Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Valerie,

Het klinkt stom, maar het is echt zo...lapjes en schildpadpoesjes (zwart gemeleerde) zijn lastige(r) karaktertjes.
Hoe dat komt weet ik ook niet, net zoals katers vaak wat "makkelijker" zijn, en meer de "domme goedzak" zijn.
('t is net de mensenwereld...hahahaha)

Ik wens je alle goeds, en succes met dit asielbeestje, en draai mijn duimen voor je dat het in harmonie verloopt allemaal,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Dank je Rob,
maar zoals gezegd zullen we er waarschijnlijk nog wel een maandje mee moeten wachten, of het toch ergens ingepast krijgen, en dus weet ik ook nog helemaal niet zeker of het dit katje wel wordt. Moet het er ook nog met mijn vriend over hebben :-)
Maar moest toch even mijn enthousiasme kwijt he :-) en ik wou weten of er mss nog iemand iets op te merken heeft.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Dafpoetser »

Verliefdheid, ongeacht op mens of dier laat zich niet onder stoelen of banken steken Valerie!

Als jij voelt voor dat poezemeisje...GO FOR IT!

En je vriend, die vindt het vast OK...die houdt van JOU!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Je hebt gelijk!

Alleen.... ik wordt wel snel verliefd, en zeker op lieve katjes... Hij voelt het als zijn plicht om mij een beetje in te tomen, en degene te zijn die zijn verstand gebruikt... :-)
Ik ga het er wel met hem over hebben.

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Dafpoetser »

hou je ons op de hoogte omtrent de uitkomst (en foto's?)

Laat je vriend anders dit relaas eens doorlezen....dan begrijpt hij hoe belangrijk die kat(ten) voor je zijn.

Ik gun je het allerbeste,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Jaja, ik hou je zeker op de hoogte,
en mijn vriend heeft alles (tot vandaag) gelezen ze :-) Hij heeft ook wel het hart op de juiste plaats voor dieren en een 3e katje zal er wss wel komen, we moeten gewoon weer even aan het gedacht wennen. En ik wen net iets sneller... :-)
Maar hij zal zijn verstand gebruiken en zeggen dat we beter wachten tot als Cuzco aan de konijnen gewent is, en tot de hond komen logeren is, want dat het anders wel erg veel stress op een paar weken is. Maar het enige vind ik dan, dat het zo zielig is van een dier bewust 4 weken nog in het asiel op te sluiten terwijl er mss iemand anders haar zou willen (als ik haar zou bespreken he). Daar moeten we het dus eens over hebben. Ik wil natuurlijk ook niets overhaasten als dat tot gevolg zou hebben dat het nog niet werkt hier thuis, het geluk op langere termijn van de dieren is toch het belangrijkste.

Groetjes, en bedankt voor alle leuke reactie!
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Ik wil je vreugde niet wegnemen Valerie, maar dit lapje lijkt me eerlijk gezegd niet de beste keuze.
Zoals Rob al zei: lapjes (cypers lapje in jouw geval) zijn tegenover andere katten vaak erg pittig en weinig tolerant. Ik vind een oudere kat bij je kater ook niet de beste keuze. Je zegt zelf al dat je makkelijk verliefd wordt op een kat, dus ik zou deze voorbij laten gaan. Je zit ook nog met de konijnen en de hond... Ik begrijp dat je ongeduldig bent, maar ik zou dat toch eerst voorbij laten gaan en daarna kijken voor een kitten en dan het liefst een katertje. Ik denk echt dat dat de meeste kans van slagen geeft.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Maar een kitten weet je toch nooit wat voor karakter ze gaan krijgen? En het is wel de bedoeling dat het een blijvende oplossing is en niet dat Cuzco binnen een jaar dan 2 katten heeft die geen zin in spelen hebben. Bovendien is een kitten toch heel wat om op te voeden, we hebben dat dus pas gedaan en nu heb ik de volgende maanden daar eigenlijk niet genoeg tijd voor.
Ik wou het liefst een katje ongeveer even oud als Cuzco (9 maand) dus tussen 6 maand en 18 maand of zo. Maar dat is niet het belangrijkste, als ze nog maar speels is en goed met andere katten om kan.
Ik was eigenlijk wel al aant twijfelen, niet door het katje zelf, maar door het asiel. Het is naar mijn mening echt geen goed asiel, de katten hadden er zelfs geen water en zo, en dat noemt zich dan dierenbescherming... Ik denk dan, ja, dat katje kan er niets aan doen he... Dat is zo zielig. Maar hoeverre kan je dan de mensen die er werken vertrouwen als ze zeggen dat het een geschikt katje is? En het kan hier blijkbaar niet op proef, dus dat zou ik al niet doen, zie dat het nog fout gaat... Ze maakten ook helemaal geen tijd om even mee naar de katten te gaan kijken, gaf mij gewoon een papiertje met de nummers van de kooien van de katten die volgens haar geschikt waren.
En aan de andere kant, als je een katje adopteert is er een nieuwe plaats voor een volgend poesje, en dan heb ik liever dat dat poesje in een goede opvang terechtkomt dan in de slechte. Snap je mijn redenering? Bovendien ben je dan zeker dat je goed geholpen wordt omdat het dier op de eerste plaats komt en ze alles doen om je te helpen dat het goed komt.
Ik denk dat we binnen een maand gewoon wat rond gaan kijken in verschillende goede asielen en dan daaruit een keuze maken. Maar een kitten zie ik niet zitten nu, en die geraken ook veel sneller aan een thuis dan de oudere katjes. Dus ik wil liever geen kitten en daarmee help ik nog een ouder katje ook. Dus ik denk dat ik toch daar voor ga, maar zal geen overhaaste beslissingen nemen en echt tijd nemen om te kiezen.

Hartelijk dank voor de raad en ik zal er aan denken en geen lapje kiezen, hoe mooi ik ze ook vind :-) Als ik een lapje wil zal ik de volgende keer dat ik een kitten neem daar maar achter moeten zoeken he. :-) Al zal dat nu dan wel nog een hele tijd duren!

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook slechte ervaring met driekleur poes. Sowieso met poezen. Met 8 gecastreerde katers heb ik altijd een prima groep. Een groep van 6 met een lapjespoes erbij betekende elke dag dat horen en zien je verging en de haren overal vlogen.
Met katers heb ik nooit dat het echt uit de klauwen loopt.
Ze hebben heus wel eens mot onderling, maar dat blijft bij dreigen en achteruit dwingen en na enig gestaar is het gewoon klaar, gaan ze zich wassen en weer over tot de orde van de dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Even een update.

Ik heb de voorbije dagen zitten rondkijken in asielen, en ik heb hier en daar kittens gezien waarmee het met onze Cuzco wel zou kunnen klikken. We hebben besloten voor een kitten van 3-4 maand te gaan, om het onze oudste kat niet te moeilijk te maken maar toch geen 8 weken meer te hebben.
Ik heb vandaag iemand aan de lijn gehad over een kitten wat veelbelovend klinkt en we gaan morgen gaan kijken. Moest het tegenvallen hebben we ook nog een backup waar ik een heel goed gevoel bij heb. Beide zijn katertjes.
Dus we zullen waarschijnlijk morgen met een nieuw katje thuiskomen. Dat is toch de bedoeling.

Heeft er iemand nog tips? Ik was van plan ze de eerste dag te scheiden en gewoon geur uit te wisselen en dan voorzichtig laten kennismaken met Cuzco maar Kleintje (de oudste he) nog niet erbij te betrekken omdat zij de situatie veel stressvoller zal maken. Als de 2 jongste dan overeenkomen kan ze er eens bij geplaatst worden.
Vinden jullie dat een goed idee of zou je ze tegelijk voorstellen? Kleintje doet nog steeds erg boos tegen Cuzco dus dan wordt het zowiezo een geblaas, zelfs zonder nieuw katje. Daarom dacht ik ze apart voor te stellen. Anders heb ik schrik dat het nieuwe ook Cuzco met slecht gaat associëren en dus bang worden en dat willen we ten alle tijde vermijden.
Ik hoop dat de 2 kleintste snel vriendjes zullen worden (nieuwe katjes zijn graag bij soortgenoten, hebben we op gezocht en Cuzco zoekt duidelijk ook contact met soortgenoten). Op Kleintje hopen we zelfs niet dat ze er mee zal overeenkomen. Maar we moeten ze natuurlijk wel voorstellen.
Zou ik de kleintste in een bench in de living zetten? Kleintje doet wel niets, ze loopt meestal zelf weg en verder enkel blazen en grommen (vooral grommen!). Dus laat ik ze dan niet beter de ruimte?
Alle tips zijn heel erg welkom!

Bedankt!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Ben benieuwd :grin: . Een katertje van 3 - 4 maanden lijkt me een prima keuze. Ook een goed plan om je chagrijnige poes even buiten de eerste kennismaking te houden. Laat het kitten eerst even lekker in zijn eentje de kamer ontdekken en laat na een uurtje of zo Cuzco erbij. Dan is de kleine al een beetje vertrouwd met zijn omgeving en met jullie. Wel zou ik, als je thuiskomt met je kitten, hem in de reismand even laten bekijken/besnuffelen door Cuzco en Kleintje. Dan weten ze allebei dat er een nieuwe is en dat het geen insluiper is. Het klinkt misschien raar, maar als jullie duidelijk maken dat het jullie keuze is dat het kitten erbij komt, dan wordt dat makkelijker geaccepteerd, dan wanneer ze het ineens zomaar ontdekken.
Als de bench niet echt nodig is, zou ik het achterwege laten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Heel erg bedankt,
we zijn net een half uurtje thuis. We hebben een rood-wit katertje van 3 maand en we hebben het Luis genoemd (Loe-is uitgesproken he, dus geen luis :-))
We zijn ermee thuis gekomen en de 2 anderen laten kijken.
Raar genoeg deed ons Kleintje (oudere kat) niets, ze keek eens en draaide zich dan weer om. Ze ging gewoon in de woonkamer zitten (terwijl ik verwacht had dat ze naar boven zou vliegen) op de stoel en kijkt wat in het rond. Ze doet niets naar de kleinste maar doet wel extra boos tegen Cuzco, gewoon erg blazen en grommen, maar naar te kleinste doet ze echt niets! Ze lijkt zelfs nieuwsgierig. We snappen er niets van!
Cuzco is wat bang, heeft wel al geroken, neuscontact en zo, maar dan klein blaasje. Daarna heeft hij ook al wat duidelijker geblazen en al eens naar gemept (maar niet geraakt) maar hij is wel nieuwsgierig.
Ik denk dat alles wel goed komt dus. Heb er echt goede hoop op.

Het enige is dat het katje dus al 3 maand is, en niet opgevoed in een huiselijke omgeving, gevolg: hangt in de gordijnen en krabt overal en heeft momenteel nog wat schrik van ons als we hem willen oppakken, dus op de krabpaal zetten als hij aan de mat krabt gaat gewoon niet!
Als ik hem vastheb of gewoon aai geniet hij daar wel erg van, dus dat is geen probleem, maar als hij losloopt heeft hij precies bang als ik rondloop... Hij kent ook natuurlijk zijn naam niet, en 'nee' verstaat hij ook niet. Dus opvoeden zal nog wat problemen geven, en dat ben ik eerlijk gezegd niet gewend. We zullen wel zien he. Veel geduld en zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ah nee, ons Kleintje gromt toch naar de kleinste. Ze gromt nu eigenlijk de hele tijd door, zomaar in het rond. Maar bon, dat betert wel.
Iedereen wat tijd geven om te wennen he.

Heel erg bedankt voor alle raad!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
ik ben super gelukkig!

Wat een geslaagde koppeling tussen onze twee jongste jongens! Ze spelen nu al tikkertje en hebben de hele nacht samen doorgebracht. Ik was eerst van plan Luis toch nog voor de nacht in de bench te steken omdat hij dat zo ook in het asiel gewoon was, gewoon voor de eerste nacht, maar toen ik ging slapen had meneer al een plaatsje gevonden en daarvoor waren Cuzco en hij elkaar al goed aan het aftasten. Dus heb ik ze maar samen de nacht laten doorbrengen, en vanmorgen lagen ze te rollebollen. :-) Cuzco snapt alleen niet meer wat kopjes willen zeggen, mss is hij daarvoor te lang alleen geweest (of bij een kat die er nog niet aan denkt om kopjes te geven) maar dat zal wel terugkomen.
Je kan je wel indenken hoe gelukkig ik nu ben en hoeveel deugd dat doet om die twee samen bezig te zien.
Het enige wat ik nog moet afwachten is of het wel gaat lukken om Kleintje op termijn bij die twee jongelingen te laten eten. De laatste tijd deed ze over Cuzco ook al moeilijk.

Maar bon, hier zit een gelukkig iemand, wou jullie toch even op de hoogte houden.

Groetjes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

hey,

ik dacht Kleintje hier dus nog even buiten te houden, maar dat was buiten Mister Luis gerekend hoor, die gaat hup de trap op en Kleintje op haar eigen terrein eens wat bekijken. Zij natuulijk blazen, hij na wat treuzelen toch terugtrekken...
Ik denk dat ik het maar gewoon ga laten begaan.
Binnenkort Kleintje haar eten en kattebak terug naar beneden maar buiten het bereik van de 2 andere, want dat stuift veel te veel in het rond voor haar.
We zien wel wanneer ze waar klaar voor is.

En nu zal ik jullie wel even met rust laten :-)

Groetjes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie