Kat heeft moeite met stoelgang. Royal Canin goed?
Re: Kat heeft moeite met stoelgang. Royal Canin goed?
Wat heb ik dan een vreselijk makkelijke kitten/poes ( ruim 4 maandjes nu} Vanaf het begin dat ze hier is, eet ze zowel brokjes van Lidl,Felix of C1000 huismerk,maar ook Royal Canin, die ik kreeg van de dierenzaak gratis, omdat ik er zoveel had aangeschaft....vind ze heerlijk. Net als het natvoer...of het nu van Whiskas,Gourmet of Kruidvat eigen merk is, ze lust alles en nooit geen veranderingen in haar ontlastingspatroon.
- Dafpoetser
- Jaguar
Zelfde hier.
Ik koop ook Felix brokjes, Whiskas, en van alles door elkaar en de kat doet het er uitstekend op.
Hij vindt ook alles lekker (de schat) en kotst niks uit.
Zijn drollies zijn stevig, stinken niet, en hij maakt een erg "blije" indruk.
Het premium huismerk van de Lidl is hier trouwens ERG in de smaak gevallen, dat vond Tommie ongelooflijk lekker! Wat kan dat toch verschillen per kat!
Rob.
Ik koop ook Felix brokjes, Whiskas, en van alles door elkaar en de kat doet het er uitstekend op.
Hij vindt ook alles lekker (de schat) en kotst niks uit.
Zijn drollies zijn stevig, stinken niet, en hij maakt een erg "blije" indruk.
Het premium huismerk van de Lidl is hier trouwens ERG in de smaak gevallen, dat vond Tommie ongelooflijk lekker! Wat kan dat toch verschillen per kat!
Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
In amerika zijn de mensen ook gelukkig, en sommige worden zelfs oud.
Door alle toevoegingen in supermarkt voer is het een soort junkfood onder het kattenvoer
Ik heb ook jarenlang mijn katten whiskas gegeven hoor. Maar ik merk wel degelijk verschil sinds ik ben overgegaan op "beter" voer. De analyses/ingredientenlijsten liegen er zowiezo niet om, en mn katten eten er veel minder van waardoor het in verhouding bijna net zoveel kost.
Ieder zijn/haar mening, geef je katten wat je zelf wilt of waar de kat gelukkig van wordt
maar ik blijf bij de premium merken.
Door alle toevoegingen in supermarkt voer is het een soort junkfood onder het kattenvoer

Ik heb ook jarenlang mijn katten whiskas gegeven hoor. Maar ik merk wel degelijk verschil sinds ik ben overgegaan op "beter" voer. De analyses/ingredientenlijsten liegen er zowiezo niet om, en mn katten eten er veel minder van waardoor het in verhouding bijna net zoveel kost.
Ieder zijn/haar mening, geef je katten wat je zelf wilt of waar de kat gelukkig van wordt

Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
t is zoals ilone schrijft, kijk altijd eerst even bij ingrediënten op welke plaats de granen staan, als ze erin zitten.
staat dat op de tweede of derde plaats, dan zit er verhoudingsgewijs veel van in. de meeste katten kunnen niks met granen en in combi met vet worden ze er alleen maar dik van met kans op blaasgruis en bij overwicht kans op diabetes.
en kijk even bij analyse bij natvoer naar het eiwitgehalte en voor wat oudere katten is < 10 beter dan erboven.
bij brokjes handig om tussen 25 - 30 te gaan zitten, veel te veel eiwit is een te grote belasting voor nieren en ook helemaal niet nodig.
een kat zakt echt niet door zijn hoeven als hij wat minder eiwit krijgt, hoor.
t gaat heel langzaam, daar gaan maanden en soms jaren overheen voordat de kwaal (met name bij nierschade) zich openbaart en dan is het te laat.
en overwicht moet je vermijden want het er weer af krijgen is vrij moeilijk en moet heel geleidelijk gebeuren.
staat dat op de tweede of derde plaats, dan zit er verhoudingsgewijs veel van in. de meeste katten kunnen niks met granen en in combi met vet worden ze er alleen maar dik van met kans op blaasgruis en bij overwicht kans op diabetes.
en kijk even bij analyse bij natvoer naar het eiwitgehalte en voor wat oudere katten is < 10 beter dan erboven.
bij brokjes handig om tussen 25 - 30 te gaan zitten, veel te veel eiwit is een te grote belasting voor nieren en ook helemaal niet nodig.
een kat zakt echt niet door zijn hoeven als hij wat minder eiwit krijgt, hoor.
t gaat heel langzaam, daar gaan maanden en soms jaren overheen voordat de kwaal (met name bij nierschade) zich openbaart en dan is het te laat.
en overwicht moet je vermijden want het er weer af krijgen is vrij moeilijk en moet heel geleidelijk gebeuren.
Er zijn ook wel rokers die 90 worden, wil niet zeggen dat het goed isYin_en_Yang schreef:nou Tompoes is goed hoor, mijn pa gebruikt het jaaarrrrreeeen met zijn katten , en die zijn 14, nooit problemen gehad,geen ziektes niks. maar als je huismerk bedoel net als Euroshopper, nee dat is slecht spul.

En duurder voer is geen duurder voer omdat je er meestal minder van nodig hebt. Als dat de reden is waarom je het laat liggen. Ilone zegt het ook al zie ik.
Ik doe het niet omdat Royal Canin duurder is, want in verhouding is dat niet zo. Van R.C. heeft ze gewoon al veel minder genoeg,omdat daar nu eenmaal alles inzit,wat ze nodig heeft.
Maar ik doe het dus ter afwisseling. Wij eten toch ook niet elke dag hetzelfde?
En ze word hier verder niet volgepropt met plakjes worst en bakjes vla met slagroom, waar ik dus ook in mijn omgeving mee word geconfronteerd.En dan zeggen die mensen nog:"" Ach ze vinden het zo lekker en ze moeten toch ergens aan dood gaan? Dan maar aan lekker eten." Kijk dat noem ik eigenlijk dierenmishandeling, onder de noemer van ik houd zoveel van mijn beest.
Maar ik doe het dus ter afwisseling. Wij eten toch ook niet elke dag hetzelfde?
En ze word hier verder niet volgepropt met plakjes worst en bakjes vla met slagroom, waar ik dus ook in mijn omgeving mee word geconfronteerd.En dan zeggen die mensen nog:"" Ach ze vinden het zo lekker en ze moeten toch ergens aan dood gaan? Dan maar aan lekker eten." Kijk dat noem ik eigenlijk dierenmishandeling, onder de noemer van ik houd zoveel van mijn beest.
Royal Canin indoor: eiwit 27,0%., zetmeel/koolhydraten 34,6%, vet 13% en de rest zie analyse en samenstelling bij bv Zooplus
maïs, pluimvee meel, rijst, groente *, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide (FOS), gist, natriumfosfaat, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven) * LIP: Geselecteerde, licht verteerbare eiwitten met hoge biologische waarde
en dit is nou precies wat ik bedoel: ik, ja ik noem dat hamstervoer.
mais op de eerste plaats en rijst en tarwe op 3 en 5. logisch dat er meer zetmeel/kh's inzit dan eiwit. en met het vrij hoge vetgehalte is dit voer voor een binnenkat (lijkt mij) totaal ongeschikt. ze worden er te dik op en kunnen last van blaasgruis krijgen met al dat zetmeel. mijn mails over het hoe en waarom van deze samenstelling zijn tot dusver door het koninklijke konijn niet beantwoord. (terwijl ik wel een goed mail en telefooncontact heb met hun dierenarts over hun nierdieetvoer!)
maïs, pluimvee meel, rijst, groente *, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide (FOS), gist, natriumfosfaat, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven) * LIP: Geselecteerde, licht verteerbare eiwitten met hoge biologische waarde
mais op de eerste plaats en rijst en tarwe op 3 en 5. logisch dat er meer zetmeel/kh's inzit dan eiwit. en met het vrij hoge vetgehalte is dit voer voor een binnenkat (lijkt mij) totaal ongeschikt. ze worden er te dik op en kunnen last van blaasgruis krijgen met al dat zetmeel. mijn mails over het hoe en waarom van deze samenstelling zijn tot dusver door het koninklijke konijn niet beantwoord. (terwijl ik wel een goed mail en telefooncontact heb met hun dierenarts over hun nierdieetvoer!)
Adriana,
Je hebt me echt even een eye opener gegeven. Ik ga vanaf nu,beter op de samenstellingen letten.
Wat ik nu nog aan voer in huis heb,word nog opgemaakt.Maar verder dus inderdaad het wat beter voer. Mijn Roos is nu nog maar bijna 5 maandjes en ik hoop dat ze in goede gezondheid,dus zonder nierproblemen etc.etc. ruim 20 kan worden,wat de voorspelling van de dierenarts was,van dit type poes.
Dus bedankt voor het wakker schudden......
Je hebt me echt even een eye opener gegeven. Ik ga vanaf nu,beter op de samenstellingen letten.
Wat ik nu nog aan voer in huis heb,word nog opgemaakt.Maar verder dus inderdaad het wat beter voer. Mijn Roos is nu nog maar bijna 5 maandjes en ik hoop dat ze in goede gezondheid,dus zonder nierproblemen etc.etc. ruim 20 kan worden,wat de voorspelling van de dierenarts was,van dit type poes.
Dus bedankt voor het wakker schudden......
Ik zat te Googlen naar de analyse van Tom Poes (nog niet kunnen vinden overigens...misschien dat TS (yin_en_yang) die hier kan posten?) maar je schrikt je rot hoe goed er door heeeel veel mensen wordt gedacht over supermarkt brokken...
Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
vond het ook vreemd dat ik de samenstelling van TomPoes niet kon vinden.
wat ik wel vond is wie het produceert
en ik vond artikelen over een polyneuropathie uitbraak in Nederland na het eten van Tom Poes, Gourmet, Felix e.a.
polyneuropathie is verlamming, door kattenpoten zakken bedoel ik..
http://vet.sagepub.com/content/36/2/152
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... ver_ziekte
wat ik wel vond is wie het produceert
en ik vond artikelen over een polyneuropathie uitbraak in Nederland na het eten van Tom Poes, Gourmet, Felix e.a.
polyneuropathie is verlamming, door kattenpoten zakken bedoel ik..
http://vet.sagepub.com/content/36/2/152
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... ver_ziekte
Hm, klinkt ook niet echt veelbelovend, die artikelen..
Ik zou toch graag van Yin_en_Yang de analyse en ingredientenlijst zien van Tom Poes.
Kan natuurlijk zelf wel naar de winkel, maar staat zo raar als ik morgen in de supermarkt opeens alles over ga staan te pennen
Ik zou toch graag van Yin_en_Yang de analyse en ingredientenlijst zien van Tom Poes.
Kan natuurlijk zelf wel naar de winkel, maar staat zo raar als ik morgen in de supermarkt opeens alles over ga staan te pennen

Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
Is dit de ingredienten lijst van RCAdriana schreef:Royal Canin indoor: eiwit 27,0%., zetmeel/koolhydraten 34,6%, vet 13% en de rest zie analyse en samenstelling bij bv Zooplus

In brokken zitten altijd iets van granen ed.
Zonder dit kan de brok niet worden gemaakt
Je moet kijken naar de verhouding van vlees en andere bestanddelen in een brok
Daar waar het meest van in zit wordt het eerst vermeld
RC is 1 van de betere brokken.
Maar als je echt een brok wil geven met een heel hoog vlees gehalte dan is orijen wellicht te proberen: 75% vlees!
Zonder dit kan de brok niet worden gemaakt
Je moet kijken naar de verhouding van vlees en andere bestanddelen in een brok
Daar waar het meest van in zit wordt het eerst vermeld
RC is 1 van de betere brokken.
Maar als je echt een brok wil geven met een heel hoog vlees gehalte dan is orijen wellicht te proberen: 75% vlees!
Laatst gewijzigd door ruchama op 25 jul 2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
in tompoes zit volgens mij zout, suiker en veel granen
nee, er zijn van orijen en almo dacht ik brokjes zonder graan, die hebben als plakmiddel een speciale soort aardappel. en het hangt ervan af, sommige mensen beschouwen rijst en mais niet als graan maar dat zijn wel zetmeel-leveranciers.
ik ben een beetje af van hoe meer vlees (= eiwitten) hoe beter.
een kat eet vlees en nog een hele boel andere dingen in de natuur en muis is niet, zeker niet 100% vlees. ik bedoel het eiwitgehalte van muis is niet zo vreselijk hoog en katten eten geen koe. als ik naar de samenstelling van RC kijk dan zit in sommige soorten meer zetmeel/kh's in dan eiwit, dus dan begrijp ik niet waarom je RC één van de betere brokken vindt.
hun renal is goed en hun diabetiscs is prima en over de samenstelling van de rest kun je erg veel opmerkingen maken.
ik ben een beetje af van hoe meer vlees (= eiwitten) hoe beter.
een kat eet vlees en nog een hele boel andere dingen in de natuur en muis is niet, zeker niet 100% vlees. ik bedoel het eiwitgehalte van muis is niet zo vreselijk hoog en katten eten geen koe. als ik naar de samenstelling van RC kijk dan zit in sommige soorten meer zetmeel/kh's in dan eiwit, dus dan begrijp ik niet waarom je RC één van de betere brokken vindt.
hun renal is goed en hun diabetiscs is prima en over de samenstelling van de rest kun je erg veel opmerkingen maken.