# Kitten voor student?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Dieneke
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten voor student?

Bericht door Dieneke »

Hallo welkom hier,
Gizmo heb ik gekregen toen ik in een studentenhuis woonde, hij was toen 9 maanden. Zat in eerste instantie nog op school dus was wel meer thuis dan toen ik stage liep. Met hem ging het heel goed. Denk ook dat het aan het karakter ligt van de kat, maar dat weet je waarschijnlijk voor een groot gedeelte als je m uit het asiel haalt. Toen ik een relatie kreeg heb ik Gizmo gewoon meegenomen in het weekend, hij vond het geen probleem om in de auto te zitten en keek lekker uit het raam tot we er waren, het was een behoorlijke reis elke keer want mijn inmiddels ex woonde in zeeuws vlaanderen. Maar hij vond het allemaal best zolang die maar bij mij was. Besef heel goed dat ik veel geluk met m heb gehad en dat het met een andere poezel misschien niet zo was gelopen. Inmiddels zijn Gizmo en ik 2 keer verhuisd, zonder problemen. Gizmo en Kely heb ik wel gechipt, het zijn wel allebei binnenkatten, maar voor je het weet zijn ze ontsnapt. Vond het dan wel een prettig idee dat ze gechipt zijn, een bandje of penning verliezen ze toch sneller dan een chip. Verder qua financiën zitten ze allebei in de verzekering. Ook daar ben ik heeel blij mee dat ik dat heb gedaan. Gizmo heeft een tijd terug last gehad van blaasgruis en een schimmelinfectie in de blaaswand, heel erg ziek geweest en heel veel kosten aan gehad. Zonder verzekering had ik mijn lieverd niet kunnen helpen....
Hoop dat je de goede kat voor jou vind!
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik zou zelf ook in jouw geval een wat oudere kat nemen die gewend is om alleen te zijn.
Als je een weekendje naar je vriend ofzo gaat dan kan dat, mits je genoeg mensen om je heen hebt die af en toe langs je kat gaan om eten te geven en om even te knuffelen. Ik ben zelf ook wel af en toe 1 of meerdere nachtjes weg en ik ben ook 8 dagen op vakantie geweest, maar ik had m'n ouders en een vriendin die dan voor mijn katten zorgden. Dus het kan wel.

Verder zou ik de kat ook laten chippen. Mijn katten zijn ook gechipt.
Mocht je kat toch per ongeluk ontsnappen en gevonden worden door bijv de dierenambulance, dan is de eigenaar sneller te achterhalen. Dierenambulance personeel hebben altijd een chiplezer bij de hand.
Mijn ene kitten komt ook uit het asiel en was al gechipt toen ik hem kreeg.

Ik ben zelf niet zo vd halsbandjes, daar kunnen ze ergens achter blijven haken.
In het begin had ik bij mijn katten ook een halsbandje om gedaan, toen ze voor het eerst naar buiten mochten (ondanks dat ze toen ook al gechipt waren), maar die zijn ze buiten kwijtgeraakt. Heb toen maar geen nieuwe omgedaan omdat ik bang was dat ze hem toch weer zouden verliezen.

Verder zou ik een kat kiezen uit het asiel, die worden daar gevaccineerd, gechipt, ontwormd en ontvlooid en met 6 maanden gecastreerd. Je betaald er wel ongeveer €90 voor (dat verschild ook per asiel), maar dan is alles al gedaan wat ik hierboven genoemd heb. En je krijgt meestal ook een zak voer mee.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Voor een oudere kat betaal je trouwens vaak minder. Ik was voor Coco maar 50 euro kwijt (omdat ze al 9 jaar oud was).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Maar omdat ik altijd gewend ben een huisdier om me heen te hebben tot aan afgelopen 5 jaar wou ik zodra ik op mezelf zou gaan wonen het liefst een kat voor mezelf zodat ik als ik thuis zou komen niet zo alleen zou zijn.

Ik begrijp heel goed dat je dat wilt, maar voor de kat geldt hetzelfde. Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je behoorlijk veel van huis bent. Al die uren is de kat dus alleen in een kamertje, waar niets te doen valt, want naar buiten kan de kat niet en een maatje heeft ie ook niet. Verre van ideaal vanuit het oogpunt van de kat.
In feite is de enige kat die voor zo'n leven in aanmerking komt, een oudere (en dan bedoel ik minstens een jaar of 7), die ook nog eens erg op zichzelf is (dus goed alleen kan en wil zijn) , liever geen soortgenoten om zich heen heeft (want als ze dat wel willen is een leven zonder een groot gemis) en als enige hobby slapen heeft (want anders kan je wachten op probleemgedrag) Die katten zijn erg zeldzaam. Heb je een kat waar nog wat 'meer leven' in steekt, dan zal hij bv zeer waarschijnlijk zijn wakkere uurtjes regelen naar jouw aanwezigheid, d.w.z. dat hij lekker zijn energie gaat uitleven, als jij naar bed wilt.
Ik begrijp heel goed dat je een kat wilt, maar probeer je ook in de kat in te leven: die wil ook graag het een en ander om een leuk leven te hebben. Je moet er beiden gelukkig mee zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Leean91
Kitten

Bericht door Leean91 »

puck0906 schreef:Ik zou inderdaad ook voor een oudere kat gaan. Op dierenasiels.com vind veel katten die bij de asiels zijn en ik heb bv 90 euro voor mijn kitten betaald maar dat is incl. inenten, chippen, steriliseren en ontvlooien. Vele malen goedkoper dan dat je dat allemaal los doet. Daarbij weten ze bij het asiel vaak meer over de herkomst en hoe de kat zich ontwikkeld. Ik heb zelf 2 van mijn 3 katten gechipt en een bandje om voor de zekerheid maar ook voor het belletje wat eraan zit. Mijn 9 jaar oude kater is nog niet gechipt maar dat ga ik denk ik in juni doen als ze de inenting moeten hebben. Heb je er ook over nagedacht dat als je kat ziek wordt dat het dan veel kan gaan kosten? Ik wil je niet afschrikken maar als student heb je het vaak niet ruim denk ik en je bent zo een paar honderd euro kwijt aan onderzoeken enzo. Daarbij elk jaar de inenting en dan al het voer en alles. Ok, succes met zoeken!
Ik weet wat mijn kosten zullen gaan zijn en dat ik een baantje nodig heb om voor mijn toekomstige kat en mij voedsel en kattenbak vulling te kunnen kopen enzovoorts! Ook de maandelijkse verzekeringskosten heb ik hierbij meegerekend.
Want aangezien dat ,volgens mij, het beste is om te doen - je kat verzekeren - aangezien je anders bij een ongeval/ziekte ineens zoveel kosten hebt terwijl je dat misschien net niet kan veroorloven...

Daar ben ik me dus wel bewust van...
Inenting valt ook onder verzekering of .. niet?
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik ben verzekerd bij de Nationale huisdierenverzekering en krijg de vaccinaties 80% vergoed.
Ook medicijnen en gebitscontrole castratie enz. worden 80% vergoed.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Leean91
Kitten

Bericht door Leean91 »

Okee bedankt ! Ik ga aankomende vrijdag naar het asiel om daar te vragen wat hun van mijn idee vinden om een kat op mijn toekomstige kamertje in huis te nemen. Misschien hebben zij nog tips. En natuurlijk ook benieuwd of ze een geschikte poes hebben rond-mauwen.

Alvast super bedankt iedereen voor de reacties zover.
Ik hou jullie op de hoogte.
puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

Ik ben niet zo'n voorstander van verzekeringen omdat er altijd wel weer iets is waardoor ze er onder uit willen komen. Beter is gewoon een apart potje te maken en elke maand geld op zij te leggen naar mijn mening maargoed dat is uiteraard heel persoonlijk. Goed dat je je zo goed voorbereid hoor! Ben benieuwd wat het wordt!
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Ik heb twee verschillende verzekeringen voor mijn katten, en ze hebben nog nooit geprobeerd ergens onderuit te komen. Sterker nog; ze hebben dingen vergoedt die ze niet eens hoefden te vergoeden!

Ze kan geen potje maken Puck, daar verdient ze te weinig voor als student en heeft ze te weinig tijd voordat de kat er is. Ik zou in haar geval toch echt een verzekering nemen (dat weet ik, omdat ik zelf student ben).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Dieneke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Dieneke »

Ik zou inderdaad ook echt een verzekering nemen, wij hadden wel een heeel groot potje moeten hebben voor Gizmo anders, daar zijn we minstens 1000 euro aan kwijt geweest toen der tijd...
En we hebben nooit problemen gehad met de verzekering, ze vergoeden gewoon wat ze horen te vergoeden... Heb nog wel voor de zekerheid voordat we bepaalde dingen lieten doen eerst gebeld met de verzekering, maar was allemaal geen probleem.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

puck0906 schreef:Ik ben niet zo'n voorstander van verzekeringen omdat er altijd wel weer iets is waardoor ze er onder uit willen komen. Beter is gewoon een apart potje te maken en elke maand geld op zij te leggen naar mijn mening maargoed dat is uiteraard heel persoonlijk. Goed dat je je zo goed voorbereid hoor! Ben benieuwd wat het wordt!
Ook bij mij hebben ze nooit geprobeerd er onderuit te komen. Ik heb alles tot nu toe netjes vergoed gekregen.
Helaas heb ik maar een laag inkomen en kan dus niet elke maand geld opzij leggen voor een appart potje, anders had ik dat al lang gedaan. Misschien doe ik dat ooit wel in de toekomst als ik een hoger inkomen heb.
Verzekeren is dus zeker niet verkeerd hoor! En zeker niet als je student bent met een laag inkomen. Een potje maken kan altijd nog als je werkt en een hoger inkomen hebt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

zoals ik al zei vind ik het persoonlijk wat je het beste kan doen. Ik kan uiteraard niet in ander mans portemonnee kijken maar ik heb al 2x meegemaakt dat hetgeen de kat had buiten de verzekering viel en dat vind ik niet kunnen vandaar mijn mening maar inderdaad als je geen of amper geld hebt dan is een verzekering een goede oplossing.
Leean91
Kitten

Bericht door Leean91 »

Bedankt voor het meedenken.
Ik denk zelf ook dat het het handigste is om een verzekering te nemen aangezien ik inderdaad geen geld heb om een potje te maken.
En uitzoeken welke verzekeringen goed aangeschreven staan is altijd slim, en inderdaad van te voren voor de operatie/ wat dan ook navragen of je verzekering dit vergoed is ook slim.

Maar hopende natuurlijk dat je kat niets overkomt. Maar dat neemt niet weg dat voorzorgsmaatregels ( of hoe je dat ook schrijft HAHA ! ) nemen erg verstandig is ! :D
Ik kon vandaag trouwens helaas niet naar het asiel toe ! Wel erg jammer. :( Maar ik heb nu een week vakantie dus alle tijd om er langs te gaan. Zodra ik meer nieuws heb laat ik het weten!!
Gesloten