Kat wordt opeens dominant en vervelend

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

De dominante kat zal zich niet uiten door alles voor zich op te eisen zoals dat bij honden is. Hij zal er eerder voor zorgen dat er orde heerst en de lager geplaatsten alle ruimte geven... Een lager geplaatste zal echter eerder plaats ruimen aan het eten als de dominanten daarom zou vragen, maar het is niet gezegd dat deze dominante dat steeds doet... Als er echt wegjagen bij is, is er een probleem in de rangorde volgens mij. Als alles bepaald is heerst er rust en weet iedereen waar zijn plaats is zonder dat dat bevestigd moet worden (af toe wel nog eens natuurlijk).
Rangorde kan op elke plaats anders zijn, en op de ene plaats kan er meer onenigheid over zijn dan op een andere. Het hoeft niet anders te zijn, maar het kan! Zo kan een bepaalde kat een bepaalde kamer als zijn kamer zien en daar de baas zijn terwijl hij in de rest van het huis lager geplaatst is. Kan ook over een mandje of een speeltje gaan.
Een kat toont dominantie of onderdanigheid inderdaad anders dan je meestal zou verwachten. Zo is op de rug gaan liggen net geen teken van dominantie maar van 'stand the ground' omdat ze nog met de achterpoten uithalen in die houding. Maar zich plat tegen de grond duwen met de staart onder het lichaam is wel duidelijk een teken van angst en onderwerping. Meestal komt het niet zover, en is plaats ruimen en dus respect tonen voor de ander voldoende om aan te geven dat de kat met de lagere plaats genoegen neemt.

En over het feit dat poezen solitair zouden zijn of niet... dat ze dat zouden zijn is een opvatting die al lang voorbij gestreefd is. Ze leven van nature niet in groepen zoals honden in roedels en zijn dus minder sociaal dan honden. Maar ze leven van nature in ijle groepen. Zo leven katten in overlappende territoria en kennen elkaar, kunnen samen optrekken of slapen, maar gaan meestal alleen op jacht en zo. Ze zijn dus meer eenzaten binnen een groepsterritorium. Moesten katten geen groepsdieren zijn zouden ze geen kopjes geven, want dat is net om aan te duiden dat je bij de groep hoort. Zo creëren ze een groepsgeur en kunnen snel weten of een individu bij de groep hoort of een indringer is die snel verjagen moet worden. Vandaar het geur uitwisselen van onder de kin bij een introductie.
Poezen die zwanger zijn zullen de rust opzoeken en andere katten vermijden omdat dat gevaar zou kunnen opleveren voor haar kittens (infanticide bij leeuwen, ik weet niet of dat bij katten voorkomt... ) of omdat ze het terrein nodig heeft om voldoende voedsel te verzamelen, daarom gaan poezen van nature uit iets moeilijker met soortgenoten dan katers (is mij theorietje). Broertjes uit eenzelfde nest zullen vaak samen blijven optrekken en de dominantste mag dan de krolse poezen die ze kunnen veroveren dekken (of toch minstens als eerste). Daarom gaan katers van nature uit goed samen in groepen en geraken ze vaak erg aan elkaar gehecht.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door jvrees »

bedankt voor jullie reacties, ik probeer me zo min mogelijk met ze te bemoeien, en ik heb ze van de week een paar keer uitgelaten, dan loop ik gewoon een rondje door de wijk en dan lopen ze dat hele stuk zo achter me aan, dat lijken ze altijd erg leuk te vinden.
Deze week waren ze wel wat rustiger.

Soms heb ik inderdaad wel het idee dat ze wat verveelt kunnen zijn, maar veel spelen willen ze toch niet echt, alleen dat rondje om vinden ze mooi, buiten zijn ze ook veel anders en zitten ze elkaar op te wachten om dan die ander te laten schrikken...

Ik kreeg wel een beetje het idee dat de kater de laatste tijd een beetje jaloers was ofzo, terwijl we ze allebei wel evenveel aandacht geven. alleen de poes kan ik ook oppakken, maar dat wil de kater gewoon niet, ze krijgen wel allebei evenveel aaitjes.

ik ga me gewoon niet meer met ze bemoeien als ze onderling bezig zijn, en weer wat vaker een wandeling met ze maken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

Dat wegkruipen om elkaar te laten schrikken is wel goed hoor! ( ik weet niet of je dat door had;...)
Ze kunnen het blijven doen, steeds opnieuw, terwijl de verrastte ook heel goed weet waar de ander zit.
Dit is gewoon leuk tikkertje spelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie