Spugen en diarree

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

nee, is dat overal of alleen op die plek?
er zit iets niet goed en dat kan een aantal oorzaken zijn, braken lijkt me niet want het tandvlees is beschadigd en bloedt.
t kan ook zijn dat ze een vitamine-gebrek heeft en je kunt met klein beetje rauw bv lamsvlees proberen of dat de situatie verbetert.
met name een enzymengebrek in de voeding levert bij mens en dier bloedend tandvlees op (en nog wat andere ellende..)
en anders tarwegras gaan kweken, dat is het goedkoopste!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Even contact gehad met een dierenarts en de situatie uitgelegd. Deze zegt:

Zolang kat blijft eten, niets aan doen. Anders langskomen voor gebitsreiniging. Het rode tandvlees zou kunnen komen doordat er overgeefsel langs is gekomen. Ook geeft het aan dat de kat zich niet lekker voelt (Tandvleeskleur blijkt veel te zeggen over hoe een kat zich voelt).

Verder kan het ook wijzen op een vitaminetekort en tenslotte was het beste om even te blijven bij harde brokken.

Volgens de arts kon het wegtrekken. Zijn hier mensen die deze bevindingen van de arts kunnen bevestigen?

Hoor trouwens net van de vorige eigenaar dat de poes eigenlijk nooit nat voer kreeg...enkel bij hoge uitzondering....

Tot slot;het tandvlees bloed niet en is enkel zeer rood. Met name om de wortel. Onderkant is eigenlijk vrij roze net zoals het gehemelte.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

zoek even op 'kat tandvlees rood' en zo laconiek als jouw dierenarts daar over doet zijn deze berichten niet
http://startgoogle.startpagina.nl/?star ... 0tandvlees
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Inmiddels ook bij boerenbond geweest en meerdere soorten brokken aangeschaft. De standaard brokken, brokken tegen braakbalontwikkeling en brokken die meer vitaminen bevatten.

Het schijnt, volgens de man van de boerenbond, dat buitenkatten vanzelf andere vitaminen binnen krijgen als binnenkatten.

Overigens vond ik dit nog tegen tandvlees ontsteking.
http://www.huisdierendokter.nl/intandvlees.html
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

lees nog even mijn bovenste bericht deze pagina.
100% doodgekookt voer geeft problemen, bij mensen en ook bij dieren en dat is logisch.
mens en dier hebben enzymen en natuurlijke (dwz niet bewerkt en niet nagemaakte) vitamines nodig.

buitenkatten krijgen 'vanzelf' andere vitamines en enzymen binnen door gras en muizen en de man van de boerenbond is erg goed op de hoogte.

wat heb je tegen een klein stukje rauw lamsvlees?
als je 100% doodgekookt voer blijft voeren dan trekt het niet weg en houd je dat probleem en dan kun je nog tig berichtjes posten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Haha, nou ik heb helemaal niks tegen rauw vlees...Maar moet het dan lamsvlees zijn, of varkensvlees en welke hoeveelheden...En hoe vaak moet je dat voeren. Want als een dier het niet gewend is (qua spijsvertering) kan dat toch ook problemen opleveren of niet...?
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Spugen en diarree

Bericht door Anne1988 »

Lamsvlees, GEEN varkensvlees dat is slecht voor katten.

Hoeveelheid weet ik dan weer niet, haha!

Ik zou één keer een klein stukje geven en kijken hoe het valt?
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Kat eet en drinkt gewoon. Net eventjes gebserveerd. Ze laat wel af en toe een brokje uit de mond glippen. Maar dat zullen wel meer katten doen he? Misschien ga ik nu wel TE veel door in het observeren.

Trouwens als ik niet naar het gebid had gekeken was me totaal niets opgevallen. Maar goed n u we het weten moeten we erop inspelen.
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Spugen en diarree

Bericht door Anne1988 »

Brokjes laten vallen tijdens het eten is vrij normaal ja. Inderdaad niet gaan overdrijven. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

Anne1988 schreef:Lamsvlees, GEEN varkensvlees dat is slecht voor katten.
van rund- en varkensvlees kunnen ze gewrichtsklachten krijgen want dat is redelijk verzurend. van lamsvlees wat minder en van kip vrijwel niet.
er zit erg veel varkensvlees in diervoeders en dat heet dierlijke bijprodukten, er zijn maar weinig fabrikanten die het met naam/toenaam vermelden.
Aujeski komt in Nederland niet meer voor, bovendien is al het vlees boven 100 graden verhit.

tja hoeveel? halve eierdop in wat kleinere stukjes op kamertemperatuur.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Spugen en diarree

Bericht door Anne1988 »

Oh, rundvlees is dus net zo slecht eigenlijk? Dat wist ik dan weer niet. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

nou ja, slecht is het andere uiterste.
hoe roder het vlees, hoe meer fosfor erin zit en daarmee hebben de kattennieren van katzels > 10 jr problemen. dan blijft het in het systeem zitten en beschadigt nierweefsel.
de kattenstofwisseling is niet gebouwd op rund en varken en ook lam en sowieso niet op hoge eiwitgehaltes en/of koolhydraatgehaltes.
gevogelte en kleine dieren zoals muizen. in diervoer moet je dat qua ingrediënten zo goed mogelijk nadoen.
maar over voer hebben we veel topics en ook ongeveer net zo veel meningen als leden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spugen en diarree

Bericht door Admin »

djm008 schreef:Even contact gehad met een dierenarts en de situatie uitgelegd. Deze zegt:

Zolang kat blijft eten, niets aan doen. Anders langskomen voor gebitsreiniging....

Tot slot;het tandvlees bloed niet en is enkel zeer rood. Met name om de wortel. Onderkant is eigenlijk vrij roze net zoals het gehemelte.
Zo te horen is het inderdaad rijp voor een gebitsreiniging. Die rode rand langs het tandvlees heeft niets te maken met braaksel of vitaminetekort, maar is ontstoken tandvlees dat wordt veroorzaakt door tandsteen langs de kiezen van de (altijd) bovenkaak. Zie http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... vitis.html

Een gebitsreiniging is een eerste vereiste, zeker als de kat er moeilijk door gaat eten. Daarna zou je het voer kunnen aanpassen (geen blikvoer), maar katten die er gevoelig voor zijn (wij hebben er ook 1) blijven het terugkrijgen. Het enige dat afdoende helpt is om de kiezen van het bovengebit 1x per dag zachtjes schoon te masseren met een gaasje om je vinger. Maar dan pas nadat de gebitsreiniging is gedaan.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Hallo!

Inmiddels is er ruim 24 uur niet overgegeven. Ze heeft voor het eerst sinds de 7 dagen dat ze bij ons is zelfs een beetje gespeeld. Dat was gisteravond. Vanochten toch eventjes liever niet.

Verder hebben we nu via de boerenbond nieuwe brokken! Dit zijn Royal Canin brokken...maar die zijn speciaal voor de binnenkat met extra vitaminen. Ook hebben we gewone boerenbond brokken en brokken tegen haarballen.

Het tandvlees was vanochtend nog steeds rood. Opvallend dat dit niet echt rond de tandhals zit, maar toch wat hoger lijkt te zitten...

Afwachten hoe het nu met de nieuwe brokken zal gaan....We hopen maar het beste.

Even aangeven in alle eerlijkheid: ze had eerst boerenbond brokken...wij gaven Alexis brokken. Waren Aldi brokken die ook onze eerste kat gewoon at. Overigens at onze nieuwe poes die brokken ook toen wij haar die gaven.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Inmiddels zijn we naar de dierenarts geweest. Het blijkt dat de poes Stomatitis heeft. De vraag zal nu worden of het chronisch is of niet. De heeft hiervoor druppels gekregen. Dit is flerexidine (ontsmettingsmiddel).


Verder moet ze nu liefst meer zacht voer eten dan brokken. Dit om eea zoveel mogelijk tot rust te laten komen. Gaat het na enkele weken niet beter, dan zal ze een spuit krijgen. Die helpt 2 maanden, dan weer een spuit and so on.

Dus nu moeten we toch weer om naar ander voer.
Plaats reactie