Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
joja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2010 11:02

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door joja »

Hallo allemal,
onze kater is inderdaad nog heel jong, en die vertoond wel ernstig progressief beeld qua verkleuring, voor de zomer was het wat duidelijker dat ie witter werd en nu na de zomer is er echt al heel veel verkleuring..en hij was geheel zwart kitten met 4 mnd, mss 1 wit haartje maar verder echt niet.

Met een half jr vond ik m nogal hard en diep hoesten en DA heeft m toen injectie gegeven voor allergie als "test" om diagnose te bepalen, en omdat dat direct goed werkte is dan de conclusie dat ie een allergie heeft. Waarvoor onduidelijk; voeding (wij geven echt goed hoogwaardig voer) of stof(pollen), kan eigenlijk vanalles kan zijn. De tabletjes geef ik alleen als het hoesten de kop opsteekt, werken super, na 2 dagen is het voor weken weg.
Finn heeft verder totaal geen klachten, behalve dan die droge, dikkere kussentjes (inderdaad zijn ze zwart bij een zwarte kat, en rood bij een rode kat ec. haha).
Helaas heb ik wel eens vaker onze DA gebeld met een vraag, en krijg ALTIJD te horen, kom maar naar spreekuur, we moeten m echt eerst dan zien (kassa). Vitigilio (M. Jacksonziekte) had ik ook al bedacht, dat lijkt ook qua beeld op die paarden die het pigment absorberen. Ik ga eerst nu eens de fokker contacten, eens horen of er uit die hoek meer te vernemen is. Ik laat daarna weer wat weten. groetjes! J.
een kat heeft geen baas maar personeel
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door loek »

Hallo Joja,
En de fokker al gesproken?

Als daar niets uitkomt zou ik wel naar de da gaan hoor. Tenzij je er helemaal gerust op bent dat er niets anders aan de hand is behalve de verkleuring. Ondanks dat zou ik het persoonlijk alsnog door een deskundig oog (da) willen laten beoordelen.

Als je het gevoel hebt (en duidelijke redenen hebt om dat te denken) dat je da je alleen maar langs laat komen om het geld dan zou je kunnen overwegen om een andere da te nemen. Want dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik heb dat gevoel iniedergeval nooit bij mijn da. Hij heeft dan ook al regelmatig niets in rekening gebracht als hij vond dat ik voor de zekerheid langs moest komen en er bleek niets aan de hand. (en dan dus geen dure onderzoeken gehad he...zo ver gaat hij ook weer niet om dat gratis te doen) Misschien is dat wel het andere uiterste...maar ik denk weleens dat er soms iets te snel wordt geroepen dat dierenartsen op geld uit zijn. Terwijl er genoeg dierenartsen zijn die het ook echt wel om het welzijn van je diertje te doen is. En nogmaals als je goed redenen hebt om te denken/ weten dat dit bij jou da niet het geval is dan zou ik overwegen om naar een andere te gaan.

(een verzekering is ook idee.....vooral nu er op papier nog niets aan de hand is met hem...)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door Cari »

Wat je ook nog kan doen is 2 foto's naar een da mailen, van hoe hij eerst was en hoe hij nu is.
Mailen kost niets ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door Adriana »

ja of universiteit Utrecht want het is vast een interessant geval...
http://www.uu.nl/NL/faculteiten/diergen ... fault.aspx
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
joja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2010 11:02

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door joja »

hai, ik heb de fokker getracht te bellen + gemaild (met foto). Nog geen reactie gehad helaas, mss zijn ze (nog) op vakantie. Helaas is onze Da inderdaad naar mijn idee (en dat van anderen, iedereen klaagt daar) erg uit op de centen, vroeger was dat nooit zo, maar inmiddels andere eigenaar + de boel gerenoveerd dus iedere euro is welkom lijkt wel. Ik krijg ok nooit mee een receptje mee bij de balie zonder kat, daar beginnen ze niet meer aan, terwijl dat voorheen wel kon. Tja en niets in rekening brengen als ze niks vinden, nou dat moet ik daar nog gaan meemaken haha. Ik ben al eerder naar een andere wijk verderop gegaan ivm sterilisatie, scheelde me E45 , hij is ook veearts, mss dat ik hem wel benader.. Utrecht is ook een idee, die ga ik ook mailen met foto's erbij. groetjes, J.

EDIT:
Net korte reactie vd fokker van hun vakantieadres; de zwarte papa van onze heeft het niet, ze herkent het niet maar gaat wel verder informeren als ze trg is van vakantie, pas september helaas, dus ik moet even geduld hebben. Ik hoop dat ze info vh zwarte zusje kan verkrijgen, of ie hetzelfde wellicht heeft. verder mailtje gstrd naar secretariaat dierenfact. Utrecht, ben benwd of ze genegen zijn te reageren, want ook op de site staat dat ze dieren moeten zien, nou ja, wie weet zijn ze toch geintresseerd.. wordt vervolgd..
een kat heeft geen baas maar personeel
Sylcats
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2010 15:52

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door Sylcats »

Hoi Joja, bij toeval kwam ik hier terecht en zag jouw berichtjes over de voetzooltjes van jouw katje (sorry, ik kon niet zo snel de naam vinden).

Net zoals mijn Justin, heeft jouw katje plasmacellulaire pododermatitis.

Pootje Justin (als het lukt):

Nou dit lukt me dus niet :icon_shifty: . Kan iemand mij uitleggen hoe ik hier een foto kan uploaden?

Ik heb er in februari ab voor gekregen (alternatief was prednison, maar ik heb al 3 suikerkatten gehad, nu nog 1 ex-suikerkatje), dus op pred sta ik niet zo te springen.
De ab zou ook langduring (6 weken) gegeven moeten worden.
Op internet kun je er meer van vinden, alhoewel je meestal foto's ziet, die er anders uitzien (meer open en ontstoken).

Mijn Justin heeft er geen last van (springt, rent e.d.) dus ik heb de ab niet gegeven (dat hoeft niet als ie er geen last van heeft, en als het niet erger wordt).

Heel langzaam worden z'n pootjes beter. De voorpootjes zijn bijna weer normaal, maar nog wat zachter dan bij de andere katjes.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Sylvia (met 8 katjes)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door loek »

En joja, al wat wijzer geworden? Ik ben beneiuwd!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
joja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2010 11:02

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door joja »

Nee nog niet jammer genoeg, ik hoop ergens deze wk vd fokker iets te horen, dan zijn ze trg van vakantie. Vanuit Utrecht niets gehoord.

Helaas heeft 1 vd andere katten hier ook ineens nu dikke voetzooltjes, zij is (1 jarige) dochter vd verkleurdende kater Finn (mss erfelijk iets?). Verder is ze er ook geheel niet ziek bij. Ik denk dat het iets bacterieels is vwb de pootjes, ze delen ook de kattenbakken natuurlijk, of mss last vh kattegrint ofzo. Poesje moet binnenkort eens gesteriliseerd, dus dan komen de pootjes wel ad orde bij DA, mss dat een AB kuur dan daarvoor de oplossing is. Kater Finn verkleurd nog altijd vrolijk verder naar wit, het wordt alleen maar erger eigenlijk..blijf het vreemd fenomeen vinden..
een kat heeft geen baas maar personeel
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door loek »

Wat zij de da dan over de pootjes van je kater? Of heeft hij dat ook pas sinds kort? Goed idee om het bij de dochter iniedergeval (ook?) na te laten kijken.

Als je meer weet hoor ik het graag..ben nog steeds benieuwd...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Jaggerleeuw
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2010 09:27

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door Jaggerleeuw »

Hoi Joja, ... ik heb ook een hele zwarte kater, met wat hele kleine plukjes wit onder zijn kinnetje , maar die van mij kreeg eerst een ontstoken neus ( dit verhaal is op het forum te lezen ) en met antibiotica heel veel minder geworden. Nu op dit moment is de neus voor de helft ook WIT... en zal zo blijven denk ik ( ik ben wezen googelen en je zou eens moeten kijken bij ) vitiligo kat en Leukoderma kat,,, daar staan 2 katten die net als die van jou ( zwart zijn en ) spontaan wit worden !!! is niet gevaarlijk kan geen kwaad. Jammer dat ik niet weet hoe ik zelf een foto kan bijvoegen anders zou ik een foto van mijn kat met halve witte neus kunnen laten zien. Nou succes ermee
gr Karin
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte OK kater wordt spontaan wit?

Bericht door castratenkoor »

Je reageert op iets van anderhalf jaar oud. Ik denk niet dat die persoon nog actief is.
Een wit geworden neus na een ontsteking is heel wat anders dan het wit worden van zwarte vacht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie