grill appeltaarten. 

alles is te leren met een beetje houdingverandering.. en als het goed is dan blijf je je hele leven leren. je kunt beginnen met het maken van lekkere salades en dan maaltijdsalades en stapje voor stapje. en is je vriend van de dikke biefstukken van de kiloknaller?
eerst één dag per week en dan twee en gaandeweg voer je dat op en blijft intussen heel erg lekker eten.. waar een wil is, daar is ook een weg!
eerst één dag per week en dan twee en gaandeweg voer je dat op en blijft intussen heel erg lekker eten.. waar een wil is, daar is ook een weg!
- KoosjeCato
- Lynx
- Contacteer:
Nee, zo'n erge vleeseter is het ook weer niet.
Dus dat scheelt wel. En kiloknallers komen er niet in hier hoor! Nee het is wel allemaal bio/scharrelvlees.