Muizenvanger op een hondenschool
Re: Muizenvanger op een hondenschool
Ben ik volkomen met je eens R1200C! Ik ben ook falikant tegen stroomdraad/stroomhalsbanden voor katten en honden. Vind het echt te bizar voor woorden dat zoiets uberhaupt bestaat. Er zijn inderdaad dan nog andere alternatieven als een ren. Niet zo leuk als helemaal vrij rondwandelen, maar wel diervriendelijker, op alle fronten.
Het zal trouwens in het asiel zeker met geen enkele kat meteen klikken met de hond. Ze zullen altijd aan elkaar moeten wennen, dus de hond meenemen zou ik niet doen (voor zowel de katten als de hond niet leuk). Beter is een kat te kiezen die honden gewend is en zelfverzekerd is/sterk in zijn schoenen staat en gewoon een mep uitdeeld als iets de kat niet zint. Mocht het niet gaan eenmaal thuis gekomen mag je de kat vaak binnen 2 weken weer terugbrengen.
Het zal trouwens in het asiel zeker met geen enkele kat meteen klikken met de hond. Ze zullen altijd aan elkaar moeten wennen, dus de hond meenemen zou ik niet doen (voor zowel de katten als de hond niet leuk). Beter is een kat te kiezen die honden gewend is en zelfverzekerd is/sterk in zijn schoenen staat en gewoon een mep uitdeeld als iets de kat niet zint. Mocht het niet gaan eenmaal thuis gekomen mag je de kat vaak binnen 2 weken weer terugbrengen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.
Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
because a cat's the only cat
who knows where it's at.
Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Blij dat ik niet de enige ben die dit soort methodes niet kan waarderen. In de hondenwereld zijn er nog steeds horden mensen die allerlei marteltuig (heb er geen ander woord voor) inzetten of zonder blikken of blozen verkopen. We kennen mensen die plots besloten om met een slipketting te gaan lopen omdat hun hond bleef trekken op advies van de dierenwinkel want "die weten toch zeker wel waar ze het over hebben". Dat wij er al jaren studie op hebben zitten en al honderden honden zonder trekken hebben laten lopen negeren ze dan maar even. Vervelend was wel dat de hond bleef trekken ook toen hij de slipketting om had. En dan nog komt het niet bij de bazen op dat het probleem misschien niet aan de hond ligt. Of iemand die met een anti-blaf stroomband aan komt en vol trots zegt dat ze op niveau 5 (zachte schok) begonnen zijn en de hond nu al op 23 zit en nog steeds door gaat met blaffen. Wel joekert hij steeds vaker even vlak nadat hij blafte...
Maar laten we daar maar niet verder over praten, ik weet welke middelen ik in ieder geval niet in wil zetten.
Overigens als ik me een beetje ken is zo'n proefperiode niet zo'n goed idee. Als ik namelijk dat beestje thuis heb zal ik er heel veel moeite mee hebben om hem of haar weer terug te brengen. Natuurlijk is het beter dat je een dier terug brengt naar het asiel als het echt niet gaat maar ik wil zo min mogelijk (onnodig) slepen met een dier dat toch al zo'n onzekere tijd door maakt. Maar ik zal in ieder geval overleggen met het asiel, als zij het ook niet zien zitten dat we Nirak mee nemen dan zit er weinig anders op
Maar laten we daar maar niet verder over praten, ik weet welke middelen ik in ieder geval niet in wil zetten.
Overigens als ik me een beetje ken is zo'n proefperiode niet zo'n goed idee. Als ik namelijk dat beestje thuis heb zal ik er heel veel moeite mee hebben om hem of haar weer terug te brengen. Natuurlijk is het beter dat je een dier terug brengt naar het asiel als het echt niet gaat maar ik wil zo min mogelijk (onnodig) slepen met een dier dat toch al zo'n onzekere tijd door maakt. Maar ik zal in ieder geval overleggen met het asiel, als zij het ook niet zien zitten dat we Nirak mee nemen dan zit er weinig anders op

Kei veel groeten
Joost
Joost
in asiels werken heel erg redelijk en praktisch denkende mensen, die zich inzetten voor dierenwelzijn.
ik kan me niet voorstellen dat als je het aandachtspunt vooraf even doorspreekt dat er dan iemand bezwaar zou kunnen maken.
ze zullen het alleen maar op prijs stellen dat je zover hebt doorgedacht en indd gesleep met dieren wilt voorkomen.
misschien maken ze wel een aparte afspraak om extra veel aandacht en rustige ruimte beschikbaar te hebben om in alle rust te verkennen/snuffelen en wennen.
en bij honden net als bij katten en ook bij kinderen/volwassenen werkt goed gedrag voordoen, prijzen en belonen het snelst en het best.
t heeft doorgaans alles te maken met macht, als je een beest wilt beheersen dan heb je geen geduld voor de slimme/zachte methodes.
ik kan me niet voorstellen dat als je het aandachtspunt vooraf even doorspreekt dat er dan iemand bezwaar zou kunnen maken.
ze zullen het alleen maar op prijs stellen dat je zover hebt doorgedacht en indd gesleep met dieren wilt voorkomen.
misschien maken ze wel een aparte afspraak om extra veel aandacht en rustige ruimte beschikbaar te hebben om in alle rust te verkennen/snuffelen en wennen.
en bij honden net als bij katten en ook bij kinderen/volwassenen werkt goed gedrag voordoen, prijzen en belonen het snelst en het best.
t heeft doorgaans alles te maken met macht, als je een beest wilt beheersen dan heb je geen geduld voor de slimme/zachte methodes.
Nog even over de stroomdraad: ik ben het zeker eens met het feit dat stroombanden e.d. puur uit gemakzucht en fout gebruikt worden en daardoor zelfs averechts werken. Hetzelfde geldt voor de slipketting. Maar als je een hek plaatst met daarboven een stroomdraad, dan heb je iets zichtbaars en dan krijg je een ander verhaal. Het schokje is dan niet iets volkomen onbegrijpelijks wat je kat bang zal maken, maar zal geassocieerd worden met het hek. Te vergelijken met een hete kachel waar je poes per ongeluk op springt. Ze zal de kachel in het vervolg niet meer bespringen.
Het meenemen van Nirak naar het asiel zou ik zeker doen. Het is nl zo dat van de meeste katten niet bekend is hoe ze met honden zijn. De meeste katten komen als zwerfdier binnen en daar is dus niets van bekend. Je kan in het asiel al een eerste selectie maken als je hond met jou aan de andere kant van het hek is, waarachter de katten zitten. De erg bange katten zullen al grote ogen krijgen en misschien blazen, verstijven of zich terugtrekken. De naar honden agressieve kat zal misschien een schijnaanval doen. Daartussen is er een hele grote 'grijze' groep. Daaruit moet je een kat kiezen die je leuk lijkt. Als je dan vervolgens met die kat gaat kennismaken zonder de hond en je vindt hem nog steeds heel leuk, dan is het bij een goed asiel mogelijk om de kat met de hond kennis te laten maken. Meestal is er langs de hokken een gangpad. Als de kat daar los gelaten wordt en je houdt Nirak aan de lijn, dan denk ik dat je al een heel aardig beeld krijgt van hoe hun relatie kan worden.
Als je het laat afhangen van katten waarvan bekend is dat ze goed met honden kunnen, vrees ik dat de keuze heel beperkt zal zijn.
Het meenemen van Nirak naar het asiel zou ik zeker doen. Het is nl zo dat van de meeste katten niet bekend is hoe ze met honden zijn. De meeste katten komen als zwerfdier binnen en daar is dus niets van bekend. Je kan in het asiel al een eerste selectie maken als je hond met jou aan de andere kant van het hek is, waarachter de katten zitten. De erg bange katten zullen al grote ogen krijgen en misschien blazen, verstijven of zich terugtrekken. De naar honden agressieve kat zal misschien een schijnaanval doen. Daartussen is er een hele grote 'grijze' groep. Daaruit moet je een kat kiezen die je leuk lijkt. Als je dan vervolgens met die kat gaat kennismaken zonder de hond en je vindt hem nog steeds heel leuk, dan is het bij een goed asiel mogelijk om de kat met de hond kennis te laten maken. Meestal is er langs de hokken een gangpad. Als de kat daar los gelaten wordt en je houdt Nirak aan de lijn, dan denk ik dat je al een heel aardig beeld krijgt van hoe hun relatie kan worden.
Als je het laat afhangen van katten waarvan bekend is dat ze goed met honden kunnen, vrees ik dat de keuze heel beperkt zal zijn.
R1200C schreef: BTW: weet je hoe je vrienden hun katten hebben geleerd niet op het aanrecht te komen? Altijd handig om te weten
Bij volwassen kat is dit moeilijk aan te leren, dus zou je geluk hebben als ze het al kunnen. Vaak kennen ze wel het NEE met plantenspuit principe, dan zou je dat kunnen doen...maar nieuwe situatie is onzeker.
Maar bij kittens: leer ze het woordje NEE, vanaf dag 1 dat ze in huis zijn.
Stap 1
Ongewenst gedrag afbreken en tonen van gewenst gedrag.
Ik heb dat geleerd door bij alles wat ze deden wat ik niet wilde NEE te zggen. Dan zette ik ze bv van de tafel af, haalde ze uit de plantenbak, van het aanrecht af, op de grond.
Ik wil dat ze dat krabpaal ipv mijn bank gebruiken voor hun nageltjes, dan zeg ik NEE haal ze bij de bank weg en breng ze naar de krabpaal en haal zachtje de voorpootjes met een krabbeweging over de krabpaal heen.
Stap 2
Als je een keer of 3 NEE, plus gewenst gedrag hebt laten zien.
Dan pak je de plantenspuit erbij. Dan is het bij alles wat niet mag, NEE en vervolgens een spuit met de plantenspuit.
Sommige kittens leren snel, andere hebben een lange adem.
Hierna, als ze dit kennen, weten ze wat NEE betekend, hoef je alleen dat nog te gebruiken als er iets gebeurd wat jij niet wil.
Klinkt redelijk zoals honden werken: eerst aanleren wat "nee" betekent en dan er verder consequent blijven. Positief gedrag belonen en duidelijk weten wat je wel en niet wilt. Maar dat gaan we wel merken als we de gezinsuitbreiding hebben gehad 

Kei veel groeten
Joost
Joost
Hoi Joost
Duidelijk verschil met honden is wel naar mijn mening (maar ik weet niet zoveel van honden dus correct me if I'm wrong) dat belonen met een aai ofzo niet echt opgaat bij katten. Belonen van goed gedrag vind ik soweiso een lastige.....Dan zou je er echt een soort training van moeten maken. (Wat wel te doen zou moeten zijn, ook bij een kat). En tja wat voor beloning....dat komt dus op eten neer. Een kat legt naar mijn mening geen verband tussen een 'goed zo, met aai' en wat ze zojuist dan goed hebben gedaan. Ze kunnen alleen het verband leggen (met veel geduld en herhaling) tussen ' altijd als ik dit doe' krijg ik een snoepje. Dat is dus zeker een groot verschil met kinderen! En volgens mij ook net wat anders als met honden.
Een kat gaat er niet voor om jou blij te maken! Een hond kan dat wel doen. Dat is volgens mij het grootste verschil.
Duidelijk verschil met honden is wel naar mijn mening (maar ik weet niet zoveel van honden dus correct me if I'm wrong) dat belonen met een aai ofzo niet echt opgaat bij katten. Belonen van goed gedrag vind ik soweiso een lastige.....Dan zou je er echt een soort training van moeten maken. (Wat wel te doen zou moeten zijn, ook bij een kat). En tja wat voor beloning....dat komt dus op eten neer. Een kat legt naar mijn mening geen verband tussen een 'goed zo, met aai' en wat ze zojuist dan goed hebben gedaan. Ze kunnen alleen het verband leggen (met veel geduld en herhaling) tussen ' altijd als ik dit doe' krijg ik een snoepje. Dat is dus zeker een groot verschil met kinderen! En volgens mij ook net wat anders als met honden.
Een kat gaat er niet voor om jou blij te maken! Een hond kan dat wel doen. Dat is volgens mij het grootste verschil.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Misschien dat ik nu wat illusies verwoest maar honden zijn grote egoisten hoor. Als het een hond wat oplevert zal hij het gedrag herhalen, levert het hem niets op zal hij er snel mee stoppen. Het vinden van de juiste beloning is de uitdaging. We hebben op de hondenschool al flink wat honden langs zien komen die eten niet als beloning zagen en er zijn genoeg honden die een aai echt niet waarderen. Zo zijn er maar weinig mensen die onze boxer over haar kop kunnen/mogen aaien.
We hebben overigens al stukken gelezen over het trainen van katten, dat vertoont veel overeenkomsten met het trainen van andere diersoorten (dolfijnen, kippen, honden). Dus het zou mogelijk moeten zijn. Natuurlijk is een kat geen hond, de (natuurlijke) leefomgeving van een kat zit heel anders in elkaar en ook de manier waarop ze met elkaar omgaan is anders. Dat is natuurlijk ook van belang als je over training na gaat denken.
Maar we zullen zien hoe het bij (onze) katten gaat werken.
We hebben overigens al stukken gelezen over het trainen van katten, dat vertoont veel overeenkomsten met het trainen van andere diersoorten (dolfijnen, kippen, honden). Dus het zou mogelijk moeten zijn. Natuurlijk is een kat geen hond, de (natuurlijke) leefomgeving van een kat zit heel anders in elkaar en ook de manier waarop ze met elkaar omgaan is anders. Dat is natuurlijk ook van belang als je over training na gaat denken.
Maar we zullen zien hoe het bij (onze) katten gaat werken.

Kei veel groeten
Joost
Joost
Nou....een kat trainen vind ik gemakkelijker als een hond trainen....
Zolang je het binnen voor de kat begrijpelijke proporties houd.
Bij katten is het toch vooral een kwestie van consequent zijn.
Bij honden spelen er veel meer factoren mee...aan Cadiz heb ik nog altijd mijn handen vol...maar met een hond ben je wel meer samen aan het trainen ( dus je traint eigenlijk jezelf nog harder als de hond)
En met een hond kun je verschillende dingen blijven doen.

Bij honden spelen er veel meer factoren mee...aan Cadiz heb ik nog altijd mijn handen vol...maar met een hond ben je wel meer samen aan het trainen ( dus je traint eigenlijk jezelf nog harder als de hond)
mijn ervaring is dat de ene kat makkelijker leert dan de andere.
en als je aan het verbieden slaat, dan moet je voldoende acceptabele alternatieven bieden, want
aanleren bij katten gaat makkelijker dan afleren.
niet/nooit op het aanrecht? dan gezellig vast plekje in de buurt waar ze bij je kunnen zijn, kunnen kijken (en iets lekkers krijgen).
mijn ervaring is dat katten kunnen zwelgen in aandacht en je katten ziek kunt krijgen door ze te negeren.
Mo is door zijn ziektes een aandachtsjunk en t is nooit genoeg, Enzo is zijn hele korte leven door zijn vorige baasjes genegeerd en niks gewend.
afgelopen weken vond Mo de rechterkant van het aanrecht op zijn handdoekje niet meer voldoende en begon hinderlijk overal tussendoor te lopen.
ik ben niet van de schreeuw- en plantenspuitbrigade en Mo is zo brutaal als de beul, en voor het woord 'nee' haalt hij vaak zijn schouders op.
wat ik vaak met zwarte peper doe, heb ik nu met sambal gedaan.
een bamboestokje ingesmeerd met sambal als grens op het aanrecht en hij kwam er indd niet overheen.
maar als kattenblikken konden doden, dan zat ik nu niet meer zo vrolijk te typen.
zwarte peper werkt hier ook vrij goed maar je moet het om de paar dagen wel herhalen.
zo hebben we hier in periodes zwarte peper over de bank en voordat ik ga eten gaat er wat zwarte peper uit de molen over mijn bord
zodat er ook op de rand ligt. ze ruiken het al van verre en blijven rustig uit de buurt.
nu ben ik zelf dol op peper (ook ipv zout) dus dat scheelt. met sambal werkt het ook maar is niet mijn ding.
en als je aan het verbieden slaat, dan moet je voldoende acceptabele alternatieven bieden, want
aanleren bij katten gaat makkelijker dan afleren.
niet/nooit op het aanrecht? dan gezellig vast plekje in de buurt waar ze bij je kunnen zijn, kunnen kijken (en iets lekkers krijgen).
mijn ervaring is dat katten kunnen zwelgen in aandacht en je katten ziek kunt krijgen door ze te negeren.
Mo is door zijn ziektes een aandachtsjunk en t is nooit genoeg, Enzo is zijn hele korte leven door zijn vorige baasjes genegeerd en niks gewend.
afgelopen weken vond Mo de rechterkant van het aanrecht op zijn handdoekje niet meer voldoende en begon hinderlijk overal tussendoor te lopen.
ik ben niet van de schreeuw- en plantenspuitbrigade en Mo is zo brutaal als de beul, en voor het woord 'nee' haalt hij vaak zijn schouders op.
wat ik vaak met zwarte peper doe, heb ik nu met sambal gedaan.
een bamboestokje ingesmeerd met sambal als grens op het aanrecht en hij kwam er indd niet overheen.
maar als kattenblikken konden doden, dan zat ik nu niet meer zo vrolijk te typen.
zwarte peper werkt hier ook vrij goed maar je moet het om de paar dagen wel herhalen.
zo hebben we hier in periodes zwarte peper over de bank en voordat ik ga eten gaat er wat zwarte peper uit de molen over mijn bord
zodat er ook op de rand ligt. ze ruiken het al van verre en blijven rustig uit de buurt.
nu ben ik zelf dol op peper (ook ipv zout) dus dat scheelt. met sambal werkt het ook maar is niet mijn ding.
Wij zeggen altijd dat we bazen trainen en geen honden. Die laatste groep kan namelijk al alles wat wij willen, we moeten alleen de bazen leren hoe ze hun wensen/eisen/etc. over kunnen brengen op de hond. Lukt dat dan kun je lezen en schrijven met je hond.Nyncke schreef:Nou....een kat trainen vind ik gemakkelijker als een hond trainen....![]()
Consequent zijn is een must voor elke trainingsvorm, zeker zolang je niet met je trainingspartner kunt redeneren (dat wil bij kinderen nog wel eens inconsequent gedrag goed praten). Uit ervaring weet ik dat honden erg subtiel kunnen zijn in hun reacties en ook op de minste of geringste signalen van de mens reageren. Zo zeggen veel cursisten aan het begin van de cursus bijvoorbeeld "Nee" met woorden maar geeft hun lichaamstaal een heel ander signaal.
Wat Adriana schrijft over alternatieven is een idee wat ik zeker mee ga nemen. Onze boxer mag altijd vanaf de drempel kijken wat we in de keuken aan het doen zijn en zodra wij de keuken uit gaan mag ze er zelf in. Voor de katten moeten we misschien iets vergelijkbaars regelen. Al wordt onze toekomstige keuken een stuk groter dan die we nu hebben. Dus misschien dat we daar ook andere plekken voor de hond en kat zullen moeten vinden.
Kei veel groeten
Joost
Joost
Dan zal ik met Cadiz wel consequent dezefde fouten maken 

Nah, dat zal wel meevallen hoor
Wij gaan uit van het simpele principe dat je het nooit fout kunt doen, wel anders. En daar komt bij dat bij ons een hond perfect is als de baas vindt dat de hond perfect is.
Mocht je tegen problemen aan lopen met je hond kun je alrijd een pb sturen.

Wij gaan uit van het simpele principe dat je het nooit fout kunt doen, wel anders. En daar komt bij dat bij ons een hond perfect is als de baas vindt dat de hond perfect is.
Mocht je tegen problemen aan lopen met je hond kun je alrijd een pb sturen.
Kei veel groeten
Joost
Joost
We zijn bijna een jaar verder, inmiddels zijn Dirk en Lotje al vaste bewoners geworden. Dirk komt uit het asiel omdat het zusje van Lotje helaas van een balk viel voordat we haar konden gaan halen.
Allebei met een eigen karakter en eigen streken. Lotje is de afwachtende, Dirk is wat meer mensgericht. Lotje mept de hond (boxermeisje van iets meer dan 5 maanden) gerust aan de kant, Dirk laat zich soms als dweil gebruiken. Lotje pikt de beste ligplaatsen in, Dirk wringt zich er vaak naast.
Dat katten niet te trainen zijn is onzin. Sinds we ze in huis hebben (nu een maand of 5) hebben ze al geleerd dat ze niet op de tafel mogen, het aanrecht taboe is en dat er lekker eten uit de koelkast komt. Natuurlijk gaan ze nog wel eens de fout in maar een keertje kijken is al voldoende om de boel weer op orde te krijgen
En de eerste muis is gevangen! Dus ze doen waar ze voor in huis zijn gehaald.
Allebei met een eigen karakter en eigen streken. Lotje is de afwachtende, Dirk is wat meer mensgericht. Lotje mept de hond (boxermeisje van iets meer dan 5 maanden) gerust aan de kant, Dirk laat zich soms als dweil gebruiken. Lotje pikt de beste ligplaatsen in, Dirk wringt zich er vaak naast.
Dat katten niet te trainen zijn is onzin. Sinds we ze in huis hebben (nu een maand of 5) hebben ze al geleerd dat ze niet op de tafel mogen, het aanrecht taboe is en dat er lekker eten uit de koelkast komt. Natuurlijk gaan ze nog wel eens de fout in maar een keertje kijken is al voldoende om de boel weer op orde te krijgen

En de eerste muis is gevangen! Dus ze doen waar ze voor in huis zijn gehaald.
Kei veel groeten
Joost
Joost
Hoi Joost
Wat leuk dat je laat weten hoe het gaat. En zo te horen zijn jullie dol op jullie 'muizenvangers', fijn om te lezen!
Ben wel benieuwd hoe je ze hebt getraind! Kun je daar iets over vertellen?
Wat leuk dat je laat weten hoe het gaat. En zo te horen zijn jullie dol op jullie 'muizenvangers', fijn om te lezen!
Ben wel benieuwd hoe je ze hebt getraind! Kun je daar iets over vertellen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)