Alleen zijn, kan dat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door loek »

Hallo Tamir!
Oh! helemaal verkeerd begrepen dus! Klinkt prima.

Ik heb zelf ervoor gekozen (wel na twijfelen hoor) om meteen twee katten te nemen en niet eerst eentje. De kans op succes is dan wel een stuk groter (succes tussen die twee). En voor jezelf maakt 1 of 2 ook echt niet uit. (wat betreft verantwoordelijkheidsgevoel etc. als je voor 1 kat kunt zorgen kun je dat ook voor 2) Maar blijft persoonlik natuurlijk.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Jeuj! Casper is er!

Ik heb gisteren de dag vrij genomen om hem op te halen en bij hem te zijn. Om 11 uur was hij bij ons thuis en zo voelde hij zich ook: thuis! Na hem op de kattenbak gezet te hebben kroop hij gelijk tegen mij aan en heeft me vervolgens de hele dag gevolgd door het huis. Hij is ontzettend lief, ook al heeft hij zijn streken: op het aanrecht springen en de eetkamerstoel als krabpaal gebruiken (gelijk tegen de krabpaal gezet en ging daar vrolijk verder :enaughty:). Eten doet hij vooralsnog niet, maar hij zal vast nog honger krijgen vandaag. Gisteren heb ik hem een bakje melk aangelengd en die hem voorgezet: binnen 2 minuten leeg! Dus hopelijk gaat hij niet zijn zin afdwingen. Verder is het een schatje! Heel sociaal en een echte schootkat. Gisteren hebben we samen een uurtje of 2 gedut op de bank met een deken, echt zo lief... Het liefste is dat hij zijn pootjes om mijn nek slaat en onder mijn kin gaat likken. Heb al begrepen dat kittens het zo bij hun moeder doen als ze drinken, want hij drukt ook mijn zijn pootjes tegen mijn hals (= beetje auw). Mijn vriend vond het gelijk al 'jouw kat', hihi. 's Nachts heeft 'ie alleen gezeten in de 'kamer' die wij voor hem gereserveerd hebben en hebben hem niet gehoord. 's Ochtends vond ik hem slapend in de stoel. Nu heeft hij de benedenverdieping voor zichzelf. Ben benieuwd, want hij zit er nu alleen. Dus straks de boel inspecteren als ik thuis ben. Zover: echt héél leuk! En een tweede komt zeker wel!
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot! Al helemaal op zijn gemakje :grin: .
Ik zou hem overigens geen melk of aangelengde melk geven, dat veroorzaakt nogal eens diarree.
Dus hopelijk gaat hij niet zijn zin afdwingen.
Dat ligt helemaal aan jou en je vriend :lol: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Als vriendlief doorgaat met kaas voeren dan krijgt 'ie zijn zin wel! :lol: Maar moet 'ie inderdaad niet te vaak doen, nee. Misschien is 'ie wel jaloers dat Casper zo aanhankelijk is bij mij. ;-) Maar melk voeren wordt geen gewoonte, aangezien ik merk hoe de kat van mijn ouders nu super chaggie word als 'ie zijn melk niet krijgt. En dat al 8 jaar (en nooit diarree of slechte nieren gehad :shock:)! Echt mega verwend beest, en dan is het een buitenkat ook nog.
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door loek »

Hoi Tamir
Klinkt gezellig! Wat leuk dat hij al meteen zo lekke bij je komt liggen. Uhm was het geen cadeatje voor je vriend? haha (of heb ik dat verkeerd opgeslagen?)

Volgens mij gaat het om zuivel niet geven...dus ook geen kaas. Maar zeker weten doe ik dat niet. Volgens mij moet je gewoon sowieso oppassen met ' menseneten' geven. Die van mij krijgen ook af en toe aangelengde melk trouwens hoor. Ook geen last van, zeker geen diarree. Maar mee oppassen is nooit verkeerd natuurlijk. In principe is melk niet goed voor een kat. Persoonlijk kies ik ervoor om het heel af en toe te geven omdat ze het zo lekker vinden. (en als ik zou merken dat hun poep er raar van werd zou ik er mee stoppen natuurlijk) Ik geef ze trouwen heeeeel weinig melk met veel water, zijn ze al super blij mee. (heel weinig is een koffiemelkkuipje door tweeen delen, en er nog een beetje in laten zitten.....en de rest van het bakje water........ja die katten van mij zijn snel blij te maken he!:-))

Ik zou goed voor jezelf beslissen trouwens wat je wilt. Als je het niet erg vind om af en toe wat kaas te geven (en dat je kat daar dus ook mogelijk om komt vragen...en blijft vragen) en je kat heeft er geen last van dan is het prima natuurlijk! Maar wil je dit eigenlijk niet dan zou ik ook heel consequent zijn. Als eenmaal de gewoonte is ontstaan......
Het is veel makkelijker om iets niet te leren dan later af te moeten leren.....

He maar vooral heel veel plezier van Casper! Klinkt als een heerlijk beestje!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

I.p.v. melk kan je beter yoghurt geven. Hoef je niet aan te lengen en vinden ze ook heerlijk!
Kaas is erg vet en erg zout, allebei erg slecht voor de kat... maar ik weet, ze doen er een moord voor ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door loek »

He Cari
Da's een goede tip dan! Als ze stiekem wat yoghurt te pakken krijgen dan vinden ze dat inderdaad lekker. (hoe zouden ze daar nou illigaal aan komen ;-)haha) Maar hoe zit dat dan? Het gaat dus toch niet om de zuivel blijkbaar? Wat zit er in melk wat niet in yoghurt zit?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Repsaj »

Yoghurt is naar mijn weten wat vriendelijker voor de maag omdat het iets zuurder is door het fermentatieproces. Fermenteren betekent dat bacterieen de aanwezige voedingsstoffen opeten, waarbij de voedingsstof omgezet wordt naar een andere stof. De melkbacterieen zetten in dit geval melksuiker (lactose) om naar melkzuur. Tijdens dit proces wordt de yoghurt dikker.

Dit zuur is prettiger voor de maag dan het zoet van de melk. De maag is nl. vanuit zichzelf al zuur. Ook is yoghurt wat minder slijmig.

Heeft iemand trouwens ervaring met soyamelk bij katten?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Nyncke »

Geen ervaring met soyamelk, behalve dat de katten wel erg aan mijn ontbijt met oa soyamelk ruiken en willen drinken...helaas = dit ontbijt van het vrouwtje...

Wel koffiemelk en dat wordt goed verdragen, heb me eens laten vertellen dat het vergelijkbaar is met kattenmelk....alleen vele malen goedkoper ;-)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door achtpuntzes »

ter informatie:

Alle dierlijke melk bevat de suiker lactose.
Sojamelk is geen melk, maar een sap, (echt waar), en soyamelk bevat geen lactose. nul, nada, noppes.
Deze melk bevat echter andere suikers die soortgelijke symptomen alsvan lactose kunnen veroorzaken bij lactose intolerante personen,
of bij dieren die slecht tegen lactose kunnen.

overigens zit in kattenmelk bij zogende kittens 4,9 gram lactose per 100 ml kattenmelk.
in koeienmelk zit 4,8 gram lactose per 100 ml koeienmelk

in koeienmelk die mensen drinken zit dus meer lactose dan kittens bij hun moeder drinken.

en kattenmelk die je bij de dierenwinkel haalt is lactosevrij?

kunnen katten nu wel of niet tegen lactose?

(volgens mij ga ik hier een beetje off-topic, maar goed...)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

@ achtpuntzes:

Dat maakt helemaal niet uit. De info is juist wel prettig!

We zijn intussen toe aan een nieuwe kat, aangezien Casper uiteindelijk felv bleek te hebben. We hebben hem dus in moeten laten slapen, en dat in 1 week tijd! :-( Het is nu 3 weken geleden, maar oei, wat is het stil in huis. Alhoewel ik nog steeds verdriet heb van Casper, hebben we toch besloten een nieuw manneke uit te zoeken. Over tien daagjes komt dus Adam, een jongeman van 10 maanden.

We zijn wel nog steeds van plan om hem voorlopig alleen te laten. Met Casper ging dat prima, althans op de dagen dat hij nog niet echt ziek was. En nu zijn we naar het asiel gegaan in de buurt, die aangesloten is bij de dierenartsenpraktijk waar we naartoe zijn gegaan toen Casper ziek werd. Fijn bij ons in de buurt. :-)
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

Wat triest van Casper :-( !
Ik zag in je andere bericht dat je 2 kittens wilde nemen en ze laten inenten. Inenten werkt zeker niet 100%, ze kunnen de ziekte evengoed nog krijgen. Misschien is het verstandig om Adam van tevoren op FIV/FelV te laten testen? Ik weet niet of je in Nederland of Begie zit, maar in Belgie schijnt Felv nogal eens voor te komen :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Hoi Cari,

Bedankt voor je berichtje. Nu je het zo zegt, dat inenten niet altijd zin heeft, is gewoon waar. We zijn zo huiverig geweest dat het ons nog eens overkomt, of eerder, het onze nieuwe kat overkomt. Het is gewoon niet uit te sluiten, ik heb van de DA begrepen dat ze het ook niet nauwkeurig kunnen testen. Zo zou Casper misschien 3 weken eerder positief getest kunnen zijn en op dat moment negatief. Dus testen, tsja, lijkt me dan zelfs nog niet de moeite waard. De mevrouw van het asiel verzekerde ons dat ze de dieren altijd langer daar houden mocht 'ie er slechter aan zijn. En zo te zien zag Adam er goed uit voor zijn leeftijd, goed op gewicht enzo. Tenminste, op het eerste gezicht. We weten nu ook waar we op moeten letten (echt de eerste dag gaan eten e.d.) en kunnen er nu ook beter op inspringen.
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

Wat je zegt over het testen klopt inderdaad. De test moet eigenlijk na 3 maanden herhaald worden. Er is een incubatietijd van 3 maanden en een kat die in eerste instantie positief is getest, kan door het eigen immuunsysteem de ziekte overwinnen en na 3 maanden dus weer negatief zijn. Bij een eerste test heb je dus alleen een sterk vermoeden.

Ik hoop voor jou en Adam dat hij een lang, gelukkig en gezond leven bij je zal hebben :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Nyncke »

Dapper hoor dat jullie alweer zo snel naar een nieuwe kat durven kijken.
Veel geluk met Adam!!!!
Plaats reactie