Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Lisetjuh
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2010 15:47

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Lisetjuh »

Hallo,

Ik heb hier sinds bijna 2 weken 2 kater-kittens rondlopen, mijn 2 poezenzusjes van bijna 2 vinden dit absoluut niet leuk. De 2 zusjes gaan veel naar buiten maar vonden het heerlijk om 's avonds lekker bij mij op de bank te kruipen, vanaf de komst van de kittens is dit voorbij. Lilly & Bo leven nu buiten, ze komen alleen nog maar binnen om te eten. Ik vind dit echt niet leuk en voel me vooral ook erg schuldig tegenover de dames. Uit bovenstaande reacties begrijp ik dus dat ik ze zowieso gewoon een tijdje gezamelijk binnen moet houden, helaas is dit erg lastig, want bij het openen van de voordeur ben ik er al 1 kwijt... de kids lopen hier ook in en uit met buiten spelen.... Ik dacht dat bij katten, kittens standaard geaccepteerd worden door oudere katten... net als bij honden & puppy's.... Is dit niet zo?

Groetjes Lisette
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door castratenkoor »

Ook bij kittens is er echt wel introductie nodig. De ene kat is daar moeilijker in dan de andere.
Succes met het wennen aan elkaar. Ik hoop dat je de kittens pas loslaat als ze gecastreerd zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Zaniematsu »

Hallo,
Katten zijn territoriale dieren.
Bij een territoriaal dier kán je niet zomaar verwachten dat hij / zij het leuk vind als er een soort genoot midden in zijn veilige territorium gezet wordt. Waarom verwacht wij dat dit zonder problemen gaat?
Je zet zelf ook je voordeur niet open zodat iedereen zomaar bij je in huis kan komen wonen, in je bed kan gaan liggen, in je koelkast kan duiken en in je pannen staat te roeren en eten.
Maar we verwachten van onze katten wel dat dit zonder problemen gaat?

Zijn woonomgeving zou er een moeten zijn die veilig is. Niet één waar je zomaar een vreemdeling binnen kan wandelen, en waar je dan nog mee opgesloten wordt óók!!

Er zijn introductie adviezen voor katten, maar die kosten wel wat tijd en geduld.
Het tempo van de kat is vele malen langzamer dan onze gehaaste "we willen een leuk maatje erbij voor onze lieve poekie"

Bekijk het vanuit het oogpunt van de kat en je zult het zeker anders aanpakken.
Hier een link met een duidelijke omschrijving over een geleidelijke introductie :
http://www.bfrap.nl/bewustwording%20de%20kat.html#kat1
en meer
http://www.uwhondenkat.nl/katten/index.php?nieuws=737

succes
Plaats reactie