Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door castratenkoor »

"" Gedragsproblemen zijn in heel veel gevallen (tenzij medische oorzaak) te wijten aan de eigenaren.""

Ook alweer knap "beschuldigende" opmerking Sparxx.

Is dit je enige manier van communiceren? Dan ben ik niet blij met je komst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Admin »

Op zich ben ik het er wel mee eens, dat veel gedragsproblemen teruggebracht kunnen worden op wel of niet of verkeerd handelen van de eigenaar. Ik zie het hier thuis ook vaak zat, dat ik denk: "Waarom doet-ie dat nou weer" of "waarom moet ie het nou weer niet" en wellicht dat ik later denk: "Owww, dat heb ik verkeerd aangepakt", maar uiteindelijk spreken mensen onvoldoende kattentaal en andersom. In dat geval is het nog knap dat veel katten rustige en lekkere beesten zijn geworden. Iedereen doet zijn best.

Het kan zijn dat sparxx het in een ander topic niet tactisch heeft aangepakt, maar deze laatste opmerking zie ik zelf als 'algemeen bedoeld'. Verder wil ik iedereen hier een 2e kans geven alvorens iemand meteen de deur te wijzen ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Evaa1985 »

Hmm..Ik zit sinds een aantal weekjes met een zelfde probleem en wat ik ook doe (na het lezen van dit topic) NIKS helpt! Mijn katjes poepen en plassen achter mn televisie kast. Ontzettend handig en veilig (NIET!!) aangezien daar allemaal snoeren en stopcontacten zitten!! Wat ik ook doe, ze blijven daar plassen en poepen. Het gaat om moeder Bobbie en haar 2 kindjes van 12 weken, Billie & Mo. Ze hebben het altijd op de kattenbak gedaan en opeens zijn ze daarmee gestopt. Er is niks medisch aan de hand, de dierenarts dacht wellicht dat het van moeder uit frustratie is omdat ze niet naar buiten mag totdat ze gesteriliseerd is. Ze is op dit moment bij de dierenarts om haar te laten helpen. Zou het kunnen dat dit het is? Ik word er een beetje moedeloos van..! En ben nu toch echt door mn ideeën heen..
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door tacuma »

@Evaa: Zou het mogelijk zijn om (tijdelijk) b.v. een afwasteiltje met kattengrit achter je tvkast
te zetten? Je lost het probleem er niet mee op, maar het is wél makkelijker schoon te houden,
en iets minder onveilig bij die snoeren. Misschien dat het probleem zich vanzelf wel weer oplost
als mams weer naar buiten mag. Het is duidelijk dat de kittens haar gedrag gewoon kopiëren, dus
hopelijk stoppen zij er dan ook mee. Als je de bodem van het teiltje even met een druppel chloor
inwrijft, weten de katten meteen wat de bedoeling is!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Evaa1985 »

Oh, dat is inderdaad ook nog een idee! Daar heb ik niet eens aan gedacht. Wat ik vanmiddag gedaan heb is met karton het hele kastje afgebakend. Ze kunnen er nu met geen mogelijkheid meer achter. Bobbie heeft een kap om haar koppie dus ze had er sowieso niet achter gepast. Heb het deksel van de kattenbak eraf gehaald dus ik hoop dat ze nu geen andere uitweg ziet dan de kattenbak en de kleintjes zien dat dan ook. Ik hoop maar dat het lukt en ze niet door het karton heen klauwen of bijten. Dan ga ik jou idee proberen! Fascinerend vind ik het wel. Eerst allemaal op de kattenbak, moeder doet het opeens achter de tv kast en de kleintjes doen dat ook.
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door loek »

Hoi Eva
Katten kunnen volgens mij ook hun territorium afbakenen met poep (en met plas 'natuurlijk') en verder leert de moederpoes de kleintjes waar ze hun poep en plas moeten laten...meestal leert ze dus de kattenbak..in dit geval dus achter de tv kast, lijkt me een extra dikke vette reden om dit nu een halt toe te roepen. Maar dat is natuurlijk ook wat je wilt...beetje loze opmerking dus sorry.

Maar wat betreft territorium...ik weet niet hoe oud de kittens nu zijn...maar het kan dus ook nog zo zijn dat moeder de kittens is gaan zien als 'andere katten' ze blijft niet eeuwig: 'moeder' en dat het dus iets met het territorium afbakenen te maken heeft. (???)

Ik hoop dat de sterilisatie en het feit dat ze straks weer naar buiten mag helpt. Zo niet dan zou ik overwegen om een deskundige in te schakelen. Vooral als je die twee kleintjes wilt houden (of welopgevoed wil 'afleveren' bij aan iemand anders).

Verder plekken niet met chloor schoonmaken. Het is belangrijk dat de poep en plasplekken weer neutraal (zo neutraal mogelijk) gaan ruiken anders blijft het aantrekkelijk. Je hebt daar geloof ik ook speciaal spul voor tegenwoordig....

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Evaa1985 »

Haha, ja inderdaad, ik wil het een halt toe roepen! :-P
Ik heb nu de hele tv kast afgezet met karton. Dit lijkt te werken alhoewel het nu weer héél interessant is om pogingen te doen er toch achter te kunnen komen. Wanneer dit niet lukt beginnen ze heel hard te miauwen en zet ik ze op de kattenbak. Of nou ja, ervoor, ze springen er dan zelf in, ze kunnen het dus wel! Ik vond net alweer 2 plasjes in de badkamer dus ik heb het idee dat er iets niet goed gaat met de kattenbak zelf. Die maak ik niet schoon met chloor, moet ik dat juist wel doen dan? Ik had ergens gelezen dat de kattenbak schoonmaken met chloor juist slecht is dus doe het altijd met afwasmiddel. Maar als je zegt dat chloor het juist aantrekkelijk maakt moet ik de kattenbak dan daar mee schoonmaken? Verder is de bak zelf gewoon altijd schoon. Ik maak hem elke dag helemaal leeg en schoon. Ben nogal een pietje precies dus als ie schoon is ruik je ook echt niks meer. Misschien is dat het? Dat ze het niet herkennen als hun bak ofzo..Haha, ik word er zo moedeloos van dat ik er van alles achter ga zoeken..

Sorry, geef geen antwoord op je vraag. De kittens zijn 12 weken. Billie hou ik zelf en Mo gaat binnenkort naar zijn nieuwe kasteeltje..
Ik heb ook geen idee, misschien is het wel territorium afbakenen maar heb niet het idee dat Bobbie ze ziet als 'volwaardig' om het zo maar te zeggen. Ze wast ze nog steeds en als ze iets doen wat zij niet wil dan treedt ze op. Ze is echt nog hun moeder voor mijn gevoel..
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Plaats reactie