Moeilijke eters

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
ayla
Tijger
Tijger

Re: Moeilijke eters

Bericht door ayla »

als je nog tips wilt kunt je altijd pb'tje sturen. gisteravond hadden ze om 23.00 nog brokjes :) vooruitgang!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Thx Ayla! :D Dat is een grote vooruitgang inderdaad! X
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Denk dat het per voersoort verschilt. Hier krijgen ze dan volgens mij heel veel...ik kieper het blikvoer wat ik geef (Carny van Animonda) altijd om in een bakje en verdeel het denkbeeldig in vieren. Dean krijgt een kwart per keer (100 gram dus) en Wibi 1/8 (50 gram) en dan haal ik er bij Dean nog een klein beetje af en doe dat bij Wibi. Dean is normaal formaat, Wibi redelijk klein en hij moet nog wat aankomen. Heel af en toe als het per ongeluk wat minder lijkt doe ik er wat brokjes doorheen
De gewichten van je katten lijken me normaal Roland. Het kan zijn dat Indy gewoon wat minder nodig heeft. Zolang ze geen zieke indruk maakt zou ik me niet zoveel zorgen maken, tenzij haar gewicht echt duidelijk naar beneden gaat kelderen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gisterenochtend wilde hij (het is een hij ;-)) weer helemaal niks (6e dag slecht eten) en bij zijn 2e voeding maar 4 gram droogvoer. Hij was al een ons kwijt in de laatste 2 dagen, dus om het verder niet te laten escaleren (want op een gegeven moment eet-ie dan gewoon niks meer, omdat ie misselijk wordt van de lege maag en daardoor geen trek heeft, een soort vicieuze cirkel) heb ik hem gistermiddag 1 x 20 ml dwangvoeding in zijn bekje gespoten. Het is een vechter dus het ging er moeilijk in, maar ik ben ook een vechter dus toen had hij in ieder geval wat Hills a/d naar binnen.

Annemieke is vanaf haar werk bij de DA langsgegaan en had 6 ml Dexamethason meegekregen (1 ml p/d oraal). Zij was nog niet thuis toen de katten de 3e voeding kregen en Indy kon niet wachten en at in 1x zijn bakje leeg !?!? Tot nu toe eet ie weer normaal. Blijkbaar heb ik iets geactiveerd door hem 1 dwangvoeding te geven. De Dexamethason dus voor niets in huis gehaald, maar liever zo dan met medicijnen ;-)

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat die Dexamethasonvloeistof zowel oraal als geinjecteerd gegeven kan worden. Daar had ik nog niet van gehoord.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Sorry Roland, hij ;-)
Hopen dat hij zelf blijft eten! Las inderdaad het topic over de dexamethason. Zou er wel mee oppassen en het als aller-allerlaatste redmiddel en dan nog zo min mogelijk gebruiken. De bijwerking van dex is meer gaan eten, maar het kan ook andere nare bijwerkingen hebben, en je moet er 100%, of eigenlijk 200%, zeker van zijn dat Indy nergens afwijkingen heeft, met name aan hart en nieren en suikerziektevrij.
Ik weet nog dat een klant van ons in de praktijk (en toevallig een bekende van mij) dit voor haar hond wilde hebben en er zelf mee aankwam, het zou niet eens in de dierenarts op zijn gekomen om dexamethason aan de hond te geven om de hond weer te laten eten.
Het nadeel van dit medicijn is gewoon dat het 1) hier niet voor bedoelt is en 2) ook andere, nare bijwerkingen heeft.
Ik snap dat je op een gegeven moment moedeloos wordt, zou ik zelf ook worden als je kat als binnenste buiten is gekeerd en miss zou ik dan ook wel zover komen om over dex geven te gaan denken. Maar zou het eerst nog vaker proberen met die dwangvoeding als dat deze keer werkte, voor julie drastische maatregelen als dexamethason geven gaan nemen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Roland, gelukkig dat hij weer eet, toch wel vreemd dat hij stopte, hou het in de gaten.
Peter heb ik ook een behoorlijke tijd met AD op de poot gehouden, hij eet nu weer zijn dikke porties carnibest. AD kan wat dat betreft een wondermiddel zijn.
Dexamethason zegt me niets, zal me inlezen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Iets te vroeg gejuicht :???: Om 17.00 uur en vanavond om 23.00 uur wilde hij weer geen brokjes eten. Ik heb nu meteen een spuit Recovery Diet ingegeven zodat hij wel aan de dagelijkse hoeveelheid zit (Recovery Diet is zeg maar Hill's a/d maar dan van Royal Canin). Hopelijk wil hij morgenochtend weer gewoon brokjes (het is zo'n moeilijke, he?).

Dexamethason wil ik eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen en hem weer in het ritme brengen met de Recovery. Overigens ben ik nog steeds benieuwd in hoeverre Recovery in verhouding staat tot bijv. RC droogvoer. Want op die blikken zou hij 2 kuipjes per dag (200 gr) moeten hebben, maar dat is toch veel te veel. Normaal eet hij 45 gr. droogvoer.

Ik ben benieuwd of bijv. 20 gr. droogvoer overeenkomt met 20 gr. Recovery. Ik heb zitten mailen met Royal Canin maar zelfs zij kunnen het niet zeggen, al zijn het notabene hun eigen producten. Ze komen niet verder dan te zeggen dat een kat van 5 kg max. 190 gr. mag en minimaal 133 gr. per dag moet binnenkrijgen.

De PDF van dat voer staat HIER.

Hebben jullie een idee over de verhoudingen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Kattenbella
Tijger
Tijger

Roland,

Eet hij de AD ook zonder spuitje? Peter heb ik een tijd AD verdund gegeven, omdat hij echt een klap had gekregen na zijn operatie.
Mijn dierenarts raadde aan toch zijn andere voer te proberen. Ik verwende hem ;-)

Is er niet een tussenweg, misschien natvoer van RC?
In ieder geval proberen hem zelf te laten eten, anders zou ik toch kijken wat er aan de hand is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ow, ik had net vóór jou gepost ;-)

Nee, helaas eet hij helemaal geen natvoer uit zichzelf, alleen droogvoer. Een poosje terug had hij hetzelfde gedoe en toen hebben we hem na laten kijken. Daar kwam niks uit. Hij heeft dat moeilijke eten eens in de zoveel tijd en het lijkt meer psychisch dan een lichamelijk probleem. Meestal duurt het een week of iets langer en dan eet hij plotseling weer normaal. Echt geen peil op te trekken.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Ik denk er vannacht met je over na. Ken dit niet van die gekken hier. Je hebt hem wel eerst die ik noem het AD voor zijn neus gezet en toen pas ingegeven. Wel maf. Wat zit hem dwars? Beetje anorexianeigingen.
Ik blijf met je meedenken.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik denk dat ik het ook een beetje aan mezelf te danken heb :ewall: Omdat ze met z'n vieren zijn, halen we de bakjes standaard weg als ze klaar zijn. Heel vaak eet hij bijv. zijn brokjes niet in 1 keer op, maar ipv te wachten tot de volgende voeding (ze krijgen al 4x per dag), komt ie naar de keuken als ik die toevallig inloop en gaan dan tegen mijn benen opstaan :verliefd: Ik, sukkel, pak dan meteen zijn bakje en zet dat voor hem neer. Meestal eet hij dat weer wat brokjes om vervolgens weer weg te lopen. Een uur later flikt-ie dat weer :pdtyaya:

Tja, en als de prins dat dan eenmaal gewend is, dan voelt ie ook geen drang om zijn bakje in 1 x leeg te eten, want het personeel staat toch altijd klaar met het voerbakje :popcorn:

Misschien moet ik het eens proberen vol te houden tot de volgende voeding en anders tot die daarop, maar ja... :poo:
Kattenbella
Tijger
Tijger

:lol: Ik geef hem ook wel een beetje gelijk! Ik hoef mijn eten ook niet ineens.
Ik herken dit gedrag bij kleine Cyp hier. Ik heb altijd een bakje carnibest voor haar staan die ze in de bijkeuken krijgt. Ik breek mijn nek soms bijna over haar.
Indy wil dus wel eten, maar stukje bij beetje. Gewoon mee doorgaan hoor, verwennen is niet erg ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

k heb de topic niet helemaal teruggelezen dus als ik iets over het hoofd heb gezien, sorry..

we hebben hier in MoMo een voerweigeraar/aandachtsjunk en omdat er hier ook nog nierfalen bijzit, zijn al te drastische maatregelen uit den boze.
hoe meer ik aandring dat hij eet, hij vaker hij weigert. oh ja, de aaien en borstelbeurt wil-ie wel en daarna met zijn kont naar zijn eten zitten, weglopen en mij aankijken.

we hebben hier een paar trucs: hij krijgt per keer maar een heel klein beetje op een heel klein schoteltje en dat werkt beter dan grote schotel en flinke hoeveelheid.
en ja dat is bewerkelijk, dan moet je dat vaker herhalen dan 1/2 maal per etmaal.

vaak is het zo dat hij zijn nierbroks niet in de kamer eet maar als ik ze mee naar bed neem en onder een washandje leg, dan worden ze bijna onmiddellijk opgegraven en met smaak opgegeten, diezelfde nierbrokjes. hij slaapt naast me op bed dus dat is makkelijk. of ik leg er een paar op de muismat en die zijn dan ook veel lekkerder. hij eet de hele dag door kleine beetjes, soort van scharrelkat..

toen het laatst met die warmte zeer mis was heb ik mirtazapine meegekregen, dat is in de plaats gekomen van periactin, dat niet meer leverbaar is. http://www.exmedica.nl/geneesmiddel/mirtazapine komt uit de humane hoek en er staan meer bijwerkingen vermeld dan bij periactin, wat niet wil zeggen dat er ook meer bijwerkingen zijn.
hier werkte het een halve week (!) in minder dan de helft van de voorgeschreven dierenartsdosering, want die vind ik heel veel te hoog.
ook een kleine speldenknop, een flintertje dus is meer dan voldoende om de eetlust bij Mo te activeren en ja, er staat een waarschuwing voor nierschade maar in dit geval is zo lang niet eten ook erg schadelijk.

en dan nog iets over het voer zelf, het ene batchnummer van hetzelfde voer is het andere niet, daar kunnen geweldige smaakverschillen inzitten en het vet in te lang te warm bewaarde brokjes wordt ranzig en dan kun je het ook vergeten.
ik koop om die reden geen grote hoeveelheden meer en sommige soorten nierbroks liggen bij mij in de groentela van de koelkast.

ik weet dat het bij jullie niet over nierkatten gaat maar missch zit er iets bruikbaars tussen.
en een niet etende kat gaat behoorlijk op je zenuwen werken, zeker als-ie ook nog afvalt....
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zal eens kijken naar dat mirtazapine. Maar wat bedoel je, dat het maar een halve week werkt of dat het binnen een halve week werkt? Die Dexamethason durf ik eigenlijk niet te geven, zulke rare dingen die ik erover lees. Afvallen doet-ie (nog) niet, maar dat komt omdat ik hem op gewicht hou met de voedingsspuitjes (tot nu toe in totaal pas 3 spuitjes gegeven).

Ja, ik merk ook bij Indy dat het allemaal heel nauw luistert. Vanmorgen om half 7 at-ie gewoon bijna zijn bakje leeg en daarnet om 11 uur weer niks, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat hij samen met Storm (de leider) in de huiskamer eet en de twee witjes eten dan in de keuken. Dat is zo in de loop der tijd gegroeid, die verdeling.

Storm kwam niet naar zijn bakje en ik zie Indy dan afwachten wat Storm doet. Meestal als Storm onverstoord begint te eten, dan doet Indy dat ook, maar daarnet liep Storm weer van zijn bakje weg (ook zo snel afgeleid als hij wat hoort), dus Indy ging ook niet eten.

Wat dat betreft zijn het net pinguins, als de een naar links gaat dan de ander ook. En Indy is zeer aanhankelijk bij Storm, een soort vis die de hele tijd onder een haai zwemt, zeg maar :-)
Adriana

Bericht door Adriana »

overdag eet Enzo bijna niet, die bunkert alleen in de schemering maal twee. en 's nachts.
Mo scharrelt de hele dag door met kleine beetjes, liefst en vooral als ik het niet zie..

ik heb minder dan de helft van de door de da voorgeschreven dosering gegeven en hier werkte het op die kattenkabouterhoeveelheid zeker een halve week lang ..
vandaar dat ik als het weer nodig zou zijn op een kleine speldenknop ga zitten, voorzichtig vergruizen en dan met pincet een flinter opvissen.. en dan in stukje easypill of vitakraft of in de capsule mee met het andere medicijn, maar liever geef ik het apart omdat ik niet weet of en welke combinatie-reacties het kan geven..

en hier is vooral Enzo onmiddellijk afgeleid, die voelt zich niet veilig als hij eet en ik denk dan 'garagegedrag' en verleden/trauma van vechten om voedsel..
Plaats reactie