Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Oh, ik weet niet waar ik dat geschreven heb dat ze op het einde zou zitten, maar dat bedoelde ik juist niet. Gisteren is ze begonnen met dit gedrag te vertonen. Nu ligt ze bijvoorbeeld ook weer over de grond te rollen en gek te miauwen.

Morgen zal ik in ieder geval bellen voor een echo! Al blijf ik het nog steeds raar vinden dat die DA haar geslachtsorganen de eerste keer niet kon vinden?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, omdat het vandaag al wat minder was dan gisteren.
Maar op 1 dag gaat het natuurlijk niet over, dat was ook niet zo goed nagedacht van mij :-P

Maar goed, beginstadium dus.
Ik hoop dat het asiel er een beetje in meegaat.

Ik snap ook echt niet dat ze die organen missen, en haar dan gewoon toeleggen. Ze moeten toch weten dat die er horen te zitten...
Je kan haar het beste laten castreren vlak nadat ze niet meer krols is. Haar eistokken zullen dan misschien nog wat groter zijn, maar het risico is al over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Klopt, inderdaad erg stom van ze. Omdat ze op straat gevonden is weten ze niets van haar achtergrond en namen aan dat ze misschien door haar vorige baasjes al geholpen zou zijn.
Ik vind het een beetje klinken als gemakzucht waar de kat nu de dupe van is.. anderzijds zullen ze hopelijk wel hun best gedaan hebben goed te zoeken? Ik las op internet ook dat er soms een stukje eileider achter kan blijven waardoor ze alsnog krols wordt. Misschien is dit het geval en hebben ze daar overheen gekeken? Ik weet verder niet of dit een "zwevend" stukje kan zijn of dat dat stukje nog vast hoort te zitten aan een baarmoeder (want die konden ze ook niet vinden bij haar).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, dat je een eierstok mist, kan ik eventueel nog snappen, maar een baarmoeder snap ik helemaal niets van!
Je gaat gewoon onder de blaas kijken en je ziet zo waar het naar buiten gaat, en dat moet je gewoon naar boven volgen. Ale, dat kan je toch niet missen?

Je bedoelt wss dat er een stukje eistok achterblijft? Want eileider geeft geen hormonen, dus worden ze toch niet krols van? Ale, dat zou ik toch denken. Ik weet eigenlijk niet juist hoe de cyclus bij poezen werkt en hoe de hormonen interageren.

En ik heb nog nooit geweten dat ze een poes open leggen om na te gaan of ze al geholpen is of niet. Allemaal heel erg vreemd! :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Ze hebben eerst haar buik geschoren om te kijken of ze littekens had van een eventuele vorige operatie. Toen ze niets konden vinden hebben ze haar geopereerd en niet aangetroffen..

Wat ik ook erg vreemd is dat ze 24 november 2010 binnen gekomen is in het asiel en ik heb haar op 24 januari meegenomen. Ik neem aan dat ze in die twee maanden tussentijd dan toch ook krols geworden moet zijn? Ik snap niet dat ze dat niet gemerkt hebben..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Poezen worden meestal niet krols in het najaar. Deze maanden zijn wel normaal.
Het hangt ook een beetje van de leeftijd af en het feit of ze zwanger worden of niet.

Ik vind het heel vreemd dat ze niets vinden maar ze wel al 3 jaar zou zijn.
Ofwel is ze inderdaad geholpen bij haar vorig baasje en is er iets achtergebleven waardoor ze nog krols wordt. Ofwel is ze al moeder geweest en daardoor nu pas terug krols, maar dan zou je verwachten dat ze het juist gemakkelijk terug zouden vinden.
En al 3, niet geholpen en nog niet moeder, dat is ook moeilijk natuurlijk... Of ze zou de pil gehad moeten hebben.
En het kan natuurlijk ook wel dat ze een afwijking heeft (dat gebeurt al eens natuurlijk), maar dan nog moet er iets gebeuren natuurlijk.
Maar goed, met speculeren kom je ook niet verder natuurlijk...

Ik denk dat ik het niet door dezelfde DA nog eens zou laten doen. Gewoon omdat ik niet inzie waarom ze deze keer wel iets zouden vinden dan.
Ik zou het niet meer vertrouwen.

Het is wel een prachtig poesje ;-)
Ik hoop dat ze snel van haar hormonen verlost geraakt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat ze drie jaar is en dat ze haar baarmoeder en eierstokken niet hebben kunnen vinden. Kan het soms zijn dat ze al gesteriliseerd (gecastreerd eigenlijk) is en dat er daarom niets meer te vinden was?

Wij hebben zoiets ook een keer meegemaakt. Onze Tabitha (geboren in 1989) werd in 1990 krols en direct daarna hebben we haar laten castreren. Ongeveer een jaar later werd ze tot onze grote verbazing opnieuw krols.
Terug naar de dierenarts en die heeft haar nogmaals opengemaakt, het arme dier. Toen bleek dat ze een heel klein stukje hadden laten zitten van de eierstokken en dat was weer gaan aangroeien (zei de da) en had er voor gezorgd dat ze naar een jaar weer krols werd, al kon ze niet meer zwanger worden. Excuses, excuses.
Tabitha is daarna gelukkig nooit meer krols geweest.

Omdat jouw kat milde verschijnselen van krolsheid heeft (was bij Tabitha ook zo), kan er natuurlijk zoiets aan de hand zijn. :cry:
Cerna

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Cerna »

Ik lees nu net dat ze eerst naar een litteken hebben gezocht (sorry, overheen gelezen). Nou zegt dat niet alles want onze da castreert via de flank en wanneer je dan de buik scheert, zie je dus ook geen litteken.
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Zoiets vermoed ik bij onze Poppy ook ja, dat er nog een stukje van de eierstok is achtergebleven. Ze heeft vannacht echt de hele nacht door lopen miauwen en weer twee keer in huis geplast. Ik hoop dat ze maandag iets kunnen vinden bij haar want ik vind het allemaal wel erg sneu!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Peet »

Ik zou gewoon naar mijn eigen da gaan. En zou het dan niet vergoed worden.. jammer. Zou ook geen vertrouwen meer hebben in de da van het asiel.
Zit zeker eerst aan een echo te denken.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Nyncke »

Een vriendin van me heeft een zwerfkatje, toen ze die wilde laten steriliseren ( op aanraden van dierenarts ) zagen ze geen lidteken maar dat kan dus heel netjes zijn "weggewerkt". Maar ze was al gesteriliseerd.
Bij 3 jaar moet je de organen wel kunnen zien zitten.

Weet wel van een hond waar ze een stukje eierleider of weefsel hadden achtergelaten waardoor ze steeds loops werd. Bij haar ( newfoundlander van 50 kilo ) was het al lastig terug te vinden.
Kan me dus voor stellen dat het bij een poes van iets minder dan 4 kilo heel erg moeilijk is.

Weet het niet of ik de da dan van een fout zou betichten.
Hoewel je van een asiel-da dat wel zou verwachten.

Maar bij de ene dierenarts voel je je meer begrepen dan bij de ander.
Gelukkig zijn we allemaal anders dus er is voor ieder wat wils, ook in dierenartsland.
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Omdat er misschien wel mensen benieuwd zijn naar hoe alles nu is afgelopen..
Afgelopen maandag heb ik haar toch bij dezelfde dierenarts weer laten steriliseren omdat ze (bij navraag) in de omgeving toch goed bekend stonden. Toen ik haar op mocht halen vertelde de assistente mij dat ALLES gewoon nog intact in haar buikje had gezeten. Ze kreeg medicijnen mee die ontstekingremmend zouden werken en tegen de pijn.
In principe doet ze het heel erg goed, ze speelde de dag erop alweer heel wild (wat natuurlijk eigenlijk niet mocht) en leek nergens last van te hebben. Het wondje op haar buik hou ik natuurlijk goed in de gaten maar dat ziet er volgens mij gewoon goed uit. Ik mocht na 10 dagen op nacontrole komen als dat gewenst was, maar dat lijkt me tot nu toe niet nodig. Toch denk ik niet dat ik ooit nog naar deze dierenarts terugga, ik vind het te vreemd dat hij de eerste keer gewoon haar organen heeft gemist en zij hier nu de dupe van is geworden door 2x in 2 maanden een operatie te moeten ondergaan.
Plaats reactie