Spontane wonden in nek en wang

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Maar heb je dat al ooit bij katten gehoord? Overheen groeien? En zou dat dan op een paar maanden kunnen?
Want in december heeft hij nog op de Smilla gereageerd, maar in maart kon hij dan schijnbaar wel tegen de Sanabelle... Ofwel had hij toen dan een betere weerstand?

Ik wil hem zowiezo op iets houden waar hij tegen kan, dat spreekt voor zich, ik probeer er alleen achter te komen WAAR hij nu net allergisch aan is, zodat ik het in de toekomst kan vermijden.
Maar dat lukt me dus niet... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en het lijkt inderdaad wel het logischte dat hij ook aan de Sanabelle snoepjes allergisch is, maar er gewoon niet genoeg heeft gehad om erop te reageren of een hogere weerstand had op dat moment.
Laten we daar dan even vanuit gaan en die uit de vergelijking gooien.

Dan blijven over als mogelijke allergenen: gerst (eventueel tarwe), kaantjes en antioxidanten. De anderen vind ik een stuk minder waarschijnlijk.
Maar ik was nog het allereerste voer, Friskies, vergeten in rekening te brengen, en daar zit vast en zeker ook tarwe en gerst in. Dus dat zal het wel niet zijn.
En kaantjes is gedroogd vlees (als ik het goed begrepen heb). Dus dat is ook niet heel erg logisch (op gewoon vers vlees reageert hij ook goed).
Die anti-oxidanten kan ook wel. Synthetische wel te verstaan...
Ik denk dat dat in Friskies ook wel zitten, maar misschien zijn daar ook verschillen in, en reageert hij niet op allemaal...
Ale, ben dus nog geen stap verder, maar daar moet ik me dan maar bij neerleggen...

We zien wel, als hij in de toekomst nog ergens op reageert, kan ik er misschien wel iets uit opmaken, en dan kom ik het wel vertellen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Mirjam86 »

Haha ik kan me voorstellen dat het frustrerend is!
Maar wees blij dat je in ieder geval voer hebt gevonden waar hij wel goed op reageert ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Anne »

Oef Valerie het is heel lastig om er echt achter te kunnen komen waar ze nou precies op reageren!! Je kan via de da een bloedttest laten doen maar de ene arts heeft daar meer vertrouweni n dan de andere, net zoals bij mensen kan de test vals positief zijn.
Je bent dan wel een hoop geld kwijt terwijl de uitslag niet betrouwbaar hoeft te zijn.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, zó graag wil ik het ook niet weten. ;-)
Het is niet dat hij er zoveel last van heeft en als ik iets niet zeker weet doe ik altijd heel geleidelijk en voorzichtig. ;-)
Maar bedankt voor het meedenken! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Peet »

Frustrerend als je het niet kunt vinden lijkt me.
Ook al gaat het goed, je wilt toch weten waar het door komt.

Een keer met een pup gehad, mega dikke kop. Behandeld en het is weg getrokken. Wat dat geweest is weten we nog steeds niet. Ook nooit meer gehad.
Misschien dat ze een antistof aanmaken tegen de allergie, of is dat absurd bedacht? (schiet me nu opeens te binnen)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Hihi, goed bedacht hoor Peet, maar het klopt wel niet helemaal. :-)
Allergie is juist antilichamen hebben tegen iets waar je eigenlijk niet moet tegen reageren... Dus omgekeer eigenlijk...
Als een allergie dan verdwijnt, worden deze antilichamen niet meer geproduceerd. Maar of dat zomaar kan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Peet »

Oké, dat is duidelijk. Nog nooit zo bij stil gestaan eigenlijk.
Nog maar één keer mee te maken gehad bij een dier.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Help!! :-(
Cuzco heeft weer wonden in zijn hals. En ik heb GEEN idee waarvan!
Hij krijgt helemaal niets anders dan waar hij voorheen wel tegen kon.
Hij krijgt helemaal geen snoepjes meer sinds ik de wondjes vond, en hij krijgt enkel zijn gewoon voer en wat rauwe kipfilet. Maar daar reageerde hij altijd al goed op... :???: En nu komen er nog wondjes bij! :-|

Zou het kunnen dat zoiets op vertraging werkt? Dat hij nu nog last krijgt van iets dat hij een tijd geleden kreeg?
Pfff... Ik ga nog wat afwachten, maar hoop maar dat het snel wegtrekt. Anders weet ik het even niet meer. Als hij dan soms tegen dit voer kan, maar dan de volgende keer weer niet, hoe kan ik dan ooit nog zeker zijn dat hij ergens tegen kan? Als hij er maandenlang goed op doet, zou je toch verwachten dat hij goedgekeurd kan worden? :???:

Dus duimen dat het overgaat... Ookal weet ik dan niet waar het aan lag, als hij maar tegen zijn voer kan! Anders heb ik echt wel een probleem!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Peet »

Hé gatsie, dat is balen zeg.
Je blijft verzinnen hoe of wat lijkt me.....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door MarjanR »

Het kan een cumulatieve allergie zijn.
Dan komt dat pas na een tijd opzetten (nu ja, je weet wel hoe dat werkt).
Dat lijkt me trouwens nog lastiger te ontdekken wat het dan wel is.
Ik kan me niet voorstellen dat het zo erg wordt na het geven van een paar Sanabelle snoepjes (ik voel me bijna schuldig :roll: )

Het kan ook een vlooien allergie zijn.
Roxy* had daar ook zo sterk last van.
Er hoefde maar 1 vlo te zijn en m'n meisje had overal uitslag.
En dan had ze ook nog eens een dunne vacht waardoor het er echt niet uit zag.
Cuzco heeft een dikke vacht wat misschien dan kale plekken laat zien, maar misschien onder z'n vacht wel meerdere plekjes heeft.
Heb hem laatst nog ontvlooit?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, het is een tijdje geleden dat ik hem ontvlooid heb.
Maar ik merk dan ook niets... Hij heeft trouwens ook geen jeuk.
Het is net hetzelfde als deze zomer, toen hij leek voedselallergie te hebben. Kleine korstjes die een open plekje kunnen worden, maar dat doen ze nog niet (dus het valt nog mee). Toen had hij er ook geen jeuk aan. En toen had ik hem wel ontvlooid.
Dat was een tweetal weken nadat Luis hier was, maar die had ook geen vlooien (als ik het me goed herinner). En het viel zo goed samen met de overschakeling naar Sanabelle, het zijn typische wonden voor voedselallergie, dus het lijkt zo logisch dat het dat was.

Maar op de snoepjes van Sanabelle leek hij niet te reageren, en dat is alweer een aantal weken geleden dat ik die gegeven heb. Dus niet schuldig voelen hoor! Ik heb tenslotte zelf besloten ze toch te geven en te kijken hoe hij reageerde! ;-)
Het kan wel goed cummulatief zijn, want op die Smilla snoepjes in december reageerde hij ook pas nadat hij er een paar meer achter elkaar had gekregen. (was hem aan het trainen met bezoek...)
Maar dan zouden het de cosma snackies moeten zijn (hebben ze een vrij groot aantal gehad bij het nagelknippen vorige week) en dat kan ik me dan ook weer moeilijk voorstellen. Dat is gewoon zuiver kip... :???:

Pfff.... Maar weet je, snoepjes dat is het minste van mijn zorgen, zolang hij maar goed op het voer blijft reageren. Wat moet ik anders? Terug op Friskies, omdat ik weet dat hij het daar niet bij heeft? Dat zie ik niet zitten hoor, hij kreeg vorige keer al wat last bij het plassen... :-(
Dus laten we maar hopen dat het nu gewoon verdwijnt terwijl hij Porta blijft eten (net als bij de Smilla snoepjes in december) en dan zoek ik wel eens uit hoe dat met die snoepjes zit, of geef er gewoon nooit veel van hetzelfde achter elkaar. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat ik maar eens van alles extra afzie tot die wonden genezen zijn, of toch minstens aan het genezen zijn.

Normaal krijgen ze maandag en donderdagavond een stuk rauwe kip, zaterdag een stukje orgaan (hart of lever) en woensdag een eitje. Maar ik zal dat maar een weekje zo laten...
Dan zijn we zeker als hij blijft reageren dat het toch van het voer komt...

Hij reageerde voorheen ook niet op deze zaken, maar je weet maar nooit dat daar iets cummulatief tussen zit...

Dus duimen dat het nu geneest! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Anne »

Ik ga hier duimen
Ik ken ook een katje met wondjes en jeuk en die bleek behoorlijk wat vlooitjes te hebben.
Maar dat zal bij jou wel niet het geval zijn ;-)
Misschien toch even naar de da?
Voor hetzelfde geld gaat het om een soort van mijt

wat je ook kan doen is een soort van voedseldagboek bijhouden. Dan kun je elke dag opschrijven wat hij gegeten heeft en wat voor soort snoepjes en eventuele huidreacties noteren, net zolang tot je zelf een link kan leggen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik schrijf het niet op per dag, maar ik weet het wel.
Ik wissel normaal ook niet zoveel af, juist omdat ik bij hem altijd voorzichtig ben bij iets nieuws. Maar als hij niet meteen reageert, denk je dat iets goed is, en dan blijkt dat toch niet te kloppen...

Ik denk echt wel dat het voedselallergie is hoor. Het is dezelfde soort korstjes, op dezelfde plaatsen, op dezelfde manier opgekomen, en als er een grote loskomt heeft hij een plekje dat hij ervoor ook had en waarvan de dierenarts toen al zei dat het typisch is voor voedselallergie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie