Tik voor de billen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Sannie_xx
Panter
Panter

Re: Tik voor de billen

Bericht door Sannie_xx »

Oei oei oei, wat een schrik. Die nageltjes kunnen ook zo hard aankomen.
Ik heb het ook regelmatig gehad hoor - die gekke buien. Eigenlijk alleen Mouse heeft dat. Nu botviert hij dat vooral op Zooey (die hééééél boos wordt) en de krabpaal, maar ik ben ook een hele tijd de dupe geweest. Inmiddels weet hij inmiddels al dat hij diep de klos is als hij toch per ongeluk nog een nagel naar me uitsteekt. Ik gebruik dan ook de nekvel pakken methode (niet optillen! Gewoon zoals katten elkaar ook in het nekvel kunnen 'bijten' en op de grond houden). Vervolgens schuif ik hem weg en loop ik heel demonstratief weg. ('jou kijk ik even niet meer aan')
Mopperen dat ie dan doet! :-o Demonstratief geen aandacht meer krijgen is volgens mij nog wat hij er het ergste aan vindt.

Overigens heb ik Mouse ook wel eens een tik voor de billen gegeven als ik echt nergens anders bijkon zo snel als hij hééééél stout was. Zachtjes kunnen ze best wel tegen - heb je katten wel eens tegen elkaar zien petsen? Een vingertikje kunnen ze best hebben en ook katten weten wat dat betekent. Zeker met een streng 'nee'.
Zo te zien houdt hij nog steeds van je, dus no harm done ;)

Hopen dat de boodschap duidelijk is en hij - net als mijn Mouse - zijn enorm gekke buien nou in de krabpaal uitleeft (die krabpaal heeft het soms zooo zwaar te verduren hier.... :lol: )
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Rob

Die Tommie toch! Wat ik als allereerste nu zou doen is hem nooit meer met je handen armen of andere lichaamsdelen laten spelen. Ook niet als er nog geen sprake is van bloed en/of pijn van jouw kant.

Hij heeft nu geleerd dat het wel mag....maar hoe weet hij de grens? Weet hij veel dat hangen aan been wel mag..maar alleen niet als het net wat harder gaat en er rood spul uit het baasje komt. ;-)
En dan ga ik er even vanuit dat de 'aanval' voort kwam uit spelen. (dat is natuurlijk ook nog een vraag die jezelf moet stellen...was het echt spelen voor hem?)

Ik heb mijn katten vanaf het begin af aan nooit met enig lichaamsdeel van mij laten spelen. En daar houden ze zich gelukkig heel keurig aan. Hoe? Voornamelijk door het te negeren. Als er op mijn hand werd gesprongen ging ik op mijn hand zitten zodat hij (het was voornamelijk Diesel die dat kon doen als kitten) er niet bij kon etc.

Bij Tommie is het nu natuurlijk anders omdat hij het moet afleren. Beetje moeilijk negeren als hij aan je been hangt ;-)
Maar ik zou persoonlijk wel voor de neutrale aanpak gaan. Dus Tommie eraf zien te krijgen. En vervolgens neutraal reageren (eigelijk niet reageren). Als je iets tegen hem 'schreeuwd' dan doe je ook hartstikke opgewonden terwijl hij dat al is.....Dus is er kans dat dit het 'erger' maakt, of dat hij de spanning voelt maar er niets meer van snapt, mogelijk daar angstig van wordt etc.

succes Rob!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

dat moet schrikken geweest zijn!
mijn vorige kat wilde ook wel eens in mijn benen en vooral polsen hangen, die zette ik dan voorzichtig op de grond, met een "Nee dat mag niet" en negeerde hem vervolgens. Dit werkte erg goed, en hij deed het sindsdien niet meer bij mij, maar wel bij anderen. Nou had ik bij hem het gevoel dat het ook een soort van rangorde bepalen/ terriotiumdrift was, daar hij het altijd in hetzelfde gebied deed.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hé Rob, geen nachtmerries gehad over een duivelse Tommie ;-) ?
De lieverd is een beetje doorgeschoten en die pets op zijn billen had ie bllijkbaar nodig om hem uit zijn duivelse act te snappen. Niks mis mee hoor -jij hebt meer schade dan hij ;-) . Heeft ie al een kong kickeroo http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/kong/145966? Kan ie heerlijk tegenaan hengsten :pdtbox: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Redney heeft ook wel is een hollewipper gehad hoor, zoiets kan eenmaal wel eens gebeuren en dit was wel erg heftig.
Geloof ook nooit dat het een harde tik is geweest :grin: En echt hij zal er echt geen psychische schade van ondervonden hebben ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Voor Tommie is het allemaal spel, maar ik moet even de grens bepalen, vanochtend deed hij het weer, maar nog voor hij mijn been kon bereiken, gaf ik 'm een corrigerende tik(je) op de billen en ik zei op onvriendelijke toon "Nee!".
Als ik 'm benader als hij lief is is dat toch op een ander (hoger) toontje.
Het was meteen klaar, de boodschap was overgekomen.
Nu ligt meneer weer lekker te slapen op zijn krabbelton, en is het de liefste kater die je je kan bedenken.

Die Kong Kickeroo is precies wat hij graag met mijn arm doet, dus ik ga zo'n ding aanschaffen.
En nee, geen nare dromen hoor, maar het was wel even beangstigend, ik begrijp Audrey ook heel goed dat Angel dat deed bij haar, en haar vriend.
En dat dreigende "gesnuif"...kennen/herkennen jullie dat?!

Dank voor de reacties allemaal in elk geval.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
tacuma
Panter
Panter

Bericht door tacuma »

Ja, dat gesnuif is herkenbaar: Noah hier doet dat ook, vóór hij in je been wil gaan hangen.
Je herkent het meteen, en we draaien zelf dan onmiddellijk van hem weg. Ik heb hem wel eens
een handdoekje over zijn hoofd gegooid, omdat hij in de badkamer mijn been voor een klim- of
vechtobject aanzag. Na vorig jaar in mijn arm gegrepen te zijn door hem, neem ik geen enkel
risico meer...

En wat dat corrigerende tikje betreft: dat doen katten onderling ook, dus zou ik er niet al te zwaar
aan tillen. Zo komt de boodschap in ieder geval duidelijk over, op Tommie's niveau. En zo te
horen is hij slim genoeg om er snel van te leren!

Groeten van Laura
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik heb m'n katten ook wel eens een corrigerende tik gegeven. Voelde me daar wel schuldig over,maar het hielp wel. Toen ik Flea een keer een tik gaf, kreeg ik een beste tik terug hihi.

Maar ik doe het nooit te hard hoor.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Inderdaad Laura,

Katten onderling kunnen met hun klauwen en tandjes veel meer schade aanrichten dan een door de mens gegeven tik(je) voor de billen.

Mijn schuldgevoel is helemaal weg!
(mijn kratsels allemaal nog niet...hihi, maar die helen wel)

En ja, Tommie denkt wellicht dat 'm alles leuk staat, maar dat is niet zo, dus moet ik ietsiepietsie strenger worden.

Ook fijn dat dat "snuiven" is herkend, precies...vlak voor "de aanval".

Dankjulliewel voor de reacties, nogmaals.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Onze Cuzco heeft niet zo'n Kong geval, maar wel een paar pantoffels, zo luipaardpoten, die tot kattenknuffel zijn gedegradeerd. De zolen waren toch al versleten, en Cuzco wou ze zo graag vangen toen mijn vriend er nog mee rondliep :-) Echt grappig zo'n kitten die dan om de zoveel stappen aan je voet hangt :-) alleszins hij is daar ook zo blij mee. Hij vangt ze, sleept ze de hele kamer rond onder zijn buik, wil ze precies helemaal verscheuren en zwieren en tot moes trappelen. Echt super leuk om zien, en waren wij trots toen hij zo nog als kleine ukkie, zoals een grote, met zijn prooi tussen zijn poten rond liep te sleuren. Die pantoffel zeker twee keer zo groot als hijzelf. :-) Je echt super speelgoed! Een extra voordeel van die pantoffels is, dat je je hand erin kan steken en de prooi tot leven laten komen, zonder risico om gewond te raken. :-)

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Hoi Rob,

Wat zielig voor jou! En niet echt voor Tommie, die overleeft het wel en ook ik weet dat je hem nooit pijn zou doen. Je schuldgevoel zegt genoeg.
Ik denk dat de anderen al hele ware woorden hebben gezegd. Als mijn jongens zo ruw met mij spelen pak ik ze ook even in het nekvel met een verbale waarschuwing of ik dek de oogjes af. Toen jonge Snoopy laatst te ver ging heb ik hem een klein tikje op zijn neusbrug (niet op zijn neus!) gegeven, dat heb ik katten ook bij elkaar zien doen. En ik vind altijd dat je bij dieren het best de natuur kan imiteren. Met beleid uiteraard. ;-)
Maak je geen zorgen meer Rob, Je bent een fantastisch kattenmens.

Stella
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Stella, dankjewel, nee...opzettelijk pijn doen? Nooit!
Maar dit was dus een kwestie van even de grens stellen, (ik zie er niet uit, allemaal paarse krabstriemen rond mijn benen) en dat KAN natuurlijk niet.

Ik ben erg blij met al jullie reacties, want ik voelde me echt vreselijk, want dit was de eerste keer *!!* dat ik een tik heb uitgedeeld, maar het was ook echt een soort van zelfverdediging, want hij ging maar door met snuiven en dreigend op me af komen.
En ik lekte aan alle kanten, dus, tot hier en niet verder, dan maar een pets voor de kont...zoiets!

Jouw neusbrugtip neem ik ook ter harte Stella,

Liefs,

Rob.
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Hahahaha, Niek (mijn vent) zei: "als hij dat bij mij doet krijgt ie maatje 43 onder zijn hol"
Maarja, bij hem flikt ie het nooit, en ik ben altijd de l*l.....dat heeft ie feilloos door, dus ik hoop de bestraffingen ook.
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Stoute Niek! ;-)
Weet je wat zo leuk is aan meer dan één kat Rob? Zo kun je kattengedrag observeren, geweldig! je leert nog eens wat. En het is ook heedeeeel leuk voor je andere kat. :lol:
ik zit je te stangen, misschien vindt Tommie er wel geen donder aan, een kat erbij. En jij ook niet dat weet ik. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Nee Rob jouw straf was binnen de perken, goed zelfs, met maatje 43 kun je onbedoeld zo hard aan laten komen dat de goede band met je kat weg is. Jij heb op goede manier je grens aangegeven. Persoonlijk zou ik niet op de neusbrug tikken, maar dat is mijn mening.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie