Nachtelijk miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Ja Indy is ontzettend vooruit gegaan in die 2 maanden! Ik ben ontzettend trots op haar :smile: In het begin schoot ze al weg als je in haar buurt kwam of langs liep. Haar met rust laten maar wel vanaf de bank met d'r praten en haar naar bij toe laten komenvoor wat lekkers bij het aanrecht heeft zeker geholpen! Het is iets van de laatste week dat ik haar ook af en toe mag aaien; ook dan neemt ze zelf het initiatief.

Valeriaan heb ik vaker gebruikt en doe ik soms nog wel eens; dan gaat ze inderdaad uit haar dak. Puck reageert hier trouwens helemaal niet op. Waarschijnlijk door haar chronische niersziekte?

Ik merk dat ik naarmate ik haar beter leer kennen ik beter begrijp wat ze leuk vind. Ik heb alle doppen van mijn lege colaflessen ontdaan en hier vermaakt ze zich wel mee. Ik vroeg me af waar ze bleven maar heb ontdekt dat ze ze elke keer naar een schoen (die ik bij gebrek aan beter even als tijdelijke deurstopper gebruik) brengt en het ontzettend leuk lijkt te vinden om het ringetje dan weer uit die schoen te vissen :grin: Gekke kat!

Een leeg wc-rolletje afplakken met wat brokjes en gaatjes erin is ook succesvol; ze loopt dan lekker een tijdje te rommelen en maakt van die tevreden koergeluiden als ze er weer wat brokjes uit heeft gekregen.
Ze speelt ook steeds meer met Puck; achter elkaar aan rennen en elkaar besluipen is hun favo spelletje.

Het asiel zei trouwens dat ze geen schootkat is en altijd wel wat schuw zou blijven. Het eerste geloof ik wel maar het 2e niet. Ze heeft hier een rustig huisje en wordt nergens toe gedwongen. Langzaam komt er meer vertrouwen.

Puck is trouwens 8 mnden en een ontzettend sociale speel- en kroelkat. Als ze niet speelt ligt ze bij mij en ze achtervolgt me overal naartoe.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, dat klinkt mega goed! Ze amuseert zich wel! (en dat is toch het belangrijkste)
Wat fijn ook dat ze met Puck speelt! :-)
Ik ben al helemaal blij voor jou en Indy! Die twee schatjes hebben het prima getroffen bij jou!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen; Ik snap er niets van!

Bericht door Corrina »

Ik snap er echt niets meer van!
Sinds 2 weken is het nu echt een nachtelijk ritueel geworden.
Zodra ik naar bed ga staat Indy precies in de opening van de woonkamer deur, en als ik ongeveer 5 minuten in bed lig kan het miauwconcert beginnen. Puck gaat soms gelijk met mij; springt op m'n bed en gaat tevreden liggen knorren, en soms gaat ze eerst nog ff met Indy het huis onveilig maken. Bij de laatste situatie geeft Indy eerst geen kick, maar zodra puck er genoeg van heeft begint het mauwconcert weer. Puck negeert het gewoon.
Helaas wordt het negeren voor mij nu toch wat moeilijk. Begrijp me niet verkeerd maar na een uur lig ik toch wat geirriteerd en gefrustreerd in bed. Wat moet ik er nou aan doen??
Vannacht ging ik weer ff bij Indy kijken; opeens is ze heel aanhankelijk; mij en de deurposten kopjes geven en ze laat zich uitgebreid aaien. Je zou zeggen dat Indy gewoon aandacht wil, maar overdag moet ze daar juist heel weinig van hebben. Ik probeerde haar net nog rustig te benaderen en een aai te geven (was even een testje) maar dan trekt ze zich terug. Het gebeurd misschien 1x op een dag dat wanneer ik op mijn hurken ga zitten dan ze 2 tellen komt en ik haar een een aai kan geven. Ik dwing dit nooit af en laat het altijd aan haar zelf over..
Het nachtelijke gedrag en het miauwen snap ik dus echt niet.
Ik bestudeer mijn poezebeesten heel veel en had/heb toch wel het gevoel dat ik wel een beetje in de gaten heb wat hun karaktertjes zijn, maar ik tast nu dus letterlijk en figuurlijk in het duister...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Waarschijnlijk is ze gewoon te onzeker om een aai te komen vragen en durft ze niet bij je te slapen, maar is ze wel eenzaam...
Een persoonlijk dilemma bij haar dus.

Ik begrijp dat het moeilijk wordt voor jou om te negeren, maar ik denk dat het met de tijd, en het feit dat ze steeds zekerder wordt, wel over zal gaan. Zijn er mandjes in de slaapkamer? Zodat ze daar kan apart in gaan slapen, maar toch een beetje in de buurt zijn?
Helpt het niet als je zachtjes haar naam zegt? (dat hielp bij Cuzco de eerste nachten dat hij er was, en hij zijn moeder riep). Zodat ze weet dat je er bent...
Verder vrees ik dus dat geduld hebben en verder met haar werken zoals je nu aan het doen bent, de enige oplossingen zijn...
Kwaad worden werkt omgekeerd, maar dat zal je wel weten. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk wordt... Oordopjes? of helpt dat niet voldoende? Deur sluiten als ze begint? Dat is wel zielig, maar je moet toch ook kunnen slapen, en misschien houdt ze er dan na een tijdje wel mee op... Misschien gaat ze aan de deur krabben, dat kan ook. Dan kan je ze toch maar beter open laten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Dat is het gekke; ze slaapt al vanaf dag 2 op mijn bed, dus dat vindt ze niet eng. Ze wacht wel ff totdat i rustig lig en meestal gewoon op m'n voeteneind. Er staan ook mandjes maar ze kiest er dus zelf voor om op mijn bed te slapen. Na haar mauwconcert komt ze dus uiteindelijk wel naar mijn kamer...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Een ideetje wat misschen nergens op slaat, maar simpel te proberen: laat het licht in de woonkamer eens aan 's nachts.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Zo'n gek idee vind ik het niet. Ik had het wel al geprobeert met het ganglicht aan maar dat had geen effect.. Ik ga het gewoon proberen. En anders misschien dan toch maar allebei de katzels buiten mijn slaapkamer houden? Ik heb het gevoel dat Indy met Puck bij zich minder zal miauwen.. Al heb ik dan natuurlijk wel de kans dat Puck het miauwconcert gaat geven omdat ze m'n kamer in wil :lol:
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Aciren »

Hier thuis heeft jip ook van die Periodes van zeuren, krabben en miauwen bij de deur. Meestal begint ze om de 2 uur.
Ik snap dat je het negeren moeilijk vind! ik word er ook stapel gek van af en toe. Maar het is meestal z'n 2 keer per jaar en daarna gaat het goed. Gek beest :P

Misschien is dat bij jou ook wel het geval?
Het allebei uit de slaapkamer houden kan je proberen. You never know!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, Kleintje heeft ook 2 keer per jaar periodes dat ze het wat moeilijker heeft (wat prikkelbaarder en lastiger is). Ik denk dat het is dat ze nog steeds de kattenperiode aanvoelt (ze is maar op haar 3,5 jaar gesteriliseerd) want bij haar is het typisch rond februari en rond augustus...

Ik weet niet of het hier iets mee te maken had, maar de post van Aciren deed mij daaraan denken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Aciren »

Ja dat dacht ik ook altijd van jip moet ik toe geven!
Alleen heeft ze het nu al van ruim voor de kerst .. Ugh ik heb het zelf erger gemaakt omdat zodra ik 's nachts wakker word ik naar de wc moet :edoh:
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Ik heb Indy en Puck uit het asiel dus precies weet ik het niet. Indy is ruim 2 jaar en heeft 1 nestje gehad waar Puck het resultaat van is. Ze is dus daarna gesteriliseerd of misschien bij aankomst in het asiel.. Ik zal eens kijken of dat in de papieren kan terugvinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week helemaal ging twijfelen of ze uberhaupt wel gesteriliseerd was omdat ze opeens zo aanhankelijk was als ik 's nachts naar haar ging kijken en ze ook nog eens door haar pootjes ging toen ik haar bij haar staart aaide....Maargoed dat zal wel puur toeval zijn geweest... Je gaat je dingen in je hoofd halen omdat je zo graag een verklaring zou willen zien.
Verder vrees ik dat ik straks sowieso een krolse Puck erbij heb. Ze is 8 maanden maar kon met 6 maanden nog niet gesteriliseerd worden omdat ze zo klein was en daarbij ook verkouden was.
Nu is gebleken dat ze chronische niesziekte heeft. Haar gezondheid is niet goed genoeg om haar een inenting te geven of te steriliseren. Wanneer ze wel gezond genoeg zal zijn moet er ook een aantal weken tussen inenting en sterilisatie zitten. Ik gok dus dat het op zijn snelst op 1-jarige leeftijd zal zijn. Ik hoop dus dat de krolsheid nog even uit blijft want ik vrees dat ze net als haar moeder niet bepaald The Voice of Holland heeft...
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Aciren »

Jah ik zou even nalezen. je wil geen 2 krolse katten in huis die sterio aan het miauwen zijn.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Dat Indy gesteriliseerd is weet ik zeker hoor! Staat netjes in haar papieren (ik vroeg me alleen af wanneer). Asiels geven naar mijn weten geen volwassen ongesteriliseerde katten mee...
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Aciren »

Oh dan begreep ik het verkeerd sorry :D
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Je houdt ze toch beide binnen niet?
Dan zou ik toch eerder voor de sterilisatie eerst gaan (lijkt me dringender).
En als je laat enten, kan je het het beste met dode entstof laten doen (niet gewoon verzwakte zoals standaard), zodat er geen kans is dat ze het er terug van krijgt. Je moet ze niet meer belasten dan nodig natuurlijk.

Mijn Kleintje krijgt geen aanval van de enting, maar Wibi van Marjolein wel elke keer. Vandaar...

Als ze 8 maanden is, zal het inderdaad niet zo lang meer op zich laten wachten. Het is anders bij elke kat, maar het kattenseizoen is wel al begonnen... (volgende maand al de allereerste kittens en ze dragen 2 maanden...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie