Hoi Natasja
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik voor Vlekkie zou gaan. Omdat hij toch wat bang over komt, wegkruipt maar ook bang is op schoot bij de vrouw die hij kent..begrijp ik. Ik vraag me af in hoeverre hij de andere katten nadoet....Maar ik heb alleen mijn eigen katten als vergelijkingsmateriaal natuurlijk...
Ik heb Diesel en Muis gekregen bij 12 weken. De leeftijd van Vlekkie dus. Er waren 4 kittens in het nest. 1 was meteen een duidelijke nee. (op medelijden was hij meteen mee naar huis gegaan trouwens) Deze was duidelijk een stuk kleiner dan de rest en kroop constant weg onder een kast. Dan was er Diesel die het andere uiterste was. Hij was lekker aan het spelen, kwam nieuwsgierig snuffelen. En zat binnen de kortste keren ook nog eens op schoot te pitten.
Muis kwam wat minder stoer over. Maar was nog steeds actief en vond het ook heel oke om een tijdje op schoot te zitten.
Uiteindelijk is Diesel inderdaad stoer en Muis een ontzettende knuffelkat..naar mij toe. Muis kruipt meteen weg achter het gordijn als de deurbel gaat. En komt bij echt vreemde mensen voorlopig niet te voorschijn. Bij mensen die ze regelmatig ziet komt wat eerder dat koppie voorzichtig achter het gordijn vandaan.
Diesel daarentegen schiet meteen naar de deur bij de deurbel. Hij is er meestal eerder dan ik. Ik noem hem ook mijn hond
Vandaar ook dat ik me afvraag of ze elkaars gedrag nadoen. Mijn katten dus in ieder geval niet.
Interessante is ook nog trouwens, dat als je ervan uitgaan dat ze gedrag van elkaar kopieeren je terecht jezelf kan afvragen of 'nieuwe kat' inderdaad Dexter na gaat doen. Als je ervan uit gaat dat ze niet elkaars gedrag kopieeren dan kun je je afvragen of Vlekkie niet gewoon een schuw katje is.
En ik denk niet dat 'nieuw kat' het gedrag van Dexter na gaat doen.
Wat betreft bijten. Ik heb hier gewoon altijd mijn hand stil gehouden in het begin. Heel soms hapt Diesel nu nog weleens naar mijn hand (totaal niet hard, meer aaien met zijn tanden) als ik dan mijn hand stil houd dan is het net of hij denk: ' oeps ik liet me even gaan' stopt ook direct. Muis heeft nog nooit gehapt of wat dan ook, doet ze gewoon niet. (dus ook weer geen kopie)
Ook kun je jezelf afvragen hoe moeilijk of makkelijk je het jezelf wilt maken....Tijd voor een schuw katje...geweldig.... maar is dat nu waar je 'op zit te wachten'? Is dat nu handig? Ook een katje dat niet door de moeder is grootgebracht....is weer een extra risico factor.
In sommige dingen moet je gewoon een beetje 'egoistisch' zijn. Wat is nu voor jou (en dex!) handig?
Als ik naar mijn hart had gekeken had ik het schuwe kleine katje onder de kast meegenomen. En dan gedacht dat ik er met veel liefde wel zou komen (ahum)....Maar ik was ook maar beginnende kattenbezitter. En Diesel en Muis zochten net zo goed een plekje. Ik ben blij dat ik een beetje 'egoistisch' ben geweest en de katjes mee heb genomen die op mij het meest gezond (zowel lichamelijk als psychisch en sociaal) overkwamen.
(ahum behalve de oormijt, vlooien, wormen en halve niesziekte waren ze gezond

maar dat terzijde. gelukkig is het allemaal goed gekomen)
Maar ik denk dat dit voor jou NOG belangrijker is. Ga voor het beestje wat..vooral psychisch en sociaal het beste overkomt en ook de beste kansen maakt....