Misschien een Bengaal in huis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ik was van plan om dus eerst te wachten tot ze zich wat meer op haar gemakt voelt hier in het huis. Dat ze zelf netjes eet en drinkt en op de bak gaat dus. Hierna zou ik Rambo en Isis in de kattenkamer willen doen, maar Mystic laten rondlopen. (ik vind hem namelijk de meest sociale kat)
Ik wil dan de deur van de slaapkamer openzetten zodat ze uit zichzelf naar elkaar toe kunnen gaan. En dan maar afwachten hoe dat gaat.. ergens twijfel ik of ik ze op de slaapkamer wil laten, omdat ik bang ben dat ze onder het bed gaan vechten en ik er dus niet bij kan.

Ik lees op veel plekken dat er wordt aangeraden de katten te introduceren door ze elkaar wel te laten zien, maar dat ze niet bij elkaar kunnen komen, dus d.m.v. een hor ofzo. Nu heb ik dat niet dus dit wordt lastig. Ik heb zitten denken aan zo'n plakhor die je in de zomer kan kopen tegen vliegen en muggen. Slechte kwaliteit, maar misschien wel even genoeg om hiervoor te gebruiken?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je dat niet hebt, kan je best de tijd nemen om geuren uit te wisselen. Zodat ze elkaar al als geur kennen voor ze echt fysiek met elkaar in contact komen.
Maar ik zie niet goed in hoe je dat nu ziet. Zo'n introductie komt niet in 1 dag tot stand, maar ze steeds opsplitsen is ook niet goed. Maar ik veronderstel dat je Isis en Rambo ook geen week in de kattenkamer wil laten. En dat lijkt me ook geen goed idee.

Ik zou gewoon de tijd nemen, eerst uitgebreid aan geurgewenning doen en ze gewoon allemaal los laten lopen en de deur open zetten.
Ze het zelf maar laten uitzoeken, als ze de ruimte hebben, beslissen ze zelf wel waar ze klaar voor zijn.
Het zal wel een aantal dagen duren, maar ik denk dat dat prima moet lukken.
Steeds opsplitsen is echt niet zo goed want dat verward, en plots een extra kat bij op een plaats waar er eerst maar eentje was is ook wel vreemd. Bovendien voelt een nieuwe zich dan al 'thuis' als Isis en Rambo erbij komen, waardoor je het hen ook veel moeilijker maakt. Als ze gewoon op hun eigen terrein zijn als er ergens een deur open komt met daar een nieuwe kat achter, is dat minder beangstigend voor Isis en Rambo dan als zijzelf plots er nieuw bijkomen. Ze verwachten helemaal geen vreemde kat in hun huis en zullen ook niet weten waar ze vandaan komt. Dat is veel beangstigender dan als ze weten dat ze uit de slaapkamer komt.
Als Isis en Rambo echt zo bang zijn als je zelf verwacht, dan zullen ze zelf wel een rustig plekje opzoeken.
Tenzij je bang bent dat ze echt gaan vechten (gebeurt heel erg weinig), zou ik ze niet apart opsluiten. Als je bang bent dat de nieuwe zou gaan vechten, moet je Isis en Rambo zéker niet apart sluiten want dan geef je de nieuwe de kans de woonkamer in te palmen en al als haar terrein te beschouwen waardoor ze Isis en Rambo als indringers ziet. Het is beter dat ze weet dat zij diegene is die op het terrein van een ander is. En ze kiest zelf wel wanneer ze dan klaar is 'haar' slaapkamer te verlaten om met de anderen kennis te maken.
Maar goed, je kent je katten natuurlijk het beste. Je moet wel doen waar jijzelf je het beste bij voelt, gewoon eerst even kritisch nadenken en bepaalde zaken bedenken. En daarom zeg ik dit. ;-)

De allerveiligste manier is de benchmethode. De nieuwe in een grote hondenbench in de woonkamer zodat de eerste katten kunnen wennen en merken dat er niets eng aan is. Ze kunnen elkaar zien, maar niet opjagen of meppen.
Na een paar dagen, als de rust wat is weergekeerd, kan de deur dan open.
Natuurlijk kan je haar er wel dagelijks een uurtje uit laten als de andere katten er even niet zijn.

Maar je moet zowiezo rekening houden met wat grommen en blazen, dat hoort er gewoon bij. En daarna wat achterna lopen en meppen om de rangorde te bepalen. Dat is ook normaal.
Heb je haar wel binnengebracht en de katten even laten ruiken in het reismandje? Dat is ook erg belangrijk, dan weten de katten dat er een nieuwe is en dat jij haar hebt binnengebracht ipv dat ze zelf is binnengeslopen. Dan zal Mystic minder de neiging hebben haar het huis uit te proberen meppen. Want hij wil zijn territorium beschermen. Als jij haar binnenbrengt, weet hij dat het geen indringer is. Dus dat zou ik misschien alsnog doen als je dat niet gedaan hebt. Gewoon iedereen even laten ruiken en hen bemoedigend toespreken.
Erna dan geuren gaan uitwisselen terwijl de nieuwe terug op de slaapkamer zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Duidelijke uitleg, dank je wel!

Ik heb ze helaas niet aan het reismandje laten ruiken. Ze is gebracht in haar eigen reismandje, maar die is mee terug gegaan met haar vorige vrouwtje. Ze heeft gisteren overdag in de woonkamer gelopen en is daarna naar de slaapkamer gegaan, waar ze nu nog steeds zit. Mijn andere katten lopen gewoon rond en ik zie ze af en toe ook wel bij de deur van de slaapkamer staan en ruiken. Normaal mogen ze daar gewoon komen.

Ik was van plan om Dizzy eerst een paar dagen in de slaapkamer te laten, zodat ze kan wennen aan de nieuwe geuren. Wanneer ze gewoon eet en drinkt en op de bak gaat, wilde ik haar aan de andere katten laten wennen. In de tussentijd aai en knuffel ik haar veel, en knuffel en aai ik daarna mijn andere katten, en andersom, om zo ook die geur over te brengen.

Waarom ik eerst Mystic wilde doen en daarna pas Rambo en Isis (rambo en isis wilde ik dus maar eventjes in de kattenkamer laten), is omdat ik bang was dat 3 katten in 1 keer 'ontmoeten' misschien wat teveel zou zijn voor Dizzy.

Een bench heb ik helaas niet. Wel een reismandje, maar ik denk dat ze dan eerder het gevoel krijgt te zijn 'opgesloten' en niet kunnen vluchten voor de andere katten. Bovendien kan ze inderdaad uiteraard geen paar dagen in een reismandje blijven, wel in een bench.


Dus eigenlijk kan ik Dizzy beter gewoon nog een paar dagen in de slaapkamer laten en dan op een gegeven moment, wanneer ik het gevoel heb dat ze er klaar voor is, de deur open zetten en het dan maar aanzien?

edit: ik zie dat een bench ook zo duur nog niet is, dus misschien dat ik er daar nog wel 1 van ga kopen..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door ayla »

bij de DA mag je soms ook een bench huren, voor een klein bedrag. AL moet ik zeggen dat de bench die wij hebben erg vaak goed van pas komt!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Zuri »

Wat een plaatje zeg!!!! :verliefd:
Ik vind haar gewoon mooi slank, maar misschien dat ze wat dunner voelt dan wij hier zo op een foto kunnen beoordelen.

Spannend om te zien wat je andere katten er van vinden! Een volwassen kat introduceren is inderdaad heel wat anders dan een kitten. Veel succes!

Oh en zo'n bench is altijd handig om te hebben. Een jaar of wat geleden had mijn Roos een gebroken pootje en heb ik zo'n bench gekocht en inmiddels heb ik hem al een paar keer gebruikt (als ziekenboeg). Je klapt hem gemakkelijk op en dan zet je hem ergens weg tot je hem weer nodig hebt.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Sunnetje schreef:Waarom ik eerst Mystic wilde doen en daarna pas Rambo en Isis (rambo en isis wilde ik dus maar eventjes in de kattenkamer laten), is omdat ik bang was dat 3 katten in 1 keer 'ontmoeten' misschien wat teveel zou zijn voor Dizzy.

Dus eigenlijk kan ik Dizzy beter gewoon nog een paar dagen in de slaapkamer laten en dan op een gegeven moment, wanneer ik het gevoel heb dat ze er klaar voor is, de deur open zetten en het dan maar aanzien?
Dit moet ook prima lukken hoor. Maar ik zou niet verwachten dat Dizzy zomaar onmiddelijk het hele huis verkent en zich van Mystic niets aantrekt. Dat zou natuurlijk kunnen, maar het kan goed zijn dat Mystic haar juist gaat opzoeken in de slaapkamer en dat Isis en Rambo daar uit zichzelf wat mee wachten als ze wat onzeker zijn. Zolang ze niet met z'n drieën de slaapkamer ingaan en Dizzie daar heel erg bang van wordt (in een hoekje ineenduikt en enkel blaast en gromt), denk ik niet dat er een probleem is. En zelfs als dat gebeurt, gaat het vaak snel over als ze merken dat ze elkaar niets doen.
Het kan vast niet veel kwaad om de andere twee even apart nemen hoor, maar het lijkt me niet nodig en voor hun zelfvertrouwen zou ik het niet doen.
Het is wat afwachten hoe Dizzy gaat reageren... ;-)

Misschien kan je in de buurt van de slaapkamer blijven wanneer je de deur voor het eerst open laat en je eigen katten rustig toespreken. Dat zal vast ook wel duidelijk maken dat je Dizzie goedkeurt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ik heb de bak inmiddels schoongemaakt met chloor en heb er schoon kattengrit in gedaan en haar er toen even op gezet, zoals je ook bij een kitten zou doen.
Ik heb een bakje met Tom Poes brokjes neergezet , hier at ze nog niet van, maar misschien komt dat nog wel. in elk geval moet ze deze brokjes wel kennen.

Ik heb ook natvoer gehaald, dit geef ik vanavond nadat ik terugkom van werk. Eerst even kijken of ze de Tom Poes eet. Van het andere natvoer dat ik al had neergezet heeft ze uiteindelijk maar een paar muizehapjes genomen.

Ik ga nog even kijken of ik een bench ga kopen of niet, ik moet nu even op mijn geld letten, zo aan het einde van de maand haha. Als het uitkomt qua financiën, dan ga ik er zeker 1 aanschaffen, zoals jullie zeggen: het kan inderdaad altijd van pas komen!

En anders dan doe ik het inderdaad gewoon zo, dat ik de slaapkamerdeur openzet en maar afwacht wat er gaat gebeuren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn katten agressief werden naar een ander toe (ook al waren dat maar kittens) maar vooral nieuwsgierig, en misschien wel wat blazen en grommen, maar dat zal zo horen :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoop dat ze snel vriendjes worden. :-)

Uit de reactie op een nieuwe geur aan je handen kan je trouwens ook soms al iets afeiden.
Je weet misschien dat mijn Kleintje heel erg moeilijk heeft met andere katten, wel zij deinsde ook weg van mijn hand (heeft zelfs een gegromd naar me, terwijl we een heel sterke band hebben) als ik net de nieuwe had geaaid.
Als ze gewoon nieuwsgierig snuffelen, of helemaal niet opkijken zou ik me geen zorgen maken. Zeker wachten met de deur open zetten tot ze goed aan elkaars geur gewend zijn en dus gewoon komen knuffelen terwijl je naar de nieuwe ruikt. Dat ze aan gewisselde dekentjes snuffelen is wel normaal, dat blijven katten doen ook bij katten waar ze al jaren mee samenleven. ;-)

Komt vast wel goed. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door MarjanR »

Misschien werkt het wel gewoon goed bij jou thuis hoor, maar ik vind het nog al voorzichtig zoals je te werk gaat.
Ik zou de kat gewoon vrij laten.
Alleen wanneer je het niet helemaal vertrouwt zou ik ze apart zetten wanneer je ze alleen laat ('snachts of wanneer je gaat werken) maar daarna direct de deur weer open.
Tenzij het helemaal uit de hand loopt, dan zou ik langzaam gaan geuren wisselen etc.
Maar goed, wie weet werkt dit wel beter bij jou thuis?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

@ valerie. Ja, ik merk nog niet echt dat mijn katten vreemd opkijken van dat ik anders ruik ofzo. Ik vraag me af of die geur aan mijn handen van Dizzy wel zo sterk is dat ze het echt kunnen ruiken...
En Dizzy zit nu dus alleen maar in de slaapkamer, zou haar geur zich dan toch verspreiden door het huis? Of in elk geval een beetje rond de slaapkamer? Ik vroeg mij dit af, omdat als de geur in de slaapkamer blijft, mijn andere katten er niet aan kunnen wennen lijkt me?

@ MarjanR. Tja, ik lees overal dat je met het introduceren van een volwassen kat toch iets voorzichtiger moet zijn. althans, dit wordt aangeraden. Ik las dat als de eerste introductie verkeerd loopt, dit nog best lang door kan werken en het lang duurt voordat dit hersteld, als het al hersteld. Daarom doe ik het maar liever voorzichtiger en doe ik stapje voor stapje :) Kittens heb ik inderdaad altijd gewoon erbij gezet en dit ging ook goed, maar met Dizzy lijkt het me denk ik toch iets anders.

Maar het lijkt al best goed te gaan met haar:

Toen ik gisteravond thuiskwam van werk, had ze niets van haar brokjes gegeten helaas, maar gelukkig zag ik wel dat ze toch besloten had het natvoer op te eten dat ik haar daarvoor had gegeven. :edance: ik heb haar nog wat ander, lekkerder natvoer gegeven (met kip en veel vocht) zodat ze zowel eten als vocht binnenkrijgt. hier heeft ze eerst weinig van gegeten. Toen ik later naar bed ging, probeerde ik of ze bij me wilde komen liggen, en dat heeft ze ook even gedaan! eerst lekker kroelen, ik mocht gewoon aan haar buikje, pootjes en oren komen, ze spinde naar genoegen en zag er nog best tevreden uit. En daarna krulde ze zich lekker op en is in slaap gevallen. :verliefd:
Toen ik vanmorgen wakker werd, lag ze wel weer onder het bed, maar was het natvoer wel grotendeels opgegeten en was het waterpeil uit haar drinkbakje ook lager. :)

ook heb ik haar vannacht even in de kattenbak horen graven. Ik zie nog geen drolletje, dus ik vermoed een plasje. :)

Als het zo blijft denk ik dat ik haar Donderdag ga proberen te introduceren aan de andere katten... Ik krijg namelijk ook sterk de indruk dat ze heel slecht alleen kan zijn. Wanneer ik nu naar de slaapkamer loop, komt ze namelijk wel meteen kijken, of komt in elk geval gewoon naar me toe als ik haar roep, om te kroelen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Anne »

Ik zou haar ook gewoon vrijlaten. Meestal beginnen de problemen als je zo voorzichtig doet en ze uit elkaar houdt terwijl ze dondersgoed weten dat er een nieuwe geur in huis hangt.
Jouw nieuwkomer zal zich pas kunnen ontspannen als ze alles heeft geroken en het zich een beetje eigen heeft kunnen maken

Mack hier heeft de eerste paar dagen ook slecht gegeten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

er zit beweging in, ze vind je aardig en komt kroelen en eet haar natvoer dus krijgt ook wat vocht binnen. heel veel katten eten vooral en de grootste hoeveelheid s nachts, dat vergeten mensen nog wel eens..
t gaat geloof ik best goed, zeker gezien haar situatie..
wel missch heel errrg rustig aandoen met het introduceren van de andere huisgenoten, ze moet eerst toch wat meer rust en zelfvertrouwen hebben voordat ze zoiets aankan denk ik. en als ze zich daar niet goed doorheen worstelt ben je weer een beetje terug bij af...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ja, dat vroeg ik mij ook nog af.. Stel, ik laat haar Donderdag bij de andere katten, en dit gaat wel oke (blazen en beetje elkaar achterna zitten lijkt me normaal), moet ik haar dan vanaf dat moment ook gewoon bij de katten laten? of is het dan verstandig om haar 's avonds weer mee terug te nemen naar de slaapkamer en haar daar te laten voor de avond?

En stel dat het niet lekker loopt, dat er echt wordt gevochten, moet ik haar dan weghalen en het een andere keer weer proberen, of moet ik haar juist laten lopen en er zoveel mogelijk op letten dat ze haar niet aanvallen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, je had het ook kunnen proberen...

Maar van gewoon in de slaapkamer te zijn gaan ze inderdaad geen nieuwe geur opnemen. Je moet geuren uitwisselen. Dus dekentjes wisselen, veel aaien onder de kin en bovenop haar kopje en dan de anderen aaien.
Dus echt actief mee bezig zijn.
Maar ik heb uit je verhalen ook niet de indruk dat er iemand zich druk maakt. Waarschijnlijk een beetje overbezorgd. ;-)

Ik heb dat ook wel een beetje hoor.
Ik had in jouw geval ook de kat niet gewoon in de woonkamer gezet, omdat je twee katten hebt die wat onzeker zijn. Of dat geef je toch aan, en je kent je katten toch het beste.
Er zijn inderdaad ook verhalen van eigen katten die onderling ruzie krijgen nadat er een nieuwe kat bij komt. En dat krijg je maar moeilijk terug recht...

Maar uiteindelijk kan je het nooit op voorhand plannen en moet je altijd naar de katten kijken. Ik had het hier ook uitstippeld, maar de katten beslisten anders (ik liet ze mogelijkheden maar ook de ruimte om zelf anders te beslissen). Kleintje kwam ook gewoon beneden zitten kijken naar de nieuwe (Luis) terwijl ze boven veilig was... Dat was dan ook maar zo...
Als je katten echt niet opkijken als je komt aaien nadat je Dizzie geaaid hebt, laat de deur dan maar gewoon open. Ze hebben ook al aan de deur gesnuffeld heb je gezegd, en Mystic heeft haar gezien. En toch gaat hij niet aan de slaapkamerdeur zitten wachten (zoals op een muis wachten), dus heeft hij er zich al bij neergelegd dat er iets nieuws in huis is.
Dan zijn ze vast wel klaar om kennis te maken.
Als je toch nog wil wachten, moet je zeker zoveel mogelijk uitwisselen, zodat ze elkaar niet vergeten.

Op je vorig berichtje: je mag ze nooit laten vechten. En dus zeker niet alleen laten.
Als het op deze manier niet lukt, en ze gaan vechten, zou ik een bench halen, want zal het op deze manier niet lukken vrees ik.
Maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Als je de indruk hebt dat ze gezelschap mist, gaat ze misschien wel juist beter eten als ze dat in gezelschap kan doen.
Of je ze 's nachts moet scheiden, valt nu nog niet te zeggen. Daarvoor moet je echt kijken hoe de katten reageren... Valt echt niet te voorspellen.
Het is altijd beter ze zoveel mogelijk bij elkaar te laten en niet op te splitsen, maar soms is het wel beter als er echt problemen zijn. Meestal is het beter niet.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 31 mei 2011 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

t is altijd moeilijk op afstand in te schatten..
k zou er zeker geen haast mee maken en haar zeer ruim apart laten wennen, ze krijgt de andere luchtjes toch wel binnen .. het is de bedoeling dat ze naar elkaar gaan ruiken en dat duurt een paar weken.. borstelen met dezelfde borstel als waar mee de andere worden geborsteld kan het proces helpen/versnellen.
je lijkt me een voorzichtige lieve poezenmamma die goed op haar dieren let.. missch als eerste introductie de rustigste erbij, dan kan ze daar mee vertrouwd raken en ik zou één voor één doen en niet de hele bups tegelijk, want daar kan ze niet tegenop..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie