Angstige kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Angstige kitten

Bericht door MarjanR »

Ha, Charlotte.
Het gaat bij elke kat net eventjes anders.
De ene is super relaxed, de andere verschrikkelijk gestrest.
Maar over het algemeen zijn kittens makkelijker met wennen.

En die tip van Dinie werkt echt hoor ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
peter dirkx
Kitten

Bericht door peter dirkx »

hallo allemaal,

ik heb donderdagavond raffie, kater 12 weken opgehaald via katimo roermond
nu heb ik hetzelfde aan de hand en hij is nog niet op de kattebak geweest. hoelang kan een kat wegblijven van de bak? moet ik me langzaam zorgen gaan maken over de gezondheid van de kat of is dit nog niet nodig?

hij heeft wel gegeten gisteren toen ik er niet was, maar was niet op de bak geweest

groet peter
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hallo Peter, welkom met Raffie!
Het kan soms best even duren hoor, voordat een kat op de bak gaat in een nieuw thuis. Is hij verder wel knuffelig, speels, kan je hem oppakken en zijn buikje voelen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
peter dirkx
Kitten

hij zit al vanaf donderdag avond onder de bank, dus knuffelig wil ik niet zeggen :shock:
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Agossie, het kleintje is doodsbang :-( .
Kan je hem lokken met spelen? Met een stokje met een schoenveter eraan, o.i.d? Je moet hem echt een beetje helpen. Plat op je buik voor de bank, praat tegen hem en geef hem iets heel lekkers (stukje kaas of vlees). Kijk hem niet rechtstreeks lang aan (niet staren), want dat is bedreigend, maar knijp regelmatig je ogen even dicht, dat is voor een kat geruststellend. Zet de kattenbak ook bij de bank, totdat hij zich wat vertouwder voelt. Eten en water ook.
Wat hem het allerbeste zou helpen en wat hem echt gelukkig zal maken, is een maatje. Zo'n kitten alleen, zonder een soortgenoot, met wie hij "praten" en spelen kan, is niet fijn voor een kitten en voor een bang kitten echt vreselijk.

De kattenbende in beeld
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

Hoi Peter,

Welkom op het forum en wat leuk dat je een katertje hebt!
Elk kitten is anders, mijn katertje Bo is nooit bang geweest, vanaf de eerste seconde klom hij op schoot, at, gebruikte de kattenbak en rende rond alsof hij hier altijd heeft gewoond. Ons poesje Bella aan de andere kant, was ontzettend angstig! Zelfs zo erg, dat ze de eerste avond wel 6x heeft overgegeven en diarree had. Ze at en dronk ook niks de eerste nacht en wilde NIKS van ons (incl katertje) weten! Wat maakten we ons zorgen. Ze miauwde al zoekend door de kamer, t ging echt door je hart heen zo zielig klonk ze! Al lag ze meer in de half dichte mand dan dat ze rondliep. Ze wilde niks van het katertje weten (ze komen uit het asiel, tegelijkertijd opgehaald). Maar 's nachts (we hebben die nacht om de 2 uur de wekker gezet) heb ik haar gewoon naast Bo neergelegd en ineens kroop ze dichter naast hem! Sindsdien zijn ze onafscheidelijk en miauwde ze zielig wanneer ze Bo niet meer zag. Van ons wilde ze bijna 2 wk weinig tot niets weten. We hebben echt momenten gehad van: 'Hebben we hier wel goed aan gedaan?!'
inmiddels is ze veranderd in de grootste knuffelkont van de twee en ligt ze wanneer het maar kan bij me op schoot, kusjes te geven en te knuffelen. Ook speelt, springt en eet als de beste! Dit hadden we nooit verwacht, maar met veel geduld zijn we er gekomen. Echter heeft de kater Bo hierin een hoofdrol gehad! Bella leerde ons sneller te vertrouwen dankzij hem. De eerste keren dat ze naar ons toekwam was alleen maar omdat Bo bij ons lag.

Laat je katertje rustig wennen in zijn eigen tempo, maar probeer hem af en toe te aaien zodat hij leert dat jijniet eng bent. Je kunt bijv ook met een washand oid slapen en deze later in zijn mandje leggen, zo herkent en went hij aan jouw geur.

Sorry voor het lange verhaal! Veel succes in ieder geval en laat je weten hoe het gaat?
Maar eigenlijk is een kittenvriendje vaak dé oplossing. Die geven en leren elkaar zoveel, dat kunnen wij niet evenaren!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Drinkt de kitten wel? Hij zou nu toch wel echt moeten gaan plassen toch?

Vrienden van me hadden laatst ook zo'n kat; een oude kat uit het asiel gehaald en die heeft 3 dagen onder hun bed gelegen; toen hebben ze ook eten en drinken daar aangeboden en na anderhalve dag is de kat gelukkig wel gaan plassen, daarna direct weer onder het bed. Ze hebben hem daar meerdere keren op een dag bezocht; gewoon rustig tegen hem praten, niet aaien ofzo, en langzaam ging hij van onder het bed naar OP het bed, en zo kwam er elke dag een stap bij. Na een week liep hij overal rond!

Misschien ook wat Valeriaandruppels gebruiken? Om de kitten wat rustig te maken?
*Dexter & *Mosa
peter dirkx
Kitten

hij loopt snachts wel rond en zoekt overal zijn slaapmaatje. hij huilt de hele tijd. heeft nog steeds niks gedronken en gegeten of op de kattebak geweest. ik ben er over aan het denken om hem terug te doen naar het gastgezin want dit is ook voor mij niet leuk. ook ik heb mijn slaap nodig. ik heb al vanalles geprobeert zoals natte voeding eventjes in de magnetron om het lekker te laten uitdampen. het is ook niet leuk voor hem en ik zou niet willen dat hij dood van verdriet.
dit is voor mij een moeilijke keuze, zeker omdat ik vanaf de eerste keer dat ik hem zag gelijk verliefd was.

ik houd jullie op de hoogte
Adriana

Bericht door Adriana »

hoi en nog welkom ;-) van mij op het Forum!

je kent misschien onze discussie over solo-kittens en dat dit heel erg vaak niet werkt.

kittens hebben maatjes nodig om samen het eerste jaar op te groeien en vinden in een mens weinig, dat hen echt aanspreekt, hoe goed bedoeld en hoe goed de zorg ook is.
bovendien, een kitten moet goed blijven eten/drinken, ze zijn erg kwetsbaar.

zo te lezen is dit geen leven, niet voor jou en niet voor je vriendje.
er zijn denk ik twee oplossingen; zo snel mogelijk een maatje erbij of solokitten terug naar gastgezin.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=735
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Och, nou zeg.
Wat een narigheid inderdaad.
Je zou inderdaad kunnen proberen om een maatje erbij te nemen (ik ken de voorgeschiedenis even niet, sorry).
Want als je kleintje zolang zo angstig is zie ik het eigenlijk niet 123 goed komen.
En dat is niet gezond voor jou en het kleintje.

Heb je al contact gehad met het gastgezin?
Wellicht hebben zijn nog tips voor je.

Heb je hier ook al verder gelezen over tips?
Je hebt vele dingen die je kunt proberen om je katje gerust te stellen.
Valeriaan werkt bij mij erg goed (bij de dierenwinkel of drogist verkrijgbaar), maar je hebt ook feliway dat is een feromoon die het zelfde effect heeft (verkrijgbaar bij de dierenarts).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik sluit me aanbij Adriana: Raffie terugbrengen, of -wat natuurlijk veel leuker is - een vriendje erbij halen. Ze hebben er nog genoeg ;-) .

De kattenbende in beeld
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Je kunt ook brokjes proberen en dit aanlengen met wat kittenmelk en een klein beetje water. Dit heeft Bella toen geholpen toen ze niks wilde eten de eerste dag.
Ik denk echt dat een kittenvriendje/-vriendinnetje de oplossing is hier!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Je geeft zelf al aan dat hij een vriendje mist, dus moet je niet lang twijfelen... Ofwel een vriendje bij ofwel toch maar terug wegdoen. En snel, want hier wordt hij nog ziek van!
Mag ik wel vragen waarom je eerder denkt aan terugdoen dan aan een vriendje bij halen? Misschien eentje uit hetzelfde gastgezin??

Als toch nog graag 1 kat wil, neem je dan een oudere kat uit het asiel die niet met soortgenoten samenkan? Zo zitten er ook genoeg, maar kittens moet je steeds met 2 plaatsen als je ze gelukkig wil laten zijn en hun ontwikkeling niet wil beknotten.
Niet alle kittens zullen zoals jouw kitten reageren, maar het verdriet is er niet minder om...
Een oudere kat kan je ook perfect de regels van het huis aanleren, en zijn meestal zowiezo al braver dan kittens (ik zeg dit omdat het tegenovergestelde idee toch veel mensen aanzet een kitten te nemen).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
peter dirkx
Kitten

ik ben er uit
raffael gaat terug naar het gastgezin. voor mij is dit niet leuk en voor raffael al helemaal niet
en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als er iets mis zou gaan

dus ik blij en raffael straks ook

bedankt voor de tips maar helaas heeft niks mogen werken
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Jammer zeg... Kun je misschien uitleggen waarom je geen maatje voor Raffael erbij kunt/wilt nemen?
Plaats reactie