Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden? LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
waar ik nog aan gedacht heb is paar dagen voor de introductie een feliway verstuiver in de ruimte waar ze het meeste zijn.
en wat missch ook iets is dat is de truc met het wattenschijfje.
als je het kitten gaat bewonderen, neem een wattenschijf mee en wrijf dat zachtjes over de kop tussen de oortjes en bij de snorren van het kitten.
paar keer voorzichtig doen en in plastic zakje. zorg dat je handen goed naar het kitten ruiken en dan zonder handen te wassen en zo min mogelijk aanraken naar huis en beetje wapperen voor Tama. kijk hoe ze reageert en maak dan het plastic zakje open en laat haar aan het wattenschijfje snuffelen en kijk dat eens welke gedrag ze vertoont.
goed op oortjes en snorren letten en of ze kop in de lucht steekt om te gaan zoeken en bij wijze van spreken achteruit deinst..
Dinie en Cari en alle anderen zullen ook wel naar je introductieplan kijken, lijkt me voorzichtig en in de basis goed plan.
staat geen tijdslimiet bij, houd elkaar bij de les en kijk uit voor de 'boiling frog'
Goed plan, de Feliway verstuiver! Ik zal morgen even een navulverpakking halen! We hebben het namelijk ook al eerder gebruikt en leek wel wat rust in de tent te brengen.
De truc met het wattenschijfje kende ik nog niet, dus dat gaan we ook zeker uitproberen! Bedankt!
De tijdslimiet voor de introductie is lastig aan te geven. Volgens mij moeten we goed op de reacties van de katten letten. Beetje hetzelfde als op de reactie letten bij het wattenschijfje. Reageren ze rustig en goed, dan kan de volgende stap beginnen. Reageren ze afwachtend, defensief of aanvallend, dan in dezelfde stap blijven hangen, of misschien zelfs weer een stapje terug doen. Het is dus puur afhankelijk van de reactie van beide katten.
maar als je iets graag wilt en je hebt voor jezelf geen harde voorwaarden en een soort van tijdpad afgesproken, dan ben je geneigd gaandeweg veel meer te accepteren en vergoeilijken (en voor ik het wist zat ik 10 jaar lang met een stel opgescheept dat elkaar eigenlijk niet pruimde, omdat ik mijn grenzen steeds naar beneden bijstelde en een heleboel onmin niet wilde zien...
Mies heeft 3 weken gekregen en toen hadden we alle varianten beproefd en ik had met mezelf afgesproken niet het pappen/nathouden-traject in te gaan maar rigoureus te beslissen..)
Zo bedoel je dat. Dan is de tijdslimiet zon maand of 3. Beetje zoals de situatie hiervoor met Nala. De poezen wel de tijd geven om te wennen, maar wat niet gaat, gaat niet. Op een gegeven ogenblik vind ik het dan zelf ook niet goed meer voor de katten. Vond Nala echt een schat van een poezebeest, maar het was voor haar niet goed om te blijven, hoe lief ik haar ook vond.
Mocht Tama overigens echt heel gemeen en kattig worden dan kan het herplaatsen zelfs sneller gaan, ivm het terroriseren van een kitten, wat niet de bedoeling is. Het beestje moet geen trauma overhouden.
Ik ben niet zo erg thuis in rassen, maar begrijp Adriana's twijfels wat betreft het percentage Rus. Het laatste wat je bij Tama moet zetten is een gevoelig zieltje. Oosterse kortharen zijn over het algemeen zeer extraverte en aandacht eisende katten, die ook redelijk druk kunnen zijn. Zal Tama dat leuk vinden? En ben jij bestand tegen het gemauw ?! Ik denk dat je gelijk hebt dat de match mislukt is, doordat Tama en Lara teveel 'hetzelfde' waren en ik sluit een goede match met een 2e kat zeker niet uit. Wat ik van jouw verhaal begrijp is dat Tama zich voornamelijk bedreigd voelde en dan is het accepteren van een kitten makkelijker dan van een oudere poes. Ik zou je wel willen aanraden om een katertje te nemen en die dan al heel vroeg te laten castreren (dus voordat zijn hormoontjes gaan opspelen). Voor zover mijn rassenkennis reikt, zou ik eerder aan een maine coon denken of nog een Britje. Of natuurlijk de gewone EK . Geen oosters type dus.
Wat betreft je introductieplannen: lijkt me niet verkeerd.
Zelf zou ik de kleine gelijk in een bench in de woonkamer zetten met zo'n klein krabpaaltje erin, waarin hij zich ook verstoppen kan. Dan is hij lekker bij jullie en kunnen Tama en hij sneller aan elkaar wennen, zonder dat het gevaar oplevert. Af en toe even lekker laten rennen zonder Tama erbij (in kamer of keuken, maakt niet uit). Tama kan dan zijn 'spoor' volgen en wennen aan zijn geur overal en de kleine kan in alle rust verstopplekjes vinden, voor het geval dat...
"No sound more comforting than the purring of a cat"
Wij hebben de blauwe rus uitgekozen omdat het gewoon een enorm mooi ras lijkt. Natuurlijk ook wel het gedrag bekeken, maar in de boeken die wij hebben, staat weinig over de enorme gevoeligheid enz. Gelukkig lopen hier op het forum mensen rond die ook persoonlijk ervaring hebben met dit ras (want volgens mij heb ik nog nooit een blauwe rus in het echt gezien..wel ras oosterse kortharen..en dat waren de meest relaxte beestjes ooit).
In ieder geval: we hebben het kitten-kijken van vanavond afgezegd....
zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 33&start=0
We weten niet precies wat er met Tama aan de hand is, dus lijkt het ons handig om daar eerst naar te kijken.
wij hebben er drie en in de situatie die jullie schetsen zie ik ze (een rus dus) denk ik niet tot hun recht komen. en heel verstandig om nog eens rustig na te denken over de hele situatie en de kittenafspraak maar even af te zeggen..
Het is misschien snel..maar nu Tama duidelijk weer op haar gemak was (ze zit meer op schoot dan ooit) hebben we toch een kitten gehaald. We volgen nu een andere introductie en hopen dat het hier beter gaat lopen. Mocht dit niet lukken - dan stoppen we ook permanent met een vriendje/vriendinnetje voor Tama te zoeken.
Het is een poesje van 14 weken geworden, waar we nog geen naam aan gegeven hebben. We twijfelen nog over de naam: Pixel, Sushi, Kiro, Skittle, Midori (met klemtoon op de laatste i), Kiwi... We hebben haar opgehaald vlak bij Amsterdam, en daar was ze tussen 7 andere katten wel lekker rustig, beetje kat uit de boom kijken. Ook heeft ze even laten zien hoe speels ze is door een laserpointer érg actief te volgen.
De introductie thuis: tja..hier hebben we veel over gelezen, maar veel dingen spreken elkaar ook tegen. Gisteravond een kattenliefhebster gesproken die 100% gaat voor de 2 aparte kamers methode..en de verkoopster van deze nieuwe poes ging weer helemaal voor de 'zet maar gewoon bij elkaar, ze moeten het toch uitvechten'-methode.
We zijn in ieder geval begonnen door een grote bench op te bouwen (hondenformaat) en hier een mandje, een open kattenbak en voer/drinken in te zetten. Het mandje staat zo gedraaid dat ze wat privacy heeft. Ook hangt er een grote handdoek aan 1 kant, met dezelfde reden.
De eerste paar minuten kwam Tama direct kijken..en bij de eerste 'miauw' van de nieuwkomer schrok Tama even en sisde ze. Daarna kwam Tama steeds vaker met de neus tegen de tralies om te snuffelen. Eerst beantwoorde de kitten dit door een lichte grom, maar nog geen 5 minuten later zaten ze meerdere keren met de neusjes tegen elkaar aan. De nieuwe probeerde wel met geweld de kooi uit te komen, maar dit duurde ook maar 15minuten maximaal.
Tama heeft daarna een uurtje of 2 aan meerdere kanten van de kooi gelegen, zonder zwaaiende staart, gewoon nieuwsgierig. Ook probeert ze steeds water en brokjes te 'stelen' door de tralies heen. Tama is nu al weer bezig met haar normale dingen: spelen en slapen op haar favo plekjes.
De nieuwkomer heeft goed gebruik gemaakt van de privacy, want ze heeft zich opgekruld in het kingsize mandje...en is spinnend en pompend in slaap gevallen. We laten haar nu dus ook mooi met rust, lekker bijkomen van alle avonturen.
Hoe we nu verder gaan...dat moeten we even aan zien. Door alle verhalen en tips weten we het soms echt niet meer.
vannacht:
1) nieuwe laten slapen in bench in woonkamer met Tama er bij?
2) bench meenemen slaapkamer in, Tama er niet in
3) 2 ruimtes maken door de nieuwe (met of zonder bench) in de keuken te zetten en Tama in de woonkamer
pff..dit zou leuk moeten zijn zo'n intro, maar we zijn ook best gespannen omdat we heel graag willen dat dit goed gaat (misschien wel te begrijpen).
Hij is ook loodzwaar :O Maar inderdaad geeft het veel onrust. Maar 's nachts..dan kunnen wij niet zien hoe het gaat? We laten ze in ieder geval niet bij elkaar los. Maar om de nieuwkomer nou de hele dag en nacht etc in de bench te laten vind ik ook niks.
wat een mooi katje, gestreept en grijs en mooie tekening in de staart..
de eerste berichten lijken goed, geen boze Tama, die met alle geweld kitten de bench uit wil blazen maar voorzichtig nieuwsgierig en verder onverschillig, lijkt het.
tja, als je iets op het Kattenforum zet dan krijg je van veel mensen ervaringen en tips en adviezen en dat is misschien ook wel weer goed want dan weet je waar je op kunt letten en ken je een aantal trucs, die hoef je dan zelf niet meer te bedenken.
en het is toch altijd goed kijken en proberen te begrijpen en dan uitproberen en zien of het bevalt.. en jullie kennen Tama en haar gedrag het beste..
er is in ieder geval neus/neus-contact geweest en Tama heeft ook wat tijd gehad om beetje te wennen aan het luchtje van de nieuwkomer.
het nieuwe kitten is nu gewend aan de beperkte veilige ruimte van de bench en ik zou haar daar in laten en beetje afschermen voor privacy en ook om de nieuwsgierigheid beetje aan te wakkeren
en de wekker op halverwege de nacht zetten en dan even gaan kijken hoe het gaat. en een knuffel en misschien iets lekkers of nog een beetje zachtvoer.
en als Tama zich vannacht gaat misdragen dan hoor je dan snel genoeg.
de bench gewoon laten staan waar ie stond, dat is voor Tama ook overzichtelijk. en dan morgen eens voorzichtig wat verder laten snuffelen, Tama knuffelen en kleintje knuffelen in de bench en kijken of Tama rustig blijft. en met allebei beetje praten zodat ze je stem horen en begrijpen dat het goed en rustig is.
en je ziet zelf goed en snel genoeg aan het gedrag van Tama 'wat ze aan kan'.
we duimen voor jullie!
Wij vinden haar ook heel erg mooi, maar qua kleur ogen hebben we nog geen idee. Wanneer beginnen die hun permanente kleur te krijgen? (Tama had ook grijzeblauwe oogjes..en nu fel oranje).
De tips en adviezen hier vinden we geweldig. Natuurlijk soms wat hardere opmerkingen, maarja niet iedereen is hetzelfde, zolang jullie hier op het forum maar weten dat wij ook echt alleen maar het beste voor de diertjes willen.
Het contact met Tama ging inderdaad zoals we gehoopt hadden. Ze liggen nu beiden heerlijk te slapen zonder elkaar in de gaten te houden - ideaal!. We gaan er ook voor dat ze elkaar hier gaan tolereren uiteindelijk. Alles meer (samen slapen en spelen etc) is mooi meegenomen maar absoluut niet vereist.
Hoe doe ik dat verder vandaag nog? Ik ga er van uit dat de kitten uit zichzelf wel weer wakker wordt, mag ik haar dan ook aanhalen en aaien? We moeten natuurlijk wel een goede band opbouwen. Haar vrij de kamer in doen wil ik liever nog mee wachten, want dan moeten we haar waarschijnlijk vangen om weer terug in de bench te doen (en dat klinkt als straf). Aan de andere kant moet ze ook niet eeuwig in de bench blijven.
De wekker zal ik voor vannacht wel zetten, mijn vriendin is daarnaast toch altijd rond 5uur wel weer wakker.
Enne...iemand nog tips qua naam? Zou het makkelijkste moeten zijn, maar we kunnen nog niet kiezen uit het rijtje.
Was ook niet met het doel om zoveel mogelijk namen te verzamelen - had al een 5tal kanshebbers
Op dit moment slapen beide poezels nog. De kitten is een keer wakker geworden om hevig met haar klauwtjes pompend weer in slaap te vallen. Tama is 2x kort wezen kijken..en ligt weer lekker op de bank.